  • 11. Data: 2020-10-25 09:57:37
    Temat: Re: radar kablowy DIY
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.10.2020 o 06:40, sundayman pisze:
    > Tym razem takie mam zadanie :
    >
    > Muszę zmierzyć długość kabla elektrycznego zasilającego pompę w studni
    > głębinowej. Chodzi oczywiście o to, żeby sprawdzić na jakiej głębokości
    > jest ta pompa - bez wyciągania pompy :)
    >
    > Zastanawiam się, czy nie da się tego zrobić pomiarem odbić impulsu -
    > czyli DTR.

    Tak nawiasem mówiąc: TDR.

    > Mogę sobie oczywiście zrobić nadajnik impulsów rzędu kilku
    > nS, podłączyć wszystko pod oscyloskop i jazda.

    Więc po prostu zrób. Na kostkach AHC spokojnie.

    > Pytanie jest takie - jaka może być impedancja falowa tego rodzaju kabla
    > ? To jest jakiś w miarę "normalny" kabel zasilający 1.5mm2 x 2 w
    > solidnej izolacji.

    Dla pomiaru długości impedancja Ci niepotrzebna. Nawiasem mówiąc, możesz
    sobie ją zmierzyć. Musisz jednak mieć identyczny kabel do kalibracji.

    P.P.

  • 12. Data: 2020-10-25 12:11:33
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.10.2020 23:57, sundayman wrote:

    > No to chcę zrobić w celu pomiaru na jakiej głębokości jest lustro wody -
    > ale w ten sposób nie zmierzę, na jakiej głębokości jest pompa.
    > A muszę mieć te dwie informacje.

    Stalkę do rury wodnej, nie osłonowej.
    Nie wiem jaki tam masz problem, skoro do rury osłonowej możesz coś
    włożyć i zmierzyć wysokość lustra wody to i do pompy się da.

    Reflektometr sobie zbuduj, jeśli masz dobry oscyloskop.
    Swoją drogą kiedyś też tak chciałem zrobić, ale nie miałem dobrego
    oscyloskopu, a jeszcze takiego, żeby zabrać go w teren to już w ogóle.

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2020-10-25 12:19:19
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.10.2020 o 12:11, Mirek pisze:
    [...]
    > Reflektometr sobie zbuduj, jeśli masz dobry oscyloskop.
    > Swoją drogą kiedyś też tak chciałem zrobić, ale nie miałem dobrego
    > oscyloskopu, a jeszcze takiego, żeby zabrać go w teren to już w ogóle.

    Pytanie, co to znaczy "dobry oscyloskop" ;-)
    100MHz spokojnie wystarczy.

    P.P.

  • 14. Data: 2020-10-25 22:37:48
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    >
    > Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    > prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie

    Bez problemu. Dawno temu mieliśmy w firmie miernik uniwersalny z
    pomiarem długości kabla. Pozwalał oszacować długość kabla.
    Teraz lepsze testery skrętki mają funkcję pomiaru długości.

    yabba

  • 15. Data: 2020-10-25 23:09:35
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Stalkę do rury wodnej, nie osłonowej.

    a, tak kombinujesz. Ale kłopot jest taki, że może być tak, że pompa jest
    głęboko - ponoć około 70m. Musiałbym mieć długą stalkę do tego celu.
    Ale pomysł jest dobry.

    > Reflektometr sobie zbuduj, jeśli masz dobry oscyloskop.
    > Swoją drogą kiedyś też tak chciałem zrobić, ale nie miałem dobrego
    > oscyloskopu, a jeszcze takiego, żeby zabrać go w teren to już w ogóle.

    Oscyloskop mam niezły, to nie problem. Studnia jest w pobliżu zasilania,
    więc to też nie jest problem.
    Faktycznie, zrobię sobie ten DTR tak "na porządnie", na pewno się przyda
    w przyszłości.

  • 16. Data: 2020-10-27 08:44:29
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 24 października 2020 16:57:29 UTC-5 użytkownik sundayman napisał:

    > No to jest dość oczywiste - jeśli tylko znajdę podobny kabel to tak zrobię.

    Ale pamietaj ze tam dalej masz uzwojenia silnika. Jak zmierzysz sam kabel to ci duzo
    nie da bez wiedzy jak zmienia sie jego charakterystyka z podpietym silnikiem na
    stale.

    No chyba ze masz jak go odlaczyc, ale zakladam ze nie...

  • 17. Data: 2020-10-27 12:14:18
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.10.2020 o 08:44, s...@g...com pisze:

> [...]
    stale.

    > No chyba ze masz jak go odlaczyc, ale zakladam ze nie...

    Jestem skłonny założyć się o pieniądze, że impedancja kabla nie jest
    dopasowana do impedancji silnika. A to wystarczy. Potrzebny oscyloskop i
    prymitywny generatorek, choćby na AC04.

    P.P.

  • 18. Data: 2020-10-28 01:31:40
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Jestem skłonny założyć się o pieniądze, że impedancja kabla nie jest
    > dopasowana do impedancji silnika. A to wystarczy. Potrzebny oscyloskop i
    > prymitywny generatorek, choćby na AC04.

    No nie spodziewam się tam dopasowania :)
    Za parę dni zrobię sobie ten dynks i pomierzę.
    Wrzucę wyniki jak ktoś ciekaw. Bo ja sam jestem ciekaw jaki będzie wynik.

    Najpierw zmierzę TDR'em a potem realnie (Stalką do rury wodnej) i
    zobaczymy jak ma się jedno do drugiego.