  • 41. Data: 2013-02-15 21:50:27
    Temat: Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Feb 2013 20:55:07 +0100, Krzysztof Kucharski napisał(a):
    > Dobry wieczór
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
    > [...]
    >
    > Promienniki (elementy aktywne) w szyku antenowym w opisywanym
    > przykładze nie są jakoś "odpowiednio polaryzowane". Wszystkie pracują
    > w polaryzacji H (lub V).

    W tym przypadku mowimy o samych H, V jest nieciekawy :-)

    I rozpatrujemy pojedynczy "krazek" - co w pionie nas nie interesuje,
    tylko dipole ustawione na obwodzie aby uzyskac dookolna ch-ke.

    > Zsumowanie mocy w przestrzeni osiąga się
    > przez sterowanie fazą sygnału - dzielniki mocy i odpowiednio dobrane
    > długości kabli zasilających poszczególne pola antenowe.

    Ale w tym przypadku jak rozumiem wszystkie musza pracowac w tej samej
    fazie. Tylko co dalej - "srednica" jeszcze tak dobrana, aby wynosila
    N i pol dlugosci fali ?

    J.

  • 42. Data: 2013-02-15 21:55:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Feb 2013 19:36:16 +0100, J.F napisał(a):

    > Cewki ustawione na azymutach 0 i 90, sygnal z kierunku 45 - powiedzmy
    > ze sie dodaje.
    > Ale z kierunku 135 - w jednej cewce taki sam jak poprzednio, a w
    > drugiej odwrotny.
    > I sie teraz odejmuje.

    Nie sumujesz wektorowo tylko skalarnie. Dla dowolnego kierunku suma bedzie
    większa od zera, nie?
    --
    Jacek

  • 43. Data: 2013-02-15 21:58:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]
    > ze sie dodaje.
    > Ale z kierunku 135 - w jednej cewce taki sam jak poprzednio, a w

    pa. eeee, no dobrze, masz rację. jednak bedą minima.
    --
    Jacek

  • 44. Data: 2013-02-15 22:32:58
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    [...]
    > Ale w tym przypadku jak rozumiem wszystkie musza pracowac w tej
    > samej
    > fazie. Tylko co dalej - "srednica" jeszcze tak dobrana, aby wynosila
    > N i pol dlugosci fali ?
    [...]

    Cały dowcip polega na tym, że poszczególne pola antenowe na danym
    poziomie _NIE_ są zasilane w tej samej fazie. Kształtowanie
    charakterystyki osiąga się przez odpowiednie przesunięcie w fazie
    sygnałów zasilających poszczególne pola antenowe.

    Parę linków

    http://www.anex.pl/anteny/pdf/calosc.pdf
    http://www.kathrein.pl/anteny_do_nadajnikow_radiodyf
    uzji_naziemnej/katalogi_i_broszury.php

    Miłej lektury ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 45. Data: 2013-02-15 22:48:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Friday, February 15, 2013, 8:55:07 PM, you wrote:

> [...]
    > przez sterowanie fazą sygnału - dzielniki mocy i odpowiednio dobrane
    > długości kabli zasilających poszczególne pola antenowe.

    Właśnie to miałem na mysli pisząc "odpowiednio polaryzowane"

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 46. Data: 2013-02-15 23:45:59
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    wiadomości news:7678072626$20130215224802@squadack.com...
    > Właśnie to miałem na mysli pisząc "odpowiednio polaryzowane"

    Fazowanie anten nie ma nic wspólnego z polaryzacją.
    Fazujesz po to, aby napięcia z poszczególnych segmentów anten doprowadzone
    były do głównego fidera zgodne w fazie. Tylko tak mozna uzyskac najlepszy
    teoretyczny zysk zestawu anten. Oczywiście pole elektromagnetyczne nie jest
    homogeniczne i jakieś róznice występują w fazach napięć, im większy zestaw
    anten, tym większy wpływ ma niejednorodność pola.
    To działa w obie strony czyli dla anten nadawczych także.

    Marek

  • 47. Data: 2013-02-16 19:57:06
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > No taki komentarz odbieram jako zachętę do prób.
    > Poszukam gdzieś w sieci ferrytu i jak zmajstruję i coś usłyszę, to napiszę.
    >
    > Marvin

    Przejrzałem oferty w sieci i widzę że ta światła idea rozbije się o to
    że nie da się kupić pręta ferrytowego 150 - 200 mm z materiału
    pracującego na 27 MHz.

    Może ktoś ma? Chętnie kupię.

    Marvin

  • 48. Data: 2013-02-16 20:35:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marvin,

    Saturday, February 16, 2013, 7:57:06 PM, you wrote:

    > Przejrzałem oferty w sieci i widzę że ta światła idea rozbije się o to
    > że nie da się kupić pręta ferrytowego 150 - 200 mm z materiału
    > pracującego na 27 MHz.
    > Może ktoś ma? Chętnie kupię.

    Ferroxcube bierze ponoć ok. $600 za uruchomienie produkcji na
    zamówienie. MoQ są rzędu tysięcy - bierzesz?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2013-02-16 20:44:05
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > Ferroxcube bierze ponoć ok. $600 za uruchomienie produkcji na
    > zamówienie. MoQ są rzędu tysięcy - bierzesz?

    Tylko jak odkupisz MoQ-1 :)