  • 31. Data: 2023-01-14 01:25:33
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Jan 2023 00:43:08 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]

    [...]
    > Tak myślę. Stosowano coś innego radioaktywnego? Ma też
    > charakterystyczne zażółcenie, które ponoć jest związane z taką optyką,
    > ale nie mogłem się doszukać na czym polega mechanizm żółknięcia więc
    > "ponoć".

    >>> uranowe (uranium glass, vaseline glass). Zawierają one zwykle min. 2%

    > No tak.

    > Tak jak gdzieindziej napisałem, detektor pokazywał coś zdaje się 0.6
    > uSv/h w płaszczyźnie filmu. Tło jest 0.2. Na za dużą różnicę mi to nie
    > wygląda. Te 0.2 też powinno wtedy robić. Robi?

    Przy twoim obiektywie bylo te 0.6?

    Bo spojrz na film - mnie to nie wyglada na 3x wieksze natezenie ... ze
    100 razy ?

    J.

  • 32. Data: 2023-01-14 22:28:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Bo spojrz na film - mnie to nie wyglada na 3x wieksze natezenie ... ze
    > 100 razy ?

    Facet pisze, że nawet 24 kcpm = 400 cps = 650 razy tło. Ale odległość to
    jest sprawa kluczowa - odległość znacznie mniejszą od średnicy soczewki
    i wymiarów detektora (G-M jak przypuszczam) możemy pewnie potraktować
    jako zero (wtedy nie ma efektu "źródła punktowego").

    Z tyłu ten aparat generuje 300 cpm = 5 cps, czyli jak rozumiem
    ok. 8 razy tło, albo ok. 1 uSv/h*. Musiałby robić zdjęcia przez
    6 tygodni w roku (ciągłej ekspozycji z głową = dozymetrem przy
    aparacie), żeby przekroczyć dawkę uznawaną za dopuszczalną - i to tylko
    dla osób, które nie zajmują się promieniowaniem zawodowo (dla tych
    nie ma tylu tygodni w ciągu roku). No i te dawki zakładają ekspozycję
    całego ciała, a nie tylko fragmentu twarzy, chociaż to wiele może nie
    znaczyć np. dla oczu.

    Jednakże promieniowania nie należy lekceważyć, nikt dokładnie nie wie
    jakie mogą być skutki i czego (mimo że ludzkość zajmuje się tym już od
    dłuższego czasu). W szczególności np. nie kładłbym sobie tych soczewek
    na oczy w nocy (żeby zobaczyć jak wygląda życie na stacji kosmicznej).

    * założyłem, że tło ma jak w Polsce, bo nie mam pojęcia jaka jest
    czułość tego urządzenia. Biorąc pod uwagę prawdopodobne rozmiary
    detektora, i czułość podobnych urządzeń, to pewnie tak jest.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2023-01-15 01:26:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-13, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
    > Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:
    > Oczywiście mogłoby się zdarzyć, że to jakaś naprawdę cienka soczewka
    > (za to z mocną domieszką Th-232), i jednak znaczna część bety się
    > wydostanie (bo duża bezwzględnie ilość toru będzie blisko powierzchni).
    > Pomiar grubości soczewki pewnie nie wchodzi w grę? Tak sobie jednak
    > myślę, że ta soczewka ma kilka mm grubości (np. w środku, dla
    > ścisłości), i efektywnie wypromieniowywane jest pewnie kilka, no może
    > 10% procent bety.

    Pomiar grubości w grę nie wchodzi, ale można oszacować:
    https://global.canon/en/c-museum/product/fl102.html

    Wygląda, że to raczej cienka soczewka.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2023-01-15 01:37:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-14, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > dłuższego czasu). W szczególności np. nie kładłbym sobie tych soczewek
    > na oczy w nocy (żeby zobaczyć jak wygląda życie na stacji kosmicznej).

    No właśnie, torowa bywała również optyka wizjera. To już trochę blisko
    oka. Ale JF o prześwietleniach błony w zasadzie. Internety podają, że
    ryzyko istniało, ale po bardzo długim czasie. Wydaje się to mieć sens,
    skoro w manualach nic o potrzebie usuwania takich obiektywów z korpusu
    zdaje się nie ma.
    https://www.cameramanuals.org/canon_pdf/canon_fl_int
    erchangeable_lenses.pdf

    --
    Marcin

  • 35. Data: 2023-01-17 15:34:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 Jan 2023 22:28:36 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > i wymiarów detektora (G-M jak przypuszczam) możemy pewnie potraktować
    > jako zero (wtedy nie ma efektu "źródła punktowego").

    IMO - srednica soczewki, rozmiar detektora i odleglosc byla w tym
    filmie podobna.

> [...]
    > aparacie), żeby przekroczyć dawkę uznawaną za dopuszczalną - i to tylko
    > dla osób, które nie zajmują się promieniowaniem zawodowo (dla tych

    Ale Ty o zagrozeniu dla czlowieka, a ja o filmie.
    Film przed tylną scianką korpusu, ktora alfe i bete chyba dobrze
    tlumi.

    > No i te dawki zakładają ekspozycję
    > całego ciała, a nie tylko fragmentu twarzy, chociaż to wiele może nie
    > znaczyć np. dla oczu.

    No wlasnie - chcesz przeliczac dawke na cale cialo, czy oczy i nos sa
    narazone zgodnie z pomiarem przez niewieki/punktowy detektor

    > * założyłem, że tło ma jak w Polsce, bo nie mam pojęcia jaka jest
    > czułość tego urządzenia. Biorąc pod uwagę prawdopodobne rozmiary
    > detektora, i czułość podobnych urządzeń, to pewnie tak jest.

    jak detektor byl dalej od obiektywu, to tak jakby tych 420cpm nie
    bylo.

    J.

  • 36. Data: 2023-01-18 00:27:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > IMO - srednica soczewki, rozmiar detektora i odleglosc byla w tym
    > filmie podobna.

    Miałem wrażenie, że on to zbliżył tak, jak się dało, ale nie wiem.

    > Ale Ty o zagrozeniu dla czlowieka, a ja o filmie.
    > Film przed tylną scianką korpusu, ktora alfe i bete chyba dobrze
    > tlumi.

    Wszyscy wiedzą, że takie promieniowanie powoduje zaciemnienie filmu.
    Pytanie w jakim stopniu. Google "When Kodak Accidentally Discovered
    A-Bomb Testing". Co prawda film rentgenowski jest pewnie czulszy od
    Kodak Gold 100.
    W sieci można znaleźć obrazki, na których w latach 50 skażenie w USA
    dochodziło miejscami do kilkanastu rad, a typowo było to kilka radów
    - co przypuszczalnie odpowiada kilku mSv rocznie, czyli mniej-więcej
    pewnie poziomowi promieniowania w okolicach naświetlanej klatki
    w tamtym aparacie.

    > No wlasnie - chcesz przeliczac dawke na cale cialo, czy oczy i nos sa
    > narazone zgodnie z pomiarem przez niewieki/punktowy detektor

    Tak się tego raczej nie przelicza, promieniowanie się "nie rozkłada"
    na masę ciała tak jak np. etanol.

    > jak detektor byl dalej od obiektywu, to tak jakby tych 420cpm nie
    > bylo.

    Wyobrażam sobie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 37. Data: 2023-01-26 16:57:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Jan 2023 00:27:37 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Miałem wrażenie, że on to zbliżył tak, jak się dało, ale nie wiem.

    Owszem, ale jego detektor ma tez grubosc.
    I nie wiesz, gdzie tam w srodku rurka GM,
    a moze scyntylator nie rurka ..

> [...]
    > Pytanie w jakim stopniu. Google "When Kodak Accidentally Discovered
    > A-Bomb Testing". Co prawda film rentgenowski jest pewnie czulszy od

    Becquerell zwykla "klisze fotograficzną" zaczernil uranem.

> [...]
    > w tamtym aparacie.

    > Tak się tego raczej nie przelicza, promieniowanie się "nie rozkłada"

    nos napromieniowany, ale krew przez nos tez plynie ...

    I co w zasadzie miernik/dozymetr pokazuje?
    Ze jakby w miejscu dektektora byl np palec, to by otrzymal dawke
    w przeliczeniu iles tam J/kg i palec by obumarl?

    > Wyobrażam sobie.

    Ale zwykłe "rozpraszanie energii", czy tłumienie przez powietrze sie
    objawilo?

    J.

  • 38. Data: 2023-01-27 23:27:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Owszem, ale jego detektor ma tez grubosc.
    > I nie wiesz, gdzie tam w srodku rurka GM,
    > a moze scyntylator nie rurka ..

    Raczej G-M, i raczej jak najbliżej obudowy.
    Chyba że to tylko gamma, no to mooże nieco w środku, ale po co miałoby
    tak być, to nie wiem.
    Ale może to dlatego, że wszystkie używane przeze mnie urządzenia mają
    detektor "na wierzchu" (tzn. z tyłu raczej).

    > I co w zasadzie miernik/dozymetr pokazuje?
    > Ze jakby w miejscu dektektora byl np palec, to by otrzymal dawke
    > w przeliczeniu iles tam J/kg i palec by obumarl?

    Że jakbyś był narażony równomiernie, to byś dostał tyle czy ileś.
    Natomiast to się słabo przelicza na źródła punktowe.

    > Ale zwykłe "rozpraszanie energii", czy tłumienie przez powietrze sie
    > objawilo?

    Przy gamma, w szczególności tych nieco bardziej energetycznych,
    najważniejsza jest odległość. Powietrze to raczej nie - potrzeba jakichś
    centymetrów ołowiu, żeby zredukować np. 10 czy 100 razy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 39. Data: 2023-02-04 19:01:17
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):

    > https://m.demotywatory.pl/5172619
    >

    > Obiektyw o którym pisałeś pochodzi z l. 40.

    cyt.
    Banany mają stosunkowo wysoką zawartość potasu. Dla dużego banana
    zawartość potasu wynsoi 544mg . Naturalny potas zawiera około 0,012% radioaktywnego
    izotopu 40K.

    I miernik pika:
    https://youtu.be/a_SJH7VNAE0?t=131

  • 40. Data: 2023-02-06 03:40:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Feb 2023 10:01:17 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

> [...]
    > Banany mają stosunkowo wysoką zawartość potasu. Dla dużego banana
    > zawartość potasu wynsoi 544mg . Naturalny potas zawiera około 0,012%

    No chyba wlasnie nie pyka.
    Swoja droga - banany naprawde zawieraja jakos znacząco wiecej niz inne
    owoce?

    No i my zawieramy troche potasu, i troche C-14 ...

    J.