  • 21. Data: 2023-01-06 15:02:31
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Tam jest z 6-7 przemian alfa i z 4-5 beta, ale zakryłem miernik kartką
    > i nardzo niewiele odsiało, więc faktycznie wychodzi, że idzie głownie
    > beta i gamma.

    Jasne, ale te "przemiany" wykonują się w samym szkle. Na zewnątrz, poza
    gammą, jest to praktycznie niemierzalne (tego typu sprzętem).

    Zakryj blachą :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 22. Data: 2023-01-07 06:11:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-06, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Jasne, ale te "przemiany" wykonują się w samym szkle. Na zewnątrz, poza
    > gammą, jest to praktycznie niemierzalne (tego typu sprzętem).

    W szkle grzezną alfy, ale już bety i gamy nie grzęzną tak chętnie,
    więc jądra helu to są emitowane głownie z powierzchni. Takich
    ograniczeń nie mają dwie pozostałem składowe. To nie są przecież
    jakieś wolne elektrony termiczne?

    > Zakryj blachą :-)

    No właśnie nawet folii aluminiowej pod ręką nie mam.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2023-01-07 14:17:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > więc jądra helu to są emitowane głownie z powierzchni. Takich
    > ograniczeń nie mają dwie pozostałem składowe. To nie są przecież

    "Emitowane z powierzchni" = praktycznie niewykrywalne tego typu
    sposobami (z "objętości" generowanych jest nie wiadomo ile razy więcej).
    Natomiast beta także ma trudności z przechodzeniem przez materię, więc
    o ile powyższe dotyczy tego promieniowania w mniejszym stopniu, to
    jednak wciąż dotyczy. Gamma (czyli promienie Roentgena, albo X -
    aczkolwiek za to równanie pewnie wiele osób by mnie odsądziło od czci
    i wiary) to inna bajka. W szczególności twarde gamma.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2023-01-08 08:37:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-07, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > aczkolwiek za to równanie pewnie wiele osób by mnie odsądziło od czci
    > i wiary) to inna bajka. W szczególności twarde gamma.

    Rozumiem, że postulujesz wyłącznie gammę docierającą do płaszczyzny
    filmu. Problem w tym, że to się nie trzyma kupy skoro 2 mm plastiku (np.
    PC czy ABS) zbija promieniowanie o połowę. Przecież by tej gammy nie
    zbiło, bo materału organiczne, szczególnie o takiej małe gęstości to z
    pewnością nie jest dla gammy przeszkoda. Dla dużych jąder helu i
    eletronów to już i owszem. Alfy nie ma bata aby przez to przeszły, ale
    co bardziej energetyczne elektrony pewnie tak. Internety podają, że mogą
    wleźć w ograniczne rzeczy nawet na 1.5 cala.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2023-01-08 09:37:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-08, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    > Rozumiem, że postulujesz wyłącznie gammę docierającą do płaszczyzny
    Miało być wychodzącą z obiektywu..

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2023-01-08 16:48:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Rozumiem, że postulujesz wyłącznie gammę docierającą do płaszczyzny
    > filmu.

    Nie "wyłącznie". Raczej "w sensownie mierzalnym stopniu".

    > Problem w tym, że to się nie trzyma kupy skoro 2 mm plastiku (np.
    > PC czy ABS) zbija promieniowanie o połowę.

    A rzeczywiście tak jest? Z detektorem naprawdę w tej samej odległości
    od soczewki?

    > co bardziej energetyczne elektrony pewnie tak. Internety podają, że mogą
    > wleźć w ograniczne rzeczy nawet na 1.5 cala.

    No, pewnie tak. Kwestia tylko tego ile ich jest.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2023-01-09 01:58:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-08, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Nie "wyłącznie". Raczej "w sensownie mierzalnym stopniu".
    >
    > A rzeczywiście tak jest? Z detektorem naprawdę w tej samej odległości
    > od soczewki?

    Nie, tak se tu wciskam kity aby wprowadzić wszyskich w błąd i udowodnic,
    że to jednak też elektrony :)

    > No, pewnie tak. Kwestia tylko tego ile ich jest.

    http://photos1.blogger.com/blogger/4956/2802/1600/th
    orium-fig-9-1.png
    Większość przemian alpha ma energie częstek ~6MeV.

    https://sciencedemonstrations.fas.harvard.edu/presen
    tations/%CE%B1-%CE%B2-%CE%B3-penetration-and-shieldi
    ng
    Z pewnymi przybliżeniami możemy przyjąć, że alfa wydostaje się z ca 20um
    powierzchni obiektywu.

    Teraz beta. Dla szkła i energii rzędu 1.1MeV to 2.2 mm. Z ww. tabelki
    (pierwszy link) wynika, że większość promieniowania beta ma energie
    rzędu 0.4MeV, czyli, ponownie z uproszczeniem, elektrony powinny być się
    w stanie wydostawać z soczewki z głębokości do 0.7mm. To jednak kawał
    materiału. To, przyjmując, że nie jest to jakaś naładowana Torem cieńsza
    warstwa, bo wtedy to już w ogóle nie będzie problemu.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2023-01-10 17:29:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 Jan 2023 02:41:27 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Mój wszedł do produkcji pod koniec lat 60.
    > https://global.canon/en/c-museum/product/fl102.html

    i to jest torowy?

    > Poza tym nie ma się co podniecać bo zdaje się nie ma żadnych ograniczeń
    > np. w produkcji, handlu czy gromadzeniu ceramiki opartej o tzw szkło
    > uranowe (uranium glass, vaseline glass). Zawierają one zwykle min. 2%
    > uranu (w takiej czy innej formie). Uzywanie substancji radioaktywnych
    > zostało porzucone gdzieś na poczatku lat 70. ale niekoniecznie dlatego,
    > że produkty je zawierające są jakoś szkodliwe (przy normalnym
    > uzytkowaniu).

    Ale mi nie chodzi o szkodliwosc dla czlowieka (ktory zresztą bedzie
    sie od takiego wyrobu trzymal w pewnej odleglosci), tylko dla filmu
    fotograficznego.

    Detektor jak widac szaleje ... a film nieczuly ?

    > Nb. próbki rudy uranu można było jeszcze w zeszłym roku kupić na
    > Amazonie. Samoświecące rurki z izotopami Ameryku, mozna bez problemu
    > dostać na Alim etc. etc. Oczywiście to już nie epoka cudownej wody
    > radowej, ale tez nie jest tak, że nic w konsumenckiej przestrzeni
    > publicznej radioaktywnego nie istnieje.

    No ba - banany, sam czlowiek troche C14 zawiera,
    to i "błona fotograficzna" zawiera ...

    J.

  • 29. Data: 2023-01-11 01:43:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > i to jest torowy?

    Tak myślę. Stosowano coś innego radioaktywnego? Ma też
    charakterystyczne zażółcenie, które ponoć jest związane z taką optyką,
    ale nie mogłem się doszukać na czym polega mechanizm żółknięcia więc
    "ponoć".

    > Ale mi nie chodzi o szkodliwosc dla czlowieka (ktory zresztą bedzie
    > sie od takiego wyrobu trzymal w pewnej odleglosci), tylko dla filmu
    > fotograficznego.

    No tak.

    > Detektor jak widac szaleje ... a film nieczuly ?

    Tak jak gdzieindziej napisałem, detektor pokazywał coś zdaje się 0.6
    uSv/h w płaszczyźnie filmu. Tło jest 0.2. Na za dużą różnicę mi to nie
    wygląda. Te 0.2 też powinno wtedy robić. Robi?

    > No ba - banany, sam czlowiek troche C14 zawiera,
    > to i "błona fotograficzna" zawiera ...

    Banany, orzechy brazylijskie, różne ceramiki... jest tego trochę.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2023-01-13 18:06:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Nie, tak se tu wciskam kity aby wprowadzić wszyskich w błąd i udowodnic,
    > że to jednak też elektrony :)

    Ludzie czasem popełniają błędy nieświadomie. Np. zignorują grubość
    plastiku. Wolę się upewnić.

    Tzn. ja oczywiście domyślam się, że tam są także elektrony. Tylko ile
    ich jest?

    > Z pewnymi przybliżeniami możemy przyjąć, że alfa wydostaje się z ca 20um
    > powierzchni obiektywu.

    Czyli w praktyce w ogóle. Ok.

> [...]
    > rzędu 0.4MeV, czyli, ponownie z uproszczeniem, elektrony powinny być się
    > w stanie wydostawać z soczewki z głębokości do 0.7mm. To jednak kawał

    Tyle że one będą głównie wydostawać się z okolic powierzchni - jeśli max
    praktyczny zasięg to (akurat) 0,7 mm, to niejaki HVL, czyli grubość, po
    której połowa promieniowania zostanie pochłonięta, będzie poniżej 0,1 mm.
    Efektywnie promieniować będzie poniżej 0,2 mm (nieco beta z głębszych
    części także będzie się wydostawać, ale zrównoważy to pochłanianie
    promieniowania z płytszych części).

    Oczywiście mogłoby się zdarzyć, że to jakaś naprawdę cienka soczewka
    (za to z mocną domieszką Th-232), i jednak znaczna część bety się
    wydostanie (bo duża bezwzględnie ilość toru będzie blisko powierzchni).
    Pomiar grubości soczewki pewnie nie wchodzi w grę? Tak sobie jednak
    myślę, że ta soczewka ma kilka mm grubości (np. w środku, dla
    ścisłości), i efektywnie wypromieniowywane jest pewnie kilka, no może
    10% procent bety.

    Teoretycznie można zmierzyć samo promieniowanie beta, mierząc najpierw
    beta + gamma, a następnie odejmując gamma zmierzone po odfiltrowaniu
    bety. Aczkolwiek przy tak słabych źródłach te pomiary są mocno zmienne,
    trzeba uśredniać przez dłuższy czas, i wyniki wychodzą dość losowe.
    Nawet przy (mniej) słabych źródłach tylko-gamma (w obudowie, która
    pochłania a+b) wyniki beta (i alfa zresztą także) wychodzą niezbyt
    zerowe. Wynika to przypuszczalnie ze zmiennego przecież tła oraz może
    z trudności z utrzymaniem geometrii układu źródło - miernik. Dokładność
    i czułość tych urządzeń to jest także inna sprawa.
    --
    Krzysztof Hałasa