  • 11. Data: 2018-10-15 18:34:52
    Temat: Re: 74141, nixie, prowadzenie ?cie?ek
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > napisa?(a):
    >
    > Moze zle zapamietalem numerki, ale nixie z reguly sterowalo sie 74141
    > i nic sie nie palilo.
    >
    > Co do napiecia ... ciekawa sprawa. Wylaczona nixie pradu nie
    > przewodzi. Tzn jakis tam minimalny uplyw pewnie jest ... i pewnie
    > tranzystor w 141 tez ma uplyw i ustali sie tyle, ile ustali.
    > Ogolnie niegrozne.
    >
    > Po wlaczeniu napiecie na 141 jest znikome.
    >
    > Przy wylaczaniu ... napiecie na tranzystorze musi wzrosnac.
    > Na nixie spada i swiecenie ustaje. I tu gdzies moze byc przekroczenie

    Jak kto inny napisal: zeby zgasic roznica miedzy napieciem zasilania
    a napieciem przewodzenia nixie powinna byc mniejsza od napiecia
    przebicia 141. Zeby zapalic napiecie zasilania musi byc wieksze
    od napiecia zaplonu nixie. Roznica miedzy napieciem zaplonu
    a napieciem przewodzenia nie jest taka duza, da sie dobrac
    napiecie zasilania. Ale to jest karkolomne, w sensie ze
    trzeba dobrze dobrac napiecie zasilania, jak sie zle dobierze
    (albo dana lampa ma nietypowo male zapiecie przewodzenia czy
    jak napiecie zasilania troche odjedzie w gore) to 141 moga
    sie palic.

    Za komuny koledzy mieli dojscie do krajowych lamp i zdobyli
    troche 141 -- wszystkie 141 im sie spalily. Pewnie za mocny zasilacz
    i za duze napiecie. Ja mialem jeden jedyny 141 i jak zobaczylem
    parametry katologowe to zwatpilem. OK, bylem wtedy malego ducha...

    W kazdym razie w dobrze zaprojektowanym ukladzie napiecie na
    katodzie nixie nie moze byc zbyt wysokie.

    --
    Waldek Hebisch

  • 12. Data: 2018-10-15 19:23:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dnia Sat, 13 Oct 2018 16:55:30 +0000 (UTC),
    > a...@m...uni.wroc.pl
    >
    > Moze zle zapamietalem numerki, ale nixie z reguly sterowalo sie
    > 74141
    > i nic sie nie palilo.

    [...]

> [...]
    >i za duze napiecie. Ja mialem jeden jedyny 141 i jak zobaczylem
    >parametry katologowe to zwatpilem. OK, bylem wtedy malego ducha...

    Za komuny bylo robionych pare przyrzadow z nixie, np V541, i raczej
    nie narzekano, zeby sie palily.

    J.

  • 13. Data: 2018-10-16 18:43:00
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. wrote on 15.10.2018 19:23:
> [...]

    Albo zapomnieli o rezystorze w anodzie Nixie.

    > Za komuny bylo robionych pare przyrzadow z nixie, np V541, i raczej
    > nie narzekano, zeby sie palily.

    Dokładnie, strona 69:
    http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Polskie%
    20mierniki/V543_2.pdf

  • 14. Data: 2018-10-17 01:32:57
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 16 października 2018 18:43:03 UTC+2 użytkownik Zbych napisał:
    > Dokładnie, strona 69:
    > http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Polskie%
    20mierniki/V543_2.pdf
    W kontekście dyskusji o prowadzeniu ścieżek pomiędzy nóżkami układu scalonego,
    to płytki w V543 były rysowane od ręki z absurdalnie dużymi jak na standardy
    XXI wieku odległościami między ścieżkami, więc na pewno żadnych problemów
    nie było;) Za to mechanicznie mam dużo zastrzeżeń do tego projektu, ostatnio
    potrzebowałem wyregulować zero na wewnętrznym potencjometrze i jedna z nóżek
    się złamała po dotknięciu śrubokrętem - przy naprawie okazało się, że ktoś
    dobrał nieprawidłowy rozstaw tak, że nóżki były naciągnięte i do tego
    ze względu na dostęp przez otwory "rewizyjne" wygięto potencjometr o 90
    stopni.

    Pomijając to mój V534 działa i trzyma kalibrację od ćwierć wieku;)
    Inna sprawa, że dziesięcioobrotowe trymery są Vishay albo Bourne o ile dobrze
    pamiętam, musiało być z wkładu dewizowego, bardzo odstają od reszty
    konstrukcji która wygląda pod względem jakości montażu jak radio
    tranzystorowe z lat 70.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 15. Data: 2018-10-17 07:25:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Oct 2018 16:32:57 -0700 (PDT), k...@g...com
    napisał(a):
> [...]
    > XXI wieku odległościami między ścieżkami, więc na pewno żadnych problemów

    Ale tez technologia nie pozwalala na wiecej.
    A moze i pozwalala, bo wszak sie wiele nie zmienila, ale tak wszyscy
    projektowali.

    No i chyba dyskusja nie o takim padaniu byla.

> [...]
    > dobrał nieprawidłowy rozstaw tak, że nóżki były naciągnięte i do tego
    > ze względu na dostęp przez otwory "rewizyjne" wygięto potencjometr o 90

    A moze rozstaw byl dobry, tylko zamowionego rozmiaru nie dowiezli ?

    W koncu technika jeszcze lampowa :-)

    J.

  • 16. Data: 2018-10-18 23:49:18
    Temat: Re: 74141, nixie, prowadzenie ścieżek
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 15.10.2018 Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> napisał/a:

    > a nie będzie jarzenia nieaktywnych katod przez sprzężenie pojemnościowe
    > zbliżonych ścieżek ?

    Nie będzie. Prąd taki bedzie o rzędy wielkości mniejszy od dającego
    wizualny efekt. No i do podtrzymania wyładowania jarzeniowego potrzebny
    jest pewien minimalny prad. Poniżej - łuk gaśnied i masz zwykły gaz,
    będący izolatorem.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 17. Data: 2018-10-23 09:46:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Żeby nie zaczynać nowego tematu zapytam tutaj:

    1) Czy rezystor SMD (powiedzmy 1206) może być zastosowany w obwodzie
    anody lampy nixie (powiedzmy IN-14)?
    2) Czy bargrafy nixie (np. IN-9 albo IN-13) mogą być przyciemniane za
    pomocą sygnału PWM kluczującego obwód anody? Ze zwykłymi lampkami nie ma
    problemu, ale te działają w sposób specyficzny - długość linijki jest
    regulowana napięciem przykładanym do drugiej elektrony (katoda w IN-9 i
    osobna siatka w IN-13). Czy impulsy na anodzie nie zakłócą tego procesu
    w żaden sposób?

  • 18. Data: 2018-10-23 16:48:25
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 23.10.2018 09:46, Atlantis wrote:
    > Żeby nie zaczynać nowego tematu zapytam tutaj:
    >
    > 1) Czy rezystor SMD (powiedzmy 1206) może być zastosowany w obwodzie
    > anody lampy nixie (powiedzmy IN-14)?

    Osobiście dałem 2512. Z tego co pamiętam, ze względu na napięcie
    rezystora i traconą na nim moc.

> [...]
    > regulowana napięciem przykładanym do drugiej elektrony (katoda w IN-9 i
    > osobna siatka w IN-13). Czy impulsy na anodzie nie zakłócą tego procesu

    Inaczej, długości linijki w IN-9 jest proporcjonalna do prądu.

    https://www.die-wuestens.de/rd/IN9-2.pdf

    Można więc sobie wyobrazić że wystarczy odpowiednio to kluczować, ale
    pytanie/zadanie do sprawdzenia w praktyce - jaka jest bezwładność lampki.

    Jakub Rakus

  • 19. Data: 2018-10-26 03:00:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale tez technologia nie pozwalala na wiecej.

    Jednak śmiem twierdzić, że pozwalała.

    > A moze i pozwalala, bo wszak sie wiele nie zmienila, ale tak wszyscy
    > projektowali.

    Bo to często z dupy było. Pamiętasz, jak rozważaliśmy zasilacz, który tam
    napięcia nie dawał i coś mu się w pewnych sytuacjach kopciło? Zasada
    rysowania schematów jest taka, że rysujemy je w stanie spoczynkowym, bądź,
    jeśli trzeba inaczej (zdarza się przecież), wyraźnie to zaznaczany np.
    "narysowano z włączonym przedwzmacniaczem", etc.
    Prawie od razu zauważyłem, że schemat zasilacza się do tych zasad nie
    stosował.

    > A moze rozstaw byl dobry, tylko zamowionego rozmiaru nie dowiezli ?

    Nie dowieźli kół do Kamazów. Zastępczo zastosowano koła od małych Fiatów...

    > W koncu technika jeszcze lampowa :-)

    Która chyba jednak stawiała pewne wymagania...?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 20. Data: 2018-10-26 05:32:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 03:00:45 +0200, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > napięcia nie dawał i coś mu się w pewnych sytuacjach kopciło? Zasada
    > rysowania schematów jest taka, że rysujemy je w stanie spoczynkowym,

    Ale ja nie o schematach, tylko o mozliwosci plytkarni.

    Ale mozliwosci optyki sie wiele nie zmienily, mozliwosci emulsji chyba
    tez nie ... wiec czemu dawniej byly takie grube sciezki i odstepy ?

    J.