  • 11. Data: 2018-05-22 11:03:29
    Temat: Re: Amatorskie projekty mikroprocesorowe przed AVR-ami i 8051
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 20.05.2018 o 19:43, Atlantis pisze:
> [...]
    > hobbystów przesiadała się na STM32.
    >
    > Tak się teraz zastanawiam... Kiedy właściwie hobbyści zaczęli
    > wykorzystywać technikę mikroprocesorową w swoich projektach. Zaczęło się
    > w momencie, gdy na rynku pojawiły się relatywnie tanie układy 8051 od
    > Atmela? Czy też może pojawiały wykorzystywano do tego starsze
    > rozwiązania, np. procesory w rodzaju Z80 z peryferiami? Wiem, że
    > istniała płytka CA80 (uproszczona wersja komputerka edukacyjnego CA80,
    > bez interfejsu użytkownika) przeznaczona do (jakbyśmy to dziś określili)
    > urządzeń wbudowanych. Czy ktoś jednak z tego na poważnie korzystał w

    Mnie się wydaje, że to głównie zależało od zaawansowania danego
    "hobbysty". Czyli w praktyce od początku.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 12. Data: 2018-05-22 12:36:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Mnie się wydaje, że to głównie zależało od zaawansowania danego
    >"hobbysty". Czyli w praktyce od początku.

    Tylko wiesz - trudno znalezc tego zaawansowanego hobbyste, jak nie ma
    nic.
    Moze na uczelni, moze w przemysle.

    A tu jeszcze internetu nie ma, ksiazki zagraniczne drogie, podroze
    zagraniczne utrudnione.
    Efekt taki, ze Sinclair wypuscil ZX-80 chyba w 1980, ZX-81 chyba w 81,
    Spectrum w 82.
    To bynajmniej nie byly pierwsze domowe komputery, ale pierwsze tanie.
    Jeszcze ktos to w kraju musial kupic, i powolutku przebijalo sie pod
    strzechy.

    Jak pisalem - Cobra-1 to rok 1984, Cobra-1 to rok 1984 - wiec juz byli
    fachowcy, co to potrafili zaprojektowac.
    A wczesniej ... nie przypominam sobie np zadnych publikacji w
    Radioelektroniku, choc moze i byly, ale wtedy moglem traktowac jak
    czarna magie :-)

    Misiurewicz opisywal w 1982 - byc moze byly jakies wczesniejsze
    wydania, moze Pienkosia.

    No i mielismy troche fachowcow, co potrafili procesor od podstaw
    zrobic - Karpinski chocby, ale to raczej nie byly rozwiazania dla
    amatorow.

    J.

  • 13. Data: 2018-05-22 23:36:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 21 May 2018 17:23:30 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Na PICu się tak zawiedliśmy, całego projektu nie zrealizowaliśmy,
    > że już

    A konkretnie na czym ten zawód polegał?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2018-05-23 14:10:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-22 o 23:36, Marek pisze:

    > A konkretnie na czym ten zawód polegał?

    Problem 1, który udało nam się rozwiązać.
    Dostarczony przez Microchipa uniwersalny programator (z wymiennymi
    adapterami) palił każdy włożony mikrokontroler. Po spaleniu kilku sztuk
    nabraliśmy podejrzeń co do programatora i po rozrysowaniu jego schematu
    i zrozumieniu funkcji poszczególnych elementów zaczęliśmy się
    zastanawiać co się źle dzieje. Mieliśmy wtedy tylko oscyloskop który,
    jako student sobie sam zrobiłem. Był to oscyloskop analogowy, 1 kanał,
    5MHz, bez poświaty, z bardzo ciemnym ekranem (lampę zasiliłem bardzo
    obniżonym napięciem (1200V) aby uzyskać większą czułość odchylania, aby
    tranzystorowy wzmacniacz dał radę odchylać). Pojedyncze przebiegi były
    praktycznie niewidoczne - nie było łatwo szukać czegokolwiek w
    urządzeniu cyfrowym. Się okazało, że przetwornica na bazie 78S40
    przechodziła z 5V na 25V przez 40V i te 40V paliło procesor.
    Zmodyfikowaliśmy programator i już dalej działał nam dobrze.

    Problem 2, który nas rozłożył.
    Znaleźliśmy w procesorze 3 błędy. Dwa (jak już je zrozumieliśmy) udało
    nam się jakoś programowo obejść, ale trzeciego nie. Ten trzeci polegał
    na tym, że procesor przegapiał czasem przychodzące przerwanie. Według
    naszych pomiarów mniej więcej jedno na 3 miliony. Już nie pamiętam
    dlaczego, ale nasza aplikacja nie mogła działać w sytuacji, gdy czasem
    przegapia przerwanie i nie podejmuje odpowiedniej reakcji.
    Wysłaliśmy do Microchipa (do USA) fax z zapytaniem o te błędy, ale
    pozostał bez odpowiedzi. To były czasy jeszcze przed www i mailami więc
    przypuszczam, że około 1991..1992.
    Projekt upadł.
    Jakiś rok później odbyło się pierwsze seminarium Microchipa w W-wie.
    Pojechał na nie mój brat i zapytał o te błędy. Prelegent obiecał
    dostarczenie erraty. Erratę dostaliśmy faxem dopiero 3 miesiące później.
    Na niej było 6 błędów w tym te 3 znalezione przez nas. Proponowanym
    obejściem do tego nie odbieranego przerwania było synchronizowanie
    sygnału przerwania z zegarem procka - wymagało kilku bramek i
    przerzutnika na zewnątrz. Sami na to nie wpadliśmy, a nawet jakbyśmy
    wpadli to w zaplanowanej obudowie nie weszłyby nam dwie dodatkowe
    obudowy DIL (wtedy jeszcze scalaki SMD nie były dla nas dostępne).

    Firmę, która:
    - dostarcza procesor niezgodny z dokumentacją (to było nasze pierwsze
    spotkanie z taką sytuacją, nie wiedzieliśmy, że to norma),
    - olewa fax,
    - obiecane materiały dostarcza po 3 miesiącach,
    uznaliśmy za nieodpowiedzialną i aby nie narażać się na ponowne tego
    typu problemy zrezygnowaliśmy z PICy definitywnie.
    P.G.

  • 15. Data: 2018-05-23 16:20:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-23 o 14:10, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > uznaliśmy za nieodpowiedzialną i aby nie narażać się na ponowne tego
    > typu problemy zrezygnowaliśmy z PICy definitywnie.
    Słusznie i naukowo, dziwi mnie że zdobyli taką popularność. Szkoda że
    atmel tak pózno wystartował.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2018-05-23 16:46:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-23 o 16:20, Janusz pisze:

    > Słusznie i naukowo, dziwi mnie że zdobyli taką popularność. Szkoda że
    > atmel tak pózno wystartował.

    To było jakoś tak (ale o tym dowiedziałem się po latach), że my
    trafiliśmy gdy Microchip praktycznie bankrutował. Jakoś w ostatniej
    chwili ktoś coś tam zrobił i zaczęli ostro walczyć i się podnieśli.
    P.G.

  • 17. Data: 2018-05-23 18:38:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    Pamiętasz co to był za procek?

    --
    Marek

  • 18. Data: 2018-05-23 20:36:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 May 2018 16:20:52 +0200, Janusz napisał(a):
    > Słusznie i naukowo, dziwi mnie że zdobyli taką popularność.

    IMO - wlasnie dlatego, ze dostarczali tanio procki z epromem.
    Co prawda o ile pamietam, to tanie byly OTP, z epromem nadal byly
    drogie.
    No i dosc szybkie byly.

    >Szkoda że atmel tak pózno wystartował.

    A errat do Atmela to malo bylo ?

    J.

  • 19. Data: 2018-05-23 22:34:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-23 o 20:36, J.F. pisze:

    > IMO - wlasnie dlatego, ze dostarczali tanio procki z epromem.
    > Co prawda o ile pamietam, to tanie byly OTP, z epromem nadal byly
> [...]
    Ale były, no avr studio z optymalizacją kodu masz za free.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2018-05-24 12:01:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-23 o 18:38, Marek pisze:

    > Pamiętasz co to był za procek?

    Nie pamiętam.
    Kilka lat temu, szukając czegoś natknąłem się na ten prototyp, ale nie
    pamiętam gdzie. Przejrzałem teraz kojarzące mi się miejsca. Bardziej
    wytrwale nie będę szukał, bo i tak nie wiem czy nie jest to tylko
    prototyp z podstawką bez procka.
    Przejrzałem regał ze starymi dokumentacjami, ale ona mogła w ogóle nie
    powstać - nie doszliśmy do tego etapu.
    Dogrzebałem się do pudła z szynami ze scalakami. Wszystkie z okienkami
    to tylko jakieś EPORMy albo duże 40pinowe, a te PICe miały mniej więcej
    rozmiar EPROMu.

    Znalazłem jedynie wpięte w styropian wyświetlacze, które były do niego
    użyte (charakterystyczne bo 7 segmentowe z dodatkowymi skośnymi kreskami
    - chyba wszystkie litery jakoś dawało się wyświetlać). Wiem też, gdzie
    mam pudełko z 1000 LEDów pomarańczowych, które wtedy przysłał nam
    zamawiający.

    Nie wiem jaki to procek, a nie będę zawracał głowy bratu (on pisał
    oprogramowanie) bo mi się oberwie, że marnuję czas zamiast zrobić to co
    jest akurat pilne :)
    P.G.