    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Alternator poszedł z dymym...
    Date: Mon, 18 Feb 2019 05:03:02 +0100

    Dlaczego alternator przegrzał się?

    28 marca ubr. wystartowałem z garażu, przejechałem
    ~400 metrów i zaparkowałem na ~2 kwadranse, po czym
    przejechałem ~pół godziny po mieście i zaparkowałem
    na ~kwadrans. Po kwadransie odpaliłem, ale usłyszałem
    dziwny szum (znany mi z hamowania metra) dobiegający
    z okolic alternatora i zależny od szybkości obrotowej
    silnika.

    13 lutego br. alternator poszedł z dymem. Start z garażu,
    400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start,
    po którym wkrótce zaświeciła się kontrolka ładowania...

    Niby nic nadzwyczajnego -- stary (dziewięcioletni
    wówczas) akumulator żarł zbyt wiele amperów... Ale...

    - przecież ten akumulator stale starzał się, nie młodniał,
    zaś alternator po 28 marca był słabszy niż przed

    - na nowym alternatorze akumulator brał początkowo 30 A,
    ale po dogłębnym rozładunku, którego raczej 28 marca
    ubr. nie było

    - akumulator doskonale radził sobie z uruchamianiem
    silnika (nowy radzi sobie tak samo!)

    - wiosną ubr. jeździłem niemal regularnie, w tym dość
    często na długich odcinkach, co jest u mnie rzadkością

    - latem ubr. rzadko jeździłem (stale chorowałem) i nie
    doładowywałem akumulatora

    - szum pojawił się natychmiast po spokojnym ruszeniu
    (nie ma mowy o długotrwałym dogrzewaniu alternatora
    akumulatorem) do tyłu, po którym trzeba było pomanewrować
    na niskich obrotach

    - jeśli 30 A (czyli ~18 A dodatkowych) zabija alternator,
    co w wypadku uruchomienia grzałki tylnej szyby?!

    - akumulator 15 lutego raczej nie tracił napięcia a po
    naładowaniu miał ponad 13 V (zwarcie celi imo eliminuje
    tak wysokie napięcie)

    Alternator poszumiał i... Ucichł... 29 marca ubr. byłem
    umówiony na wizytę u elektronika, którego zapytałem
    o radę, ale wtedy już alternator nie szumiał...

    28 marca sporo jeździłem (po mieście, ale na długich
    (od 20 minut do 40 minut) odcinkach) po tym, jak
    pojawił się szum...

    -=-

    Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające
    na łożyska? Drżenie uzwojeń?

    -=-

    Czy niedokręcona klema może jakoś wpłynąć na alternator?

    Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie
    może (w połączeniu z innymi odbiornikami) przegrzać
    alternator bez niszczenia tego przewodu? **Ponoć**
    te przewody nie są zabezpieczone.

    Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można
    odczytać to obciążenie czymś wpiętym do gniazdka
    serwisowego czy jak się ono nazywa?

    Jeśli alternator ma 150 A -- jaki prąd go usmaży?

    Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
    drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

    Dlaczego alternatory są trójfazowe, nie zaś sześcio...? ;)
    (rozumiem, dlaczego silniki, ale nie rozumiem, dlaczego
    alternatory)

    Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem
    alternatora?

    -=-

    Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów
    do akumulatora, by nawet pełne zwarcie akumulatora nie
    zezwoliło na powstanie zbyt dużego prądu? (mały prąd, to
    mały spadek napięcia pomimo dużego oporu -- dałoby się
    ładować)

    -=-

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi, także (przepraszam) głupie.

    --