  • 21. Data: 2015-08-22 16:38:25
    Temat: Re: Akumulatory 18650
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-08-22 o 08:15, WM pisze:

    > Czyzby normy unijne pozwalaly na sprzedawanie ryzykownych akumulatorow?
    Nie to bezpieczne, co bezpieczne, ale to, co ma papier.
    Jacek

  • 22. Data: 2015-08-24 10:53:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2015-08-22 o 08:31, Konrad Anikiel pisze:

    >W instrukcji napisali, zeby ladowac baterie na ognioodpornej
    >powierzchni w wentylowanym pomieszczeniu.
    >To nie jest optymistyczna wiadomosc.
    >Widac sami nie sa pewni swojego wyrobu.

    Sa i nie sa. Jak to w kazdym wyrobie - nie wiesz co i jak sie zepsuje.
    I pozar moze sie zdarzyc. Ale nie powinien - miliardy telefonow,
    laptopow, aparatow, narzedzi sie laduje, a zapalaja co najwyzej
    tysiace.

    J.

  • 23. Data: 2015-08-24 10:57:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu sobota, 22 sierpnia 2015 08:16:15 UTC+2 użytkownik WM napisał:

    >Wysyłasz do JN z dobrymi, dostajesz zgodę na CE, a potem
    >w ramach dopuszczalnych drobnych zmian konstrukcyjnych
    >stosujesz tańsze zamienniki. Powszechna praktyka.

    Ale po co ? Wiertartka prawdopodobnie JN nie wymaga, sam wystawiasz
    deklaracje,
    a nawet jak wymaga, to co - myslisz, ze tansze zamienniki sie w czasie
    badan zapala ?
    Oby, bo wtedy nie poniesiesz strat.

    Owszem, bywa, ze dogadujesz sie z powaznym producentem na nowy
    produkt, a po pewnym czasie szukasz tanszego.

    J.

  • 24. Data: 2015-08-24 11:01:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-08-22 o 09:41, Konrad Anikiel pisze:
    >Sadzilem, ze to raczej sposob na ewentualne unikniecie
    >odpowiedzialnosci przez producenta.
    >Zrzucenie winy na klienta.
    >Uzytkownika interesuja statystyki wystapienia danego zagrozenia.
    >Chcialbym wiedziec jak duze jest ryzyko zapalenia sie akumulatora?

    Li-ion ? Mierne, w koncu pewnie sam masz ich kilka w domu i pracy.

    Oczywiscie pod warunkiem, ze sa prawidlowo ladowane, bo jak
    nieprawidlowo ... to 99% ? 99% pewnosci, ze sie zapali :-)

    Z ciekawostek - ojcu wybuchl akumulator samochodowy w czasie
    ladowania.
    Zwykly, kwasowo-olowiowy, ladowany wczesniej kilka razy i uzywany w
    samochodzie, sprawdzonym prostownikiem.

    J.

  • 25. Data: 2015-08-24 11:33:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 sierpnia 2015 10:57:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > deklaracje,
    > a nawet jak wymaga, to co - myslisz, ze tansze zamienniki sie w czasie

    Nie wiem jak wyglądają moduły zgodności w dyrektywach którymi się nie zajmuję, może i
    przy wkrętarce nie ma JN, ale domyślam się że jak pod CE jest czterocyfrowy numerek,
    to JN była (kwestia w jakim zakresie). Na moim gejfonie jest 0682, czyli jakiś
    Cetecom.

    Pytasz po co się wprowadza zmiany konstrukcyjne/materiałowe w produkcie? Poważnie nie
    wiesz?

  • 26. Data: 2015-08-24 12:02:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]
    >CE jest czterocyfrowy numerek, to >JN była (kwestia w jakim
    >zakresie). Na moim gejfonie jest 0682, czyli jakiś Cetecom.

    Urzadzenia radiowe wymagaj JN.
    Czyli telefony, wszelkie urzadzenia z wifi, Bluetooth, piloty do bram
    garazowych itp.
    Ale wiertarka radia nie ma.

    >Pytasz po co się wprowadza zmiany konstrukcyjne/materiałowe w
    >produkcie? Poważnie nie wiesz?

    Mi chodzi tylko o to, ze jesli chodzi o akumulatory, to mogliby
    spokojnie wyslac do badan docelowa wersje.
    Zapewne badania przejda.
    No chyba, ze ich producent zapomnial jakiegos papierka, na ktory JN
    zwroci uwage.

    J.

  • 27. Data: 2015-08-24 12:21:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 sierpnia 2015 12:02:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > Ale wiertarka radia nie ma.

    > Mi chodzi tylko o to, ze jesli chodzi o akumulatory, to mogliby
    > spokojnie wyslac do badan docelowa wersje.

    Nie ma czegoś takiego jak docelowa wersja. Co partia to może być inny poddostawca, a
    poddostawca wcale nie musi być producentem, tylko handlowcem, który bierze towar z
    przypadkowego źródła, które akurat wychodzi taniej. Mało tego, samo urządzenie jest
    produkowane (składane z komponentów) przez jakąś przypadkową fabrykę, może i co
    partię inną. Zamawiający tylko przysyła wzór naklejki ze swoim logo. Za tydzień to
    samo urządzenie będzie się nazywać już inaczej. Dwudziesty pierwszy wiek, panie!

  • 28. Data: 2015-08-24 13:13:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu piątek, 21 sierpnia 2015 22:34:43 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Dalej nie ogarniasz.
    >Wyobraź sobie taką sytuację. Pracujesz w Ryanairze i jesteś faciem od
    >audytów dostawców. Jedziesz właśnie do Boeinga zaudytować ich
    >kontrolę nad łańcuchem >poddostawców (supply chain). To jest
    >najbardziej elementarna kontrola, bo jakość końcowego wyrobu składa
    >się z jakości materiałów, komponentów, podsystemów

    Zakladajac, ze Ryanair ma takiego specjaliste.
    Myslisz, ze ma ?
    I co - kazda linia na swiecie sprawdza Boeinga ?

> [...]
    >przestał panować nad jakością komponentów kupowanych u swoich
    >poddostawców? Odpowiedź Boeinga: Ryanair nie kupuje Dreamlinerów,
    >powiedzieć: OK, a możesz być fachowcem i powiedzieć: to nie jest
    >odpowiedź, ja was pytam o kontrolę >poddostawców, a nie o
    >Dreamlinera. Chuj mnie obchodzi Dreamliner, powiedzcie mi dlaczego
    >przestaliście kontrolować jakość kupowanych komponentów, dlaczego
    >zaczęliście >składać swoje samoloty z szajsu i jak my mamy od was
    >teraz coś jeszcze kupić? Sami sobie mamy wszystko testować w
    >kupowanych samolotach, skoro wy przestaliście?

    Pominales chyba najwazniejsze: Ryan CHCE kupic samoloty od Boeinga.
    Zawsze moze uslyszec "pierwszy wolny termin mamy za 5 lat".
    Albo ujrzec ironiczny usmiech i "to sobie idzcie kupic do Airbusa".

    Albo jak trafisz na lepszego (?) negocjatora: "787 zawiera mnostwo
    nowych technologii.
    To najnowoczesniejszy i najlepszy samolot na swiecie, ale wszystkich
    mozliwych awarii nie jestesmy w stanie przewidziec.
    Ale dbamy o bezpieczenstwo bardzo i widzicie - poza drobnym zapaszkiem
    w kabinie awarii nie bylo.
    Ale wy kupujecie sprawdzony produkt, tam nie ma takiego ryzyka".
    A jak fachowiec od audytu nie jest przekonany, to zawsze mozna mu
    wytlumaczyc prosto jak dla malpy: "W Airbusie, i w kazdej innej firmie
    jest tak samo. Albo nie zmieniaja nic i robia przestarzale produkty,
    albo wprowadzaja nowe - i zawsze jest jakies ryzyko".

    >Nie wiem. Wyskakujesz z liczbami, ja pytam jak one są wiarygodne.

    To jest to, co na zarzad dziala, 9% taniej :-)

    >Zarząd linii lotniczej ma dane od swoich ludzi, na podstawie których
    >potrafi te oszczędności przewidzieć dokładniej niż producent
    >samolotu.

    Taa, szczegolnie odnosnie modelu, ktorego nie uzywa, albo takiego,
    ktory dopiero wchodzi do eksploatacji ..

    > W kazdym badz razie to jest istotny skladnik decyzji.

    9% oszczednosci !

    >Szybko nie wypadnie. Backlog mają na parę lat. Pytanie co kieruje ich
    >nowymi klientami: desperacja czy rozsądek.

    Czasem jedno, czasem drugie. No i czasem wiara :-)

    >Myślę że poszli po rozum do głowy i zwolnili niejednego dyrektora.

    No widzisz, i rozsadek klientow okazal sie sluszny :-)

    s_involving_the_Airbus_A320_family

    >Poszukaj "failure investigation report" z FAA dla każdego z nich i
    >sprawdź ile wypadków było spowodowanych usterką produkcyjną albo wadą
    >konstrukcyjną samolotu. >Odrzucamy błąd pilota/obsługi
    >naziemnej/sabotaż/akt terroryzmu itd.

    A przypadek chocby z Warszawy to jak ocenic ?
    Warunki niesprzyjaly, pilot troche przesmarowal podejscie, a samolot
    nie wlaczyl odwracaczy ciagu na komende, bo uznal, ze samolot ciagle
    leci.
    Takie zabezpieczenie przed bledami pilota ... no i pare metrow
    zabraklo ...

    >Nie ucieszyły, ale nie podniosły wyników analizy zagrożeń. Kosztowały
    >ileś tam procent kary za opóźnienie dostaw i to wszystko.

    A klienci nie zaczeli podejrzewac, ze Airbus sobie nie radzi z
    projektowaniem ? Jesli glupich kabli nie potraficie zaprojektowac, to
    skad mamy wiedziec, czy analize bezpieczenstwa dobrze zrobiliscie ?
    :-)

    To nie sa tylko kary, to sa takze klienci, ktorzy odwolali zamowienia,
    to sa tez klienci, ktorzy uslyszeli odlegly termin i poszli do
    Boeinga, to jest tez problem finansowania firmy - koszty rosna, a
    zyskow nie widac.

    >Ty masz jednak pojęcie blondynki z Telezakupów.

    Enron - slyszales o takiej firmie ? Przy okazji o Artur Andersen ?
    Ze dwa banki tez zaprezentowaly takie dzialanie, a w 2007 to chyba
    nawet calkiem duzo bankow ...

    >Ale Ty chcesz przeciwstawiać ryzyko utraty kontroli nad jakością
    >poddostawców ryzyku opóźnieniu rozwoju produktu?

    Nie, ja mowie o tym, ze trzeba wprowadzic lepsze akumulatory Li-ion, w
    miejsce starszych, gorszych NiMH, a kiedys NiCd.
    A ryzyko z tym zwiazane - masz przyklad.
    Jak wiele innych - kompozytowe materialy, monokrystaliczne lopatki
    itp.

    >Czy Ty zawsze musisz rozważać najgłupsze scenariusze, kompletnie
    >ignorując to co powinno mieć miejsce?
    >Ludzi trzeba wysyłać na szkolenia,

    a) nie ma specjalistow od li-ion w samolotach, wiec gdzie chcesz
    wyslac ?

    >trzeba tak organizować grupy robocze w projektach,
    >żeby nowi uczyli się od starszych, żeby ci co byli na
    >szkoleniu przekazali nową wiedzę tym którzy nie byli itd.
    >Ja mam Ci pisać jak trzeba organizować pracę inżynierom?

    A w praktyce to masz wspolny projekt p.t. "nowe, lepsze akumulatory",
    gdzie trzeba duzo rzeczy opracowac oraz przebadac, i jak widac -
    troszeczke to badanie zawiodlo.

    >To znaczy źle.

    Ale co konkretnie znaczy ? Jest liczba, to chyba jakos obliczana ?

> [...]
    >1 to jest "skrajnie nieprawdopodobne, nigdy nikt nie słyszał żeby
    >miało miejsce w rzeczywistości",
    >10 to jest "praktycznie niemożliwe do zapobieżenia, jeśli nie
    >podejmiemy kroków zaradczych to wystąpi prawie na pewno albo na
    >pewno".
    >Masz coś co przed chwilą właśnie wystąpiło, wiesz że nie z przyczyn
    >losowych, albo niezależnych, tylko z powodu takiego że komponent był
    >Chung Hwa.
    >Następny taki sam spali się tak samo, chyba że go wymienimy, a jak
    >nie wymienimy, to będziemy musieli mieć dużo szczęścia. 9 jak w pysk.

    IMO - ktos jednak ocenil na 9, albo zadzialalo doswiadczenie
    konstruktorow.
    Akumulatory byly w odpowiednio niepalnej skrzynce, instalacja
    elektryczna nadal zasilala samolot itp.
    No, pozniejsze kroki sugeruja, ze skrzynka nie byla odpowiednio
    niepalna, teraz daja lepsza, widac podniesli ocene samych akumulatorow
    z 9 na 9.5 :-)

    Boeing zamowil akumulatory w znanej firmie Yuasa.
    I chyba jednak nie bylo to takie proste, ze oni zamowili je u
    chinczyka, bo by wrocili do starej metody i byloby po klopocie. A tu
    rozwiazania ciagle nie ma.
    Problem jest widac trudny.

    Tak prawde powiedziawszy - nigdy nie slyszalem o Yuasie jesli chodzi o
    li-ion, ale widac po prostu nie orientuje sie w branzy:
    http://www.gsyuasa-lp.com/about-gylp

    P.S. Pamietasz pekajace opony w Fordach ? Nadal chyba nie wiadomo co
    sie stalo i kto zawinil, no ale Firestone stracil dobrego klienta.

    J.

  • 29. Data: 2015-08-24 13:30:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

    >Nie ma czegoś takiego jak docelowa wersja.

    OK, zle Cie zrozumialem, wydawalo mi sie, ze sugerujesz jakas
    "zbrodnicza" dzialalnosc, do badan wysylamy dobre, a potem zamawiamy
    tanie ...

> [...]
    >swoim logo. Za tydzień to samo urządzenie będzie się nazywać już
    >inaczej. Dwudziesty pierwszy wiek, panie!

    Typowe, choc akurat niekoniecznie w przypadku baterii do 787 - jakis
    nietypowy produkt.
    Ale nawet jak zamawiasz u producenta, to nigdy nie wiadomo, czy zrobi
    dokladnie tak samo.
    A kontrola supply chain ... jak przyjezdza kontrola, to wszystko jest
    w porzadku :-)
    I cos mi sie widzi, ze jakby tak wszyscy chcieli kontrolowac, to by
    kontrole nie wychodzily z zakladow, hut, kopalni ...

    J.

  • 30. Data: 2015-08-24 15:02:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 sierpnia 2015 13:30:54 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    > OK, zle Cie zrozumialem, wydawalo mi sie, ze sugerujesz jakas
    > "zbrodnicza" dzialalnosc, do badan wysylamy dobre, a potem zamawiamy
    > tanie ...

    Czy to jest działanie celowe, czy "tak wyjszło" to nie ma większego znaczenia. To
    tylko ludzie, zawsze trzeba przewidzieć co spieprzą i się na taka okoliczność
    zabezpieczyć.

    > Typowe, choc akurat niekoniecznie w przypadku baterii do 787 - jakis
    > nietypowy produkt.
    > Ale nawet jak zamawiasz u producenta, to nigdy nie wiadomo, czy zrobi
    > dokladnie tak samo.

    Konstruktor robi rysunki, schematy, specyfikacje czy co tam trzeba, a potem
    kontrolerzy sprawdzają czy wszystko jest w rzeczywistości takie jak w tych rysunkach.
    Jak jest niezgodne, to piszą raport niezgodności który trafia do odpowiednich ludzi,
    którzy mają podjąć decyzję czy można to tak puścić, czy trzeba naprawić, czy złomować
    itd. To cały mechanizm, na każdym kroku coś ktoś może przegapić, zignorować,
    odpuścić, przymknąć oko itd. To cała sztuka, żeby to działało. Kombinacja marchewki i
    kija, jak wszędzie. Jeśli gdzieś nie działa kontrola łańcucha dostaw, to znaczy że
    prawdopodobnie cała nie działa. Akurat wyszło na tym na czym wyszło, ale za tydzień
    wyjdzie na czym innym, za dwa na czymś jeszcze innym.

> [...]
    > I cos mi sie widzi, ze jakby tak wszyscy chcieli kontrolowac, to by
    > kontrole nie wychodzily z zakladow, hut, kopalni ...

    No przeciez nie wychodzą. Ja mam wokół siebie notorycznie jakiś audyt. Od klientów,
    od autoryzowanych agencji, od rządu, od naszych ludzi z działu, od naszych ludzi z
    centrali. Kręcą się jakieś typy których w życiu nie widziałem, nawet się nie
    przedstawiają. Ktoś ich wpuścił, znaczy po coś tu są. Tak samo nasi ludzie śmigają po
    naszych poddostawcach. Albo oficjalny audyt, czyli ktoś z jakości, albo ludzie od
    konkretnego projektu, jadą do dostawców węszyć co oni tam spieprzyli i się nie
    przyznali, a nuż kogoś się da złapać na kary umowne. W większych projektach typu
    budowa statku w stoczni albo obiektu przemysłowego, wysyła się kilku ludzi którzy
    siedzą tam na zmiany 24/7 i patrzą ludziom na ręce, zaglądaja w papiery itd. To jest
    normalne. Ja jestem konstruktorem, więc mam to gdzieś, ale jak nie było kogo wysłać
    to i mnie czasami z łapanki wysyłano na takie audyty do dostawców. Latasz i patrzysz
    co kto robi źle, a wieczorem piszesz raport, niech ktoś tam czyta i się martwi co z
    tym robić. Taka praca.