  • 1. Data: 2011-12-25 15:51:22
    Temat: przetwwornica 3 fazowa
    Od: "zenek" <g...@g...com>

    Jak najprościej przetworzyć napięcie X sinusoidalnie zmienne na trzy
    napięcia X przesuniete względem siebie w fazie 120 stopni?

    chodzi o zbudowanie prtzetwornicy sieciowej, wytwarzającej z jednej fazy
    napięcie 3 fazowe.

  • 2. Data: 2011-12-25 17:41:04
    Temat: Re: przetwwornica 3 fazowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Dec 2011 16:51:22 +0100, zenek napisał(a):
> [...]
    > napięcia X przesuniete względem siebie w fazie 120 stopni?
    >
    > chodzi o zbudowanie prtzetwornicy sieciowej, wytwarzającej z jednej fazy

    najprosciej ... hm, silnik i pradnica ? :-)

    bo to jednak trzy falowniki trzeba zrobic. I to na wysokie napiecie.

    J.

  • 3. Data: 2011-12-25 17:59:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > najprosciej ... hm, silnik i pradnica ? :-)

    NTG --> pl.misc.kolej

    > bo to jednak trzy falowniki trzeba zrobic. I to na wysokie napiecie.

    I na ogół tak się robi. Z falowników produkowanych przez przemysł,
    najwięcej jest tych do zasilania silników trójfazowych. A ja mam
    nawet taki, co ma zasilanie z jednej fazy, a na wyjąciu trzy fazy
    do silnika 2,5kW. I wcale nie kosztował majątku.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2011-12-26 05:31:32
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "zenek" napisał:

    > chodzi o zbudowanie prtzetwornicy sieciowej, wytwarzającej z jednej fazy
    > napięcie 3 fazowe.

    Są takie w salonie. Wybiezrz się i kup. Tylko dobrze się przyjrzyj
    kształtowi wytwarzanej sinusoidy, abyś później nie narzekał. Najlepiej weź
    ze sobą oscyloskop.

    Remek

  • 5. Data: 2011-12-26 12:48:02
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    >A ja mam nawet taki, co ma zasilanie z jednej fazy, a na wyjąciu trzy
    fazy
    > do silnika 2,5kW. I wcale nie kosztował majątku.

    No niezupełnie. Zapewne masz międzyfazowe na poziomie fazowego w
    oryginalnej sieci 3f. To cena za prostotę rozwiązania i zazwyczaj
    nieistotna przy małych mocach.

    __
    Pzd,
    Irek.N.

  • 6. Data: 2011-12-26 12:59:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek N. napisał:

    > No niezupełnie. Zapewne masz międzyfazowe na poziomie fazowego w
    > oryginalnej sieci 3f. To cena za prostotę rozwiązania i zazwyczaj
    > nieistotna przy małych mocach.

    Zupełnie. Ten model jest fabrycznie przystosowany do zasilania z jednej
    fazy (tylko i wyłącznie).

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2011-12-26 13:50:47
    Od: "zenek" <g...@g...com>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski":
> [...]
    > nawet taki, co ma zasilanie z jednej fazy, a na wyjąciu trzy fazy
    > do silnika 2,5kW. I wcale nie kosztował majątku.

    nie da się tego jakoś prościej zrobić niż trzy falowniki?
    jak przesunąć fazę na transformatorze między wejściem a wyjściem?
    gdzie coś takiego gotowego można kupić i jak to się nazywa?

  • 8. Data: 2011-12-26 14:13:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Dec 2011 14:50:47 +0100, zenek napisał(a):
    > nie da się tego jakoś prościej zrobić niż trzy falowniki?
    > jak przesunąć fazę na transformatorze między wejściem a wyjściem?

    Transformator nie przesuwa fazy. A przynajmniej niewiele.

    Musialbys dorzucic kondensatory, a nastepnie posumowac transformatorami w
    odpowiednich proporcjach.
    Oczywiscie kondensatory dobrze dzialaja tylko przy okreslonym obciazeniu.
    A przy sredniej mocy duze to bedzie i ciezkie.

    > gdzie coś takiego gotowego można kupić i jak to się nazywa?

    jak koledzy podpowiadali - falownik do silnika .
    Tylko sie trzeba wczytac w instrukcje czy aby na pewno daje to czego
    potrzebujesz. Np. czy ma punkt srodkowy dla gwiazdy, czy tylko trojkat
    dobrze zasila.

    J.

  • 9. Data: 2011-12-26 14:52:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan zenek napisał:

    > nie da się tego jakoś prościej zrobić niż trzy falowniki?
    > jak przesunąć fazę na transformatorze między wejściem a wyjściem?
    > gdzie coś takiego gotowego można kupić i jak to się nazywa?

    Falownik, to nie jest jakaś strasznie skomplikowana rzecz. Nawet
    trójfazowy. Ten o którym pisałem, wyprodukowany przez Schneider
    Electric, ale inne firmy też robią. Łatwo znaleźć w sklepach
    internetowych i nie tylko internetowych. Nazywa się "falownik
    z zasilaniem jednofazowym", ceny od jakichś 500 zł (nowy, używane
    można kupić taniej).

    A tak w ogóle, do czego to ma być?

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2011-12-26 16:37:46
    Od: "zenek" <g...@g...com>

> [...]
    > internetowych i nie tylko internetowych. Nazywa się "falownik
    > z zasilaniem jednofazowym", ceny od jakichś 500 zł (nowy, używane

    no właśnie nic konkretnego w sieci nie mogę znaleźć

    > A tak w ogóle, do czego to ma być?

    chodzi o możliwość podłączenie do zasilania jednofazowego maszyn
    indukcyjnych trójfazowych o mocach chyba 1-2kW

    nie chodzi o żadne sterowanie prędkościami obrotowymi silników czy tym
    podobnych.