  • 1. Data: 2010-04-23 19:40:18
    Temat: Czy to szkodzi silnikowi diesla?
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Witam,
    Kolega pokazał mi kiedyś pewną "sztuczkę". Samochód z silnikiem diesla na
    pierwszym biegu jadąc pod górkę nawet z postawionymi nogami na podłodze (bez
    gazu i sprzęgła) będzie się sam toczył (benzyna zgaśnie). Czy taka praktyka
    szkodzi silnikowi? Jeśli tak/nie, to dlaczego? Nie myślę o jechaniu tak non
    stop, ale o podjeżdżaniu pod wzniesienie na odcinku kilkuset metrów. To samo
    pytanie dotyczy zjeżdżania z górki (ostre obniżenie terenu i hamowanie
    silnikiem na jedynce), czy poruszania się w korku (wrzucona jedynka i nogi
    na podłodze).
    Pozdrawiam
    marcan

  • 2. Data: 2010-04-23 19:43:15
    Temat: Re: Czy to szkodzi silnikowi diesla?
    Od: to <t...@a...xyz>

    marcan wrote:

    > Czy taka praktyka szkodzi silnikowi?

    Zasadniczo nie, ale jeśli będziesz tak robił dłużej niż trzy minuty to
    silnik zmieni się w Obcego i Cię pożre.

    --
    cokolwiek

  • 3. Data: 2010-04-23 19:51:17
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Użytkownik "to" napisał
    > Zasadniczo nie, ale jeśli będziesz tak robił dłużej niż trzy minuty to
    > silnik zmieni się w Obcego i Cię pożre.
    Ale jak niewiele powyżej dwóch minut, potem przerwa, potem znowu 2 minuty,
    to obcy i tak się wkułwi, czy Go zmylę?
    ... Serio pytam, moto-lajkonik jestem, i liczyłem na "naukowe" wyjaśnienie
    jakiegoś grupowego mądrali.
    pozdro

  • 4. Data: 2010-04-23 19:55:43
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    marcan pisze:
> [...]
    > gazu i sprzęgła) będzie się sam toczył (benzyna zgaśnie). Czy taka praktyka
    > szkodzi silnikowi? Jeśli tak/nie, to dlaczego?

    Benzynowym tez sie da. Jesli autem nie zaczyna trzasc (czyli gorka juz
    za stroma zeby sie wyturlal n aobrotach jalowych) to nie szkodzi to
    silnikowi.

  • 5. Data: 2010-04-23 20:38:23
    Od: to <t...@a...xyz>

    marcan wrote:

    > Ale jak niewiele powy?ej dwóch minut, potem przerwa, potem znowu 2
    > minuty, to obcy i tak sie wku?wi, czy Go zmyle? ... Serio pytam,
    > moto-lajkonik jestem, i liczy?em na "naukowe" wyja?nienie jakiego?
    > grupowego m?drali.

    No i Ci serio odpowiedziałem, że zasadniczo nie. Nie ma powodu, żeby
    miało to szkodzić w miarę nowemu autu z wtryskiem sterowanym
    elektronicznie. Zakładam oczywiście, ze jedzie przy tym normalnie, nie
    dławi się, nie szarpie, nie falują mu obroty itd.

    --
    cokolwiek

  • 6. Data: 2010-04-23 21:26:29
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    marcan pisze:
> [...]
    > pierwszym biegu jadąc pod górkę nawet z postawionymi nogami na podłodze (bez
    > gazu i sprzęgła) będzie się sam toczył (benzyna zgaśnie).

    To nie ma nic wspólnego z rodzajem silnika, a jedynie jego
    oprogramowaniem (czy tam innym mechanizmem utrzymania wolnych obrotów).

    Chyba najmocniejszy samochód pod tym względem jaki widziałem to było Uno
    na którym uczyłem się jeździć.

    > Jeśli tak/nie, to dlaczego?

    Niektóre samochody potrafią same się zmusić do niezłego wysiłku przy
    takich eksperymentach i to już może na dłuższą metę szkodzić, bo nie
    powinno się obciążać silnika przy tak niskich obrotach.

    W korku, po płaskim to tak można się kulać, ale jakiś dużych gór to już
    bym tak nie robił.

  • 7. Data: 2010-04-23 22:47:57
    Od: Rafał Grzelak <n...@d...com>

    marcan wrote:

> [...]
    > diesla na pierwszym biegu jadąc pod górkę nawet z postawionymi nogami
    > na podłodze (bez gazu i sprzęgła) będzie się sam toczył (benzyna

    Co zgasnie? Gdzie zgasnie?
    Takie sztuczki jak ruszanie pod niewielkie wzniesienie ze sprzegla i
    hamulca to przerabialem nawet na kursie na PJ w corsie 1.2 LPG edition.

    Cienias tez daje rade. :)

    --
    Pozdrawiam, Rafał.
    rg[na]skrzynka[kropka]pl

  • 8. Data: 2010-04-23 22:59:40
    Od: "Przemek" <p...@d...pl>

    Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > obrotów).
    > Chyba najmocniejszy samochód pod tym względem jaki widziałem to było

    Imho to chyba zalezy od mocy i pojemnosci silnika - bonus maja tu silniki
    o duzej pojemnosci ktore juz na biegu jalowym maja te kilkanascie koni.
    W galaxy z benzynowym 2.8 jezdzilem w ten sposob ze bez dotykania gazu
    obroty silnika ok 750 /min ruszalem nastepnie wrzucalem 2 potem trojke
    , ciagle bez dotykania pedalu gazu - samochod osiagal ok 40km/h i dopiero
    jak sie wrzucilo sie 4 to silnik dostawal drgawek bo ewidentnie brakowalo mu
    mocy.
    W sumie tylko taka sztuczka przydatna dla mnie w jednym przypadku - ruszanie
    zima w kilkunastocentymetrowym sniegu na letnich oponach - galaxy ruszal
    bez dodania gazu
    i szedl przez snieg jak czolg, astra tez na letnich oponach nawet o tym
    samym rozmiarze z 2.0 dieslem dti niestety bez dodania gazu silnik dostawal
    drgawek i zdychal a jak sie
    dodalo gazu na 1600 obrotow to opony tracily przyczepnosc ..

  • 9. Data: 2010-04-23 23:12:30
    Od: to <t...@a...xyz>

    Przemek wrote:

    > Imho to chyba zalezy od mocy i pojemnosci silnika - bonus maja tu
    > silniki o duzej pojemnosci ktore juz na biegu jalowym maja te
    > kilkanascie koni.

    Tak to wyglądało kiedyś, gdy auta miały ustawioną na sztywno ilość
    powietrza, którą ssają przy zamkniętej przepustnicy. Teraz, w czasach
    elektronicznego wtrysku i przepustnicy by-wire właściwie każde auto może
    ruszać bez dotykania gazu czy jechać w ten sposób pod górkę, o ile tylko
    takie funkcje zostaną zaimplementowane w oprogramowaniu sterującym.

    --
    cokolwiek

  • 10. Data: 2010-04-24 07:46:21
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "to" napisał
> [...]
    > elektronicznie. Zakładam oczywiście, ze jedzie przy tym normalnie, nie
    > dławi się, nie szarpie, nie falują mu obroty itd.

    Samochód to Ford S-Max 2007/2008, 2,0 TDCI, 140 KM
    Nie szarpie, wręcz czasem przyspiesza pod malą górkę, z nogami na podłodze.
    Na prostej na dwójce i też z nogami na podłodze to może nawet ze 30 km/h lub
    więcej pojedzie