  • 21. Data: 2019-06-04 08:48:04
    Temat: Re: Apple wkracza w 21 w...
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 04.06.2019 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Pomijając, że nie tyle wina co cecha, to tak by się wydawało, skoro
    > najwyraźnie producent iOS potrafi trzymać w ryzach crapwarowców.

    Cholernie trudna sztuka, skoro sam robi* wszystko, telefon razem
    z softem. Powinniśmy naprawdę docenić fakt, że sam siebie
    powstrzymuje przed preinstalowaniem śmieci na telefonie/tablecie.

    A z kolei Google ma raczej średni wpływ na to, co na podstawie
    Androida wyrzeźbi sobie takie Xiaomi. Dokładnie tak jak i MS na to,
    jaki syf preinstaluje HP na swoich laptopach. Z taką różnicą,
    że na laptopie względnie łatwo sobie zainstalować system "na czysto".

    * tak, wiem, produkuje Foxconn, nie Apple :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 22. Data: 2019-06-04 09:57:54
    Od: p...@g...com

    --A z kolei Google ma raczej średni wpływ na to, co na podstawie
    Androida wyrzeźbi sobie takie Xiaomi.

    chlubnym wyjatkiem sa telefony xiaomi z android one, pozbawione badziewnej nakladki
    producenta zawieraja tylko niezbedne komponenty -> nie ma zbednego syfu czy jakis
    reklam

  • 23. Data: 2019-06-04 10:09:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-04, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Cholernie trudna sztuka, skoro sam robi* wszystko, telefon razem
    > z softem. Powinniśmy naprawdę docenić fakt, że sam siebie
    > powstrzymuje przed preinstalowaniem śmieci na telefonie/tablecie.

    Taki model biznesowy obrali. Ktoś bronił innym obrać podobny? To
    przeciez nawet nie chodzi o to co kto zrobił a o prosty fakt, że
    skutkuje to takimi a nie innymi konsekwencjami. Tak jak napisałem
    wcześnie, to cecha. Cechą iOS jest duża restrykcyjność i zwiększone z
    tym większe bezpieczeństwo. Cechą Androida jest stosunkow mała
    restrykcyjność i związane z tym mniejsze bezpieczeństwo. Zrozum, ja nie
    polemizuję z tym czy innym podejście, a po prostu stwierdzam określoną
    właściwość :) I obie mi się nie widzą, bo jedna za bardzo restrykcyjna,
    a druga za mało.

    Coś o modelu funkcjonalności OSX byłoby MZ bardziej wypośrodkowaną
    opcją, a tak mamy Apple, który wziął właśnie OSX i go usztywnił w
    interfejsie użytkownika na maksa.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2019-06-04 11:59:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Mon, 03 Jun 2019 11:22:01 GMT, Marcin Debowski
    <a...@I...zoho.com> wrote:

    >Bez przesady. Akurat aplikacja w androidzie jest dobrze sandboxowana
    >i świadomy user (nie akceptujący na ślepo prawa) ma praktycznie
    >zerowe szanse na uruchomienie syfa. Jest idealny kompromis dający
    >dużo świadomemu userowi .

    A gdzie tam - przeciez to jest wszystko albo nic.
    Nie zakceptujesz - nie zainstalujesz. Albo nie uruchomisz.

    Choc cos sie zmienia, i drobne pole manewru jest.
    Ale ciagle drobne.

    J.

  • 25. Data: 2019-06-04 12:04:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Animka" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-06-03 o 23:25, Marek pisze:
> [...]

    A to nie bardzo wiem, co Ci wyskakuje i gdzie ...
    Na duzo mozna narzekac, ale raczej nie na to.

    >W moim telefonie raczej nic nie wyskakuje. Dobry jest jak robię
    >przelewy w komputerze. Leży sobie przede mną i Bank przysyła kody do
    >autoryzacji. Niczego nie muszę szukać. Kody mam pod nosem.
    >A z konta ani aplikacji bankowej nie korzystam, bo nie chcę i nie mam
    >takiej potrzeby.

    Ale jak Ci bank przysyla te kody ? SMS ?
    To zobacz ile aplikacji ma prawo do czytania SMS.

    Czesc to chyba nawet do kasowania, wiec sie nawet nie dowiesz, ze bank
    przyslal Ci sms do autoryzowania duzego przelewu :-)

    Nie bez powodu banki przenosza autoryzacje do swoich aplikacji ...

    J.

  • 26. Data: 2019-06-04 12:07:43
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 04.06.2019 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Taki model biznesowy obrali. Ktoś bronił innym obrać podobny? To

    Zgadza się. I niektórzy takowi model biznesowy wybierają, zwykle
    z własnościowymi systemami- choć raczej w przypadku "dumbphone'ów".

    > przeciez nawet nie chodzi o to co kto zrobił a o prosty fakt, że
    > skutkuje to takimi a nie innymi konsekwencjami. Tak jak napisałem

    Tu zgoda- jeśli robisz coś od a do z (telefon/komputer razem z OS)
    - masz większą kontrolę, możesz dopasować jedno do drugiego i sam
    za to odpowiadasz- nie "świecisz oczami" za to, że producent
    telefonu, któremu (sprze)dałeś licencję na system psuje Ci
    reputację dołączając preinstalowane śmieci lub też aplikując
    tenże system na żałośnie niewydajnym hardware.

    Aczkolwiek nikt Ci nie broni kupić np. Pixela.

    > wcześnie, to cecha. Cechą iOS jest duża restrykcyjność i zwiększone z
    > tym większe bezpieczeństwo. Cechą Androida jest stosunkow mała
    > restrykcyjność i związane z tym mniejsze bezpieczeństwo. Zrozum, ja nie

    Ale to już niezupełnie prawda. Android ma zupełnie przyzwoitą
    piaskownicę i sensowne uprawnienia- żadna zainstalowana aplikacja
    nie będzie znać Twoich kontaktów ani lokalizacji, jeśli jej
    wprost nie pozwolisz.

    Z czego ma wynikać ta mityczna przewaga iOS w zakresie bezpieczeństwa?
    Z tego, że nie wgrasz sobie empetrójek na kartę sd? :-)

    Oczywiście śmieci w sklepie to inna inszość- choć można oczywiście
    zastanawiać się, czy user dający aplikacji "latarka" dostęp do kontaktów,
    esemesów i lokalizacji jest choćby odrobinę rozgarnięty.

    Więc to nie tyle różnica między systemami, ile sklepami
    (App Store/Google Play). BTW na PC jakoś nikt nie narzeka na otwarty
    model- możesz sobie bez problemu zainstalować soft od Ziutex sp. z o.o.
    bez oficjalnego błogosławieństwa MS.

    > polemizuję z tym czy innym podejście, a po prostu stwierdzam określoną
    > właściwość :) I obie mi się nie widzą, bo jedna za bardzo restrykcyjna,
    > a druga za mało.

    Ale jaką chciałbyś mieć "trzecią drogę"? Albo producent myśli za Ciebie
    i dba o to, żebyś sobie krzywdy nie zrobił, albo to Ty jesteś dorosły
    i wiesz co robisz. Chciałbyś, żeby producent dbał o Ciebie, ale nie
    za bardzo? ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 27. Data: 2019-06-04 12:16:01
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 04.06.2019 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > A gdzie tam - przeciez to jest wszystko albo nic.
    > Nie zakceptujesz - nie zainstalujesz. Albo nie uruchomisz.

    https://zapodaj.net/9f3e77fc129e9.png.html
    (i działa, oczywiście bez np. funkcji wideorejestratora,
    który wymagałby dostępu do kamery).

    Zwykle autor aplikacji podaje w opisie, do czego wymagane
    są poszczególne uprawnienia. A jak nie podaje, to od razu
    trzeba do takiej aplikacji podchodzić bardzo ostrożnie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 28. Data: 2019-06-04 12:36:45
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-06-04 o 12:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Animka"  napisał w wiadomości grup
    >
    > A to nie bardzo wiem, co Ci wyskakuje i gdzie ...
    > Na duzo mozna narzekac, ale raczej nie na to.

    To mnie mnie wyskakuje. Nie ja to napisalam.

    > Ale jak Ci bank przysyla te kody ? SMS ?
    > To zobacz ile aplikacji ma prawo do czytania SMS.

    Wiele aplikacji mam wyłączone jak nie używam. Zresztą aplikacja nie robi
    za mnie przelewu i nic mi nie ukradła.

    > Czesc to chyba nawet do kasowania, wiec sie nawet nie dowiesz, ze bank
    > przyslal Ci sms do autoryzowania duzego przelewu :-)

    Zawsze telefon otwiera mi sms-a z kodem autoryzacyjnym. Czekam może sekundę.

    > Nie bez powodu banki przenosza autoryzacje do swoich aplikacji ...

    Może i mają swoje aplikacje. Muszą mieć, zeby wysłać kod na telefon.

    --
    animka

  • 29. Data: 2019-06-04 12:40:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 03 Jun 2019 22:15:29 GMT, Marcin Debowski
    <a...@I...zoho.com> wrote:
    > Porównaj Androida do standardowej dystrybucji Linuxa. Tam można
    > praktycznie w ciemno instalować z oficjalnych depozytoriów.
    > Depozytorium
    > Androida to śmietnik, do którego każdy wrzuca co zechce i nikt tego
    > rzetelnie nie sprawdza (jak dotąd).

    To jest kwestia skali. Skoro użytkownicy Linuxa (dekstop/laptop) to
    pewnie1% wszystkich (wliczając konsumentów i twórców softu)) to
    taką grupę da się ogarnąć i kontrolować pojedynczymi repozytoriami
    kilku popularnych dystrybucji. Ale jeśli masz 2 miliardy userow i
    dziesiątki milionów programistów którzy chcą pisać soft i go
    udostępniać wspólnym kanałem to żadne repozytorium skali Debiana,.
    Ubuntu czy innego nie będzie w stanie tego ogarnąć i skończy się
    dokładnie tak samo jak w Play. Że puszczamy (prawie) wszystko a
    usuwamy jak się coś wyjdzie na jaw.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2019-06-04 12:43:36
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-06-04 o 12:07, Dominik Ałaszewski pisze:
    > Oczywiście śmieci w sklepie to inna inszość- choć można oczywiście
    > zastanawiać się, czy user dający aplikacji "latarka" dostęp do kontaktów,
    > esemesów i lokalizacji jest choćby odrobinę rozgarnięty.

    Mam latarkę na ekranie. ale w aplikacjach jej nie ma. Wszelkie dostępy
    mam w telefonie powyłączane.

    --
    animka