  • 31. Data: 2017-10-19 21:24:57
    Temat: Re: Atak na pijaka
    Od: p...@g...com

    Jeśli nikt nie jest winny, to nikt nie płaci, a po prostu "się zdarzyło"

    I poszkodowani finansowo czy na zdrowiu zostają bez odszkodowania ? Przez szkody
    które wyrządził ubezpieczony pojazd w trybie " się zdarzyło" ? Czemu to ma służyć ?
    Ciekawa koncepcja ;-) jest unikalna tzn tylko w Polsce czy występuje też w innych
    krajach ?

  • 32. Data: 2017-10-19 23:35:20
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 19 Oct 2017 12:24:57 -0700 (PDT), p...@g...com
    napisał(a):

    > Jeśli nikt nie jest winny, to nikt nie płaci, a po prostu "się zdarzyło"
    >
    > I poszkodowani finansowo czy na zdrowiu zostają bez odszkodowania ?

    Nie - na okoliczności inne niż zderzenie pojazdów będących w ruchu jest
    właśnie zasada ryzyka.
    Czyli odpowiedzialność wtedy ponosi kierowca pojazdu, nawet jeśli nie jest
    winny (z pewnymi wyjątkami, ale to już inna sprawa).

  • 33. Data: 2017-10-19 23:40:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 Oct 2017 20:57:14 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Oczywiście jest tak jak piszeszesz - jeśli chodzi o zderzenia między
    > pojazdami będącymi w ruchu to musi być wina.

    o tym "w ruchu" to art 436 tak malo wyraznie pisze, ze mozna
    stwierdzic ze nie pisze ...

    > Zasadę ryzyka miałem na myśli pisząc o wypadnięciu z drogi i tam narobieniu
    > szkód.

    Ale czemu nie ma winy kierowcy ?

    > Tzn. że wszystkie to może nie - chodzą w środowisku opowieści jak to
    > kierowcy wlepiono nawet punkty karne za przekroczenie prędkości na OS.

    Ale tak radarem, czy wylecial z trasy, poszkodowany policje wezwal, ta
    stwierdzila "niedostowanie predkosci do warunkow" i mandat sie
    slusznie nalezy :-)

    > Wina kierowcy będzie wyłączona na zasadach kontratypu sportowego.
    > Powodowanie wypadków jest nieodłączną częścią legalnej dyscypliny sportowej
    > o skodyfikowanych zasadach, które nie zabraniają powodowania wypadków, oraz
    > przewidują zasady postępowania po spowodowaniu wypadku.
    >
    > Oczywiście "sąd może wszystko" ale teoretycznie sportowiec nie odpowiada za
    > wynikające ze specyfiki dyscypliny czyny które normalnie są czynami
    > zabronionymi (np. bokser nie odpowiada za pobicie rywala w ringu).

    No ale boks to wydaje mi sie czyms nieco innym niz predkosc na
    rajdzie. Bo istotą tego sportu jest jednak dojechanie do mety, a nie
    wylecenie z zakretu :-)

    Poza tym pisales o mandacie, a przeciez moga byc ofiary w ludziach i
    stosowny proces.

    > I dlatego nie trzeba kierowcy rajdowemu udowaniać winy, żeby poszkodowany w
    > wypadku uzyskał odszkodowanie z obowiązkowego OC pojazdu właśnie na
    > zasadzie ryzyka.

    a nie macie jakiejs specjalnej polisy, ktora to jawnie gwarantuje ?

    > Dzięki temu jeśli pieszego przejedzie samochód, którego kierowca twierdzi
    > że został zmuszony do takiego manewru przez kogoś innego, to pieszy
    > dostanie odszkodowanie pomimo że nie da się udowodnić winy kierowcy.

    A kierowca czy pasazer innego pojazdu ?

    To jakie ubezpieczenie zawrzec, aby sie nie ocknac z reka w nocniku,
    gdy np pojazd 1 zajedzie droge pojazdowi 2, ten ucieknie w bok i
    przywali nas czolowo, a pojazd nr 1 zniknie ?

    Albo jak np policja staranuje uciekajacego, a ten w efekcie przywali w
    nas ?

    J.

  • 34. Data: 2017-10-20 01:26:28
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 19 Oct 2017 23:40:36 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    >
    > Ale tak radarem, czy wylecial z trasy, poszkodowany policje wezwal, ta
    > stwierdzila "niedostowanie predkosci do warunkow" i mandat sie

    To są takie opowieści z magla, z tego co wiem na podstawie onboardu
    ustalono że kierujący jechał 140, a ograniczenie było do 40.
    Ale jako że to "opowieści dziwnej treści" to już istotne informacje czy to
    orzekł posterunkowy z jakieś wsi, czy może sąd (i jaki?) to juz nie wiadomo
    :)

> [...]
    > wylecenie z zakretu :-)
    >
    > Poza tym pisales o mandacie, a przeciez moga byc ofiary w ludziach i

    Ofiary niestety czasami są i są procesy, ale nie słyszałem o wyroku
    uznającym kierowcę winnym spowodowania wypadku.
    Jeden który znam że zakończył się skazaniem dotyczył wypadku spowodowanego
    stanem technicznym (niewłaściwą modyfikacją układu hamulcowego, co do
    której uznano że nie była zgodna z zasadami sportu, bo była niezgodna z
    homologacją FIA), gdzie kierowca był jednocześnie właścicielem i chyba
    autorem tej przeróbki.

    > a nie macie jakiejs specjalnej polisy, ktora to jawnie gwarantuje ?

    Nie ma i być nie może, bo w tym kraju pojazdy mechaniczne posiadają polisę
    obowiązkowego OC, a jeśli jej nie mają to płaci UFG.

    Tu mam kolejną (tym razem pewną) historię jak to samochód wyściowy (na
    bazie samochodu drogowego, ale nie mogący jeździć po drogach - brak
    świateł, głośny wydech) wypadł za metą z trasy i uszkodził inne samochody
    wyścigowe.
    Kierowca miał OC od ryzyka sportowego, ale nie miał OC pojazdu.

    Poszkodowani poszli do ubezpieczyciela od "ryzyka sportowego" który
    stwierdził że nic nie zapłaci, bo w Polsce za szkody związane z ruchem
    pojazdu odpowiedzialność na ubezpieczeniu obowiązkowym.
    No i faktycznie - UFG wypłaciło odszkodowania, a właściciel pojazdu dostał
    jeszcze karę za brak OC.

    > A kierowca czy pasazer innego pojazdu ?

    A to tam są te cyrki, że wszystko zależy czy go przewozisz z grzeczności
    czy inaczej :)
    To już trzeba doczytać, bo wtedy to dziwne tematy się pojawiają.

    > To jakie ubezpieczenie zawrzec, aby sie nie ocknac z reka w nocniku,
    > gdy np pojazd 1 zajedzie droge pojazdowi 2, ten ucieknie w bok i
    > przywali nas czolowo, a pojazd nr 1 zniknie ?

    pewnie autocasco

    > Albo jak np policja staranuje uciekajacego, a ten w efekcie przywali w
    > nas ?

    No niestety jak jedziesz pojazdem, to prawo cywilne uznaje że wszyscy
    ponoszą "ryzyko" i godząc się na nie nie potrzebują dodatkowej ochrony.

    I w takim wypadku żeby uzyskać odszkodowanie musi być winny, któremu winę
    trzeba udowodnić.
    Jak się nie da udowodnić to nie bedzie odszkodowania.

  • 35. Data: 2017-10-27 10:12:01
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 19.10.2017 o 23:35 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> pisze:

> [...]
    > jest
    > winny (z pewnymi wyjątkami, ale to już inna sprawa).

    Czyli jeśli "się zdarzyło" i samochód uderzył w inny jadący samochód to
    nie ma odszkodowania a jeśli to samo "się zdarzyło" ale samochód uderzył w
    stojący samochód to odszkodowanie jest?

    --
    SW3
    ----