  • 51. Data: 2014-10-20 22:16:50
    Temat: Re: Czy to kolejne nieuczciwe praktyki Sony?
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-20 21:43, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Powie. Bo dobrze wie, że jeśli zrobi mnie w balona, to następnym razem
    > pójdę do innego.

    A jeśli sprzedawców gruszek byłoby 10 na świecie i wszyscy mieliby
    leżące od tygodnia gruszki?

    Poza tym bez żartów. Ile osób zmieni system foto ze względu na słabe
    dobrowolne ubezpieczenie sprzętu? :D
    Sony wciska klientom taki produkt (nie swój!), bo może sobie na to
    pozwolić.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 52. Data: 2014-10-20 22:55:22
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Mon, 20 Oct 2014 21:20:55 +0200, Piotr Kosewski napisał(a):

    [...]
    > A sprzedawca gruszek na targu powie Ci, że leżą od tygodnia?

    Właśnie! Dobry sprzedawca powie, kiepski (vide Sony) raczej nie.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 53. Data: 2014-10-21 20:28:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> writes:

    > Właśnie! Dobry sprzedawca powie, kiepski (vide Sony) raczej nie.

    Dobry sprzedawca nie będzie badziewia oferował, ew. będzie sprzedawał po
    znacznie obniżonej cenie.

    Wszystkie takie ubezpieczenia nie mają żadnego sensu ekonomicznego dla
    klienta, no może poza jakimiś superspecyficznymi przypadkami. Natomiast
    korzystne jest kupowanie sprzętu, do którego oferowane są przedłużone
    gwarancje (ale bez (odpłatnego) korzystania z nich), ponieważ zachodzi
    podejrzenie, że sprzęt ma większą szansę wytrzymać dłużej (producent nie
    oferowałby przedłużenia gwarancji, gdyby sprzęt typowo psuł się po roku
    lub dwóch).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 54. Data: 2014-10-22 16:56:29
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Tue, 21 Oct 2014 20:28:00 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    [...]
> [...]
    > podejrzenie, że sprzęt ma większą szansę wytrzymać dłużej (producent nie
    > oferowałby przedłużenia gwarancji, gdyby sprzęt typowo psuł się po roku

    Oczywiście, ale tylko pod warunkiem gdy sprzedawca/producent nazywa
    sprzedawany produkt po imieniu, np. "Przedłużona gwarancja", a nie
    "Ochrona przed przypadkowymi uszkodzeniami", z której zapisów wynika, że
    przed żadnymi przypadkowymi uszkodzeniami nie chroni.

    Kolejna wpadka Sony i kolejny powód by odradzać produkty tej firmy
    (choćby nawet były dobre).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 55. Data: 2014-10-27 22:47:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > "Ochrona przed przypadkowymi uszkodzeniami", z której zapisów wynika, że
    > przed żadnymi przypadkowymi uszkodzeniami nie chroni.

    Tego nie wiem, ale jasne jest chyba, że kwota, która należy zapłacić za
    "ochronę" przed (prawdziwymi lub nie) przypadkowymi (lub innymi)
    uszkodzeniami musi być większa niż wartość oczekiwana szkód związanych
    z takimi uszkodzeniami. O ile ubezpieczenia w "poważnych" sprawach
    mogę zrozumieć (spekulacja np. życiem swoim i rodziny może nie być
    komfortowa), o tyle w przypadku zwykłego aparatu fotograficznego, nie
    wiem do kogo adresowane są takie "produkty ubezpieczeniowe". Może to
    rzeczywiście podatek od słabych z matematyki :-)

    > Kolejna wpadka Sony i kolejny powód by odradzać produkty tej firmy
    > (choćby nawet były dobre).

    Jak dla mnie, to jest po prostu powód (nie żeby był potrzebny, inne są
    wystarczające), by nie korzystać z takiej "ochrony". Natomiast ich
    produkty, przynajmniej niektóre, wydają się rzeczywiście korzystne,
    zwłaszcza w bardziej specjalizowanych zastosowaniach (w sensie
    niekoniecznie "do wszystkiego").
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 56. Data: 2014-10-28 19:02:44
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-27 22:47, Krzysztof Halasa wrote:
> [...]
    > wiem do kogo adresowane są takie "produkty ubezpieczeniowe". Może to
    > rzeczywiście podatek od słabych z matematyki :-)

    Niekoniecznie. Szkoda to szkoda - nie ważne czy coś jest warte
    1 000 czy 1 000 000 zł. Po prostu zapłacisz 10 lub 10 000 za ochronę. :)

    Takie mamy czasy, że spora część osób nosi przy sobie kilka tysięcy
    złotych w "sztuce" (a niektórzy kilkadziesiąt). Ubezpieczenie nie
    szkodzi, a może oszczędzi trochę płaczu. ;)

    Nie mniej przy czymś takim jak "przedłużona gwarancja" można się
    na moment pochylić nad sensem użycia słowa "ubezpieczenie". Zresztą
    tak samo jak w przypadku tzw. "ubezpieczenia na życie" oraz "ubezpieczeń
    zdrowotnych" (tych oznaczających de facto dostęp do usług medycznych).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 57. Data: 2014-10-31 15:36:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

    > Niekoniecznie. Szkoda to szkoda - nie ważne czy coś jest warte
    > 1 000 czy 1 000 000 zł. Po prostu zapłacisz 10 lub 10 000 za ochronę. :)

    Czyli właśnie koniecznie.
    1% przy szkodach przypadkowych? Chyba miesięcznie?

    > Takie mamy czasy, że spora część osób nosi przy sobie kilka tysięcy
    > złotych w "sztuce" (a niektórzy kilkadziesiąt). Ubezpieczenie nie
    > szkodzi, a może oszczędzi trochę płaczu. ;)

    To jest inna sprawa. Faktem jest, że się nie opłaca, tzn. opłaca się
    ubezpieczycielowi.

    Pomijając sytuacje, o których napisałem (ktoś rozbijający aparaty co
    chwilę - ale nie wiem, czy takiemu komuś sprzedadzą kolejne
    ubezpieczenia), to po kilku latach "bezszkodowych" za zaoszczędzone
    pieniądze można kupić nowy sprzęt. Trzeba też wziąć pod uwagę, że
    uszkodzenie zwykle nie niszczy wszystkiego (np. wszystkich obiektywów,
    lamp itd).

> [...]
    > tak samo jak w przypadku tzw. "ubezpieczenia na życie" oraz "ubezpieczeń
    > zdrowotnych" (tych oznaczających de facto dostęp do usług medycznych).

    Faktem jest, że to się nie opłaca. W przypadku "usług medycznych" (ale
    nie ubezpieczenia "na życie") zmniejszamy jednak prawdopodobieństwo
    sytuacji krytycznej (dla powodzenia "misji"), a nie znam nikogo, dla
    kogo rozwalenie np. aparatu albo innego obiektywu byłoby krytyczne
    (jeśli chodzi o płacz albo inne wulgaryzmy, to nie wiem). Niezależnie
    od tego, ile to kosztuje.

    BTW dostęp do usług medycznych (tych poza NFZ) można opłacić też
    gotówką.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 58. Data: 2014-10-31 19:06:16
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-31 15:36, Krzysztof Halasa wrote:
    > Czyli właśnie koniecznie.
    > 1% przy szkodach przypadkowych? Chyba miesięcznie?

    Zależy co ubezpieczasz. Ubezpieczenia nieruchomości często mają składkę
    (roczną) w okolicy 1% sumy ubezpieczenia.
    Oczywiście istnieją tańsze (np. OC) i droższe (np. autocasco).

    Jeśli mówimy o kompleksowym ubezpieczeniu np. aparatu (kradzież i
    uszkodzenie), to 1% rzeczywiście mało realny.;)

    > To jest inna sprawa. Faktem jest, że się nie opłaca, tzn. opłaca się
    > ubezpieczycielowi.

    No i znowu: zależy. Ubezpieczycielowi musi się opłacać cały portfel
    ubezpieczonych. A Ty możesz być albo takim mało szkodowym
    albo takim bardzo szkodowym. Masz nad firmą przewagę informacji.
    Jedni zabierają aparat 2 razy w roku na imieniny cioci, a inni co
    drugi dzień leżą z nim w błocie. Jedni fotografują w studio, a innych
    pasjonują biedne dzielnice i ciemne zaułki.
    Części klientów na pewno się polisa opłaci. :)

    > Pomijając sytuacje, o których napisałem (ktoś rozbijający aparaty co
    > chwilę - ale nie wiem, czy takiemu komuś sprzedadzą kolejne
    > ubezpieczenia)

    Nie ma w Polsce (jeszcze) rejestru takich małych szkód majątkowych.
    Jeśli boisz się odmowy, to możesz zmieniać firmę za każdym razem
    (a taką polisę oferuje pewnie przynajmniej 10 firm).

> [...]
    > pieniądze można kupić nowy sprzęt. Trzeba też wziąć pod uwagę, że
    > uszkodzenie zwykle nie niszczy wszystkiego (np. wszystkich obiektywów,

    Z dzisiejszego punktu widzenia masz takie samo prawdopodobieństwo szkody
    jutro jak 31.10.2015. A chroniony jesteś cały czas tak samo.

    Ubezpieczenie to nie produkt do oszczędzania pieniędzy. Mówimy
    o ochronie przed czymś nieprzewidywalnym i bardzo kosztownym.

> [...]
    > kogo rozwalenie np. aparatu albo innego obiektywu byłoby krytyczne
    > (jeśli chodzi o płacz albo inne wulgaryzmy, to nie wiem). Niezależnie

    No dobra. Idziesz do sklepu, kupujesz Nikona D4s i za kilka dni jedziesz
    pstrykać zlecenie życia: ślub na bogato za 10kPLN. Wkładasz sprzęt do
    bagażnika i jedziesz. Na pierwszych światłach w tył wjeżdża Ci autobus
    z niesprawnymi hamulcami:
    http://www.tvp.info/17254802/porazajace-wyniki-kontr
    oli-autobusow-podmiejskich-w-warszawie-sprawnych-bra

    Tracisz aparat za 25k i zlecenie za 10k. Nawet jeśli zarabiasz
    100k rocznie netto, to taka kwota może zaboleć. Szczególnie jeśli
    właśnie wyzerowałeś budżet na sprzęt i teraz musisz wziąć kredyt, żeby
    szybko kupić nowy i dalej zarabiać.

    Ubezpieczenie może Ci pokryć i aparat i stracony zarobek (lub jego
    część). Pewnie: istnieje szansa, że przez 40 lat pracy do takich
    polis jednak dopłacisz. Tak jak istnieje szansa, że nigdy nie będziesz
    miał wypadku, więc nigdy nie skorzystasz z polisy autocasco. Ale
    istnieje też szansa, że przynajmniej raz w życiu uratują Ci tyłek.
    Płacisz ekstra właśnie za to uratowanie tyłka.

    > BTW dostęp do usług medycznych (tych poza NFZ) można opłacić też
    > gotówką.

    Oczywiście. I firmy medyczne - podobnie jak ubezpieczyciele też
    muszą zarabiać na całym portfelu klientów. Niektórzy mają
    abonament, a tylko raz w roku idą na przegląd stomatologiczny
    albo do internisty z przeziębieniem w listopadzie. Ale niektórym
    się ten abonament bardzo opłaca.

    Wystarczy, że przytrafi Ci się jakiś większy problem: ortopedyczny,
    gastrologiczny itp. Wizyty u lekarzy kilku specjalności, badania
    diagnostyczne, ew. jakieś proste zabiegi czy rehabilitacja. Taka
    impreza może pochłonąć kilkanaście tysięcy złotych.
    Abonament w sieci medycznej to ~1500 zł rocznie. :)

    W tym roku niczego poważnego nie leczyłem, ale podejrzewam, że normalne
    korzystanie (przeglądy zębów, okazjonalne wizyty itp.) już pożarłyby
    kilkaset złotych.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 59. Data: 2014-11-01 00:05:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > No i znowu: zależy. Ubezpieczycielowi musi się opłacać cały portfel
    > ubezpieczonych. A Ty możesz być albo takim mało szkodowym
    > albo takim bardzo szkodowym. Masz nad firmą przewagę informacji.

    Owszem. Ale tak normalnie, to ludzie nie są jednak totalnymi pechowcami.

> [...]
    > pasjonują biedne dzielnice i ciemne zaułki.
    > Części klientów na pewno się polisa opłaci. :)

    Jest tu także jeden dodatkowy problem, o którym wielu nabywców polis
    początkowo nie myśli. Mianowicie, problem z egzekucją odszkodowania.
    Bardzo łatwo może okazać się (i często się okaże), że mały druczek
    wyklucza odpowiedzialność za daną szkodę, a jeśli nawet obiektywnie nie
    wyklucza, to w interpretacji ubezpieczyciela wyklucza. Zamiast
    teoretycznego spokoju mamy wtedy stres związany np. z dochodzeniem
    swojego na drodze sądowej itd. Przy małych kwotach to pewnie kompletnie
    nieopłacalne.

    > Nie ma w Polsce (jeszcze) rejestru takich małych szkód majątkowych.
    > Jeśli boisz się odmowy, to możesz zmieniać firmę za każdym razem
    > (a taką polisę oferuje pewnie przynajmniej 10 firm).

    No ale tu (Sony) pewnie jest to jedna konkretna firma, nie? Niezależne
    ubezpieczenia są pewnie droższe.

    > , to po kilku latach "bezszkodowych" za zaoszczędzone
    >
    > Z dzisiejszego punktu widzenia masz takie samo prawdopodobieństwo szkody
    > jutro jak 31.10.2015. A chroniony jesteś cały czas tak samo.

    Owszem, ale co mi z tego, jeśli przy moim "współczynniku szkodowości"
    zamiast płacić za ochronę mogę sobie kupić zapasowy sprzęt, albo po
    prostu mieć na niego pieniądze? Zdecydowanie łatwiej dochodzi się
    wypłaty ubezpieczenia z własnego portfela (w którym mamy takie
    oszczędności) niż od ubezpieczyciela.
    Chyba że szkoda jest drobna, ale na takie ubezpieczenie też jest zbędne
    i tym bardziej się nie opłaca.

    > Ubezpieczenie to nie produkt do oszczędzania pieniędzy. Mówimy
    > o ochronie przed czymś nieprzewidywalnym i bardzo kosztownym.

    Owszem, ale takie rzeczy bardziej mi się kojarzą z operacją za pół
    miliona (której ZUS ani typowe "prywatne ubezpieczenie" też niestety
    raczej nie sfinansuje) niż z aparatem za, powiedzmy, 10 kzł.

> [...]
    > z niesprawnymi hamulcami:
    > http://www.tvp.info/17254802/porazajace-wyniki-kontr
    oli-autobusow-podmiejskich-w-warszawie-sprawnych-bra

    Wtedy i tak z takiego ubezpieczenia nie dostaniesz wypłaty, bo główną
    zasadą jest to, że nie możesz "zarobić" na szkodzie, a przecież
    podstawowe roszczenie będziesz miał do sprawcy wypadku / jego
    ubezpieczyciela / UFG.
    Poza tym przy takim zdarzeniu aparat w bagażniku będzie najmniejszym
    z moich problemów. Dodatkowo, pewnie nic mu się nie stanie.

    > Ubezpieczenie może Ci pokryć i aparat i stracony zarobek (lub jego
    > część).

    No ale chyba nie to konkretne.
    Tak realistycznie, to z tym straconym zarobkiem, to bym się nie
    nastawiał na jakąkolwiek część. No chyba że masz specjalne ubezpieczenie
    na taką okazję.

> [...]
    > istnieje też szansa, że przynajmniej raz w życiu uratują Ci tyłek.
    > Płacisz ekstra właśnie za to uratowanie tyłka.

    Jasne. Statystycznie, przegrywam.

> [...]
    > impreza może pochłonąć kilkanaście tysięcy złotych.
    > Abonament w sieci medycznej to ~1500 zł rocznie. :)

    Jasne. Tak jak zwykle, statystycznie znów przegrywam. Z tą różnicą, że
    wiele z tych rzeczy opłaci NFZ, kosztem pewnie dłuższego czekania. Ale
    faktem jest że koszt "ubezpieczenia" w NFZ jest często wielokrotnie
    wyższy.

    > W tym roku niczego poważnego nie leczyłem, ale podejrzewam, że normalne
    > korzystanie (przeglądy zębów, okazjonalne wizyty itp.) już pożarłyby
    > kilkaset złotych.

    Przegląd zębów kosztuje ze 30 zł i nie przeprowadza się go co miesiąc.
    Nie jestem pewien czy abonament za 1500 zł rocznie obejmuje jakieś
    droższe działania stomatologiczne. Ale może coś obejmuje, zależy gdzie.
    --
    Krzysztof Hałasa