  • 11. Data: 2023-01-03 13:47:57
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):
    > https://www.youtube.com/watch?v=_epmkWtIDC0
    >
    > Kamerom cyfrowym moze nie szkodzi, ale ciekaw jestem,
    > jak to sobie radzilo ze srebrowymi filmami.
    >
    > Licznik jakos zdrowo zasuwa ..
    >
    > Ciekawe, czy pamieci Flash nie rozprogramuje ...

    https://m.demotywatory.pl/5172619

    Obiektyw o którym pisałeś pochodzi z l. 40.

  • 12. Data: 2023-01-03 21:07:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 Jan 2023 04:47:57 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

    > https://m.demotywatory.pl/5172619

    Co innego zabawka, co innego obiektyw kolo czułego filmu.

    > Obiektyw o którym pisałeś pochodzi z l. 40.

    A wyglada w miare nowoczesnie. I kolorki ma.
    I jesli to numer seryjny, to 5-cio milionowy.
    I cos tam mowia "pentax", a to chyba co najmniej lata 50-te.

    A tu
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_cameras
    "1971: The world's first Super Multi-Coated lenses (Takumar lens
    series)"

    I to jest to, co napisane na tym obiektywie.

    J.

  • 13. Data: 2023-01-04 03:41:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-03, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > "1971: The world's first Super Multi-Coated lenses (Takumar lens
    > series)"
    >
    > I to jest to, co napisane na tym obiektywie.

    Mój wszedł do produkcji pod koniec lat 60.
    https://global.canon/en/c-museum/product/fl102.html

    Poza tym nie ma się co podniecać bo zdaje się nie ma żadnych ograniczeń
    np. w produkcji, handlu czy gromadzeniu ceramiki opartej o tzw szkło
    uranowe (uranium glass, vaseline glass). Zawierają one zwykle min. 2%
    uranu (w takiej czy innej formie). Uzywanie substancji radioaktywnych
    zostało porzucone gdzieś na poczatku lat 70. ale niekoniecznie dlatego,
    że produkty je zawierające są jakoś szkodliwe (przy normalnym
    uzytkowaniu).

    Nb. próbki rudy uranu można było jeszcze w zeszłym roku kupić na
    Amazonie. Samoświecące rurki z izotopami Ameryku, mozna bez problemu
    dostać na Alim etc. etc. Oczywiście to już nie epoka cudownej wody
    radowej, ale tez nie jest tak, że nic w konsumenckiej przestrzeni
    publicznej radioaktywnego nie istnieje.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2023-01-04 15:17:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

> [...]
    > np. w produkcji, handlu czy gromadzeniu ceramiki opartej o tzw szkło
    > uranowe (uranium glass, vaseline glass). Zawierają one zwykle min. 2%

    Szkło uranowe to raczej wyroby kuchenno-salanowe, półmiski, patery... W
    obiektywach jest szkło torowe.

    Paweł

  • 15. Data: 2023-01-04 22:47:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

> [...]
    > dostać na Alim etc. etc. Oczywiście to już nie epoka cudownej wody
    > radowej, ale tez nie jest tak, że nic w konsumenckiej przestrzeni

    Uran ma t1/2 w okolicach kilku miliardów lat. Am-241 to są setki lat,
    nie jest to może 2 tygodnie, ale jakakolwiek zauważalna ilość to już
    może być problem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 16. Data: 2023-01-04 23:35:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-04, Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl> wrote:

    > Szkło uranowe to raczej wyroby kuchenno-salanowe, półmiski, patery... W
    > obiektywach jest szkło torowe.

    Szkło uranowe ma wyraźnie zielonkawy odcień i w dodatku świeci już w
    okolicach UV-vis. Nie specjalnie się na jakąkolwiek optykę nadaje. Ale
    tu po prostu wspomniałem bo kolega Alojzy, wydaje się uważać, że czasy
    dostępności/obecności produktów radioaktywnych dla odbiorcy powszechnego
    skończyły się gdzieś pod koniec lat 50.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2023-01-05 00:13:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-04, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Uran ma t1/2 w okolicach kilku miliardów lat. Am-241 to są setki lat,
    > nie jest to może 2 tygodnie, ale jakakolwiek zauważalna ilość to już
    > może być problem.

    Niepodejrzewam jakichkolwiek zauważalnych ilości. Trzeba to by było
    potłuc w kilogramach, odparować i pewnie jeszcze oczyścić. Emituje alfa
    więc byle co zatrzyma. Ameryk jest też zresztą powszechnie stosowany w
    czujkach dymu.

    Ale teraz googlam, że w tych rurkach to nie Ameryk a Tryt. Tu jest nawet
    ciekawiej, bo co prawda ma to to tylko 12 lat półtrwania, ale z rzeczy
    namacalnych emituje tylko dość wolne elektrony.
    https://www.aliexpress.com/item/1005003939121862.htm

    Marcin

  • 18. Data: 2023-01-05 06:36:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-03, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Co innego zabawka, co innego obiektyw kolo czułego filmu.

    Goły obiektyw (Canon FL, 50mm 1:1.8), zdaje się raportowałem ok.
    2uS/h. Jak nałożyć na to plastikową klapkę (wygląda na ABS lub PS),
    1mm, to nadal jest ok 0.6uSv/h. No to sprawdziłem w płaszczyźnie filmu
    i daje w granicach 0.4uSv/h gdzie tło nie przekracza 0.2. To dużo
    więcej niż się spodziewałem biorąc pod uwagę, że pomiędzy jest
    nachylone i metalizowane lustro szklane. Cienkie co prawda, ale
    zawsze.

    Tyle czy to wystarczy, żeby w jakimś czasie, np. roku naświetlić,
    jeśli poziom tła to 0.1-0.2uSv/h i generalnie filmy nie mają z tym
    problemu? Już prędzej ze starzeniem termicznym.

    Nb. szkło uranowe, które sobie w międzyczasie ciekawości sprowadziłem,
    daje mniej. Ca 1.3uSv/h.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2023-01-05 15:16:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > więcej niż się spodziewałem biorąc pod uwagę, że pomiędzy jest
    > nachylone i metalizowane lustro szklane. Cienkie co prawda, ale

    Bez większego znaczenia, ważniejsza jest odległość.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 20. Data: 2023-01-06 00:46:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-05, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Bez większego znaczenia, ważniejsza jest odległość.

    Tam jest z 6-7 przemian alfa i z 4-5 beta, ale zakryłem miernik kartką
    i nardzo niewiele odsiało, więc faktycznie wychodzi, że idzie głownie
    beta i gamma.

    --
    Marcin