eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Bebny a tarcze
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 146

  • 131. Data: 2011-08-08 21:29:10
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: "pm" <x...@w...pl>

    ?
    >>> bęben zwiększa swoją średnicę, czyli zmienia się rozłożenie masy
    >>> (większy
    >>> promień), tym samym z zasady zachowania pędu powstaje moment
    >>> hamujacy....
    >>> tyle że to akurat poprawiłoby hamowanie.
    >>
    >> Z zasady zachowania (momentu) pędu w tym przypadku wynika tylko tyle, że
    >> część tego momentu ucieka sobie "w siną dal" wraz metalem startym przez
    >> okładzinę z bieżni bębna ;-) A poza tym mimo wzrostu promienia moment
    >> bezwładności bębna maleje, a nie rośnie (bo masy ubywa) ;-)

    no skąd!
    przybywa. materiał z klocków osadza się na bębnie a jego (wcale nie
    pomijalna) masa musi dodatkowo uzyskać prędkość bębna.

    > Ale promień (w/g niektorych) rosnie! :->
    >
    a nie?
    no nie osłabiaj.


  • 132. Data: 2011-08-08 22:53:40
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Mon, 8 Aug 2011, pm wrote:

    >>> Z zasady zachowania (momentu) pędu w tym przypadku wynika tylko tyle, że
    >>> część tego momentu ucieka sobie "w siną dal" wraz metalem startym przez
    >>> okładzinę z bieżni bębna ;-) A poza tym mimo wzrostu promienia moment
    >>> bezwładności bębna maleje, a nie rośnie (bo masy ubywa) ;-)
    >
    > no skąd!
    > przybywa. materiał z klocków osadza się na bębnie a jego (wcale nie
    > pomijalna) masa musi dodatkowo uzyskać prędkość bębna.

    Zastanów się przez chwilę nad tym, co piszesz - ile jest w stanie się
    osadzić tego materiału z klocków, a o ile może zwiększyć się średnica
    wewnętrzna bębna z powodu eksploatacyjnego zużycia? Widziałeś kiedyś taki
    zużyty bęben od środka? Policz sobie ile ważył metal, który został starty
    przez okładzinę szczęki!

    Nota bene, w hamulcach bębnowych nie ma klocków ;-)

    Pozdrawiam :)

    W.


  • 133. Data: 2011-08-08 23:11:07
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>


    Użytkownik "Wojtek Borczyk"
    >
    >>>> Z zasady zachowania (momentu) pędu w tym przypadku wynika tylko
    >>>> tyle, że
    >>>> część tego momentu ucieka sobie "w siną dal" wraz metalem startym
    >>>> przez
    >>>> okładzinę z bieżni bębna ;-) A poza tym mimo wzrostu promienia
    >>>> moment
    >>>> bezwładności bębna maleje, a nie rośnie (bo masy ubywa) ;-)
    >>
    >> no skąd!
    >> przybywa. materiał z klocków osadza się na bębnie a jego (wcale nie
    >> pomijalna) masa musi dodatkowo uzyskać prędkość bębna.
    >
    > Zastanów się przez chwilę nad tym, co piszesz - ile jest w stanie się
    > osadzić tego materiału z klocków, a o ile może zwiększyć się średnica
    > wewnętrzna bębna z powodu eksploatacyjnego zużycia? Widziałeś kiedyś
    > taki zużyty bęben od środka? Policz sobie ile ważył metal, który
    > został starty przez okładzinę szczęki!

    Przeprowadziłem dokładne obliczenia - materiału z klocków osadzić się
    może 0,478 kg, średnica wewnętrzna bembna z powodu eksploatacyjnego
    zużycie zwiększyła się o 0,0576 cm, podczas pomiarów widziałem taki
    zużyty od środka, metal starty przez okładzinę ważył dokładnie 0,234kg

    > Nota bene, w hamulcach bębnowych nie ma klocków ;-)

    Nota bene, w moim bembnie klocek już jest :)


  • 134. Data: 2011-08-09 00:26:13
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2011-08-08 16:07, *Waldek Godel* napisał, a mnie coś podkusiło,
    żeby odpisać:

    >> Akurat 5mm stalowej tarczy poszerzy się o jakieś 3 setki (3 setne milimetra)
    >> na 500*C (pińćset stopni Celcjusza). Wtedy niewiele im brakuje żeby świeciły
    >> po ciemku, bo będzie to w ciepły dzień 800K.
    >
    > biorąc pod uwagę, że skok klocka to jakieś pół milimetra albo mniej, to
    > daje zmianę w okolicach 10%
    >
    Na poważnie? - znaczy co do skoku możesz mieć rację, ale jakie z tego
    wnioski próbujesz wyciągnąć?

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l
    PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++


  • 135. Data: 2011-08-09 01:16:05
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam 'Chloru' Drzewososki" <k...@c...net> wrote in message
    news:slrnj4068j.65g.karmmnie@chloru.net...
    > Dnia 08.08.2011 Pszemol <P...@P...com> napisał/a:
    >> Te droższe wszystkie co widuję mają tarczo-bębny z tyłu.
    >
    > Kolejny hicior w Twoim wydaniu. Moze nie mam drozszego auta ale
    > z tylu nie mam bebnow ani tarczo-bebnow ;) Po prostu tarcze.

    I gdzie tu widzisz sprzeczność?


  • 136. Data: 2011-08-09 07:20:29
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: Adam 'Chloru' Drzewososki <k...@c...net>

    Dnia 09.08.2011 Pszemol <P...@P...com> napisał/a:
    > "Adam 'Chloru' Drzewososki" <k...@c...net> wrote in message
    > news:slrnj4068j.65g.karmmnie@chloru.net...
    >> Dnia 08.08.2011 Pszemol <P...@P...com> napisał/a:
    >>> Te droższe wszystkie co widuję mają tarczo-bębny z tyłu.
    >>
    >> Kolejny hicior w Twoim wydaniu. Moze nie mam drozszego auta ale
    >> z tylu nie mam bebnow ani tarczo-bebnow ;) Po prostu tarcze.
    >
    > I gdzie tu widzisz sprzeczność?

    Przyjrzyj sie czasem lepiej. Chodzi o to, ze zdarzaja sie z tylu _tylko_
    hamulce tarczowe.


    --
    ___________________________________________
    Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net


  • 137. Data: 2011-08-09 08:24:45
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: "PM" <x...@w...pl>



    >>>> Z zasady zachowania (momentu) pędu w tym przypadku wynika tylko tyle,
    >>>> że
    >>>> część tego momentu ucieka sobie "w siną dal" wraz metalem startym przez
    >>>> okładzinę z bieżni bębna ;-) A poza tym mimo wzrostu promienia moment
    >>>> bezwładności bębna maleje, a nie rośnie (bo masy ubywa) ;-)
    >>
    >> no skąd!
    >> przybywa. materiał z klocków osadza się na bębnie a jego (wcale nie
    >> pomijalna) masa musi dodatkowo uzyskać prędkość bębna.
    >
    > Zastanów się przez chwilę nad tym, co piszesz - ile jest w stanie się
    > osadzić tego materiału z klocków, a o ile może zwiększyć się średnica
    > wewnętrzna bębna z powodu eksploatacyjnego zużycia? Widziałeś kiedyś taki
    > zużyty bęben od środka? Policz sobie ile ważył metal, który został starty
    > przez okładzinę szczęki!

    aaa to Ty na powaznie pisałeś o ubywaniu masy, to nie był żarcik?

    po pierwsze primo - to nie chodzi o zużycie podczas X hamowań tylko w
    trakcie jednego.

    po drugie primo to nie zrozumiałeś o co chodzi z zachowaniem pedu
    chodzi o taki efekt:
    siedzisz na krzesełku biurowym krecisz się w kółko i wysuwasz ręce na boki -
    prędkość kręcenia spada
    więc z bębnem bedzie podobnie podczas hamowania rozszerzy się wiec jego masa
    będzie poruszała się po okręgu o wiekszym promieniu.

    oczywiscie to jest niemierzalne, ale skoro niektórzy uważają ze tarcza
    między klockami ma ciaśniej a szczeka w bębnie luzniej to czmu sobie nie
    podywagować.

    > Nota bene, w hamulcach bębnowych nie ma klocków ;-)
    >
    oj tam oj tam.


  • 138. Data: 2011-08-09 10:40:46
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-08-08, pm <x...@w...pl> wrote:
    >
    > skok klocka 0,5mm
    > przyrost grubości tarczy 0,03mm -> 0,015 na stronę
    > 0,015/0,5= ???????
    > (3% nie 10)
    >
    > pomijając ze choćby się rozszerzyła i 0,5mm to siła hamowania by nie wzrosła
    >
    Dochodzi jeszcze rozszerzalnosc klockow. Moze i przy tarczowych to jest
    malo i jest pomijalne ale przy bebnowych wychodzi juz troszke inaczej.

    Nie wiem ile srednicy maja bebny w samochodzie, tak pi razy drzwi 250
    zalozylem, zmiana temperatury o 150 st.

    x = 250 * (1 + 12 * 10^-6 * 150)
    x = 250.45

    Czyli beben powieksza sie o 0.45 mm.

    --
    Artur


  • 139. Data: 2011-08-09 10:49:07
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-08-08, kakmar <k...@g...com> wrote:
    >
    > Ale to nie jest normalne że po jednym kółku w Ułężu masz problem z hamulcami.
    > No chyba że nie były projektowane na takie traktowanie, ale nie sądzę.
    > Pompowane hamulce "twardnieją", człowiek się męczy, ale "klamka twarda jak
    > kamień" to nie jest normalne zachowanie po 2 minutach nawet na lotnisku.
    >
    Ale ja nie mam zadnego problemu. Klamka robi sie twarda a hamulce jak
    hamowaly tak hamuja, nie wymagaja wiekszej sily jak wczesniej. A hamulce
    wytrzymuja nawet godzine ciaglego lojenia w Ulezu ale po zjechaniu mozna od nich
    fajke odpalac ;-)

    --
    Artur


  • 140. Data: 2011-08-09 10:54:34
    Temat: Re: Bebny a tarcze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 9 Aug 2011 08:40:46 +0000 (UTC), AZ napisał(a):
    > Dochodzi jeszcze rozszerzalnosc klockow. Moze i przy tarczowych to jest
    > malo i jest pomijalne ale przy bebnowych wychodzi juz troszke inaczej.
    > Nie wiem ile srednicy maja bebny w samochodzie, tak pi razy drzwi 250
    > zalozylem, zmiana temperatury o 150 st.
    >
    > x = 250 * (1 + 12 * 10^-6 * 150)
    > x = 250.45
    >
    > Czyli beben powieksza sie o 0.45 mm.


    A szczeka nie ?

    J.

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: