  • 11. Data: 2014-07-21 11:09:08
    Temat: Re: Bateria a praca na zasilaniu
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-07-20 18:08, 666 wrote:

    > Po prostu od czasu do czasu (np. raz w miesiącu) pozwól baterii
    > notebooka wyładować się do zera.

    To moze miec tylko sens, jesli laptop (czy tez wlasciwie elektronika
    baterii) z jakiegos powodu nie umialby wskazac wlasciwego
    stopnia naladowania baterii i trzeba ulatwic mu w ten sposob
    skalibrowanie. Li-ion nie lubi glebokiego rozladowywania, a cieplo
    wydzielane podczas pelnego ladowania dodatkowo skraca im zycie.
    Czyli takie rozladowywanie nie bedzie wcale sluzyc jej zywotnosci.

    --

    memento lorem ipsum

  • 12. Data: 2014-07-21 12:09:55
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Wbrew Twojemu tajemniczemu myśleniu, nie ma żadnych cudownych sposobów na wydłużanie
    pracy baterii.
    Oczywiście wiara czyni cuda, możesz nad swoją zdrowaśki odmawiać i w dni nieparzyste
    wkładać do zamrażarki.
    Podobnie nie ma żadnych tajemniczych sposobów załatwienia baterii w tydzień zwykłym
    używaniem.
    Technologia tak się zmienia, że naprawdę nikt nie wie, co należy robić, aby było
    dobrze (vide: awarie Boeingów 787).
    Nie udowodnisz, że podłączenie zasilacza do notebooka skraca żywotność baterii, a
    takie pytanie zadał wątkotwórca.
    OK, są programy (jak zaszyty w sytemie OEM dla Lenovo, inne mogą mieć w biosie itd.),
    które utrzymują naładowanie pomiędzy 30% a
    70%.
    I jest prawo Parkinsona (albo reguła Murphy'ego, nie pamiętam) mówiące, że akurat gdy
    spadło do 30%, to musisz nagle wyjść z notkiem
    na parę godzin, lub jest awaria w pionie.
    Twój wybór.

    -----

  • 13. Data: 2014-07-21 12:26:15
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-07-21 12:09, 666 wrote:

> [...]
    > nieparzyste wkładać do zamrażarki.
    > Podobnie nie ma żadnych tajemniczych sposobów załatwienia baterii w

    Nie wiem o co Ci chodzi i po co ten wywod. Autora watku ciekawi, co
    mozna zrobic zeby nie zaszkodzic baterii. Nie chodzi wiec o zadne
    voodoo zeby zaczarowac baterie, tylko zeby nie skrocic jej zycia
    i jak najdluzej utrzymac ja w eksploatacji. Uzycie narzedzi o ktorych
    byla mowa i wlasciwe ich zastosowanie bedzie w tym pomocne poniewaz
    pozwoli to na utrzymanie stalego poziomu naladowania i ograniczenie
    zbednej ilosci cykli ladowania i doladowywania. Natomiast Twoj wpis
    o rozladowywaniu do pelna w tym wcale nie pomoze.

    --

    memento lorem ipsum

  • 14. Data: 2014-07-22 20:24:41
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/07/2014 13:31, Jaskiniowiec wrote:

    > (uprzedzam troli i maruderów - Lenovo wyłączyło tą funkcję w swoim sofcie)

    Kiedy?
    Mam w tyrce kilka E330 i T430u zakupionych jakieś pół roku temu (soft
    regularnie uaktualniany) i we wszystkich działa to po staremu, czyli
    można ustawić próg rozładowania.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 15. Data: 2014-07-27 01:39:12
    Od: Jaskiniowiec <jaskinia@jura>

    W dniu .07.2014 o 20:24 Michal Lukasik <m...@t...pl> pisze:

    > Kiedy?
    > Mam w tyrce kilka E330 i T430u zakupionych jakieś pół roku temu (soft
    > regularnie uaktualniany) i we wszystkich działa to po staremu, czyli
    > można ustawić próg rozładowania.

    Poczytaj hejty na oficjalnym forum Lenovo, bo mi się nie chce dyskutować
    "a u mnie działa". Z resztą, zajrzyj na stronę którą podałem. Jej autor
    zdaje się też coś wspominał o tym problemie i latego napisał takowy
    programik... Sterowniki jeszcze wspierają tę funkcję, ale soft już nie ma
    tej opcji. Widocznie są modele, które jeszcze mają tego fjuczera. U mnie
    już go nie ma. Od kiedy? Nie mam pojęcia, bo dopiero niecały miesiąc mam
    sprzęt Lenovo.

  • 16. Data: 2014-07-27 11:58:34
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 27/07/2014 00:39, Jaskiniowiec wrote:

    > Poczytaj hejty na oficjalnym forum Lenovo, bo mi się nie chce dyskutować
    > "a u mnie działa".

    Po prostu jestem zaskoczony, bo w pracy mamy od zawsze i tylko Lenowo i
    problem jest mi nieznany i szczerze to nie mam ochoty na czytanie forum
    o problemach "lemingów" bo z regóły okazuje się, że są one "sztuczne" i
    wynikają z niewiedzy w skrajnych przypadkach z głupoty.

    Zamiast na forum zajrzałem do FAQ i dalej tak jak kidyś zalecają "set
    Custom charge thresholds" (czyli oficjalnie nadal działa; modele
    wymienione na podanej WWW).

    http://support.lenovo.com/en_GB/downloads/detail.pag
    e?DocID=HT078208

    http://forums.lenovo.com/t5/Welcome-FAQs-Knowledge-B
    ase/How-can-I-increase-battery-life-ThinkPad/ta-p/24
    4800

    > Z resztą, zajrzyj na stronę którą podałem. Jej autor
    > zdaje się też coś wspominał o tym problemie i latego napisał takowy
    > programik...

    Widziałem i chwała mu za to, że przejmuje się problemami innych.

> [...]
    > ma tej opcji. Widocznie są modele, które jeszcze mają tego fjuczera. U
    > mnie już go nie ma. Od kiedy? Nie mam pojęcia, bo dopiero niecały

    Ale przecież AFAIR to właśnie soft jest ten sam dla wszystkich modeli.
    Wątpię by robili "selekcję" w sofcie a nawet jeśli to pewnie ogranicza
    się to do jakiejś zmiennej w plikach konfiguracyjnych i zamiast pisać
    dodatkowy soft szukałbym tu rozwiązania, no ale ja to "truskawki cukrem".

    Tak czy siak, newer mind. SOA#1.
    Masz rację, ta dyskusja do niczego nie zaprowadzi i niczego nie zmieni.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 17. Data: 2014-07-29 16:51:55
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

> [...]

    > ma tej opcji. Widocznie są modele, które jeszcze mają tego fjuczera. U
    > mnie już go nie ma. Od kiedy? Nie mam pojęcia, bo dopiero niecały

    Dziś tylko utwierdziłem się w przekonaniu, że to problem między
    klawiaturą a fotelem. Dostałem 4 nówki E540 do skonfigórowania. Z żadną
    nie było problemów by ustawić progi ładowania.

    BTW. Może ludzie mają z tym problem bo te opcje są dostępne tylko po
    przejściu w tryb 'advance' konfiguratora. [???]
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 18. Data: 2014-07-29 17:59:57
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Michal Lukasik m...@t...pl ...

> [...]
    >
    > BTW. Może ludzie mają z tym problem bo te opcje są dostępne tylko po
    > przejściu w tryb 'advance' konfiguratora. [???]

    Byc moze. :)
    Ja u siebie tez to znalazłem, ale sprawdzałem tylko pobieżnie bo
    niespecjalnie miałem czas zając się tematem.
    Jak te opcje powinny byc ustawione? Bo rozumiem, ze lepiej ustawić je
    recznie niz zdać się na automatyzm Lenovo?

  • 19. Data: 2014-07-29 20:01:03
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 29/07/2014 16:59, Budzik wrote:

    > Jak te opcje powinny byc ustawione? Bo rozumiem, ze lepiej ustawić je
    > recznie niz zdać się na automatyzm Lenovo?

    Przy ciągłej pracy na zasilaczu i sporadycznym użyciu baterii zalecają
    ustawić progi na 40% (rozpoczęcie) i 50% na zakończenie ładowania. Przy
    "częstszym" użyciu baterii odpowiednio 85-90%.
    Jak interpretować "częściej" to już kwestia Twojej wygody (doładowanie z
    40-50% do 100% przed użyciem baterii) - dla mnie to więcej niż raz w
    tygodniu.
    Dlaczego tak, można doczytać np. tu http://www.batteryuniversity.com/ .

    "Optimizing for lifespan (years)

    The main enemies of battery longevity are age, the number of charge
    cycles, amount of time at full charge, and high temperature.

    For maximum lifespan if you rarely use the battery, set Custom charge
    thresholds to start charging at 40% capacity and stop at 50%, and keep
    the ThinkPad cool. The thresholds can be adjusted in the Battery
    Maintenance settings of the Lenovo Power Manager.

    If you do use your battery somewhat frequently, set the start threshold
    at say 85% and stop at 90%. This will still give a good lifespan benefit
    over keeping it charged to 100%.

    The simplest way to optimize for battery lifespan is to select Automatic
    in the Power Manager Battery Maintenance settings, and let it manage
    your battery charge thresholds for you."

    (źródło podawałem wcześniej)
    --

  • 20. Data: 2014-07-29 21:23:54
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 29.07.2014 20:01, Michal Lukasik pisze:

    > If you do use your battery somewhat frequently, set the start threshold
    > at say 85% and stop at 90%. This will still give a good lifespan benefit
    > over keeping it charged to 100%.

    A czy ładowanie z 85% do 90% nie liczy się jako cykl ładowania?

    p. m.