  • 11. Data: 2022-06-24 21:40:16
    Temat: Re: sciemniacz LED
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, June 24, 2022, 9:19:44 PM, you wrote:

    > To czemu takie cuda wymyslili?
    > Na niesciemnialne ?

    Klasyczne ściemniacze potrzebują sporego prądu podtrzymania dla
    triaka. Jak masz żyrandol z 20-ma LEDami, to da radę, ale na
    pojedynczym 8W się wyłoży i będzie migać.
    Z jakiegoś powodu, którego nigdy mi się nie chciało analizować,
    ściemniacze na MOSFETach i IGBT buduje się na zbocze opadające. Dla
    zasilacza ściemnialnego LED to bez znaczenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2022-06-24 21:44:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Jun 2022 21:21:16 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Triakowy jest prosty i tani, ale dziala na innym zboczu ..

    Ale większość LED wspiera oba zbocza (traling/leading). Zbudowałem
    najprostszy na triaku i działa pięknie.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2022-06-24 22:04:11
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Z jakiegoś powodu, którego nigdy mi się nie chciało analizować,
    > ściemniacze na MOSFETach i IGBT buduje się na zbocze opadające.

    Oba mogą działac na obu zboczach, jak i też bez zbocza. Trailing edge
    mają po prostu mniejsze EMI, więc jeśli coś musisz wybrać, a
    elektrycznie wybór jest bez znaczenia, to zakłócenia są dobrym kryterium
    drugiego rzędu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2022-06-28 16:17:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Jun 2022 21:40:16 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > Z jakiegoś powodu, którego nigdy mi się nie chciało analizować,
    > ściemniacze na MOSFETach i IGBT buduje się na zbocze opadające.

    Mowisz, ze triaki/tyrystory za mocne, i z malym pradem nie wyrabiaja?

    > Dla
    > zasilacza ściemnialnego LED to bez znaczenia.

    Podejrzewam, ze "systemow" sciemniania LED jest kilka ... wszystkim
    wszystko jedno?
    Sa jeszcze lampy LED z "zasilaczem kondesatorowym". Te chyba nie lubia
    naglych skokow napiecia ... ale czy takie opadajace zbocze tez ich nie
    wykonczy?

    P.S. Ciekawostke widzialem - prowizorka budowlana, ktos do 4-zylowego
    kabla na suficie podlaczyl dwie "zarowki LED".
    drugą miedzy przewod fazowy a PE.
    Swiecilo.

    Tak sie teraz zastanawiam, czy powinienem roznicowke sprawdzac.
    8W/230V = 35mA.
    Hm, a moze to bylo 6W ...

    J.

  • 15. Data: 2022-06-28 16:22:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, June 28, 2022, 4:17:16 PM, you wrote:

    > Mowisz, ze triaki/tyrystory za mocne, i z malym pradem nie wyrabiaja?

    Piszę, że mają za duży prąd podtrzymania i dlatego nie działają
    poprawnie.

    > Podejrzewam, ze "systemow" sciemniania LED jest kilka ... wszystkim
    > wszystko jedno?

    Ściemnialnym wszystko jedno.

    > Sa jeszcze lampy LED z "zasilaczem kondesatorowym". Te chyba nie lubia
    > naglych skokow napiecia ... ale czy takie opadajace zbocze tez ich nie
    > wykonczy?

    Ale takie nie są ściemnialne.

    > P.S. Ciekawostke widzialem - prowizorka budowlana, ktos do 4-zylowego
    > kabla na suficie podlaczyl dwie "zarowki LED".
    > drugą miedzy przewod fazowy a PE.

    Zabić to za mało.

    > Swiecilo.
    > Tak sie teraz zastanawiam, czy powinienem roznicowke sprawdzac.
    > 8W/230V = 35mA.
    > Hm, a moze to bylo 6W ...

    I tak bym sprawdził.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2022-06-28 18:52:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Jun 2022 16:22:18 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zabić to za mało.

    Jakby to bylo gdzies w rozdzielni, to owszem.
    Ale tu ... swieci, bezpieczniki nie wylatuja ... za co tu zabijac :-)

    > I tak bym sprawdził.

    No i chyba sprawdze przy najblizszej okazji.
    Ale co - wcisnac "test", czy przygotowac sobie pare opornikow?
    Albo potencjometr z amperomierzem ?

    J.