  • 1. Data: 2016-10-04 00:08:27
    Temat: Babranina w rurkach i glikolu - przepływ
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Dopiero się doktoryzuję z rurek i płynów (przy okazji budowy chałupy)
    i wciąż idzie słabo, mimo że postępy są.
    Problem obecnie mam taki:

    Dolne źródło pompy ciepła składa się z dwóch odwiertów po 100m
    głębokości, połączonych w studzience rozdzielczej (5m od każdego
    odwiertu), potem ze studzienki do domu idą 2 rury zbiorcze (około 12m).
    Rura to HDPE 40x3, taka sama w odwiertach jak i dobiegach.
    W kotłowni jest fragment instalacji zrobiony z rury miedzianej 28x1,
    jest tam pompa obiegowa, filtr (5/4"), zawór zwrotny (5/4") i sama
    pompa ciepła (a właściwie wymiennik ciepła bo to on jest w obiegu).
    Producent pompy wymaga przepływu na poziomie 1,8 m3/h (czyli
    30 l/min). Instalator dolnego źródła zamontował mi na rurze
    dolotowej rotametr, konkretnie taki (typ B, przepływ 8-38 l/min):

    http://tinyurl.com/z6ussmn

    Póki co, po odpowietrzeniu układu mam przepływ na poziomie 26-27 l/min
    (odczyt z rotametru). Producent pompy sugeruje, że rotametr powoduje
    opór przepływu i powinienem się go pozbyć. Zacząłem grzebać w papierach
    i spadek ciśnienia na wymienniku ciepła to 11,8kPA (zakładam, że to
    przy przepływie nominalnym). Zerknąłem też w kartę rotametru
    i przy przepływie 25l/min ma spadek ciśnienia na poziomie 6kPa,
    czyli chyba całkiem sporo? Nie mam pojęcia jaki spadek jest na tych
    rurach, dopiero próbuję to wykumać. Aha, pompa obiegowa to typ
    25-60, puszczona na trzeci bieg. Czy ktoś mógłby mnie oświecić,
    czy te dodatkowe 6kPa (a nawet teoretyczne 9kPa przy przepływie 30l/min)
    mocno wpływa na przepływ i faktycznie powinienem pozbyć się dziada
    z obiegu?

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2016-10-04 02:25:42
    Temat: Re: Babranina w rurkach i glikolu - przepływ
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 października 2016 07:08:27 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:
    > pozbyć się dziada
    > z obiegu?

    Rotametr musi działać w pionie, a rury raczej idą poziomo, więc domyślam się że masz
    tam oprócz tego rotametru jeszcze dwa kolanka które dodają swoje kilopaskale strat.
    Wcześniej czy później będziesz tego rotamtru potrzebował, więc go zostaw, ale zamiast
    kolanek przed i za rotametrem, daj trójdrożne zawory (z kulką wierconą na T) tak żeby
    normalnie czynnik płynął prosto bez zakrętów, a jak będziesz chciał sprawdzić
    przepływ, to popłynie w bok przez rotametr. Pozbędziesz się dwóch zakrętów i
    rotametru w normalnej pracy układu.

  • 3. Data: 2016-10-04 06:57:14
    Od: KS <b...@b...pl>

    W dniu 2016-10-04 o 00:08, Lisciasty pisze:

> [...]
    > czy te dodatkowe 6kPa (a nawet teoretyczne 9kPa przy przepływie 30l/min)
    > mocno wpływa na przepływ i faktycznie powinienem pozbyć się dziada

    6kPa to 0,6m, wg charakterystyki pompy grundfosa pozbycie się go powinno
    Ci podnieść przepływ o około 0,25m^3/h.
    Możesz to +_ ocenić po dT na wymienniku.
    Ja bym się zastanowił nad wywaleniem rotametru i filtra, ewentualnie
    wpiął filtr bocznikowo jak się instalacja oczyści.

    K.S.

    P.S.
    Możesz podać cenę za odwierty?

  • 4. Data: 2016-10-04 10:17:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 4 października 2016 02:25:43 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > Rotametr musi działać w pionie, a rury raczej idą poziomo, więc domyślam
    > się że masz tam oprócz tego rotametru jeszcze dwa kolanka które dodają
    > swoje kilopaskale strat.

    Wygląda to mniej więcej tak:

    - wyjście z ziemi w kotłowni
    http://lisciasty.firehost.pl/dziura.jpg

    -rotametr na połączeniu rury PE i Cu
    http://lisciasty.firehost.pl/rotametr.jpg

    - pompa i reszta klamotów
    http://lisciasty.firehost.pl/pompa.jpg

    Kolanka są na rurach PE (nie mam nowszych zdjęć) pod podłogą, raczej
    ich nie ruszę. Dodatkowo są te kolanka miedziane, ale one też
    raczej muszą być. Nadmiaru kolanek (chyba) nie mam...

    > a jak będziesz chciał sprawdzić przepływ, to popłynie w bok przez rotametr.
    > Pozbędziesz się dwóch zakrętów i rotametru w normalnej pracy układu.

    Pogadam z hydraulikami jak przyjdą, może to jest jakiś pomysł żeby to
    obejść. Pytanie, czy faktycznie potrzebuję tego rotametru, czy może
    wystarczy pomiar dT na wejściu/wyjściu przy pompie...

    L.

  • 5. Data: 2016-10-04 10:24:10
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 4 października 2016 06:57:23 UTC+2 użytkownik KS napisał:
    > 6kPa to 0,6m, wg charakterystyki pompy grundfosa pozbycie się go powinno
    > Ci podnieść przepływ o około 0,25m^3/h.

    Czyli w zasadzie tyle ile mi brakuje :>

    > Możesz to +_ ocenić po dT na wymienniku.

    Na razie pompa ciepła nie hula, bo nie mam wody w chałupie i podłogówka sucha.

    > Ja bym się zastanowił nad wywaleniem rotametru i filtra, ewentualnie
    > wpiął filtr bocznikowo jak się instalacja oczyści.

    A filtr dużo zabiera? Nie mogę się doszukać w internetach,
    a specjalnie dałem 5/4" żeby zmniejszyć opór...

    > Możesz podać cenę za odwierty?

    Za dziury, sondy, studzienkę, rury, glikol i podłączenie wszystkiego
    wyszło 20 tys. złociszy.

    L.

  • 6. Data: 2016-10-04 20:56:46
    Od: KS <b...@b...pl>

    W dniu 2016-10-04 o 10:24, Lisciasty pisze:

> [...]
    >
    > A filtr dużo zabiera? Nie mogę się doszukać w internetach,
    > a specjalnie dałem 5/4" żeby zmniejszyć opór...

    Nie wiem ile, ale coś zabiera.
    Wepnij manometr przed i po filtrze i będziesz wiedział ile.

    K.S.

  • 7. Data: 2016-10-04 22:45:54
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 4 października 2016 20:56:56 UTC+2 użytkownik KS napisał:
    > Nie wiem ile, ale coś zabiera.
    > Wepnij manometr przed i po filtrze i będziesz wiedział ile.

    Aż tak mi się nie nudzi jeszcze, żeby spuszczał glikol, ciachał
    rury i wstawiał manometry, nojacieprosze :>

    L.

  • 8. Data: 2016-10-05 01:56:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 października 2016 17:17:42 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > obejść. Pytanie, czy faktycznie potrzebuję tego rotametru, czy może
    > wystarczy pomiar dT na wejściu/wyjściu przy pompie...

    Skoro masz filtr, to będziesz chciał wiedzieć czy już się zapchał. A jeśli go
    wywalisz, to będziesz chciał wiedzieć czy pompa już zdycha.

  • 9. Data: 2016-10-05 02:32:38
    Od: 4...@g...com

    Podcieranie dupy szklem. Wieksza pompa jest potrzebna.

  • 10. Data: 2016-10-05 02:38:59
    Od: 4...@g...com

    Dlaczego nie masz zaworow przed i za pompa?. Z zaworami wymiana pompy trwa chwile. Na
    dodatek filtr bez mozliwosci wyczyszczenia bez spuszczania plynu.