  • 1. Data: 2017-04-14 15:46:53
    Temat: Cooler do starego procesora z Socket 7
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Z sentymentu trzymam swojego starego PC z Cyrixem 6x86. Sprzęt jest
    odpalany okazjonalnie, celem zagrania w jakąś starą DOS-ówkę. ;)
    Ostatnio niestety zaczął w nim szwankować cooler na procesorze. Wszystko
    wskazuje na to, że długo ne pociągnie.

    Wiatraczek siedzi w okrągłym wgłębieniu w radiatorze. Widzę, że na
    Allegro nie da się kupić tak archaicznego chłodzenia.

    Może da się wykombinować jakiś zamiennik? Nie dałoby się nawet
    przypadkiem zastosować jakieś nowszego, sporego radiatora w roli
    chłodzenia pasywnego?

  • 2. Data: 2017-04-14 15:53:03
    Temat: Re: Cooler do starego procesora z Socket 7
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 14 Apr 2017 15:46:53 +0200
    doszła do mnie wiadomość <58f0d2d0$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :
> [...]
    >
    >Może da się wykombinować jakiś zamiennik? Nie dałoby się nawet
    >przypadkiem zastosować jakieś nowszego, sporego radiatora w roli

    Samego wiatraczka nie kupisz? Całe tabuny w dowolnej wielkości można
    dostać, dać mu tylko nową pastę pod radiator i powinien działać ok.

  • 3. Data: 2017-04-14 16:33:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-04-14 o 15:53, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:

    > Samego wiatraczka nie kupisz? Całe tabuny w dowolnej wielkości można
    > dostać, dać mu tylko nową pastę pod radiator i powinien działać ok.

    Hmm... To nie wygląda na standardowy, przykręcany wiatraczek.
    Do CPU jest przyklejony niewielki radiator, z okrągłą wnęką pośrodku. W
    niej znajduje się wentylatorek.
    Coś takiego:

    http://mixeurpc.free.fr/SITE_x86-guide/Photos/Grande
    s/17/pentium233MMXsl293.jpg

    http://i.ebayimg.com/00/s/MTM3MVgxNjAw/z/07AAAOSwvt1
    WSODy/$_1.JPG

  • 4. Data: 2017-04-14 17:14:05
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-04-14 16:33, Atlantis wrote:

    > Hmm... To nie wygląda na standardowy, przykręcany wiatraczek.
    > Do CPU jest przyklejony niewielki radiator, z okrągłą wnęką pośrodku. W
> [...]

    Spróbowałbym jakoś zamocować nad tym radiatorem większy wiatrak (mniej
    więcej jak zewnętrze wymiary radiatora). Albo wyciąć środek oryginalnego
    wiatraka zostawiając tylko jego zewnętrzną cylindryczną część i na niego
    od góry dosztukować nowy.

    A może staremu wystarczy nasmarować łożysko? 0,5 kropli oleju maszynowego.

  • 5. Data: 2017-04-14 17:56:25
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 14 Apr 2017 15:46:53 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Nie dałoby się nawet
    > przypadkiem zastosować jakieś nowszego, sporego radiatora w roli
    > chłodzenia pasywnego?

    Ja bym za tym właśnie optował o ile tylko ten radiator da się odkleić. A
    nawet jakby nie, to chyba można kupić jeszcze taki procek za 1 zł? :)
    Wiele płyt na chipsecie miało fajne, duże radiatory, nadał by się taki
    do biernego chłodzenia.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2017-04-14 17:57:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    nawet jakby nie, to chyba można kupić jeszcze taki procek za 1 zł? :)
    Wiele płyt na chipsecie miało fajne, duże radiatory, nadał by się taki
    do biernego chłodzenia. Ja nam na swoim procku bierne chłodzenie a ma 60
    W.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2017-04-14 18:22:56
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 14 Apr 2017 16:33:26 +0200
    doszła do mnie wiadomość <58f0ddb9$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :

    >Hmm... To nie wygląda na standardowy, przykręcany wiatraczek.
    >Do CPU jest przyklejony niewielki radiator, z okrągłą wnęką pośrodku. W
> [...]

    Możesz walnąć fotę? Nie spotkałem czegoś takiego w Cyrixie, na Intelu
    owszem...
    Cyrixy były tanie, z tanim chłodzeniem, owszem, miały doklejony
    radiator, ale wentylator najczęściej był do niego dokręcony(jeśli
    jakiś dali).

  • 8. Data: 2017-04-14 18:57:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-04-14 o 18:22, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:

    > Możesz walnąć fotę? Nie spotkałem czegoś takiego w Cyrixie, na Intelu
    > owszem...

    Masz rację. Zapomniałem, że lata temu komputer był lekko upgrade'owany i
    faktycznie teraz siedzi tam Pentium MMX. Moja pomyłka. ;)

  • 9. Data: 2017-04-14 19:05:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Ja bym za tym właśnie optował o ile tylko ten radiator da się odkleić. A
    > nawet jakby nie, to chyba można kupić jeszcze taki procek za 1 zł? :)

    Nie za 1 zł. Sam jestem zaskoczony, ale wygląda na to, że sprzęt z tego
    okresu powoli zaczyna być traktowany w kategorii zabytku techniki, a nie
    komputerowego złomu. Procki chodzą na Allegro po kilkadziesiąt zł, płyty
    główne nawet drugie tyle. Nie są to co prawda ceny zaporowe, ale chcąc
    złożyć sobie kompletny zestaw trzeba by trochę wydać.

    W przypadku 386/486 tendencja jest jeszcze wyraźniejsza.

  • 10. Data: 2017-04-14 19:33:26
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 14.04.2017 o 19:05, Atlantis pisze:

> [...]
    > złożyć sobie kompletny zestaw trzeba by trochę wydać.
    >
    > W przypadku 386/486 tendencja jest jeszcze wyraźniejsza.

    tak i nie. po złomach, u ludzi na strychach, wala się tego dużo. sęk w
    tym, że coraz więcej firm, odzyskuje złoto. złota na starych prockach
    było dużo, a jak sam widzisz kolekcjonerstwo też się ma dobrze. jednak
    jest jedno ale. naiwniaków nie brakuje, więc płacą jak barany. jeśli
    chcesz mieć komp do grania, to da się spoko tak skonfigurować nowoczesny
    soft, żeby stare gry myślały ze mają do dyspozycji pentium 1, albo 386.
    Sam tak robię z amigą. I teraz jakbym miał czekać na dyskietki.... a na
    emulowanej mogę grę przerwać w dowolnym momencie, zapisać stan i wznowić
    za kilka dni.
    Wracając do głównego wątku. o ile wiem, Twój procek ma dość dużą
    powierzchnię oddawania ciepła. kup najtańszy pasujący radiator z
    wentylatorem i przyklej. silikonem, klejem do szyb - czymkolwiek. da
    radę na 100% przewodzić ciepło i utrzymać ciężar.
    jak Ci takie rozwiązanie nie pasuje - sory, nikt Ci nie wyprodukuje
    wentylatorka z 95 roku za dolara

    ToMasz