  • 1. Data: 2020-11-03 18:20:31
    Temat: Jak mogę zautomatyzować oświetlenie?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Mam 5 oddzielonych od siebie obwodów światła (piszę obwodów, bo punktów
    jest więcej), których włączenie / wyłączenie chciałbym zautomatyzować -
    a będąc dokładnym, to teraz muszę nacisnąć 5 włączników, a rano ponownie
    się przejść i je wyłączyć.

    Przy dwóch obwodach jedyny sensowny dostęp jaki widzę, to standardowa
    puszka z włącznikiem na ścianie (żeby nie kupować urządzeń / odbiorników
    per punkt świetlny i montować ich w każdej lampie).

    Chciałbym:
    a) nacisnąć jeden włącznik i załączyć wszystkie obwody
    lub
    b) dołożyć automat zmierzchowy który będzie to robił za mnie

    Czy jest dostępne na rynku coś, co wygląda jak normalny włącznik światła
    ale po naciśnięciu załączy / wyłączy inne sparowane przekaźniki /
    włączniki? Jeżeli nie ma nic co by dało się zmieścić do puszki za
    włącznikiem, to żeby chociaż wszystkie puszki po umieszczeniu odbiornika
    dało się ładnie zaślepić, a w miejscu jednego z włączników zamontowałbym
    nadajnik z jego włącznikiem - jakkolwiek by wyglądał.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2020-11-03 19:16:28
    Temat: Re: Jak mogę zautomatyzować oświetlenie?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/11/2020 18:20, Mateusz Bogusz wrote:
    > a) nacisnąć jeden włącznik i załączyć wszystkie obwody
    > lub
    > b) dołożyć automat zmierzchowy który będzie to robił za mnie

    Jeśli masz głebokie puszki i chcesz zachować wyłączniki:
    https://pl.aliexpress.com/item/4000072111735.html

    Albo całkiem wymień (są różne modele):
    https://pl.aliexpress.com/item/4000318761701.html

    Do zabawy potrzebny będzie jeszcze router wifi (może być ten co masz) i
    możesz zaczynać.

    Jeśli obawiasz się chińskiej chmury to dodatkowo włączony non-stop
    komputer typu raspberry pi/pc z jakimś domoticzem czy home assistantem.

    I możesz na tym zrobić *dowolna* automatykę jaką tylko sobie wymyślisz o
    ile potrafisz zaprogramować te zabawki alternatywnym softem (np.
    tasmota) i ogarniasz choćby minimalnie r-pi czy stawianie linuxa na pc,
    nie będzie to wymagało dostępu do internetu, choć może być dostępne z
    internetu.

  • 3. Data: 2020-11-03 22:03:26
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > jest więcej), których włączenie / wyłączenie chciałbym zautomatyzować -
    > a będąc dokładnym, to teraz muszę nacisnąć 5 włączników, a rano ponownie

    Polecę ci rozwiązanie rodzinego elmesa
    Potrzebujesz nadajnika na baterię 9V do amontowania w puszce (nadajnik
    dwukanałowy)
    Potrzebujesz elementu wykonawczego w postaci odbiornika 1,2,4 czy więcej
    kanałowego
    Potrzebujesz ew. pilota by wygodnie to włączać bez biegania

    Ja tak mam zrobione oświetlenie przed domem. Mogę je włączyć pilotem,
    mogę włączyć włącznikiem (bezprzewodowym całkowicie), mogę włączać
    czujką ruchu/zmierzchu/deszczu/apokalipsy.
    Jeśli włączniki zbiegają się w rozdzielni to w ogóle możesz zrobić to na
    pierdylion sposobów. Ale w innym przypadku zerknij na ich rozwiązania.

  • 4. Data: 2020-11-04 06:40:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.11.2020 19:16, heby wrote:
    > Do zabawy potrzebny będzie jeszcze router wifi (może być ten co masz) i
    > możesz zaczynać.

    WiFi jest, ale tak się zastanawiam, wydaje mi się że sterowanie radiowe
    (jeżeli obszar po promieniu jest stosunkowo mały ~20m) jest tańsze i
    bardziej niezawodne, ale...może to ślepy zaułek bo wszyscy teraz robią
    na WiFi i tylko się naszukam w starej mało dostępnej technologi?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2020-11-04 08:44:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > dało się ładnie zaślepić, a w miejscu jednego z włączników zamontowałbym
    > nadajnik z jego włącznikiem - jakkolwiek by wyglądał.

    nie wiem czy Cię dobrze rozumiem, ale chyba najlepsze byłyby włączniki
    reagujące na ruch i biorące pod uwagę czy jest jasno czy ciemno. takie
    czujniki łatwiej wbudować w oprawę oświetleniową, albo nawet w "żarówkę"
    natomiast jeśli chcesz aby jeden z załączników był "masterem" a
    pozostałe "slave", to da sie to zrobić, coś jak pilot do samochodu, ale
    wydaje mi się ze ciężko będzie się zmieścić w puszcze. być może sam
    pstryczek elektryczek będzie w puszcze, a zasilacz elektronika,
    sterowanie - w oprawie oświetleniowej. Masz tam miejsce? A może masz
    sufit podwieszany i nad nim trochę przestrzeni?

    ToMasz

  • 6. Data: 2020-11-04 08:54:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2020 06:40, Mateusz Bogusz wrote:
    > WiFi jest, ale tak się zastanawiam, wydaje mi się że sterowanie radiowe
    > (jeżeli obszar po promieniu jest stosunkowo mały ~20m) jest tańsze i
    > bardziej niezawodne

    Ani tańsze ani bardziej niezawodne.

    , ale...może to ślepy zaułek bo wszyscy teraz robią
    > na WiFi i tylko się naszukam w starej mało dostępnej technologi?

    Robią tak bo wifi ma podstawową przewagę: to normalna komunikacja
    dwukierunkowa, w której problemy typu "gadają dwa na raz" nie rozwiązuje
    się odkrywając kwadratowe koła. Najzwyczajniej działa dobrze, a i 20m
    powinno obskoczyć bez problemu, choć oczywiście nie wiem czy aby nie 20m
    ale przez 10m betonu ;).

    Więc: jesli chcesz mieć *pewność* że światło zostało wyłaczone, albo
    stwierdzić czy jest właczone w sposób *pewny*, to radio na 433 można
    sobie wsadzić... wifi i protokół mqtt gwarantuje że polecenie zostanie
    wykonane, albo dostaniesz informacje że nie zostało i podjąc jakieś
    akcje, co z resztą dzieje się zazwyczaj z automatu. W przypadku radia
    433 to jest naciśnięcie przycisku i zmówienie modlitwy. Systemy z
    kanałem zwrotnym na 433 ponoć istnieją, ale to jest właśnie kwadratowe koło.

  • 7. Data: 2020-11-04 08:57:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 3 Nov 2020 18:20:31 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]

    > lub
    > b) dołożyć automat zmierzchowy który będzie to robił za mnie

    RSL. Ale nie uzywalem, to nie wiem czy polecic - no i drogie.

    albo poszukaj czegos tu
    https://allegro.pl/kategoria/wyposazenie-inteligentn
    y-dom-251242

    J.

  • 8. Data: 2020-11-04 10:09:35
    Od: K <n...@e...com>

    On 03/11/2020 17:20, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > dało się ładnie zaślepić, a w miejscu jednego z włączników zamontowałbym
    > nadajnik z jego włącznikiem - jakkolwiek by wyglądał.

    Glosniki Google + Philips Hue + jakis nie za stary smartfon z Androidem.

  • 9. Data: 2020-11-08 13:59:04
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 04.11.2020 08:44, ToMasz wrote:
> [...]
    > sterowanie - w oprawie oświetleniowej. Masz tam miejsce? A może masz
    > sufit podwieszany i nad nim trochę przestrzeni?

    Master-slave do puszki z włącznikiem byłoby idealne. Nawet widziałem że
    sonoff ma włączniki WiFi które wchodzą do zwykłej (60mm) puszki, tylko
    niestety wszystkie te włączniki koniecznie musi robić w postaci
    dotykowej szybki. Jakbym miał takie w domu, to żaden problem. A tak
    poszukam jeszcze...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2020-11-08 16:08:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/11/2020 13:59, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > sonoff ma włączniki WiFi które wchodzą do zwykłej (60mm) puszki, tylko
    > niestety wszystkie te włączniki koniecznie musi robić w postaci

    Nie. Zobacz sonoff mini.