  • 1. Data: 2009-03-19 03:38:18
    Temat: wiercenie otworow kwadratowych
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

    Pare lat temu widzialem, chyba na Youtube filmik, na ktorym gosciu wiercil a
    scislej frezowal wiertlem kwadratowe dziury... Niestety nie zainteresowalo
    mnie to w stopniu umozliwiajacym opisanie mu zasady dzialanie tego urzadzenia
    czy nawet przyrzadu. Za chiny nie moge tego znalesc a jest mi potrzebne, gdyz
    kolega to "wynalazl" a ja stwierdzilem, ze sie spoznil gdyz juz to ktos przed
    nim juz zrobil i nawet film nagral. Czy Szanowni Czytelnicy mogliby mi w tym
    pomoc albo sama zasade tego urzadzonka opisac?
    Pzdr.
    Tornad

  • 2. Data: 2009-03-19 05:40:56
    Temat: Re: wiercenie otworow kwadratowych
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tym
    > pomoc albo sama zasade tego urzadzonka opisac?

    Nie wiem czy akurat o to chodzi ale wszelkie kwadratowe otwory spokojnie sie
    wierci np. trojkatnym pilnikiem byle na malych obrotach
    pzdr.

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-03-19 09:11:43
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

> [...]
    > tym
    > pomoc albo sama zasade tego urzadzonka opisac?

    http://linearlyindependent.blogspot.com/2008/07/dril
    ling-square-holes.html

    tu masz :-)

    Trzeba było założyć Google :-)

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 4. Data: 2009-03-19 16:23:00
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > http://linearlyindependent.blogspot.com/2008/07/dril
> [...]
    Dzieki wielgasne. Jestes gosc, skora i kosc ale Gosc. To nawet nowsza czy
    poszerzona wersja tego, co kiedys ogladalem.
    Na googlach owszem, szukalem, ale chyba niezbyt udolnie bo zamiast dziur,
    otworow, strony reklamujace wakacje (holidays) mi sie ukazywaly. W koncu sie
    wqrwilem i zapytalem fachowcow.
    I HANIE tez dziekuje; widze, ze jestes niezly majster, ja tez kiedys w szkle
    dziure pilnikiem wiercilem i bardzo sie dziwowalem ze mi jakas taka podobna do
    kwadratowego jaja wyszla.
    Pzdr.

  • 5. Data: 2009-03-19 21:05:19
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

    Tornad <t...@v...pl> napisał(a):

    > Pare lat temu widzialem, chyba na Youtube filmik, na ktorym gosciu
    > ... frezowal wiertlem kwadratowe dziury...

    > Czy Szanowni Czytelnicy mogliby mi w tym
    > pomoc albo sama zasade tego urzadzonka opisac?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mortiser
    http://www.rotarybroaching.com/

    Przedstawienie problemu od strony matematycznej (wzory):
    http://upper.us.edu/faculty/smith/reuleaux.htm
    http://mathworld.wolfram.com/ReuleauxTriangle.html

    Pozdrawiam WM

  • 6. Data: 2009-03-26 03:09:28
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Mortiser
    > http://www.rotarybroaching.com/
    >
    > Przedstawienie problemu od strony matematycznej (wzory):
> [...]
    Rowniez Dzieks.
    W miedzyczasie odwiedzil mnie kolega, rodowity Goral, Wladek Furtok,
    pochodzacy gdzies z pod Zubsuchego Zrebu. I przywiozl mi swoj patent zerzniety
    od swojego dziadka chyba. On wierci kwadratowe otwory najczesciej w drewnie
    ale i w stali mozna je robic. Do tego uzywa zwyklego obrotowego frezu a nawet
    rownie dobrze mozna uzywac zwyklego wiertla. Frezuje deske z jednej strony na
    glebokosc nieco wieksza od jej grubosci, na dlugosci nieco wiekszej od
    srednicy wiertla; powstaje krotka rynienka. Potem deske odwraca i znowu w tym
    samym miejscu wykonuje podluzny rowek, ale poprzecznie do poprzedniego i
    rowniez na te sama glebokosc nieco wieksza od grubosci dechy. Uzyskuje sie
    idealnie kwadratowy otwor. Jesli te druga strone wyfrezowac pod katem roznym
    od prostego powstanie otwor o idealnie rombowym przeswicie.
    Nie wiem w jakim celu takie otwory sie robilo ale w sumie sposob jest
    zaskakujaco prosty i w pewnych konstrukcjach drewnianych laczonych przy pomocy
    drewnianych gwozdzi, zapewne godny polecenia.
    Pzdr.
    Tornad

  • 7. Data: 2009-03-30 00:23:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Tornad"
    >[...]Frezuje deske z jednej strony na
    > glebokosc nieco wieksza od jej grubosci,

    Chyba połowy grubości.

    Robert

  • 8. Data: 2009-03-30 02:56:29
    Od: "tornad" <t...@o...net>

    > Użytkownik "Tornad"
    >
    > Chyba połowy grubości.
    >
    > Robert

    Oczywiscie! Chorercia ja sie tez czasem myje, sam widzisz. Na szczescie madrej
    glowie to nie przeszkodzilo, wiec dziekuje za uwage.
    Rzeczywiscie jak to przeczytal jakis mlody adept sztuki, moglby miec trudnosci
    ze zrozumieniem opisu.
    Jako ciekawostke napisze, ze "moj" goral nie bedzie tego patentowal a to z
    tego powodu, ze jak wyfrezowal model tej kwadratowej dziury w pleksi, to go
    tknelo coby tego nie patentowac, bo mu sie Jezusek na tym krzyzu loblicol:)
    Pzdr.