  • 1. Data: 2014-12-10 20:51:39
    Temat: Co robi ten kondensator.
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    Witam.

    Kolega robił przegląd w szafie i znalazł
    tam czarną skrzynkę. Rozebrał ją, a w środku
    coś takiego:

    https://www.dropbox.com/s/ps4q6wqx5hsov5a/Screenshot
    %20from%202014-12-10%2020%3A37%3A39.png?dl=0
    [jpeg]

    https://www.dropbox.com/s/29z8lb0xi2o0zuk/czarna%20s
    krzynka.asc?dl=0
    [plik LTspiceIV]

    Po prawej cześć układu, którą rozumiem. Na oporniku (obciążeniu)
    dostajemy wyprostowane, powielone x2 napięcie.
    Dioda D6 nawet niepotrzebna.

    Ale do tego jest tam jeszcze dodatkowy, malutki kondensator.
    Tłumi jakieś zakłócenia? Ale czemu akurat tak wstawiony?

    Źródłem napięcia jest transformator.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2014-12-10 21:48:12
    Temat: Re: Co robi ten kondensator.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Dec 2014 20:51:39 +0100, bartekltg napisał(a):
> [...]
    >
    > Ale do tego jest tam jeszcze dodatkowy, malutki kondensator.
    > Tłumi jakieś zakłócenia? Ale czemu akurat tak wstawiony?

    A spice nie pokazal ? Bo wydaje mi sie ze z tego wyjdzie poczwarzacz
    napiecia. Ale tylko na chwile - dopoki sie C3 nie na/rozladuje.

    Tylko co by mialo z tego wyjsc ... jakies napiecie zaplonowe do lampy
    wyladowczej ?

    J.

  • 3. Data: 2014-12-10 22:39:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10.12.2014 21:48, J.F. wrote:
    %20from%202014-12-10%2020%3A37%3A39.png?dl=0

    > A spice nie pokazal ? Bo wydaje mi sie ze z tego wyjdzie poczwarzacz
    > napiecia.

    Przecież dokładnie to napisałem, to jest podawajacz+prostownik (czy
    jak kto woli dwa prostowniki jednopoowkowe).
    Pytam o ten 1000 razy mniejszy dzyndzel.

    > Ale tylko na chwile - dopoki sie C3 nie na/rozladuje.

    Nie, Spice pokazuje zupełny brak wpływu tego kondensatora.
    Lata na nim napięcie o amplitudzie 2xwejśćiowej.

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2014-12-10 23:26:07
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 10.12.2014 o 22:39, bartekltg pisze:

    > Nie, Spice pokazuje zupełny brak wpływu tego kondensatora.
    > Lata na nim napięcie o amplitudzie 2xwejśćiowej.

    Przy tej częstotliwości i sinusie jest tam bez sensu. W praktyce
    zależy do czego ma służyć ten układ.
    "Tak jak jest" wygładza krótkie impulsy przez chwilowe zatkanie D3,
    ale też dodaje do składowej stałej harmonicznych o ile są w sygnale,
    oraz śmieci od przełączania diod.

    Jeżeli pojemność C3 zwiększyć, stanie się "układem przesunięcia
    napięcia".

    Jeżeli zwiększyć częstotliwość i ją zmieniać, stanie się detektorem FM.

    Bez określenia do czego ma służyć, nie dojdzie się sensu zastosowania C3.

    --
    rry

  • 5. Data: 2014-12-10 23:41:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    No przeciez pisze - poczwarzacz, x4 :-)

    > Nie, Spice pokazuje zupełny brak wpływu tego kondensatora.
    > Lata na nim napięcie o amplitudzie 2xwejśćiowej.

    To podnies czestotliwosc.

    Jak napiecie na zrodle jest U zgodnie ze biegunami na schemacie, to na
    nim musi byc 2U. A jak sie polaryzacja zmieni, to sie dodaje i
    wychodzi 4U.

    J.

  • 6. Data: 2014-12-11 00:30:31
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10.12.2014 23:26, RR wrote:

> [...]
    > "Tak jak jest" wygładza krótkie impulsy przez chwilowe zatkanie D3,
    > ale też dodaje do składowej stałej harmonicznych o ile są w sygnale,

    A nie lepiej by działał przy takim zadaniu, jeśli 'dolny' przewód
    byłby podłączony do masy, zamiast tam, gdzie jest?

> [...]
    >
    > Jeżeli zwiększyć częstotliwość i ją zmieniać, stanie się detektorem FM.
    >
    > Bez określenia do czego ma służyć, nie dojdzie się sensu zastosowania C3.

    Większej częstotliwości tam się nie wepchnie, bo transformator
    z blachy. Podłączany do gniazdka sieciowego.
    Wyjściem jest... gniazdo BCN :) zabazpieczone sporym opornikiem.
    _Prawdopodobnie_ było źródłem niezbyt wysokiego napięcia do lamp
    (różne gazy) na pracowni przy stanowisku ze spektroskopem.

    Nie znam przełożenia trafa, ale po wytrzymałościowych kondensatorów
    może to być do 3kV.

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2014-12-11 00:36:15
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10.12.2014 23:41, J.F. wrote:
    %20from%202014-12-10%2020%3A37%3A39.png?dl=0

    > No przeciez pisze - poczwarzacz, x4 :-)

    Jeśli już to x3. I to bardzo dziwne, bo nienaprostowane!
    A to i tak tylko w przypadku powiększenia pojemności
    tego dodatku 1000 razy.

    Dwa głowne kondziory to spore skrzyneczki. Dodatkowy
    jest w porównaniu do nich relatywnie mały.

    > To podnies czestotliwosc.

    Muszę pogadać z elektrownią, w gniazdku stała;-)

    > Jak napiecie na zrodle jest U zgodnie ze biegunami na schemacie, to na

    Tam jest zmienne.

    > nim musi byc 2U. A jak sie polaryzacja zmieni, to sie dodaje i
    > wychodzi 4U.

    Nie. Puść sobie symulacje.

    pzdr
    bartgekltg

  • 8. Data: 2014-12-11 02:30:18
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 11.12.2014 o 00:30, bartekltg pisze:

    > A nie lepiej by działał przy takim zadaniu, jeśli 'dolny' przewód
    > byłby podłączony do masy, zamiast tam, gdzie jest?

    Oczywiście, wtedy miałby sens. To co dalej napisałeś, wskazuje na
    zastosowanie tego układu jako zasilacza. :-)
    Mała pojemność C3 sugeruje wtedy, iż:
    - Urządzenie pobiera bardzo mały prąd
    - Ew. tętnienia napięcia nie są istotne dla działania tegoż

    --
    rry

  • 9. Data: 2014-12-11 02:37:53
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 11.12.2014 o 02:30, RR pisze:

> [...]
    > Mała pojemność C3 sugeruje wtedy, iż:
    > - Urządzenie pobiera bardzo mały prąd
    > - Ew. tętnienia napięcia nie są istotne dla działania tegoż

    Oczywiście kiedy zostanie połączony tak jak napisałeś.
    Kurde, mam problemy z jasnym wyrażaniem myśli. Chyba. :-)

    --
    rry

  • 10. Data: 2014-12-11 07:57:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-12-11 o 00:36, bartekltg pisze:

    > Nie. Puść sobie symulacje.

    Zmień symulację. Zanim lampa odpali masz na wyjściu zero obciążenia, a
    jak już odpali, to niepotrzebnie nie podnosi napięcia. O ile to mi się
    już nie chce teraz sprawdzać. Jak jeszcze byłem studentem (a było to
    oooooo.... albo i jeszcze dawniej) to lutowało się podobny "rozrusznik"
    dla TS, ale on miał 5 diodek, nie 3. Układ generalnie był podobny. ZTCP
    to podbijał do prawie 1kV przy starcie a po wystartowaniu udawał zwykły
    mostek.

    Pozdrawiam

    DD