  • 21. Data: 2012-03-29 00:26:23
    Temat: Re: programowe chlodzenie procesora (laptop)
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 24-03-2012 o 17:50:19 1634Racine <1...@r...pl> napisał(a):

    > sa "jakies takie" programy typu waterfall/rain, ktorymi mozna chlodzic
    > procesory.
    > Czy macie pozytywne doswiadczenia w tej sprawie? Jesli tak - z jakich
    > programow korzystaliscie/korzystacie _skutecznie_ ? Jakis niezbyt ciezki
    > soft...
    > Dlaczego pytam? - w lecie przyda mi sie obnizenie temp. cpu
    > _chocby_o_pare_stopni_ .
    >
    > (rzucilem okiem w pierwsze lepsze miejsca:
    > http://www.freedownloads.be/downloaddetail/469-Rain-
    CPU-cooler
    > http://ptf.com/cpu/cpu+speed+waterfall/
    >
    > - ale pytam o Wasza wiedze)

    Jesli moglbym Ci cos polecic, to zakup DOBREJ podstawki chlodzacej. Sam
    mialem problem z grzejnikiem na kolanach (AMD Turion Z80 i to w budzie HP
    Pavulon :/). Stosowalem przerozne sztuczki. Jedyne co dzialalo jako tako,
    to ustawianie planu zasilania "Oszczedzanie energii" (moj proc wspiera
    obnizanie taktowania - nie kazdy to potrafi), ale wowczas proc chodzil na
    ~500MHz. Jako ze na zmiane lapka sie na razie nie zanosi (w zupelnosci
    wystarcza to co jest), to postanowilem cos z tym zrobic. Odzalowalem i
    kupilem Zalmana ZM-NC3000U. Ta podstawka potrafi schlodzic o ok 10st. C!
    Wystarczy na chwile wlaczyc, by z ~75st C temperatura spadla do ok 65-62!
    I praktycznie jej nie slychac, bo ma ogromny wiatrak. Poza tym, wlaczam ja
    jak proc osiagnie >60st. C (normalnie jest w okolicach 45-54; bez
    podstawki podczas normalnej pracy jednak < 50 temp. nie schodzila, pomimo
    trzymania na sztywnej ksiazce). Gdy jest wylaczona, to sama w sobie tez
    chlodzi lapka, bo ma metalowa dziurkowana plyte, ktora sama w sobie jest
    zimna. Dzieki tym otworkom, laptop ma dobry naplyw powietrza. Gdy
    chlodzenie jest wlaczone, to chlodzi calego lapka, a nie jak inne (z
    malymi wiatrakami), tylko miejscowo. Dzieki temu caly sprzet jest
    chlodzony. Nie kombinuj, tylko zainwestuj te 150zl, bo jesli nie, to
    predzej czy pozniej bedziesz mial problem ze sprzetem. Ja niestety tak
    dawniej mialem i uwalilem plyte w lapku. I jeszcze zaleta tej podstawki
    jest taka, ze lepiej sie teraz trzyma lapka na kolanach/brzuchu ;-)

  • 22. Data: 2012-03-29 12:20:12
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    jurajski Jaskiniowiec in news:op.wbwi99anbp2dyt@pavilion.opteris.pl
    [...........]
    > Zalman ZM-NC3000U

    interesujace, dzieki;

    ale jak to cudo instaluje sie? przytwierdza sie od spodu, do dna laptopa, na
    _calej_ powierzchni? czyli rozumiem, ze te zalmany bywaja roznej
    wielkosci/powierzchni - tak jest?

    i ktoredy jest chlodzenie/wymiana powietrza? tylko malenki wycinek (moze 3cm
    x 3cm) spodu laptopa ma kratki przez ktore widac firmowy cooler laptopa...

  • 23. Data: 2012-03-29 15:49:17
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 29-03-2012 o 12:20:12 1634Racine <1...@r...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > i ktoredy jest chlodzenie/wymiana powietrza? tylko malenki wycinek (moze
    > 3cm x 3cm) spodu laptopa ma kratki przez ktore widac firmowy cooler

    Nic nie instalujesz ;) Po prostu kladziesz na tym laptopa, podlaczasz pod
    USB i cieszysz sie chlodnym lapkiem ;-) Nie musisz tego miec nawet na
    biurku. Bedziesz na kolana, czy na wersalke i dalej dziala.

    Akurat ten konkretny model ma jedno wielkie smiglo. Ciutke tansze modele
    maja np. 3 mniejsze smigielka, aczkolwiek im mniejsze smigielko, tym
    szybciej musi sie krecic (wiekszy halas), dlatego wybralem ten model.
    Powietrze leci na laptopa od jego spodu, czyli chlodzi Ci wszelakie
    bebechy (RAM, HDD, CPU, GPU).

    Z reszta, zerknij na fotki, jak to wyglada :

    https://www.google.com/search?q=Zalman+ZM-NC3000U&hl
    =pl&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch
    http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?i
    dx=399

    Jak juz napisalem, lapek jest chlodzony praktycznie caly od spodu. Nie ma
    tu problemu jak w innych podstawkach z malymi wiatrakami, ze chlodzone sa
    tylko okreslone czesci laptopa (tzw chlodzenie punktowe), bo smiglo jest
    prawie jak laptop ;-) Przynajmniej u mnie, gdzie mam 12,1" matryce :-D Wez
    poprawke na to, ze ten model jest dla 17-18", wiec jak masz 15" lapka, to
    bedziesz mial jeszcze zapas ;-)

    Dodac trzeba, ze smiglo, pomimo swojego monstrualnego rozmiaru, jest
    naprawde ciche i czasami musze przykladac dlonie do podstawki, czy w ogole
    dziala ;-)

    Nie sugeruj sie tez tym, ze jest tam dookola plastik. Akurat ten plastik
    ma za zadanie polozyc sobe na podstawce dlonie. Bo przykladajac do metalu
    rece, ta metalowa plyta jest zimna i dlugo bys tak nie wytrzymal, albo
    nabawil sie reumatyzmu ;-) Dla laptopa taka zimna plyta jest jak
    zbawienie, ale niekoniecznie dla nas;-) Podobno latem podstawka fajnie tez
    chlodzi brzuch, jesli lezy sie na kanapie ;-) Zaden tandetny plastik z
    allegro, a nawet z Logitecha nie da Ci takiej ciszy i takiego komfortu :-)

    Gdy kupowalem ta podstawke, wczesniej przekopalem pol internetu. Mialem
    zamiar wziac Logitecha, albo mniejszy model Zalmana.Balem sie, ze ten
    model bedzie za duzy dla mojego malego lapka. Jednakze wcale taka wielka
    nie jest, a w przyszlosci nada sie nawet do 18" lapka :)

    I na koniec - warto tez przeczyscic laptopa wewnatrz ;-) Bo co jakis czas
    na radiatorze jest tyle kurzu, ze zeberka sa praktycznie cale zatkane.
    Mozna tez zastosowac plytke miedziana na chipsecie (copper shim ok. 10zl
    na allegro) + dobra pasta na procek i DOBRE tasmy termoprzewodzace
    (polecam 3M, bo te fabryczne sa o kant d...). Oczywiscie nalezy takiego
    moda przeprowadzic tylko po uplywie okresu gwarancyjnego ;-) Niektorzy
    robia nawet w dolnej obudowie kilka dodatkowych dziurek i tunele
    chlodzace, ale to juz dla ekstremistow :-D

  • 24. Data: 2012-03-29 22:25:11
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    jurajski Jaskiniowiec in news:op.wbxp0fvzbp2dyt@pavilion.opteris.pl
> [...]
    > bebechy (RAM, HDD, CPU, GPU).
    > Z reszta, zerknij na fotki, jak to wyglada :

    ale ja juz sobie wczesniej, po Twoim poscie, obejrzalem to cudo zdjeciowo w
    sieci. Czegos nie moglem zrozumiec. Tzn zastanawialem sie jak zalman jest
    "montowany"
    (co-by-przez-to-nie-rozumiec). Rozumiem, ze nie jest montowany, ale
    przykladany do spodu laptopa jako swego rodzaju podstawka, jakos tak.
    Laptop ma spodnia sciane-"podloge" i u mnie akurat jest tak, ze jest na tym
    spodzie tylko mala kratka, mniej wiecej 3x3, moze 4x4 cm i widac przez te
    kratke wiatraczek i to jest wlot powietrza (a wylot jest niewielki, na
    bocznej cienkiej sciance laptopa), ale powtarzam: male jest to wlotowisko na
    spodzie, czyli na malej powierzchni jest wiatraczek odkryty.
    I teraz zastanawialem sie co - po przylozeniu Zalmana do calego spodu
    laptopa - jest chlodzone? Plastik spodu-"podlogi" laptopa? Czyli tak
    naprawde powierzchnia plastyku jest chlodzona? I spód laptopa jest w stanie
    przekazac ten chlod wnetrzu laptopa...?
    rozumiem, że tak wlasnie jest.

    > I na koniec - warto tez przeczyscic laptopa wewnatrz ;-) Bo co jakis
    > czas na radiatorze jest tyle kurzu, ze zeberka sa praktycznie cale
    > zatkane.

    przez kratke na spodzie laptopa widze w oczywisty sposob wiatrak, wzialem
    odkurzacz, przytrzymalem smiglo w bezruchu (zeby sie jakies
    prądy spalajace nie wzbudzily z powodu gwaltownego ciagu) i dalem lekki
    wdech odkurzaczowy :) Moze jakies fląchy powciagalo...
    Co jeszcze mozna zrobic dla wyczyszczenia...? Nie ma juz ruchu z tym
    wiatraczkiem z tej pozycji, od spodu.

    Mam dokladna instr obslugi, opisy jak rozkrecac ten laptop, zeby do
    sledziony nawet dotrzec, ale obawiam sie, ze jakas paranoja by mnie czekala.
    Masa schematow, ale jak dla mnie nie ma oczywistego opisu jak dotrzec
    bezposrednio do procesora i zrobic wokol niego porzadek.

    Mowisz radiator... To cudo pewnie na procesorze gdzies jest. No ale skoro
    trudny dostep mam do procesora pomimo schematu to i do radiatora nie jest
    lekko dostac sie. Nie bede rozbieral bo mi srubek za duzo zostanie na stole
    :)

    > Niektorzy robia nawet w dolnej obudowie kilka
    > dodatkowych dziurek

    juz dawno polepszylem (?) wlot powietrza na spodzie likwidujac polowe
    kratek, za ciasno byly rozlozone, wiec wiatrak w polowie całkowicie odkryty.

  • 25. Data: 2012-03-30 15:11:14
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 29-03-2012 o 22:25:11 1634Racine <1...@r...pl> napisał(a):

> [...]
    > laptopa - jest chlodzone? Plastik spodu-"podlogi" laptopa? Czyli tak
    > naprawde powierzchnia plastyku jest chlodzona? I spód laptopa jest w

    A, teraz rozumiem, o co Ci chodzi ;-) W takiej sytuacji trudno powiedziec,
    czy cos da chlodzenie calego lapka od spodu. U mnie tych wlotow powietrza
    troche jest. W Twoim przypadku moglaby sie sprawdzic bardziej podstawka
    punktowa, ktora ma jeden z wiatraczkow dmuchajacy w okolicach tej kratki,
    ktora opisales. Warto poczytac w sieci testy dobrych podstawek, bo tam
    ludzie opisuja (czesto w komentarzach) jak to sie sprawuje na danym
    laptopie.

> [...]
    > wdech odkurzaczowy :) Moze jakies fląchy powciagalo...
    > Co jeszcze mozna zrobic dla wyczyszczenia...? Nie ma juz ruchu z tym

    Jesli nie chcesz rozkrecac laptopa, to warto zaopatrzyc sie w sprezone
    powietrze (~10-15zl). Tym powietrzem dmuchnac od zewnatrz w
    "żeberka"/radiator, ale od zewnatrz, gdzie na codzien _wylatuje_ powietrze
    z radiatora. Ew jakis dlugi cienki sztywny drucik i poprzepychac tafle
    kurzu, a dopiero po takich zabiegach wyciagnac te paprochy j/w opisales.

> [...]
    > trudny dostep mam do procesora pomimo schematu to i do radiatora nie jest
    > lekko dostac sie. Nie bede rozbieral bo mi srubek za duzo zostanie na

    Mimo wszystko polecalbym rozkrecic laptopa, a przynajmniej dotrzec do
    procka/radiatora. Jak masz drugi komp/dobry tel, to nagraj cala procedure
    rozbiorki, a pozniej przy skladaniu film ogladaj od tylu ;-) Wowczas zadna
    srubka nie powinna sie pozostac ;-P

    > juz dawno polepszylem (?) wlot powietrza na spodzie likwidujac polowe
    > kratek, za ciasno byly rozlozone, wiec wiatrak w polowie całkowicie
    > odkryty.

    Chodzilo mi bardziej o wywiercenie/wypalenie otworkow na calej spodniej
    obudowie, tudziez w miejscach najbardziej nagrzewajacych sie.

    Co moglbym Ci jeszcze polecic? Zerknac na elektroda.pl albo na YT i
    poszukac jakis porad moddingu Twojego laptopa, badz podobnego. Moze ktos
    pokazywac jeszcze inne sposoby chlodzenia tutaj niewymienione :-) jednakze
    wiekszosc mi znanych polega na ingerencji w sprzet, czyli j/w opisalem,
    albo wypalanie dziurek, albo robienie tuneli wewnatrz obudowy itd