  • 11. Data: 2018-04-02 13:41:52
    Temat: Re: Czemu przebiło triaka?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Strasznie na styk liczysz. Dla najgorszego przypadku 1.5V (dioda w
    > optotriaku) + 2.5V (czerwony LED według Kingbrighta), i mamy kłopot.

    Dlatego nie neguję słuszności porady, ale dla typowych wartości,
    nowych elementów i sensownego zakresu temperatur powinno działać
    poprawnie. I z postu wyczytuję, że działało.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2018-04-02 13:45:02
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 02.04.2018 o 09:38, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]

    Jesteś pewny, że to nie uszkodzenie termiczne? Przy 4A na triaku pewnie
    się wydzieli jakieś 4...5W. Radiator jest odpowiednio duży?

    > Prąd LED w optotriaku musi być co najmniej 5mA, zmniejsz R7 i R8 do połowy.
    > Dlaczego nie zrobiłeś układu od strony sieci zgodnie z datasheetem? R4
    > jest od czapy, R1 także.

    ja tam widzę jakieś ~10mA: (5V-1,5V)/330R.

  • 13. Data: 2018-04-02 13:46:38
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 02.04.2018 o 13:45, Zbych pisze:

    > Jesteś pewny, że to nie uszkodzenie termiczne? Przy 4A na triaku pewnie
    > się wydzieli jakieś 4...5W. Radiator jest odpowiednio duży?

    > ja tam widzę jakieś ~10mA: (5V-1,5V)/330R.

    Mój błąd, jeszcze LED tam jest w szeregu.

  • 14. Data: 2018-04-02 23:01:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > I to bardzo dziwny snubber. Oporność 2k4 na oko kilkadziesiąt razy za
    > duża. Ciekawe, jakie dał oporniki.
    Noo faktycznie, nawet nie zwróciłem uwagi na wartości,
    max się daje 100om.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 15. Data: 2018-04-02 23:04:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Prawdopodobnie najprostsza rzecz: dał czteroamperowego triaka do
    > obciążenia 900W, bez żadnego zapasu.
    I pewnie bez radiatora, a moc na oko to tak z 4-6W się wydzieli.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2018-04-03 18:24:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > znowu nie przebiło.
    >
    > Za mały R1? Przydałyby się jakieś filtry?

    Moim zdaniem ten układ nie przetrzymałby testu surge (EN 61000-4-5).
    Test ten ma symulować przepięcia jakie zdarzają się w sieci
    energetycznej, między innymi na skutek wyładowań atmosferycznych (nawet
    jak burza jest tak daleko, że jaj nie słychać).

    Dla zasilania AC (notatki sprzed 10 lat - nie wiem, czy coś się nie
    zmieniło) powinno się testować impulsem 2kV (line-GND) i 1kV
    (line-line). Impuls testujący ma 50us i impedancję rzędu chyba 1om.

    Koniecznie zaprojektuj wejście tak, aby taki impuls był dla niego
    niegroźny (w każdym stanie urządzenia), a potem dopiero szukaj dalej.
    P.G.

  • 17. Data: 2018-04-03 19:29:16
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 03.04.2018 o 18:24, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > Koniecznie zaprojektuj wejście tak, aby taki impuls był dla niego
    > niegroźny (w każdym stanie urządzenia), a potem dopiero szukaj dalej.

    Ja obstawiam przegrzanie triaka.
    Triak wcale się tak bardzo nie boi przepięć. Najwyżej się włączy. Co
    prawda nie lubi zbyt szybkiego narastania prądu. Obciążalność na
    przetężenia tez ma bardzo solidną. No chyba, że właśnie optotriak się
    załączył w dowolnym momencie, to bramka dostanie spory impuls. Ale to
    też pewnie przetrwa.
    W każdym razie triak tutaj raczej 12-16A powinien być + dopasowany radiator.

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 18. Data: 2018-04-03 20:45:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-04-03 o 19:29, EdiM pisze:

> [...]
    > też pewnie przetrwa.
    > W każdym razie triak tutaj raczej 12-16A powinien być + dopasowany

    Możliwe, że nie mam racji.
    Nigdy nic z triakami nie robiłem.
    Nie mam wyczucia czy jakby się włączył z powodu za dużego napięcia to
    czy wytrzyma ten stan przejściowy, czy nie.
    P.G.

  • 19. Data: 2018-04-03 20:48:12
    Od: Marvin <n...@s...com>

    P.G.

> [...]
    > też pewnie przetrwa.
    > W każdym razie triak tutaj raczej 12-16A powinien być + dopasowany

    Jest dokładnie odwrotnie jak piszesz. Triak toleruje doskonale duże
    prądy i przeciążenia. Załącza się bardzo szybko i straty komutacyjne są
    bardzo małe. Triak w TO-92 potrafi sterować 50-watowym silnikiem.
    Ale jest bardzo wrażliwy na przepięcia i na szybkość narastania. Szybko
    narastające napięcie potrafi go załączyć w czasie gdy powinien być
    wyłączony.
    Jak walnął tak że struktura ma zwarcia między nogami to na 99% na skutek
    przepięcia.
    Marvin

  • 20. Data: 2018-04-03 20:54:55
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > wyłączony.
    > Jak walnął tak że struktura ma zwarcia między nogami to na 99% na skutek

    Dodam jeszcze że obciążenie rezystancyjne włączamy w zerze, a
    indukcyjne (trafo, silnik) w maksimum napięcia.Wiele układów amatorskich
    włącza obciążenie indukcyjne w zerze i takie coś może zabić triak tym
    razem na skutek b. dużego prądu udarowego wynikającego z nasyconego
    przez moment rdzenia. Prąd udarowy jest wówczas ograniczany tylko przez
    rezystancję uzwojenia (bo nasycony rdzeń nie ma reaktancji indukcyjnej).
    Marvin