  • 1. Data: 2016-08-22 00:18:39
    Temat: Ciekawostka
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Ciekawostka

    Wczoraj wymieniałem termostat w jednej lodówce i przez pomyłkę
    zamieniłem żyłę od silnika z żyłą wspólną, w efekcie połączyłem
    szeregowo silnik z żarówką.

    Silnik ruszył i działał przez chwilę normalnie, dopiero jak zaczęło się
    budować ciśnienie to nagle stop i brzęczenie.

    Po prostu bieg jałowy silnika nie wymaga dużego momentu, dlatego te
    kilkadziesiąt V wystarczyło, natomiast widać z tego ile momentu idzie na
    pompowanie gazu.

  • 2. Data: 2016-08-22 17:17:07
    Temat: Re: Ciekawostka
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2016-08-22 o 00:18, Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    >
    > Po prostu bieg jałowy silnika nie wymaga dużego momentu, dlatego te
    > kilkadziesiąt V wystarczyło, natomiast widać z tego ile momentu idzie na
    Rozwiązaniem problemu jest włączenie drugiej żarówki równolegle z
    istniejącą, jak nie pomoże to kolejnej ;)

  • 3. Data: 2016-08-22 17:51:04
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 22 sierpnia 2016 17:17:22 UTC+2 użytkownik Jawi napisał:
    > Rozwiązaniem problemu jest włączenie drugiej żarówki równolegle z
    > istniejącą, jak nie pomoże to kolejnej ;)
    To powoli zaczyna brzmieć jak podłączanie oświetlenia skali szeregowo
    z obwodami żarzenia lamp w przedwojennych radiach, żeby utrafić
    z napięciem bez użycia transformatora;)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 4. Data: 2016-08-22 18:26:59
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-22 o 17:51, k...@g...com pisze:
    > To powoli zaczyna brzmieć jak podłączanie oświetlenia skali szeregowo
    > z obwodami żarzenia lamp w przedwojennych radiach, żeby utrafić
    > z napięciem bez użycia transformatora;)

    Lampy do telewizorów serii P to w ogóle były przeznaczone do szeregowego
    łączenia grzejników. W obwodzie zasilanym z 220V był jeszcze masywny
    rezystor regulowany. Klasa energetyczna Z-------- :D

  • 5. Data: 2016-08-22 19:13:13
    Od: Jawi <g...@p...fm>

> [...]
    > To powoli zaczyna brzmieć jak podłączanie oświetlenia skali szeregowo
    > z obwodami żarzenia lamp w przedwojennych radiach, żeby utrafić
    Czyli mój pomysł to inżynieria wsteczna :)

  • 6. Data: 2016-08-22 19:24:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Lampy do telewizorów serii P to w ogóle były przeznaczone do szeregowego
    > łączenia grzejników. W obwodzie zasilanym z 220V był jeszcze masywny
    > rezystor regulowany. Klasa energetyczna Z-------- :D

    Regulowany drutowy to może był, ale bardzo dawno. Późniejszych układy
    były widać dobrze policzone, bo miały same stałe elementy. Za to był
    w obwodzie termistor -- dla kompensacji małej rezystancji jeszcze nie
    rozgrzanych wolframowych grzejników. Termistor jak to termistor, żeby
    jego praca na odcinku kompensacji była wydajna, musiał się niewąsko
    rozgrzać. Jaką miał w związku z tym klasę energetyczną, wolę nie
    spekulować.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-08-22 19:55:06
    Od: w...@g...com

    W dniu poniedziałek, 22 sierpnia 2016 00:18:42 UTC+2 użytkownik Tomasz Wójtowicz
    napisał:

    O! widzę fachowca!
    A u mnie termostat komory chłodniczej został wymieniony przez Pana Serwisanta.
    Zainstalowany zamiast oryginału Liebherra (cholernie drogi) zastępczy Danfossa.
    "Na oko" wygląda identycznie ale pewno ma inną charakterystykę.
    Fachowiec wymienił, ustawił pokrętło na max i poszedł sobie.
    Teraz muszę optymalnie ustawić temperaturę.
    Mam elektroniczny termometr z termistorową czujką na przewodzie ale nie mam pewności
    jak tę czujkę umieścić - mierzyć na różnych półkach temperaturę powietrza czy
    "wsadu".
    Jaką temperaturę, gdzie i jak mierzoną ustawić by było poprawnie?

  • 8. Data: 2016-08-22 21:52:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > jego praca na odcinku kompensacji była wydajna, musiał się niewąsko
    > rozgrzać. Jaką miał w związku z tym klasę energetyczną, wolę nie

    Ale ten termistor to chyba i tak niewiele prądu łykał w porównaniu z
    resztą układu.

    BTW:
    Były wtedy już pętle rozmagnesowujące z termistorem?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2016-08-22 22:00:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Ale ten termistor to chyba i tak niewiele prądu łykał w porównaniu z
    > resztą układu.

    Prądu musiał łykać tyle samo, co każda jedna lampa włączona w szereg.
    Niejako z definicji. Natomiast mocy pochłaniał (i wytracał w postaci
    ciepła) tym więcej, im odbiornik był prostszy i miał mniej lamp.
    Inaczej mówiąc, obwód żarzenia każdego urządzenia z lampami serii P
    pobierał z sieci taką sama moc.

    > BTW:
    > Były wtedy już pętle rozmagnesowujące z termistorem?

    Co właściwie jest do rozmagnesowywania w czarnobiałym telewizorze?

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-08-22 22:10:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Napisałem:

> [...]
    > ciepła) tym więcej, im odbiornik był prostszy i miał mniej lamp.
    > Inaczej mówiąc, obwód żarzenia każdego urządzenia z lampami serii P

    To było 300 mA, więc przy napięciu 220 V pobierana moc 66 W, sprawdziłem.
    Reszta układu ze dwa razy tyle. Więc wcale nie tak niewiele, w porównaniu.

    --
    Jarek