  • 1. Data: 2018-08-05 17:39:22
    Temat: Czym sklejać / naprawiać / montować plastik?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Nie raz słyszałem, że miejsca klejone są mocniejsze od tych
    oryginalnych. Nie pamiętam czy kiedykolwiek udało mi się skleić
    cokolwiek plastikowego tak, aby się nie rozleciało niedługo po tym. W
    elektronice często mam taką potrzebę. Ostatnio banalna rzecz: kabel USB
    z końcówką obudowaną + konieczność przymocowania go do płaskiej i
    gładkiej powierzchni lampki biurkowej (celem jest wygodne czytanie kart
    z aparatu foto). Obie powierzchnie odtłuszczone za pomocą Nitro, różne
    taśmy w użyciu - po kilku dniach zawsze odpada (niewielkie naprężenie
    wnoszone przez wiszący przewód). Za pomocą "kropelki" niczego nigdy
    trwale nie skleiłem. Najlepiej żywica epoksydowa zachowywała się, ale
    przy większych obciążeniach i ona poległa. Są kleje na twarde i miękkie
    plastiki, z aktywatorami i bez. Plastiki były testowane czy matowieją
    przy Nitro by ustalić właściwy klej, itd. Nic nie daje rezultatów. Macie
    jakieś metody wypracowane?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-08-05 17:46:06
    Temat: Re: Czym sklejać / naprawiać / montować plastik?
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-08-05 17:39, Marek S wrote:

    (ciach)
    >Macie
    > jakieś metody wypracowane?

    Z tańszych (małe ilości: tj świezo zuzyty kartusz [zawierajacy dośc
    kleju aby upaprać siebie i otoczenie] dostepne u "panów szybowców" za
    dziekuję) i łatwodostepnych metod:
    - klej do szyb samochodowych

    Włodek

    P.S.
    "na świerzo" da sie usunać acetonem
    WW

  • 3. Data: 2018-08-05 17:52:42
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-08-05 17:46, Włodzimierz Wojtiuk wrote:
    > On 2018-08-05 17:39, Marek S wrote:
    >
    > (ciach)

    > P.S.
    > "na świerzo" da sie usunać acetonem
    > WW
    Ortografia mi całkiem wysiadła, to przez internet!

    Włodek

  • 4. Data: 2018-08-05 18:23:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rozne tasmy nie znaczy ze wlasciwe. W samochodach listwy plastikowe sa klejone do
    lakierowanej karoserii tasmami dwustronnymi i trzymaja sie przez cale zycie
    samochodu. Dasz wiare ze okladziny cierne w klockach i szczekach hamulcowych do blach
    sa klejone? W samolotach pasazerskich jest sporo polaczen klejonych i sie w powietrzu
    nie rozpadaja. Samochod tesla ma czesciowo klejone nadwozie.

  • 5. Data: 2018-08-05 18:23:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Naogladasz sie Stokrotki to tak potem jest.

  • 6. Data: 2018-08-05 18:26:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 5 Aug 2018 17:39:22 +0200, Marek S napisał(a):

    > Macie
    > jakieś metody wypracowane?

    Nie wszystko daje się kleić. Żeby to było trwałe potrzeba spełnić szereg
    warunków:
    1. Dobrać klej do klejonego materiału, co nie zawsze jest możliwe ze
    względu na brak adhezji, różne współczynniki rozszerzalności, brak
    odporności termicznej kleju, brak możliwości odparowania rozpuszczalnika
    itd.
    2. Zapewnić zwiększenie adhezji przez przygotowanie powierzchni
    klejonych, typowo to odtłuszczenie i uszorstnienie.
    3. Połączenie klejone musi mieć konstrukcję zapewniającą duże relatywnie
    powierzchnie styku a obciążenia skleiny nie powinny być rozciągające. To
    wyklucza większość "domowych" problemów kiedy musimy skleić coś długiego
    a złamanego.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2018-08-05 18:35:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-08-05 o 17:46, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Z tańszych (małe ilości: tj świezo zuzyty kartusz [zawierajacy dośc
    > kleju aby upaprać siebie i otoczenie] dostepne u "panów szybowców" za
    > dziekuję)

    Hmmm... cenna rada. Rozejrzę się.

    > i łatwodostepnych metod:
    > - klej do szyb samochodowych

    Czy to nie jest UV? Mam klej UV do szyb i faktycznie jest rewelacyjny
    ale plastiki czasem nie są przejrzyste i wtedy kiszka.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2018-08-05 18:37:35
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    nie rozpadaja. Samochod tesla ma czesciowo klejone nadwozie.

    Jasne, ale dla mnie z tego żaden pożytek. Nadal nie wiem czym kleić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2018-08-05 18:52:00
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    > powierzchnie styku a obciążenia skleiny nie powinny być rozciągające. To
    > wyklucza większość "domowych" problemów kiedy musimy skleić coś długiego

    No to pech. Sądziłem, że zadanie będzie do ogarnięcia. Zazwyczaj właśnie
    małe powierzchnie większych materiałów potrzebuję kleić. Coś pękło, etc.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-08-05 19:07:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czekam az ktos zada pytanie czy papier toaletowy mozna prac, doczekam sie. Jakiej
    oczekujesz pomocy jak sam nie wiesz co z czym chcesz skleic? Zadales pytanie tej
    samej klasy co pranie papieru toaletowego.