  • 11. Data: 2020-11-05 11:57:15
    Temat: Re: wzorzec napięcia może być poczebny...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    ..
    >Coś czytałem, że jak połączyć rezystory o mniejszej precyzji
    >równolegle to sumaryczna precyzja rośnie ?
    >Tutaj ktoś zrobił taki wynalazek :
    >https://hackaday.io/project/165139-precision-voltag
    e-and-current-reference/details

    Teoretycznie. Zakladajac pare rzeczy o rozkladzie odchylki pierwotnych
    rezystorow, ktore niekoniecznie musza byc prawdziwe.
    Bo np z produkcji wysortowano wszytkie rezystory ktore wyszly lepiej
    niz 1%, a ty kupiles partie z pojemnika "+2% do +5%".

    W praktyce chyba prosciej bedzie dobrac odpowiedni rezystor
    korzystajac z dokladnego miernika
    (sredniej z wielu miernikow :-))

    Tylko ... te dokladne rezystory to czesto i material maja inny,
    dokladny.
    A te niedokladne, to niedokladny, bo co kogo interesuje, ze dryft
    bedzie np 0.1%/K ...

    J.

  • 12. Data: 2020-11-05 12:03:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    ..
    >Pytanie jest skąd w ogóle ta koncepcja, że równoległe łączenie
    >poprawia.
    >Może jednak to nie jest głupie ?

    Nie jest glupie.
    statystycznie jeden mniejszy, drugi wiekszy, sie usrednia i wyjdzie
    lepiej.

    Mozna tez lepiej uzasasadnic przy pomocy bardziej zaawansowanej
    statystyki.

    Akurat rownolegle łaczenie bedzie obciazone pewna systematyczną
    odchyłką z tytulu sredniej harmonicznej ... zakladajac, ze to rozklad
    opornosci jest normalny, a nie przewodnosci :)

    J.

  • 13. Data: 2020-11-05 12:41:05
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 05.11.2020 o 09:25, sundayman pisze:
    > Do kalibracji miernika Meratronik V543.
    > 1V 0.01% ma być.

    Może to:

    https://allegro.pl/oferta/zrodlo-napiecia-odniesieni
    a-ad584l-bte-153-6258760093

    Jeśli masz dostęp do porządnego miernika, to w tym module można dorobić
    kalibrację.

    P.P.

  • 14. Data: 2020-11-05 12:44:46
    Od: collie <c...@v...pl>

    W czwartek, 5.11.2020 o 09:25, sundayman napisał:

    > Do kalibracji miernika Meratronik V543.

    Wzorzec - może, ale słownik ortograficzny - na pewno.

    --
    Ucz, ucz się polskiego, na łatwe i na trudne dni.

  • 15. Data: 2020-11-05 12:53:10
    Temat: Re: wzorzec napi?cia mo?e by? poczebny...
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > No mnie si? te? s?abo to podoba, ale jak inaczej zrobi? 1V z 2.5V ?
    > Nie wiem, czy rezystory 0.02% albo 0.02% maj? gdzie? poza NASA.
    > I w cenie racjonalnej.

    Jak rozumiem potrzebujesz konkretny stosunek podzialu, wartosc
    jest mniej istotna. Przy podziale 1/2 jest prosta sztuczka:
    mierzysz dwa razy, raz "normalnie" a raz "do gory nogami"
    i usredniasz wyniki. Nawet jak dzielnik ma odchylke to
    srednia teoretycznie to dokladnie 1/2.

    Budujac z 4 "identycznych" opornikow rozne mostki i mierzac
    napiecia na przekatnej daje sie wyznaczyc stosunki
    wartosci opornikow. Potem mozna dodac male oporniki
    korekcyjne, tak by dostac podzial 1/2. Istotne jest
    ze miernik o dokladnosci rzedu 0.5% powinien pozwolic
    dobrac dzielnik z dokladnoscia rzedu 0.01%.

    Oczywiscie pomiary dzielnikow i korekcje to sporo
    roboty, jak liczysz czas to pewnie opornik 0.01 za 30 zl
    bedzie tanszy...

    Mozesz tez szukac gotowych dzilnikow, przy dzielniku
    na wspolnym podlozu tolerancja podzialu jest lepsza
    od tolerancji oporow.

    > Pytanie jest sk?d w og?le ta koncepcja, ?e r?wnoleg?e ??czenie poprawia.
    > Mo?e jednak to nie jest g?upie ?

    Zaklada sie ze wartosci sa losowe a po laczeniu sie usrednia.
    Z ta losowoscia nie jest tak calkiem dobrze. Jest tez
    kwestia roznicy miedzy oczekiwana odchylka a maksymalna.
    Jak nie masz mozliwosci pomiaru, to konserwatywnie wypadaloby
    wziasc troche wiecej opornikow, wtedy dzielnik powinien byc OK.
    Jak masz mozliwosc pomiaru, to dodanie opornikow korekcyjnych
    wydaje sie latwiejsze. Oddzielna sprawa to stabilnosc,
    jak dobierasz dzielnik i zaraz potem go uzywasz to nie powinno
    byc problemu, ale w dluzszym czasie wartosci moga sie
    zmienic.

    --
    Waldek Hebisch

  • 16. Data: 2020-11-05 13:17:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 5 Nov 2020 12:44:46 +0100, collie napisał(a):

    > Wzorzec - może, ale słownik ortograficzny - na pewno.

    Typowe dla ciebie:
    1. Nic o meritum.
    2. Czepisz się bezmyślnie wszystkiego aby zaistnieć, nawet zamierzonego
    żartu słownego.
    Wnisek sobie sam wyciągnij :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 17. Data: 2020-11-05 13:38:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    ..
    >Do kalibracji miernika Meratronik V543.

    A propos ... przeciez to ma ze 30 lat.

    I ciagle dobre :-)

    J.

  • 18. Data: 2020-11-05 13:39:12
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Do kalibracji miernika Meratronik V543.
    > 1V 0.01% ma być.
    >
    > AD588 znalazłem, ale cena absurdalna. W dodatku tam jest chyba 5V najmniej.
    >
    > Jakby to mocium panie ?

    Jedna sztuka? No to trzaśnij z grubej rury, LTC6655 z Aliexpressu od
    Chińczyka prowadzącego sklep POCCIO.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2020-11-05 14:56:53
    Od: collie <c...@v...pl>

    W czwartek, 5.11.2020 o 13:17, Jacek Maciejewski napisał:

    > Typowe dla ciebie:
    > 1. Nic o meritum.
    > 2. Czepisz się bezmyślnie wszystkiego aby zaistnieć, nawet zamierzonego
    > żartu słownego.
    > Wnisek sobie sam wyciągnij :)

    Że powtórzę za Francem Maurerem: nie chce mi się z tobą gadać.
    Baranie wełniany.

    --
    Pasą się, pasą, barany wełniane...
    https://www.youtube.com/watch?v=I8Ezf9vA2_g

  • 20. Data: 2020-11-05 15:15:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-05 o 10:49, sundayman pisze:

    > No mnie się też słabo to podoba, ale jak inaczej zrobić 1V z 2.5V ?

    Wziąć worek oporników o jak najlepszej tolerancji, ale może nawet 1%
    byłyby OK. Dobrze by było gdyby oprócz tolerancji początkowej miały
    jakąś specyfikację na temat małej wrażliwości na temperaturę.
    Za pomocą w miarę dokładnego miernika (i o dużej rozdzielczości) wybrać
    z nich 5szt, dla których miernik powtarzalnie pokazuje tę samą wartość
    mierząc je na przemian w różnych kolejnościach (aby wyeliminować kwestie
    pływania samego miernika).
    Uznać, że z dokładnością równą rozdzielczości (a nie dokładności)
    miernika są one takie same.
    Z 5 oporników da się zrobić dzielnik 2,5 na 1.
    Są też możliwe inne kombinacje bazujące na założeniu, że mamy jednakowe
    oporniki. Dobrze byłoby je tak zmontować, aby miały zagwarantowaną
    możliwie jednakową temperaturę.
    Gdyby próbować mierząc znaleźć oporniki odpowiednio 1 i 1,5 to trzeba by
    polegać na liniowości i dokładności miernika a tak niedoskonałości
    miernika są całkowicie wyeliminowane.
    P.G.