  • 1. Data: 2009-07-08 13:05:33
    Temat: ADSL w czasie burzy :-)
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    http://varicap.webpark.pl/adsl-burza.jpg
    Zwracam uwagę na wartość CRC i FEC.

    Jak to szło w "Pieniądze to nie wszystko" ?

    - To więcej niż dawka śmiertelna a ja jeszcze na rowerze jechałem.
    - Gratuluję panu.
    - Eee, nie ma o czym mówić. Było, minęło....

    Tutaj podobnie. FEC powyżej 10000 a synchro się jeszcze trzymało....
    vari

  • 2. Data: 2009-07-08 19:49:02
    Temat: Re: ADSL w czasie burzy :-)
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    .news.neostrada.pl
    *vari* napisał(-a):

    > http://varicap.webpark.pl/adsl-burza.jpg
    > Zwracam uwagę na wartość CRC i FEC.

    Powiedz mi z czego to jest zrzut, bo wygląda jakby z Sagema ale jakby
    nie z Sagema. Ja mam F@st800 i nie mam w nim zakładek TEST i Graph.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 3. Data: 2009-07-08 22:35:15
    Od: "fklgjsolatuy" <g...@d...pl>

    Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
    >W wiadomości
    .news.neostrada.pl

    > Powiedz mi z czego to jest zrzut, bo wygląda jakby z Sagema ale jakby nie
    > z Sagema. Ja mam F@st800 i nie mam w nim zakładek TEST i Graph.

    Bo masz Sagema F@st800 E4 (ADSL2+).
    Poprzednie modele ( a było ich ze 4) mają te zakładki i to przy tym samym
    driverze co go masz.

  • 4. Data: 2009-07-09 08:19:34
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    news.neostrada.pl
    *fklgjsolatuy* napisał(-a):

    > Bo masz Sagema F@st800 E4 (ADSL2+).
    > Poprzednie modele ( a było ich ze 4) mają te zakładki i to przy tym
    > samym driverze co go masz.

    Mam E3 i na pewno jest bez ADSL2+. E4 mam 2 szt. w szafie i czekają na
    lepsze lub gorsze czasy. Zrobiłem zrzuty z obu:

    E3
    http://img189.imageshack.us/img189/5919/82368038.png

    E4
    http://img13.imageshack.us/img13/3417/28204530.png

    Zastanawia mnie znaczna różnica w parametrze VID -CPE (co to jest?)

  • 5. Data: 2009-07-09 12:42:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > http://varicap.webpark.pl/adsl-burza.jpg
    > Zwracam uwagę na wartość CRC i FEC.

    > Tutaj podobnie. FEC powyżej 10000 a synchro się jeszcze
    > trzymało....

    A co tu jest tak naprawde czym ?

    Bo tak niesmialo chcialem zauwazyc ze burza w okolicy nie powinna
    wplywac jakos dlugotrwale na lacze kablowe, tylko poszczegolne
    wyladowania moga zaklocic pojedyncze pakiety.

    Tak samo synchro powinno trzymac znacznie lepiej niz stopa bledow.

    J.

  • 6. Data: 2009-07-09 13:19:46
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    J.F. napisał(a):
> [...]
    > wyladowania moga zaklocic pojedyncze pakiety.
    >
    > Tak samo synchro powinno trzymac znacznie lepiej niz stopa bledow.

    Ale burza to nie tylko wyładowania, ale także silna jonizacja. W kablach
    generują się wtedy prądy. Przewieszka między dwoma blokami powodowała,
    że porty w switchu się paliły.

    wer

  • 7. Data: 2009-07-09 13:31:35
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Ale burza to nie tylko wyładowania, ale także silna jonizacja. W kablach
    > generują się wtedy prądy. Przewieszka między dwoma blokami powodowała, że
    > porty w switchu się paliły.

    U mnie na szczęście linia podziemna.
    Elektryczność statyczna na szczęscie mi niestraszna.

    Co do pytania poprzedniego użytkownika to wyładowania powodują trzaski i
    wzrost liczby błędów oraz chwilowy spadek S/N.
    W moim modemie gdy FEC rośnie "zbyt szybko" to modem wymusza ponowną
    negocjację (i zrywa synchro).
    Niestety linia jest uszkodzona (piorunem zresztą mimo że podziemna i to parę
    km ode mnie jest to uszkodzenie) - wszystkie pary są doziemione (złe łatanie
    uszkodzenia ale zalane na amen bitumicznie i przynajmniej dla TPSY nie do
    ruszenia).
    Takie doziemienie powoduje że trzaski burzy slyszę w słuchawce (nawet w
    samej gołej W66 czyli nie są to detekcje elektroniką aparatu) nawet z
    odległości wielu kilometrów (prądy błądzące znajdują mniejszą rezystancję na
    drodze doziemienie-centrala w formie miedzianej zyły).
    Niestety pogarsza to znacznie w porównaniu do "zwykłej linii" wrażliwość
    mego ADSL na wyładowania atmosferyczne.
    vari

  • 8. Data: 2009-07-09 16:59:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "b...@n...pl" <b...@n...pl> writes:

    > Ale burza to nie tylko wyładowania, ale także silna jonizacja. W
    > kablach generują się wtedy prądy. Przewieszka między dwoma blokami
    > powodowała, że porty w switchu się paliły.

    Od jonizacji? Widocznie bardzo zle zrobiona. Podstawowe zabezpieczenie,
    jakim jest ekran podpiety z jednej strony np. do (specjalnego)
    uziemienia eliminuje calkowicie takie problemy (pisze tak zeby potem
    ktos nie mial pretensji o wspoludzial, ale wystarczy podpiecie
    do czegokolwiek).

    Podobnie, (duze, opcjonalne) rezystory po stronie linii w transceiverze
    np. Ethernet (odczep na srodkach w trafo, kabel moze byc UTP) takie
    problemy eliminuja. Oczywiscie np. scalone zabezpieczenia takze takie
    problemy eliminuja.

    Jonizacja, elektrostatyka itp. to sprawy nieistotne.
    Istotne sa: wyladowania w kabel (wtedy dziesiatki+ kV i prady, od
    ktorych kable wyparowuja); wyladowania w okolicy, ktore indukuja
    przepiecia w kablach (mniejsze niz przy bezposrednim uderzeniu
    i kable nie paruja, ale bez zabezpieczen na koncach mozna miec spore
    straty).

    Inna sprawa, ze Ethernet/TP (twisted pair) nie jest przeznaczony do
    wychodzenia z budynku. Nie zeby to wszystkie problemy likwidowalo.

    Jonizacja? Kurcze, pamietam ze niektorzy mieli problemy z wykladzinami
    z tworzywa sztucznego, ale czy to znaczy ze tak ma byc?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2009-07-09 17:04:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "vari" <v...@p...onet.pl> writes:

    > Co do pytania poprzedniego użytkownika to wyładowania powodują trzaski i
    > wzrost liczby błędów oraz chwilowy spadek S/N.

    Jasne, S = const ale N juz niezupelnie :-)

    > W moim modemie gdy FEC rośnie "zbyt szybko" to modem wymusza ponowną
    > negocjację (i zrywa synchro).

    Zasadniczo to nie musi byc zwiazane. Synchronizacja jest odporniejsza
    niz "brak bledow". Ale oczywiscie w takiej sytuacji nietrudno o zrywanie
    synchronizacji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2009-07-09 18:22:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > przepiecia w kablach (mniejsze niz przy bezposrednim uderzeniu
    > i kable nie paruja, ale bez zabezpieczen na koncach mozna miec

    Wbrew pozorom wyładowania w chmurach mogą być bardziej niebezpieczne
    dla elektroniki od doziemnych. W chmurach pioruny walą poziomo,
    poziomo też ułożone są długie kable, więc może zrobić się z tego
    piękny transformator.

    Dwa lata temu na wiosnę piorun grzmotnął mi kilkaset metrów od domu.
    Strat nie było żadnych, poza jedną kartą sieciową w komputerze
    i switchem oddalonym o jakiś metr od niego. Tyle że komputer był
    podłączony kilkunastometrowym kablem leżącym na podłodze i porządnie
    zwiniętym w kłębuszek. Taka ładna cewka indukcyjna z tego wyszła.

    --
    Jarek