  • 1. Data: 2010-07-19 10:47:36
    Temat: Chłodnica - jak wyczyścić?
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Mam chyba problem z niedrożną chłodnicą. Auto się przegrzewa, słaby obieg
    wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu).
    Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak ją można wyczyścić?
    Jakiśrodek w mairę tani wlać do środka? Coca-Cola? Jakiś kwas?

  • 2. Data: 2010-07-19 11:25:05
    Temat: Re: Chłodnica - jak wyczyścić?
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-07-19 10:47, Piotrek pisze:
> [...]
    > Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak ją można wyczyścić?
    > Jakiśrodek w mairę tani wlać do środka? Coca-Cola? Jakiś kwas?
    Pomyśl nad wymianą. Wszystkie cudowne środki do odkamieniania mają jedną
    zasadniczą wadę: potrafią rozpuścić osad tak dokładnie, że zaczyna
    cieknąć. Poza tym trzeba to jeszcze jakoś wypłukać, co łatwe nie jest.
    Kanaliki w chłodnicy są na tyle małe, że naprawdę łatwo je uszkodzić
    płukając. Sprawdź cenę zamiennika (a może nawet oryginału, zależy jakie
    auto) - może wyjść taniej niż operacja reanimacji a przynajmniej masz
    spokój na parę lat.

    --
    MZ

  • 3. Data: 2010-07-19 11:32:48
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    Piotrek <z...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak ją można wyczyścić?
    > Jakiśrodek w mairę tani wlać do środka? Coca-Cola? Jakiś kwas?

    Zapodam Ci sprawdzony sposób czyszczenia chłodnicy i nagrzewnicy, sprawdzony
    na obu. Może nieco pracochłonny, ale wszystkie inne zawiodły. Ten się
    REWELACYJNIE sprawdził, no i nie trzeba nic demontować z auta.

    Potrzebne:
    -Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.
    -czajnik bezprzewodowy
    -węże gumowe
    -tasma przylepna Patex
    -pompa wody zdolna pracować przy wrzątku (ręczna lub elektryczna).

    Przygotowanie:
    Spuścić płyn chłodzący. Zmontować z węży następujący obieg:
    Czajnik (nad chłodnicą i nagrzewnicą) -> chłodnica (nie ma znaczenia która
    rura) -> pompa -> czajnik.
    Obieg ma być zamknięty, pompa ma wymuszac obieg. W przypadku braku pompy można
    od biedy zrobić układ, gdzie wlewamy gorącą wodę z góry, ścieka w chłodnicy na
    dół do naczynia (na otworze wylotowym z chłodnicy ścisnąć wąż do małego
    otworu, żeby od razu nie wyleciała cała woda) i znowu wlewamy do czajnika,
    podgrzewamy i wlewamy znowu do chłodnicy. Ja miałem pompkę i pompowałem
    automatycznie. Ręcznie pompując raczej bym się umęczył.

    Działanie.
    Napełniamy układ wodą. Zwykłą. Odpowietrzamy układ, jeśli jest odpowietrznik.
    Rozgrzewamy czajnik. Wsypujemy jedno opakowanie
    kamixu. Jak woda się zagotuje, włączamy pompę.
    U mnie woda po ok. 20 sekundach zaczęła lecieć baaaardzo ciemna i mętna.
    Czekamy aż poziom mętności przestanie się zwiększać - u mnie trwało to
    około 20 minut - mniej więcej tak szybko działa środek rozpuszczający kamień.
    Opróżniamy układ, płuczemy kilakrotnie zwykłą wodą - wylot z chłodnicy na
    ziemię, a dolewamy nową czystą wodę, aż zacznie lecieć czysta woda z odpływu.

    Bierzemy nowe opakowanie kamixu i powtarzamy operację, aż przestanie lecieć
    mętna woda. W przypadku nagrzewnicy wystarczyło 4-krotne płukanie, w przypadku
    chłodnicy stosowałem 2 opakowania kamixu na raz i płukałem 5 razy.

    Po takim czyszczeniu oczywiście płuczemy chłodnicę/nagrzwenicę.

    Wcześniej stosowałem różnego rodzaju dodatki do płynu chłodzącego i inne
    szuwaksy, ale żaden nie zadziałał tak radykalnie jak mój sposób.

    Radzili mi ocet, czyli zalanie chłodnicy octem, ale to nie zadziałało.
    Moim zdaniem o skuteczniści mojej metody decyduje:
    a) gorąca woda - pamietajmy, że każde 10 stopni Celsjuza zwiększa szybkość
    reakcji DWA razy
    b) odseparowanie środka czyszczącego od silnika, więc może być bardziej
    agresywny.

    Niestety, potrzebna jest pompka wody, nie każdy to ma, ale pewnie
    kreatywni koledzy (oczywiście oprócz wdeptania mnie w ziemię i wyśmianiu
    metody, co jest najłatwiejsze i daje największą frajdę) coś wymyślą.
    Również zrobienie układu z węży gumowych (rury chłodnicy mają inną średnicę
    niż rury pompki wody) sprawiają pewien problem.

    --
    Patryk

  • 4. Data: 2010-07-19 12:21:01
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    >-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.
    To się kupi w jakimś chemicznym?

  • 5. Data: 2010-07-19 12:34:29
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>

    Użytkownik "Piotrek" <

    http://www.kamix.pl/wlasciwosci.html

  • 6. Data: 2010-07-19 14:25:13
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    > Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak ją można wyczyścić? Jakiśrodek w
    mairę tani wlać do środka? Coca-Cola? Jakiś kwas?

    Ale oczywiście wstępnie już wykluczyłeś termostat?
    Bo jeśli nie, to weź pod uwagę że zarówno przy przegrzaniu latem
    jak i niedogrzewaniu zimą, to jest właśnie pierwszy podejrzany...

  • 7. Data: 2010-07-19 14:45:41
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    > Ale oczywiście wstępnie już wykluczyłeś termostat?

    Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo. Czujnik na tablicę też. Objaw
    taki że nawet jak puszczę na postoju wentylator chłodnicy na 2 bieg
    (chłodnica zimna) to temp spadnie moze o 3 stopnie na wskaźniku i utrzymuje
    się nadal ponad temp. pracy silnika.

  • 8. Data: 2010-07-19 14:53:54
    Od: krzysiek82 <s...@u...pl>

    Piotrek pisze:
    > Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo.

    Na oryginał lub jakiś markowy? Bo zamienniki niestety bywają różne
    podobnie zresztą jak czujniki temperatury :/

    --
    krzysiek82

  • 9. Data: 2010-07-19 15:58:58
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2010-07-19 14:45, Piotrek pisze:

> [...]
    > bieg (chłodnica zimna) to temp spadnie moze o 3 stopnie na wskaźniku i
    > utrzymuje się nadal ponad temp. pracy silnika.

    A pompa wody jest sprawna w pełni?

  • 10. Data: 2010-07-19 16:52:38
    Od: Mariusz_ <m...@o...pl>

    Nex@pl pisze:
> [...]
    Witam,
    Jaki samochód? Ponad temperaturę silnika czyli jaką?
    Jeśli dobrze rozumiem opis to jest to poprawna praca termostatu -
    zamyka duży obieg by nie wychłodzić silnika.

    Pozdrawiam,
    Mariusz