  • 1. Data: 2023-04-24 14:54:50
    Temat: pradu za duzo
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    straszymy prądem, a tym czasem ... od przybytku głowa boli

    https://www.gramwzielone.pl/energia-sloneczna/201438
    48/operatorzy-wylaczyli-elektrownie-fotowoltaiczne-c
    o-z-prosumentami

    "Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) ogłosiły, że w niedzielę 23
    kwietnia wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej
    z powodu potrzeby zredukowania generacji źródeł OZE.
    23 kwietnia 2023 r. w systemie elektroenergetycznym występuje nadwyżka
    podaży energii elektrycznej w stosunku do zapotrzebowania. Jej
    przyczyną jest wysoka produkcja energii przez źródła OZE w związku ze
    sprzyjającymi warunkami pogodowymi przy jednocześnie niskim
    zapotrzebowaniu na energię ze względu na dzień wolny od pracy"

    https://www.pse.pl/-/pse-polecily-redukcje-generacji
    -zrodel-oze-ze-wzgledow-bilansowy-1
    https://energia.rp.pl/oze/art38374801-stan-zagrozeni
    a-dostaw-pradu-za-duzo-energii-ze-slonca

    I co tu robić?
    No cóż - duże PV zredukować najprosciej - wyśle się polecenie,
    zredukują. Duze wiatraki to nie wiem - da się łopaty ustawic
    nie/odpowiednio, czy zatrzymac trzeba?

    Co z małymi PV? Napiecie na osiedlu wzrosnie, to się same zredukują.

    A przyszłosciowo?
    Promocję jakąs ogłosić na ładowanie BEV? Chyba za mało czasu, a ludzie
    leniwi. Baseny grzać? Basenów dużo w gminach, ale po jakiej stawce :-)

    Elektrownie pompowo-szczytową najlepiej byłoby uruchomić, ale pewnie
    nie było wolnej. Trzeba dopiero zbudować, a gdzie odpowiednia góra?

    Baterie można by ładować, ale znów - nie mamy ich, i raczej nie
    będziemy mieli w najblizszej przyszłosci.
    Wodór elektrolizować?

    A tu jeszcze kwestia miejskich EC ... bo ja sobie życzę miec cieplą
    wodę w kranie cały czas :-)

    https://energia.rp.pl/oze/art37892911-oze-pse-progno
    zy-energetyka-2023

    J.

  • 2. Data: 2023-04-24 15:40:33
    Temat: Re: pradu za duzo
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Niech sobie motłoch uświadamia że ten prooooooond eko jest czasem a
    czasem go NI MA.

    Technologia magazynowania bateryjkami nie przystaje do wyzwań XXI wieku.

    UŚWIADOMCIE TO SOBIE

    Może kiedyś będzie się dało przesyłać z półkuli na półkulę ;-)

  • 3. Data: 2023-04-24 16:45:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 15:40:33 +0200, _Master_ wrote:
    > Niech sobie motłoch uświadamia że ten prooooooond eko jest czasem a
    > czasem go NI MA.
    >
    > Technologia magazynowania bateryjkami nie przystaje do wyzwań XXI wieku.
    >
    > UŚWIADOMCIE TO SOBIE

    No, chyba nie calkiem - można miec domową baterię, można miec
    regionalną, to można i mieć przemysłową.
    Tylko trzeba na pożary uważać :-)

    Można jeszcze miec elektrownie sz-p.
    UK miała ambitne plany rozwojowe w tym temacie, ale okazało sie, ze
    powstały elektrownie gazowe zamiast węglowych i okazały sie
    niepotrzebne. Ale plany można odkurzyć.

    > Może kiedyś będzie się dało przesyłać z półkuli na półkulę ;-)

    Może.

    Gdzies tam są jeszcze elektrownie orbitalne rozważane.

    J.

  • 4. Data: 2023-04-24 18:05:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-04-2023 o 14:54, J.F pisze:

    > I co tu robić?
    > No cóż - duże PV zredukować najprosciej - wyśle się polecenie,
    > zredukują.

    Dokładnie.
    A najprostsze rozwiązania rzadko są najlepsze.
    Może poza leniami, którym się pracować nie chce.....

> [...]
    >
    > Co z małymi PV? Napiecie na osiedlu wzrosnie, to się same zredukują.
    >
    > A przyszłosciowo?
    > Promocję jakąs ogłosić na ładowanie BEV?

    Ogólnie stawki płynne za zużyycie - od tego trzeba zacząć.

    > Elektrownie pompowo-szczytową najlepiej byłoby uruchomić, ale pewnie
    > nie było wolnej. Trzeba dopiero zbudować, a gdzie odpowiednia góra?

    Przez ostatnie 8 lat dałoby się już ich dużo zbudować.

    > Baterie można by ładować, ale znów - nie mamy ich, i raczej nie
    > będziemy mieli w najblizszej przyszłosci.

    Też dałoby się kupić.

    > Wodór elektrolizować?

    Cokolwiek.
    Można olej podgrzewać....

  • 5. Data: 2023-04-24 18:08:07
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-04-2023 o 14:54, J.F pisze:

    > I co tu robić?

    Najłatwiej okraść naród:
    https://next.gazeta.pl/next/7,172392,29694014,eksper
    t-od-oze-tlumaczy-niedzielny-incydent-energetyczny-p
    anstwo.html#s=BoxOpImg6

  • 6. Data: 2023-04-24 18:33:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 18:08:07 +0200, Cavallino wrote:

    > Najłatwiej okraść naród:
    > https://next.gazeta.pl/next/7,172392,29694014,eksper
    t-od-oze-tlumaczy-niedzielny-incydent-energetyczny-p
    anstwo.html#s=BoxOpImg6

    Cos w tym może być, bo wydaje mi się, ze i węglową elektrownie można
    odstawić "na jałowy bieg".
    Węgla przy tym trzeba sypac sporo ... wiec ktos podjął decyzje ze kupi
    prąd z węgla, zamiast ze słonca.

    Ale nie bądzmy aż tacy demagogiczni jak miejscami artykuł:
    -zapłacic za ten węgiel i tak by trzeba, jak nie teraz, to wkrótce,
    gdy wzrosną ceny "za gotowość".

    -jak taki nadmiar energii ... cena powinna spasc do zera, a nawet
    ujemnej, i co na to OZE?

    -a wieczorem bedziesz chcial miec prąd, moze nawet bardzo bedziesz
    chcial, jak staniesz swoim elektrowozem na ładowarce daleko od domu
    :-)

    -pewnym rozwiązaniem byłoby zainwestowanie przed laty w elektrownie
    gazowe ... i teraz bysmy klęli Putina, ze gaz drogi i nie ma?

    Aczkolwiek - te ceny energii moze by ktos wyjasnił, czy na pewno takie
    wysokie. Tylko ze u nas większosc chyba z "rynku dnia następnego".

    Bo naród sobie prądu życzy, w miare taniego, a nie wyłączen przy 20
    stopniu zasilania ...

    J.

  • 7. Data: 2023-04-24 18:41:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 18:05:06 +0200, Cavallino wrote:

> [...]
    >
    > Duze wiatraki to nie wiem - da się łopaty ustawic

    > Ogólnie stawki płynne za zużyycie - od tego trzeba zacząć.

    Jestes pewien, że chcesz?
    I nigdy nie wiadomo, po ile prąd?

    One ogolnie chyba są zmienne, na styku elektrownie-sieci
    dystrybucyjne.

    > Przez ostatnie 8 lat dałoby się już ich dużo zbudować.

    Podasz stosowne góry?

    A ekologow spacyfikujesz, ze prąd jest nam potrzebny, a nie ochrona
    srodowiska?

    Poza tym nie wiem, czy 8 lat wystarczy ... a ile ich za Tuska
    skierowano do realizacji, albo choc do projektowania? :-)

    > Też dałoby się kupić.

    Wiesz o czym mówisz?
    Pare GW trzeba i jeszcze wiecej GWh.

    przelicz chocby według cen samochodowych :-)

    > Cokolwiek.
    > Można olej podgrzewać....

    Mozna, ale co z tym dalej?

    Wiem - rope w rafinerii mozna pogrzewac :-)

    J.

  • 8. Data: 2023-04-24 18:46:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 24.04.2023 o 18:33, J.F pisze:

    t-od-oze-tlumaczy-niedzielny-incydent-energetyczny-p
    anstwo.html#s=BoxOpImg6

    > Cos w tym może być, bo wydaje mi się, ze i węglową elektrownie można
    > odstawić "na jałowy bieg".

    Ależ pewnie, że można, tylko że ponowne dołączenie do systemu może trwać
    kila do kilkudziesięciu minut. Jak w tym czasie słoneczko zajdzie
    chmurami, to mamy blackout, może nie na cały kraj, ale lokalnie już tak.
    Dlatego łatwiej odłączyć fotowoltaikę i wiatraki.

  • 9. Data: 2023-04-24 18:55:43
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    W dniu 24.04.2023 o 18:46, nadir pisze:

> [...]
    > chmurami, to mamy blackout, może nie na cały kraj, ale lokalnie już tak.
    > Dlatego łatwiej odłączyć fotowoltaikę i wiatraki.

    Bo fotowoltaikę trzeba by odciąć już dzisiaj mądrymi przepisami.
    Możesz sprzedawać prąd, ale mają to być ilości stałe przez całą dobę.
    Zbuduj sobie magazyn energii lub spadaj na drzewo.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2023-04-24 20:10:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 18:46:07 +0200, nadir wrote:
    t-od-oze-tlumaczy-niedzielny-incydent-energetyczny-p
    anstwo.html#s=BoxOpImg6

    > Ależ pewnie, że można, tylko że ponowne dołączenie do systemu może trwać
    > kila do kilkudziesięciu minut.

    Niech sobie bedzie w rezerwie wirującej, ale bez produkcji mocy.

    > Jak w tym czasie słoneczko zajdzie
    > chmurami, to mamy blackout, może nie na cały kraj,

    W cały kraju naraz nie zajdzie.

    > ale lokalnie już tak.

    No wlasnie - odłączy sie połowe odbiorców i prądu starczy :-)

    > Dlatego łatwiej odłączyć fotowoltaikę i wiatraki.

    Oni sie raczej bali wieczornego szczytu, gdy węglowe elektrownie będą
    potrzebne.

    Ale wczesniej ... nie da sie zejsc do zerowej mocy elektrowni,
    czy da, ale to sie nie opłaca?

    No ale zerowa moc moze nie wystarczyc :-)

    J.