  • 1. Data: 2018-05-20 11:19:04
    Temat: Transformator parametryczny
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Właśnie odkryłem to niezwykłe urządzenie:

    http://www.waynekirkwood.com/images/pdf/Paraformer_N
    ewark_1970_Catalog_Page_252.pdf

    Transfer energii następuje przy zerowym sprzężeniu
    strumieni magnetycznych uzwojeń, magia. Kolejny
    materiał na świetny nieliniowy izolator linii sygnałowych.

    Ciekawostka: na dole jest tabela produktów, m.in. w pełni
    bierne konwertery zasilania jednofazowego na trójfazowe
    i odwrotnie, o mocy do 1kW, oparte na rezonansie parametrycznym.
    To nie była zabawka, ciekawe, czemu się nie przyjęła?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-05-20 12:57:13
    Temat: Re: Transformator parametryczny
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
> [...]
    > strumieni magnetycznych uzwojeń, magia. Kolejny
    > materiał na świetny nieliniowy izolator linii sygnałowych.

    Ojej, zaraz magia, pewnie ktoś wymyślił teleportację (tu: energii), ale to
    zbyt "fantasy" brzmiało, więc trzeba to było jakoś inaczej podpisać... Nazwa
    nie zachęcała, więc upadło :P

> [...]
    > i odwrotnie, o mocy do 1kW, oparte na rezonansie parametrycznym.
    > To nie była zabawka, ciekawe, czemu się nie przyjęła?

    Na pewno lobby producenckie, którym taki pyszny wynalazek odebrałby chlebek
    i nie mieli by za co dzieci nakarmić, ani na głodne pieski/kotki w
    schroniskach dać :P No i grzejemy tradycyjnie, "po bożemu".

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 3. Data: 2018-05-20 13:08:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    HF5BS wrote:

    > Ojej, zaraz magia, pewnie ktoś wymyślił teleportację (tu: energii), ale
    > to zbyt "fantasy" brzmiało, więc trzeba to było jakoś inaczej
    > podpisać... Nazwa nie zachęcała, więc upadło :P

    A jednak magia: pole magnetyczne przechodzące przez uzwojenie się nie
    zmienia, a prąd zmienny płynie z obwodu zasilającego do zasilanego.
    I to nie jakieś mikrowaty, tylko kilowat w największym modelu.

    Zobacz sobie na parametry line i load regulation: coś takiego dziś
    realizują stabilizatory półprzewodnikowe z wyższej półki, a tu kawał
    drutu i dziwnie ustawione rdzenie. Magia. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2018-05-20 13:33:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    A tu jest po polsku i odpowiednio ocałkowane:

    http://delibra.bg.polsl.pl/Content/34707/BCPS_38622_
    1979_Wlasnosci-transforma.pdf

        Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-05-20 15:07:13
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 20 May 2018 13:33:19 +0200, Piotr Wyderski

    >A tu jest po polsku i odpowiednio ocałkowane:
    >
    >http://delibra.bg.polsl.pl/Content/34707/BCPS_38622
    _1979_Wlasnosci-transforma.pdf

    >     Pozdrawiam, Piotr
    Magtech z Norwegii ma patent na autortansformator oparty na tej
    zasadzie i robi kompensatory spadków napięć na długich liniach (bez
    żadnej mechaniki, tylko rdzenie i elektronika). Zresztą mój były ś.p.
    szefo opracowywał im produkcyjne wersje części magnetycznej.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2018-05-20 17:05:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    >A tu jest po polsku i odpowiednio ocałkowane:
    >
    > http://delibra.bg.polsl.pl/Content/34707/BCPS_38622_
    1979_Wlasnosci-transforma.pdf

    A, no właśnie, czyli jednak sprzężenie jest, niezerowe, zatem zmienia to
    postać rzeczy, po prostu fizyka, nie czary. Bo już chciałem do wzoru choćby
    z prawa Ohma podstawiać zerowe napięcie, zerowy prąd i mieć na wyjściu
    dowolną moc :P
    A tu się okazuje, że to normalny element, którego właściwości ktoś wiedział,
    jak wykorzystać.

  • 7. Data: 2018-05-21 12:42:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >i odwrotnie, o mocy do 1kW, oparte na rezonansie parametrycznym.
    >To nie była zabawka, ciekawe, czemu się nie przyjęła?

    a) jak ktos kupuje urzadzenia 3f, to pewnie ma 3f zasilania,
    b) elektrownie/sieci chyba lubia 3f (rownomierne obciazenie)
    c) jak opanowalismy produkcje kondensatorow, to i silniki 1f dobrze
    dzialaly.

    Czyli w sumie - rozwiazanie dla USA, gdzie 3f w domach chyba
    niepopularne, dla kogos, kto bardzo potrzebuje 3f, bo ma duzo takich
    urzadzen.
    A jak sie dowie ile to kosztuje, to zmieni przylacze lub urzadzenia
    :-)

    Az 120/60 deg odchylenia fazy udalo sie uzyskac ? Ciekawe ...

    J.

  • 8. Data: 2018-05-21 21:52:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 May 2018 11:19:04 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > strumieni magnetycznych uzwojeń, magia. Kolejny
    > materiał na świetny nieliniowy izolator linii sygnałowych.

    Nie rozumiem.
    Tak jak to narysowane, to nie powinno sie nic transferowac.

    Chyba ze ... prad po wtornej stronie tak zmienia parametry rdzenia, ze
    strumien z pierwotnej nie rozplywa sie juz symetrycznie.
    A kondensator podtrzymuje taki stan.

    Ale ... to juz nie jest "przy zerowym sprzezeniu".

    J.

  • 9. Data: 2018-05-21 23:16:58
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nie rozumiem.
    > Tak jak to narysowane, to nie powinno sie nic transferowac.

    A jednak. :-)

    Modulujesz tylko reluktancję rdzenia wtórnego, pośrednio
    indukcyjność. Uzwojenia magnetycznie się nie widzą. Japończycy
    na uproszczonej wersji tego wynalazku i precyzyjnym wymuszaniu
    fazy zrobili komputer (PC-1, a transformatorek nazwali parametron).

    Tu masz mechaniczny odpowiednik:

    https://www.youtube.com/watch?v=FaFqodavn0I

    Ciągną za sznur w pionie, a buja się na boki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2018-05-22 02:26:59
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    > Tu masz mechaniczny odpowiednik:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=FaFqodavn0I
    >
    > Ciągną za sznur w pionie, a buja się na boki.

    Hehe, przypomniałem sobie jak w szkole średniej męczyłem nauczyciela
    fizyki, o to, na jakiej zasadzie działa huśtanie się na huśtawce: macham
    nogami w powietrzu, a huśtawka się buja coraz mocniej. W zasadzie to też
    jest zjawisko wykorzystujące wahania parametryczne, ale pan magister
    fizyki g.... się znał i nic nie wytłumaczył.