  • 11. Data: 2011-12-28 13:24:12
    Temat: Re: transformator elektroniczny
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:2842294644$20111227232816@squadack.com...

    > Przypominam, ze dla oswietlenia powyżej 25W obowiązują obostrzenia
    > normy 61000-3-2 - nie może wprowadzać do sieci harmonicznych. Mozna to
    > osiagnąć albo przez stosowanie stosunkowo drogich układów PFC albo
    > prostych do bólu, dwutranzystorowych półmostków zasilanych
    > niewygladzonym napięciem i bez prostowania na wyjściu.
    >
    > Tu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=181
    6156#1816156
    > masz schemat typowego ustrojstwa. Tego sie taniej i ze spełnieniem
    > normy zrobić nie da.

    A kHz-e wprowadzać do sieci może ?
    Sprzętowi informatycznemu to wolno rzędu 56(150kHz) - 46(500kHz) -
    50(5M-30M) dBuV czyli 0,2 do 0,6mV wprowadzać do zasilania. Mierzone na 50
    ohmach więc odpowiednio prąd 4...12uA.
    Wydaje mi się że taki zasilacz musi wprowadzać znacznie więcej (mogę się
    mylić).
    Norma dla oświetlania może być zupełnie inna ale dziwiło by mnie gdyby od
    urządzeń włączanych do tej samej sieci wymagało się kompletnie innego
    poziomu zakłóceń.
    P.G.

  • 12. Data: 2011-12-28 13:28:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F,

    > A to potem nie narusza innej normy i nie nadaje na wszystkich pasmach
    > ?

    Nie bardzo. Tranzystory bipolarne przełączają dość łagodnie a wyjście
    jest symetryczne względem Ziemii.

    > Czy dali w instrukcji dopisek ze kable do zarowki nie powinny
    > przekraczac 10cm dlugosci ? :-)

    Nie. Sam sposób łączenia halogenów jest taki, że powierzchnia petli
    jest zazwyczaj niewielka. Choć jak ktoś ma halogeny na linii z dwóch
    linek odległych od siebie o kilkanaście cm, to już na pewno zakłócenia
    będą mierzalne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-12-28 14:05:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F,
> [...]

    >jest zazwyczaj niewielka. Choć jak ktoś ma halogeny na linii z dwóch
    >linek odległych od siebie o kilkanaście cm, to już na pewno

    O takich myslalem ... ale nawet na krotszym i dwuzylowym kablu da sie
    w poblizu radia AM sluchac ?

    Toz ja za mlodu na kawalku anteny ferrytowej i z jednej bateryjki
    zaklocalem WE sasiadce lepiej niz cala bezpieka :-)

    J.

  • 14. Data: 2011-12-28 16:32:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Nie bardzo. Tranzystory bipolarne przełączają dość łagodnie a wyjście
    > jest symetryczne względem Ziemii.

    Jeden koniec uzwojenia skacze, a drugi jest w miarę stały (względem masy).
    To się musi przez pojemność między uzwojeniem pierwotnym a wtórnym przenieść
    na wyjście jako CM.
    1W przetworniczka (na MAX845) z możliwie symetrycznym transformatorem (2x13
    na 2x10 zwoi po przeciwnych stronach toroida 10mm - około 4pF między
    uzwojeniami) daje zakłócenia CM zaledwie 10dB poniżej limitów.
    P.G.

  • 15. Data: 2011-12-28 17:33:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    > Jeden koniec uzwojenia skacze, a drugi jest w miarę stały (względem masy).
    > To się musi przez pojemność między uzwojeniem pierwotnym a wtórnym przenieść
    > na wyjście jako CM.

    Nie przy tak niskiej czestotliwości i przy poprawnej konstrukcji
    transformatora.

    > 1W przetworniczka (na MAX845) z możliwie symetrycznym transformatorem (2x13
    > na 2x10 zwoi po przeciwnych stronach toroida 10mm - około 4pF między
    > uzwojeniami) daje zakłócenia CM zaledwie 10dB poniżej limitów.

    Jasne, ale to chodzi na znacznie wyższej czestotliwości, gdzie
    dopuszczalne poziomy są mocniej zaostrzone. Poza tym - zakłócenia to
    nie tylko transformator. Brzydka pętla po stronie pierwotnej potrafi
    nieźdze nabruździć.

    Praktyka jest taka, że "transformatory" przechodzą badania.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2011-12-29 15:58:27
    Od: <news>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"
    > Bo AC nie daje się wygładzać kondensatorem.
    > Bo podłączenie mostka prostowniczego i kondensatora
    > spowoduje natychmiastowe zerwanie oscylacji.

    no wiesz, odpowiedniego sprzętu pomiarowego brak, a ze słownych opisów
    wyobraźnie różne opcje podpowiada, więc spytam jeszcze raz, czy to napięcie
    wyjściowe jest napięciem przemiennym (polaryzacja dodatnia i ujemna), jest
    to napięcie impulsowe o obwiedni zbliżonej do wyprostowanej sinusoidy, teraz
    dobrze zgaduje?
    bo jeśli tak to wystarczy dać na wyjściu mostek szotkiego i ewentualny
    kondensator do wygładzenia obwiedni, czy do sprawnego zasilania przetwornicy
    DC/DC z takiego "transformatora" wystarczy sam mostek, czy potrzebny też
    kondensator filtrujący?

    może wyjaśnię o co chodzi, jest sobie całkiem przyzwoity, mały, wysoko
    sprany i polski zasilacz i chcę znaleźć dla niego jakieś zastosowanie, no bo
    fabrycznie jest on robiony pod zasilanie żarówek, ale dla mnie to jest
    zupełnie bez sensu, jak bym chciał zaświecić żarówkę to kupię sobie halogena
    na napięcie sieciowe, zupełnie nie rozumiem sensu kupowania żarówek o
    napięciu samochodowym 12V i podłączanie ich do sieci przez transformator.

  • 17. Data: 2011-12-29 16:23:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello news,

> [...]
    > to napięcie impulsowe o obwiedni zbliżonej do wyprostowanej sinusoidy, teraz

    A czy do tej pory coś innego pisałem?

> [...]
    > DC/DC z takiego "transformatora" wystarczy sam mostek, czy potrzebny też

    Nie nadaje się! Napisałem to powyżej - podłączenie mostka i
    kondensatora spowoduje zrywanie oscylacji.

    > może wyjaśnię o co chodzi, jest sobie całkiem przyzwoity, mały, wysoko
    > sprany i polski zasilacz

    Nie tędy droga. Użyj transformatora z tej przetwornicy do zrobienia
    zasilacza np. na IR2153, skoro chcesz miec tanio i prosto.

> [...]
    > napięcie sieciowe, zupełnie nie rozumiem sensu kupowania żarówek o
    > napięciu samochodowym 12V i podłączanie ich do sieci przez

    Żarówki halogenowe 12V sa trwalsze i maja lepszą wydajność. Dopiero
    przy mocy rzedu 100+W halogeny zasilane z sieci zaczynaja mieć sens.
    Halogeny mniejszej mocy mają za cienkie włókna.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2011-12-29 16:49:57
    Od: <news>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"
    > Nie nadaje się! Napisałem to powyżej - podłączenie mostka
    > i kondensatora spowoduje zrywanie oscylacji.

    ale kondensator będzie za mostkiem, albo wcale mogę go nie dać, więc da się
    takim napięciem zasilić przetwornicę?
    chyba jednak się pobawię i napiszę o efektach.

    > Nie tędy droga. Użyj transformatora z tej przetwornicy do zrobienia
    > zasilacza np. na IR2153, skoro chcesz miec tanio i prosto.

    nie mam odpowiedniego sprzętu pomiarowego a kompletnie nie znam parametrów
    tego transformatora, poza tym wykonanie pojedyńczej sztuki czegokolwiek jest
    koszmarnie drogie.

    > Żarówki halogenowe 12V sa trwalsze i maja lepszą wydajność.
    > Dopiero przy mocy rzedu 100+W halogeny zasilane z sieci
    > zaczynaja mieć sens. Halogeny mniejszej mocy mają za
    > cienkie włókna.

    to są wyłącznie mity, przed chwilą porównałem halogen 18W/230V i 20W/12W i
    wzrokowo różnicy w jasności świecenia nie widać, no i włókno wcale nie jest
    cieńsze tylko dłuższe.

  • 19. Data: 2011-12-29 18:12:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello news,

    > ale kondensator będzie za mostkiem, albo wcale mogę go nie dać, więc da się
    > takim napięciem zasilić przetwornicę?
    > chyba jednak się pobawię i napiszę o efektach.

    Życzę powodzenia.

    > nie mam odpowiedniego sprzętu pomiarowego a kompletnie nie znam parametrów
    > tego transformatora, poza tym wykonanie pojedyńczej sztuki czegokolwiek jest
    > koszmarnie drogie.

    Jaki sprzęt pomiarowy? Góglnąłes chociaż, żeby zobaczyć co to jest
    IR2153? Taka przetwornice uruchamiasz w 10 minut na plytce
    uniwersalnej.

    > to są wyłącznie mity, przed chwilą porównałem halogen 18W/230V i 20W/12W i
    > wzrokowo

    Na oko, to chłop w szpitalu umarł.

    > różnicy w jasności świecenia nie widać, no i włókno wcale nie jest
    > cieńsze tylko dłuższe.

    Sam jesteś mit. Potrząśnij jedną i drugą gdy sa włączone - wtedy
    obalisz swoje mity.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2012-01-01 15:01:36
    Od: <news>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

    > Życzę powodzenia.

    Właśnie moje zabawy zakończyły się powodzeniem wbrew twoim przekonywaniom że
    nie da się, widzę ze poza faktem że wiesz co to za zaisilacz i mniej więcej
    co daje na wyjściu to za grosz nie masz pojęcia o elektronice, bo niby co
    miało by stać na przeszkodzie w wyprostowaniu i odfiltrowaniu obwiedni
    impulsowego napięcia przemiennego?!
    Podłączyłem na wyjście mostek i kondensator i uzyskałem piękne 15V napięcia
    stałego, pewnie do podłaczenia na wyjście przetwornicy DC/DC, kondensator
    będzi zbędny.

    > Jaki sprzęt pomiarowy? Góglnąłes chociaż, żeby zobaczyć co
    > to jest IR2153? Taka przetwornice uruchamiasz w 10 minut
    > na plytce uniwersalnej.

    To nie ma znaczenia czy to jest proste czy nie, jeśli chodzi o koszty to ja
    wykonując pojedyńczą sztukę zapłacę za same części więcej niż nawet takie
    samo urządzenie gotowe zakupione w sklepie, nie rozumiesz tego?

    > Sam jesteś mit. Potrząśnij jedną i drugą gdy sa włączone
    > - wtedy obalisz swoje mity.

    Pomijając sens potrząsania żarówką zamontowaną w lampie naściennej, to
    przestań opowiadać swoje mity zasłyszane pewnie od jakichś budowlańców, to
    zdaje się jest grupa elektroniczna?