  • 11. Data: 2018-04-06 20:29:51
    Temat: Re: Burza magnetyczna a zabezpieczenie danych
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-04-06 o 18:08, s...@g...com pisze:

    > To musialo by byc naprawde silne promieniowanie.

    Te elektrony są wrzucane/usuwane z tego obszaru izolowanego za pomocą
    pola elektrycznego. Może nie promieniowanie kosmiczne, a pole
    elektromagnetyczne może je na tyle wzruszyć, że zrobi się wystarczający
    bałagan aby dane były nieczytelne.

    Widziałem kiedyś info o testach jakichś pocisków, które odpalone nad
    miastem eliminują całą elektronikę w jakimś promieniu (chyba było co
    najmniej kilkaset metrów, a może kilometr). Słońce może być silniejsze
    od ludzi.

    > W praktyce przez obudowy w pomieszczeniach tylko promieniowanie gamma sie moze
    przebic.

    Ale pole EM przechodzi :)

    > Musialo by go byc naprawde sporo aby takiego flasha rozladowac.

    Jakby uwaliło całą elektronikę (nawet bez czyszczenia flashy) to i tak
    sporo czasu by chyba minęło zanim Kowalski mógłby sobie kupić jakieś
    urządzenie, które pozwoliło by mu odczytać swoje flashe w uwalonych
    pen-drivach.
    P.G.

  • 12. Data: 2018-04-06 20:46:58
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-04-06 o 20:29, Piotr Gałka pisze:
    > Widziałem kiedyś info o testach jakichś pocisków, które odpalone nad
    > miastem eliminują całą elektronikę w jakimś promieniu (chyba było co
    > najmniej kilkaset metrów, a może kilometr).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Impuls_elektromagnetyc
    zny#W_broni_j%C4%85drowej

    > Słońce może być silniejsze od ludzi

    Co do rozległości - tak, lecz co do natężenia - nie. Tzn. bomba EMP ma
    mniejszy zasięg oddziaływania, lecz jej "siła rażenia" przenika przez
    mocniejsze ekrany.

  • 13. Data: 2018-04-06 20:47:00
    Od: asanas <a...@g...com>

    W dniu %s, użytkownik Luke napisał:

    > Mówię o dorobku ludzkości. Gdyby w czasach Mickiewicza była taka
    > katastrofa, to co dla nas dziś byłoby najważniejsze? Awaria banków czy
    > to, że rozmagnesowały się wszystkie kopie jego dorobku literackiego?
    > Albo np. to, że były dwie wersje "Pana Tadeusza", bo pierwsza się
    > rozmagnesowała i musiał napisać drugą od zera ;)
    >
    > Historyczne kody źródłowe oprogramowania będą kiedyś miały ogromne
    > znaczenie jako zabytki, zresztą już dziś mają, np. gry pisane na
    > platformy ośmiobitowe.
    >
    > L.

    Zawsze istnieje zasada czego oczy nie widzą tego sercu nie żal.
    Następne pokolenia wcale nie muszą wiedzieć że coś z dorobku
    ludzkości im umknęło i będą szczęśliwe bez tej wiedzy.
    Np Niemcy ciężko pracują nad wymanewrowaniem się z nazizmu
    i być może nasze wnuki będą się uczyły w szkole że to
    Polacy wymordowali Żydów, spokojnie to łykną bo świadków już nie
    będzie.
    Jest mnóstwo doskonałych wytworów ludzkiej działalności
    o których nie masz pojęcia i jakoś Ci to nie przeszkadza.
    Szopen kazał spalić wiele swoich doskonałych kompozycji.
    Gdyby do tego doszło tak naprawdę nic by się nie stało.
    Istniało też wiele dzieł o których wiemy że zostały zniszczone
    i nic wielkiego z tego nie wynika.
    Każde pokolenie ma swoich znakomitych twórców.
    Uzupełnią ewentualne braki.

  • 14. Data: 2018-04-06 21:24:27
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 06.04.2018 o 20:29, Piotr Gałka pisze:

    > Te elektrony są wrzucane/usuwane z tego obszaru izolowanego za pomocą
    > pola elektrycznego.

    A także tunelowania, więc te elektrony pouciekają stamtąd nawet gdy ich
    energia będzie niższa niż ta potrzebna do pokonania bariery. Kwestia
    czasu i prawdopodobieństwa.

  • 15. Data: 2018-04-06 21:33:24
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 06.04.2018 o 15:17, Atlantis pisze:

    > Ok. Załóżmy, że mamy dysk USB odłożony od czegokolwiek i leżący sobie
    > spokojnie w szufladzie.

    Obecnie produkowane pamięci flash są projektowane z myślą o upchnięciu
    jak największej ilości bitów w pływającej bramce tranzystora a nie by
    czas retencji danych był jak najdłuższy. Te pamięci gubią dane od samego
    patrzenia na nie, nie trzeba do tego żadnej burzy :-)

    Niedawno włączyłem lapka, który po zakupie i instalacji oprogramowania
    trafił na ponad rok na półkę. Po ponownym włączeniu okazało się, że dysk
    SSD zgłasza kupę błędów odczytu danych. Może taki pechowy egzemplarz, a
    może jak kontroler dysku nie jest zasilany, to nie ma kto naprawiać
    wycieków elektronów.

  • 16. Data: 2018-04-06 22:05:35
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 kwietnia 2018 14:33:58 UTC-5 użytkownik Zbych napisał:

> [...]
    > SSD zgłasza kupę błędów odczytu danych. Może taki pechowy egzemplarz, a
    > może jak kontroler dysku nie jest zasilany, to nie ma kto naprawiać

    Dyski ssd potrafia tak dziwnie sie zachowywac.
    Czy o sformatowaniu ten dysk zaczal dzialac poprawnie?

    Dostalem kiedys 4 dyski ssd.
    Jeden dziala do dzis. Pozostale trzy albo padly szybko albo wogole nie dzialaly.
    Nawet format nie pomogl...

  • 17. Data: 2018-04-07 03:06:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 6 Apr 2018 14:35:50 +0200, Luke napisał(a):
    > http://nt.interia.pl/technauka/news-wielki-rozblysk-
    sloneczny-w-kazdej-chwili-moze-zniszczyc-nas,nId,243
    2802

    Strasza i strasza a nic sie potem nie dzieje.

    O jak szybkich zmianach mowa ?
    Bo licze, i licze i nijak mi grozne nie wychodzi.

    A moze komus sie udalo zobaczyc jakies skutki ?

    J.

  • 18. Data: 2018-04-07 10:05:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 6 Apr 2018 13:05:35 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > laly. Nawet format nie pomogl...

    A co "format" ma do dysku SSD? Formatowalo się dyski rll. No chyba że
    myślisz formatowanie z mkfs. Mkfs z badblocks jest możliwy ale po
    co? Skoro dysk ma już badblocki to jest duże prawdopodobieństwo, że
    pojawia się kolejne w innym miejscu.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2018-04-07 10:06:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 7 Apr 2018 03:06:07 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Strasza i strasza a nic sie potem nie dzieje.

    Więcej szkód w elektronice robi burza tradycyjna.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2018-04-07 10:26:27
    Od: Bombardier Dąs vel Karbonylek <f...@g...com>

    użytkownik Marek napisał:
    > Więcej szkód w elektronice robi burza tradycyjna.

    Zgadza się.

    Lata 1992-2005 zakłady rzeszowskie, czyli część PL, a gdzie statystyki
    dla całej PL?

    uszkodzenia trafo od burz 493, wychodzi 35 na rok.

    Inne niewyjaśnione przyczyny l. 92-05 217. (ufo?)

    tabela nr.3
    sigma-not.net/download.php?token=xe3b03ad7ce22dc0d24
    2ecd692b33163c