  • 61. Data: 2019-01-01 22:21:16
    Temat: Re: Bać się?
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Gorzej natomiast z serwerem projektowym. Co
    > prawda wymaga logowania, ale jak ktoś się zaloguje, to mając uprawnienia
    > może zniszczyć katalogi. Tutaj nie widzę skutecznego zabezpieczenia,
    > jedynie robienie kopii.

    Wymyśliłem, działa, czy będzie skuteczne - obym się nigdy nie przekonał.

    Serwer NAS robi kopię bezpośrednio na innym serwerze NAS, połączone
    bezpośrednio. Kopia jest robiona każdego dnia w nocy, trzymane jest
    kilka ostatnich.
    Jak serwer pierwszy padnie, to na drugim (nie zalogowanymi userami)
    będzie kopia z dnia wczorajszego i poprzednich. Jeżeli uda się złapać
    moment zarażenia i zaszyfrowania, to paść powinien tylko pierwszy i
    ewentualnie najmłodsza kopia na drugim. W weekendy nie pracujemy, więc
    kopia się nie robi, żeby nie przepychać niepotrzebnie bekapów.
    Ktoś widzi słabe strony może?

    Irek.N.

  • 62. Data: 2019-01-01 22:54:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 01.01.2019 22:21, Irek.N. wrote:

> [...]
    > będzie kopia z dnia wczorajszego i poprzednich. Jeżeli uda się złapać
    > moment zarażenia i zaszyfrowania, to paść powinien tylko pierwszy i
    Ty zakładasz uruchomienie złośliwego kodu na serwerze kopii zapasowej?
    To równie dobrze mogą obydwa być zarażone i nic się nie ostanie.
    Jeśli użytkownik sobie coś uruchomi na swoim komputerze i zniszczy
    pliki, to zakładając, że serwer zrobi kopię tych zniszczonych w dobrej
    wierze - zawsze masz poprzednie wersje - nie wiem po co tu drugi serwer.
    Drugi serwer miałby sens w innej lokalizacji - na wypadek pożaru czy
    włamania.
    Jeżeli nad jednym projektem pracuje kilka osób to rozważył bym też SVN.

    --
    Mirek.
    https://www.youtube.com/watch?v=O6m2Cg2FXHc

  • 63. Data: 2019-01-01 23:26:59
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ty zakładasz uruchomienie złośliwego kodu na serwerze kopii zapasowej?

    Nie, zakładam, że jakiś komp zarażono, a uprawnienia usera zalogowanego
    do niego pozwalają niszczyć zawartość serwera pierwszego. Nie wyobrażam
    sobie zarażenia samego serwera - zupełnie inne środowisko w stosunku do
    OS kompa.

> [...]
    > pliki, to zakładając, że serwer zrobi kopię tych zniszczonych w dobrej
    > wierze - zawsze masz poprzednie wersje - nie wiem po co tu drugi serwer.

    Jakoś mam awersję do robienia kopii na "samym sobie". Kopia ma być
    pewna, a na źródłowym serwerze nigdy nie jest.

    > Drugi serwer miałby sens w innej lokalizacji - na wypadek pożaru czy
    > włamania.

    Niekoniecznie. Pada Ci serwer (w sensie nie soft, ale powiedzmy płyta
    główna). Tego nie ogarniesz w jeden dzień, a pracować trzeba. Idealnie
    nada się drugi serwer z kopią pierwszego. Stracisz co najwyżej jeden
    dzień pracy (jak padnie na koniec pracy).

    To o czym piszesz jest bardzo ważne, ale jak rozmawiam ze znajomymi -
    prawie nikt nie "wynosi" bekapów poza siedzibę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 64. Data: 2019-01-02 00:54:34
    Temat: Re: Bać się? NAT - połączenie dwóch użytkowników, Skype p2p
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    jedrek <w...@...on> napisał(a):
    > Czy Skype jak już zestawi połączenie między dwoma użytkownikami
    > siedzącymi obustronnie za NAT-ami (zakładam, że relizuje to serwer bez
    > którego takie zestawienie by nie zaistniało) to już serwer nie
    > pośredniczy w takim ruchu do czasu jak takie połączenie zostanie
    > zakończone?

    Skype już nie wykorzystuje P2P.

    --
    Grzegorz Niemirowski

  • 65. Data: 2019-01-02 09:13:02
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 28.12.2018 o 23:00, Irek.N. pisze:

    > Odszyfrowali im? Ile?

    Tak, 0,1 BTC

  • 66. Data: 2019-01-02 10:19:54
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-01-01 o 22:21, Irek.N. pisze:

> [...]
    >
    > Serwer NAS robi kopię bezpośrednio na innym serwerze NAS, połączone
    > bezpośrednio. Kopia jest robiona każdego dnia w nocy, trzymane jest
    Jeżeli dobrze rozumiem to jedynka robi kopię na dwójkę, co znaczy że z
    jedynki można "namieszać" na dwójce.
    Jeżeli to dwójka będzie pobierać dane z jedynki (konto tylko do odczytu
    z jedynki), to jedynka nie mając żadnych praw na dwójce nie ma szans nic
    zepsuć. Taka zmiana: zamiast pchać ciągniemy.

> [...]
    > będzie kopia z dnia wczorajszego i poprzednich. Jeżeli uda się złapać
    > moment zarażenia i zaszyfrowania, to paść powinien tylko pierwszy i
    Analogicznie - jeżeli dwójka nic nie udostępnia to jest bezpieczna na
    ataki ze stacji roboczych i z NASa jedynki.

    W weekendy nie pracujemy, więc
    > kopia się nie robi, żeby nie przepychać niepotrzebnie bekapów.
    > Ktoś widzi słabe strony może?

    Jak już ktoś wspominał, do pracy zespołowej to najlepiej repozytorium, i
    łatwiej zrobić kopię, i jest kontrola co kto kiedy wgrał i co zmienił,
    plus łatwy powrót do poprawnej wersji pliku (jak ktoś coś popsuje albo
    zrobi błąd).

    Piotrek

  • 67. Data: 2019-01-02 21:13:57
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Tak, 0,1 BTC

    Nieźle, jestem pozytywnie zaskoczony. Znaczy cały proceder jest chamówą
    na maxa, ale spodziewałem się raczej zostawienia gości z problemem.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. budują sobie dobrą markę, czy jak ;)

  • 68. Data: 2019-01-02 21:27:41
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Jeżeli dobrze rozumiem to jedynka robi kopię na dwójkę, co znaczy że z
    > jedynki można "namieszać" na dwójce.

    Tak, ale środowisko z którego możemy zarazić (WIN?), jak i to w NAS-ie
    są zupełnie różne, upatruję więc w tym jakąś przeszkodę w zarażaniu.
    Dodatkowo udostępniony jest jedynie katalog/katalogi na jedynce, więc
    włamywać trzeba by się dokładnie tak samo, jak gdyby nic nie było
    udostępnione.
    Możliwe, że różnica była by jedynie w braku całej usługi udostępniania,
    ale po co komu serwer z którego nic nie można pobrać?

    > Jeżeli to dwójka będzie pobierać dane z jedynki (konto tylko do odczytu
    > z jedynki), to jedynka nie mając żadnych praw na dwójce nie ma szans nic
    > zepsuć. Taka zmiana: zamiast pchać ciągniemy.

    Jasne, idea cacy (może poza tym, że jeszcze nie wiem czy tak da się
    zrobić). W założeniu dwójka jest tylko buforem kopii, niedostępnym
    (nawet fizycznie - w sensie sieci) dla żadnego użytkownika.

    > Analogicznie - jeżeli dwójka nic nie udostępnia to jest bezpieczna na
    > ataki ze stacji roboczych i z NASa jedynki.

    Ale dlaczego? Tak samo można ją łamać jak każdą inną. Bardziej
    utrudnieniem może być to, że serwery spięte są osobnym lanem - tylko
    pomiędzy sobą, więc każde łamanie musi z natury być rozpoczęte od
    złamania pierwszego. Nie wiem, czy da się zrobić z NAS-a router... ja
    nie potrafię sobie tego wyobrazić (wiem, że można napisać własny kod i
    teoretycznie wszystko się da).

> [...]
    > łatwiej zrobić kopię, i jest kontrola co kto kiedy wgrał i co zmienił,
    > plus łatwy powrót do poprawnej wersji pliku (jak ktoś coś popsuje albo

    No tak, w sofcie który używam jest nawet dedykowany taki mechanizm.
    Kłopot w tym, że tanie toto nie jest, a w moim przypadku aż tak wiele
    nie poprawia, więc odpuściłem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 69. Data: 2019-01-02 22:02:00
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 1/2/19 3:27 PM, Irek.N. wrote:

    > No tak, w sofcie który używam jest nawet dedykowany taki mechanizm.
    > Kłopot w tym, że tanie toto nie jest, a w moim przypadku aż tak wiele
    > nie poprawia, więc odpuściłem.

    Nie musisz używać dedykowanego rozwiązania od producenta oprogramowania.
    Subversion bardzo ładnie radzi sobie z plikami binarnymi, ślicznie się
    sprawdziło w wersjonowaniu projektu gdzie miałem grubo ponad 100 GB
    zdjęć i binarnych plików projektowych, więc do dowolnego innego projektu
    też powinno się nadać. Git też chyba umożliwia pracę z plikami
    binarnymi, ale tego nie testowałem.

    Jacek.

  • 70. Data: 2019-01-02 23:43:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 02 Jan 2019 21:13:57 +0100, Irek.N. napisał(a):

> [...]
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.
    > ps. budują sobie dobrą markę, czy jak ;)

    Zawsze mozna scedowac do zewnetrznej firmy.
    Nasi specjalisci nic nie obiecuja, ale czasami sobie radza.
    Oplata tylko w razie sukcesu, faktura VAT ...

    J.