  • 1. Data: 2009-09-29 15:42:52
    Temat: printf i wielozadaniowosc (MicroC/OS-II)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    W systemie MicroC/OS-II wszystkie wątki uszeregowane są według swoich
    priorytetów i wątek o niższym priorytecie dostaje procesor TYLKO WTEDY
    gdy wątek o wyższym priorytecie nie ma nic do roboty i czeka na zdarzenie.

    W swoim programie wielowątkowym dorobiłem na szybkiego logowanie
    zdarzeń w celach debugging i używam "zakazanej" funkcji printf, jako że jest
    ona bardzo wygodna zwłaszcza z parsingiem argumentów typu %d lub %x
    w tekście... :-)

    Spodziewałem się jakichś efektów związanych z niereentrantnością tej
    funkcji, ale to co dostałem trochę mnie zaskoczyło...

    Otóż co widzę, to że na wyjściu generowanym przez tą funkcję fprintf
    (strumień znaków RS232, "plikiem" dla fprintf jest port szeregowy)
    widzę że wątek o niższym priorytecie wchodzi z butami w linię tekstu
    wątka o wyższym priorytecie i wcięcie jest tam, gdzie fprintf robi ten
    parsing argumentów %d.

    Podam przykłady.
    Oto niezaburzona linia z tasku o najwyższym priorytecie (Barrier 0):

    "Barrier 0: s:14 M: a8c09, M: b98f, M: 6e71b, M: d14a5, M: 3422e, M: 96ff6,
    M: f9d77"

    A oto podobna linia z wcięciami się od tasków o niższych priorytetach
    (Barrier 4):

    "Barrier 0: s:14 M: c5aa5Barrier 4: handling legacy sensor readings
    (time:1607)
    Barr 4: Decrement counter (26) for legacy sensor (time:1607)
    Barrier task 4, 'unknown' - wait one dev delay increment... (time:1608)
    , M: 28521, M: 8b227, M: eddfc, M: 50b03, M: b365c, M: 223b1, M: 66cf0"

    Task o priorytecie 3 schodki niżej, wciął się w środek fprintf'a od tasku
    o prawie najwyższym priorytecie i to w miejscu, gdzie skończyło się
    parsowanie argumentu %x i zaczął text printf'a.

    Tu inny przykład, ta sama sytuacja (barrier 7 to task o priorytecie 8):
    "Barrier 0: s:09 R: 152ba, R: 78080Barrier 7: handling legacy sensor
    readings (time:1613)
    Barr 7: Decrement counter (42) for legacy sensor (time:1613)
    Barrier task 7, 'unknown' - wait one dev delay increment... (time:1613)
    , R: dae06, R: 3db91, R: a091a, R: 36a4, R: 66445, R: c91aa"

    Jak wytłumaczyć takie efekty?

    Rozumiem, że skoro wywołania fprintf'a z tasków dotyczą tego samego
    portu szeregowego, przekazanego fprintf'owi jako argument nazwy pliku
    (globalna zmienna) to może się coś kiepścić, i linie się będa przeplatać,
    ale nie rozumiem jak taski o niższym priorytecie mogły się wstrzelić
    z TRZEMA OSOBNYMI WYWOŁANIAMI fprintf'a w jedną linię tasku
    o wyższym priorytecie? Przecież według filozofii MicroC/OS-II task
    bariery 0, w czasie chodzenia sobie po kodzie fprintfa nie powinien być
    przerwany i taski o priorytetach 4 czy tym bardziej 8 powinny grzecznie
    czekać aż fprintf wywołany przez task o priorytecie 1 ukończy zadanie
    i odda sterowanie systemowi operacyjnemu (nie ma tu wywłaszczania).

    Czy ktoś mógłby mi to wytłumaczyć?

  • 2. Data: 2009-09-30 14:20:18
    Temat: Re: printf i wielozadaniowosc (MicroC/OS-II)
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > Ktoś na pme podpowiedział ci, żebyś sprawdził, czy prawidłowo
    > ustawiłeś priorytety wątków.

    Nie do końca - on nazwał mnie debilem :-) i zarzucił że task o priorytecie
    zero jest najmniej ważnym taskiem w systemie i z tego powodu - to co
    obserwuję jest jak najbardziej naturalne. Zdemaskował tym w bardzo
    niekulturalny sposób swój brak zaznajomienia z systemem MicroC/OS-II.

    W książce autorstwa Jean J. Labrosse "MicroC/OS-II" wydanie
    drugie z 2002 roku stoi na stronie 88 jak byk:
    "Each task is assigned a unique priority level between 0 and
    OS_LOWEST_PRIO, inclusive (see OS_CFG.H). Task priority
    OS_LOWEST_PRIO is always assigned to the idle task when
    uC/OS-II is initialized."

    Mój system jest skonfigurowany w taki sposób, że istnieje w nim
    32 poziomy priorytetów bo ustawione jest OS_LOWEST_PRIO=31.

    Gdyby wciąż były jakieś wątpliwości co do tego który task wykona
    się wcześniej a który później warto zwrócić uwagę na ten fragment:
    "To determine which priority (and thus which task) will run next,
    the scheduler in uC-OS-II determines the lowest priority number
    that has its bit set in OSRdyTbl[]."

    > Od siebie dorzucę tylko pytanie: czy ten system gwarantuje ci,
    > że jak bufor RSa będzie wolny to w pierwszej kolejności dobierze się do
    > niego wątek o najwyższym priorytecie?
    > A może kto pierwszy ten lepszy?

    Ten RT system miał mi gwarantować, że w danym momencie czasu
    wykonuje się ten task spośród tasków gotowych do działania który
    ma najwyższy priorytet. Ten warunek dotyczy zarówno typowego
    reschedulingu (funkcja OS_Sched()) jak i reschedulingu po
    zakończeniu obsługi przerwania. Na stronie 104 tej samej ksiązki:
    "The conclusion of the ISR is marked by calling OSIntExit(), which
    decrements the interrupt nesting counter. When the nesting counter
    reaches 0, all nested interrupts are complete, and uC/OS-II needs
    to determine whether a higher priority task has been awakened by
    the ISR (or any other nested ISR). If a higher priority task is ready
    to run, uC/OS-II returns to the higher priority task rather than to
    the interrupted task."

    A więc wciąż nie rozumiem dlaczego w momencie gdy przyszło
    przerwanie od portu szeregowego (bo tylko w taki sposób mogło
    się zwolnić miejsce w buforze portu) funkcja obsługi przerwania
    RS232 nie obudziła tasku 0 który czeka na to miejsce i scheduler
    zawołał mi do tablicy task 4 lub task 7 zamiast wrócić do tasku 0.

    To jest właśnie cała zagadka o której próbuję tu podyskutować :-)

  • 3. Data: 2009-09-30 14:45:12
    Od: jotefka <s...@g...com>

    > To jest właśnie cała zagadka o której próbuję tu podyskutować :-)

    Zamiast tracić czas na zagadkę, zaimplementuj własny system kontroli
    dostępu do rs232.
    Szczególnie ze to używasz do debugowania, wiec pewnie masz jakies
    makra i chyba nie wołasz bezpośrednio printfa .

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-09-30 15:25:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "jotefka" <s...@g...com> wrote in message
    h.googlegroups.com...

    > Zamiast tracić czas na zagadkę, zaimplementuj własny system kontroli
    > dostępu do rs232.
    > Szczególnie ze to używasz do debugowania, wiec pewnie masz jakies
    > makra i chyba nie wołasz bezpośrednio printfa .

    Bardziej mnie jednak interesuje rozwiązanie tej zagadki bo może
    mieć to o wiele bardziej szerokie konsekwencje niż tylko debugger.
    W projekcie tym używam sporo portów szeregowych do innych celów...

  • 5. Data: 2009-09-30 18:10:19
    Od: "Jan Kowalski" <c...@N...gazeta.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

> [...]
    > OS_LOWEST_PRIO, inclusive (see OS_CFG.H). Task priority
    > OS_LOWEST_PRIO is always assigned to the idle task when

    Czy ci się to podoba czy nie problem może wynikać z odwrotnej interpretacji
    numeru(!) priorytetów. To prawda, że w książce znajduje się taki cytat, ale
    musisz sprawdzić, wręcz w kodach źródłowych, jak jest wybierany następny task
    do uruchomienia.

    Dla pewnego systemu mam do wyboru albo MicroC/OS albo RTOS firmowy. Kernel
    RTOSa firmowego szereguje taski wg. rosnących priorytetów tj. task 60 wykona
    się przed taskiem 41. Wg. logiki MicroC/OS powinno być dokładnie na odwrót
    task 41 przed taskiem 60. Niemniej kod aplikacji w żadnym miejscu nie zawiera
    translacji priorytetów (wg. logiki MicroC/OS przy 64 taskach task 60 powinien
    dostać priorytet 4, a task 41 priorytet 23) tak aby dopasować się do
    MicroC/OS. Tak więc, albo używasz książki niekompatybilnej z wersją kodu
    źródłowego, albo facet sam nie wie co pisze.

    Odszukaj scheduler i sprawdź jak jest naprawdę. To może być kwestia zamiany
    operatów "<" i ">" w czasie klepania kodu shedulera a system będzie się
    zachowywać totalnie niezgodnie z oczekiwaniami. MicroC/OS jest raczej prostym
    systemem i nie ma powodu dla którego miałoby się mu mieszać w opisywany przez
    ciebie sposób.

  • 6. Data: 2009-09-30 18:43:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jan Kowalski" <c...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > ale
    > musisz sprawdzić, wręcz w kodach źródłowych, jak jest wybierany następny

    W swoich logach mam bardzo częste przypadki gdy task 0 wchodzi w linię
    od tasku 3, 4, czy 7, ale to mnie akurat nie dziwiło, bo wiem jak są ułożone
    priorytety w moim systemie operacyjnym :-)

> [...]
    > MicroC/OS. Tak więc, albo używasz książki niekompatybilnej z wersją kodu
    > źródłowego, albo facet sam nie wie co pisze.

    To, że Ty masz błędy w programie i nie robisz translacji priorytetów
    u siebie pomiedzy dwoma systemami operacyjnymi nie znaczy wcale
    że wszyscy w koło Ciebie są debilami... :-)

    Więc proponuję abyś douczył się najpierw zanim ponownie kogoś
    nazwiesz debilem. Proponuję abyś zerknął do encyklopedii pod hasłem
    http://en.wikipedia.org/wiki/MicroC/OS-II i doczytał kto jest autorem
    tego systemu operacyjnego potem porównał z autorem książki z której
    cytowałem fragment. Facet na pewno nie wie co pisze - dobre :-))))

    Mam nadzieję że po chwili zastanowienia się odszczekasz to co tu
    napisałeś, przeprosisz mnie oficjalnie za przezwaniem debilem
    i pobiegniesz poprawiać błędy w swoim programie :-)

> [...]
    > prostym
    > systemem i nie ma powodu dla którego miałoby się mu mieszać w opisywany

    Nie mam ŻADNYCH, NAJMNIEJSZYCH nawet wątpliwości że w systemie
    MicroC/OS-II task o niższym numerze priorytetu ma wyższy priorytet.
    Choćby z tego powodu, że deklaracja stałej OS_LOWEST_PRIO jest 31
    i wszystkie inne taski mają numery priorytetów mniejsze a jest ich 32.
    I to się wszystko zgadza z tym co napisano w ksiązce a także tym jak
    ogólnie działa mój kod (z wyjątkiem of coz zachowania się funkcji fprint)

    Proponuję abyś Ty upewnił się najpierw czy nie masz wątpliwości co
    do tego jak są te priorytety ułożone zanim komuś znowu zarzucisz
    że jest debilem bo ma inaczej w programie niż Ty. Moim zdaniem to
    Ty masz odwrócone priorytety w programie, nie ja.

  • 7. Data: 2009-09-30 20:28:39
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:
    > "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > Nie do końca - on nazwał mnie debilem :-)

    Kurcze, nie widze tego. Ale nie widze tez swojej odpowiedzi z wczoraj -
    ciekawe czemu.

    > i zarzucił że task o priorytecie
    > zero jest najmniej ważnym taskiem w systemie i z tego powodu - to co
    > obserwuję jest jak najbardziej naturalne.

    ;-)

    Bylo o tym w ksiazce, ale kniga w robocie.

> [...]
    > "The conclusion of the ISR is marked by calling OSIntExit(), which
    > decrements the interrupt nesting counter.

    Zaciekawilo mnie (bo ja wiem ze Nios czasem przerywa sobie printfy - mi
    to nie przeszkadza) czemu tak sie dzieje. Popatrzylem na zrodla drivera
    uart w Nios 9.0 i tam nie ma OSIntExit pod koniec
    altera_avalon_uart_rxirq().

> [...]
    > zawołał mi do tablicy task 4 lub task 7 zamiast wrócić do tasku 0.
    >
    > To jest właśnie cała zagadka o której próbuję tu podyskutować :-)

    Jak Ci sie chce to przesledz krok po kroku co fprintf wyczynia i szukaj
    podejrzanych miejsc. Z doswiadczenia z wczesniejszych wersji - drivery
    Altery sa niestety troche dodupne jesli chodzi o RTOS.

    Aha, ja uzywam fifoed_avalon_uart zamiast oryginala - duzo mniejszy bol
    glowy.

    --
    Jerry1111

  • 8. Data: 2009-09-30 20:35:46
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-09-30 20:43:08 +0200, "Pszemol" <P...@P...com> said:

    > Więc proponuję abyś douczył się najpierw zanim ponownie kogoś
    > nazwiesz debilem.

    Może najpierw się upewnij w 100% że było adresowane do Ciebie zanim
    zaczniesz przeżywać ;), bo ja odnoszę wrażenie, że Jan Kowalski miał
    niejakie problemy z wysyłaniem posta wówczas, i stąd być może poleciał
    tekst "co za debil", kiedy wkurzył się na swój
    pece/newsreader/cokolwiek.

    --
    DJ

  • 9. Data: 2009-09-30 21:09:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "DJ" <j...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > niejakie problemy z wysyłaniem posta wówczas, i stąd być może poleciał
    > tekst "co za debil", kiedy wkurzył się na swój pece/newsreader/cokolwiek.

    Nie będe wnikał szczegółowo co oznaczał ten post...
    Gdyby nie chodziło o mnie to padłoby przepraszam, a nie padło.
    Przynajmniej jeszcze nie.

  • 10. Data: 2009-09-30 21:15:57
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message

    > Kurcze, nie widze tego. Ale nie widze tez swojej odpowiedzi z wczoraj -
    > ciekawe czemu.

    A ja widzę obie :-)
    news:h9vede$eis$1@inews.gazeta.pl jest tutaj:
    http://groups.google.com/group/pl.misc.elektronika/b
    rowse_thread/thread/69dec27c4f4b27e1/d16af0ab629ffa6
    3?hl=en&q=
    Inny wątek bo Jan nie umie sobie poradzić ze swoim komputerem.

    A Twoja wczorajsza news:h9tsp1$pfi$1@news.onet.pl jest tutaj:
    http://groups.google.com/group/pl.comp.programming/m
    sg/fdb55229b48bd73f?hl=en

> [...]
    > w Nios 9.0 i tam nie ma OSIntExit pod koniec altera_avalon_uart_rxirq().

    rxirq() wołane jest z ogólnego handlera przerwania od portu
    szeregowego gdzie jest sprawdzany status register i wywoływane
    są poszczególne procedury skoku do txirq lub rxirq().

> [...]
    > Altery sa niestety troche dodupne jesli chodzi o RTOS.
    >
    > Aha, ja uzywam fifoed_avalon_uart zamiast oryginala - duzo

    No tak chyba trzeba będzie zrobić...

    A tak w ogóle to jak Ty sobie radzisz z obsługą takich debug messages
    z różnych tasków w wielozadaniowym systemie? Masz jakiś fajny
    pomysł który chciałbyś tu sprzedać koledze? ;-) Bo właśnie planuję to
    przerobić i chodzi mi kilka po głowie pomysłów ale żaden mi się
    bardzo nie podoba :-)))) Chcialbym przede wszystkim uniknac alokacji
    dynamicznej pamieci, bo to sie wylozy wczesniej niz pozniej...
    Na razie mam statyczne teksty z messages w kodzie taskow ale wrzucam
    je intensywnie do fprintfa aby wypelnic konkretnymi danymi, wiec
    potem wypadaloby ten strumien gdzies wyslac dalej... Moze sobie
    zrobie jakis fikcyjny port szeregowy ktory zamiast fizycznie znaki
    wysylac bedzie sobie je "kolejkowal" do wyslania przez task #29... hm...