  • 71. Data: 2009-08-21 05:40:32
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Grzegorz Baltazar Kajdrowicz <podroznik100@wytnij_wp.pl>

    w odpowiedzi jacek duma na post
    news:h6ev51$rvo$1@atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01
    pisze co nastepuje:

    > Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)

    mam urzadzenie do pomiarow dunama.
    chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
    tylko, ze to jest w warszawie

    --
    o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl
    ,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,

  • 72. Data: 2009-08-21 10:13:05
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > oj, jest ;)

    Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 73. Data: 2009-08-21 12:39:53
    Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>

    In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:

    > Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
    > Jeśli.

    Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem?

    > Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?

    Nie, ode mnie z pracy ;). Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na
    sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie
    za bardzo na miernikach nie znam...

    > Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
    > Później obciąż żarówką i zmierz.

    Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto
    zmontowac... :)
    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl
    --
    Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

  • 74. Data: 2009-08-21 13:19:12
    Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>

    Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
    wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze?
    Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi...
    http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png
    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl
    --
    Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

  • 75. Data: 2009-08-21 18:55:05
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.
    >
    > zyga

    No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje
    nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod.
    No i zmierzyłem i ja
    Hub dynamo Shimano DH-3N20
    Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V
    Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i
    diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h
    Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są
    tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.

    Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest
    błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
    EM

  • 76. Data: 2009-08-22 09:15:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM wrote:
> [...]
    >Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są
    >tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.

    Eee - skoro mostek, to raczej nie maja wiecej niz 61V.

    >Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest
    >błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.

    Jestes pewien ? Nie jest to tak ze prad juz jest niewielki ?

    J.

  • 77. Data: 2009-08-22 09:38:46
    Od: jacek duma <d...@s...pl>

    > mam urzadzenie do pomiarow dunama.
    > chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
    > tylko, ze to jest w warszawie

    Jestem z Krakowa. Dziękuję za propozycję.
    jd

  • 78. Data: 2009-08-22 09:41:57
    Od: jacek duma <d...@s...pl>

    > Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
    > Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
    > Później obciąż żarówką i zmierz.
    Może lepiej odpowiednim minimum 3W rezystorem ... żarówka się spali a
    rezystor conajwyżej lakier zaśmierdzi ;-)

  • 79. Data: 2009-08-22 10:21:57
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Aug 2009 20:55:05 +0200, EM napisał(a):

> [...]
    >

    > Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest
    > błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
    To zalezy na ile miekka jest charakerystyka U-I pradnicy. Moze niewielki
    prad na transilu sciagnie napiecie do punktu jego przewodzenia i nie
    bedzie duzej mocy.
    Poza tym 3W maja lampki zasilane napieciem 6.3V z tego dynama.

    A wysokie napiecia w stanie jalowym tych pradnic nie powinny dziwic. W
    koncu to sa pradnice wzbudzane stalym strumieniem magnesow i napiecie
    jalowe daja proporcjonalne do predkosci obrotowej.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 80. Data: 2009-08-22 17:25:36
    Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>

    a.com> wrote:
    > Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
    > Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
    > Później obciąż żarówką i zmierz.

    No wiec przy podlaczeniu samego mostka i kondensatora napiecie na
    kondensatorze osiaga prawie 25V przy 20 km/h - przy wyzszej predkosci nie
    sprawdzalem, bo nie mialem odpowiedniej drogi zeby sie rozpedzic ;) Ale w
    kazdym razie widac ze faktycznie jest okolo sqrt(2)*zmierzone poprzednio
    napiecie AC, a nawet troche wiecej...
    Przy rownolegle wlaczonym oswietleniu roweru napiecie na kondensatorze
    rzecz jasna rosnie znacznie slabiej i przy 20 km/h dochodzi do okolo 8-9V.

    Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
    wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
    napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
    oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
    przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
    wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli tak
    bedzie.
    Pewnie po wlutowaniu tej diody warto bedzie znowu pomierzyc.

    No i jeszcze jest pytanie jak to sie zmieni gdy dojdzie obciazenie
    stabilizatorem...
    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl