    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Date: Thu, 15 Jun 2017 00:09:24 +0200

    Witam,

    W sieci wiele razy padało pytanie o różnicę między lewą i prawą stroną w
    CNC. Przeczytałem mnóstwo wyjaśnień lecz najwidoczniej jestem tępy. Nic
    nie zrozumiałem ani po polsku ani po angielsku.

    Zalecano narysowanie linię, gdzie pokazywano narzędzie CNC po jej lewej
    lub prawej jej stronie. Fajnie... ale nie powiedziano co z poziomą
    linią. Gdzie ona niby ma lewą i prawą stronę? Nikt nie wyjaśnił. Nikt
    też nie wyjaśnił co jeśli są dwie pionowe linie bo wycinany np.
    prostokąt ma ich tyle właśnie. Obie będą po tej samej stronie cięte???
    Bzdura.

    Ktoś inny pisał, że przy podążaniu narzędzia po ścieżce przy ustawieniu
    lewym (G41) wycinany kształt będzie w przeciwną stronę do ruchu
    wskazówek zegara. Coool... ale co z tego?

    Nie znalazłem natomiast klarownego wyjaśnienia odnośnie tego jak wygląda
    kompensacja grubości narzędzia. Przykładowo: chcę wyciąć 3 płytki z 1
    arkusza PCB. Pierwszy rysunek to pokazuje. Kod Gerber wygenerowano w Eagle.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WEM4ZkJ
    kYzc5RGs/view?usp=sharing

    Pierwsza pozycja ilustruje kod po zaimportowaniu i dokładny kształt
    płytek. Moje narzędzie ma 2mm średnicy. Gdybym ciął wzdłuż linii, to
    moja płytka zostałaby przycięta niewłaściwie - o 1mm mniej z każdej ze
    stron.

    No to wprowadzamy kod G41.1 D2 w celu skompensowania o 2mm linii cięcia.
    Pozycja 2 na rysunku to obrazuje. Pomyślałem sobie, że G41(.1) ustawi
    narzędzie po lewej stronie pierwszej pionowej linii cięcia i przesunie
    je o 1mm w lewą stronę by skompensować 2mm średnicę narzędzia. Stało się
    dokładnie odwrotnie. Płytki są cięte po wewnętrznej stronie kształtu.
    Tego nie widać, ale narożniki płytek miały po wycięciu zaokrąglone
    narożniki bo narzędzie poszło dokładnie po ścieżce. W dodatku płytki
    były mniejsze o 2mm na długość i szerokość.

    Tak więc doszedłem do wniosku, że zastosujemy kod G42.1 D2 (strona
    prawa) bezmyślnie, skoro kod G41 zawiódł. No i udało się. Zauważcie, że
    ścieżka narzędzia jest większa niż pożądany obrys a narożniki tejże
    ścieżki są półokrągłe. Taki ruch narzędzia spowoduje, że wycięta płytka
    będzie miała pożądane wymiary a półokrągłe po zewnętrznej narożniki będą
    idealnym kątem prostym dla wyciętych płytek.

    Sprawy się komplikują gdy płytki miałyby mieć otwory. Wtedy znów metodą
    prób i błędów musiałbym bawić się z kogami 41/42. Oczywiście poradziłbym
    sobie. Jednakże chciałbym nie robić tego losowo lecz rozumieć, co robię.
    Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić o co chodzi z lewą i prawą stroną?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek