  • 1. Data: 2018-08-02 02:38:51
    Temat: Termostat: LM57 Texas Instrument
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Czy ktoś używał tego termostatu z tytułu?
    http://www.tij.co.jp/jp/lit/ds/symlink/lm57.pdf

    Mam problem i podejrzewam jakiś problem z samo-ogrzewaniem się.
    Obseruję woltomierzem wyjście analogowe i po włączeniu napięcia
    zasilającego układ sam się nagrzewa w ciągu pół godziny temperatura
    zgłaszana na tym wyjściu wzrasta o 7 stopni...

    Ale to nie koniec. Używam tego układu do załączania opto-triaka
    (przez tranzystor bipolarny podłączony do odwracającego TOver)
    i po osiągnięciu progu temperatury i załączeniu "grzałki"
    wyjście to wyłącza grzałkę po kilku minutach zgłaszając osiągnięcie
    10-stopniowej histerezy, mimo że grzałka nie jest do triaka
    w ogóle podłączona, więc temperatura musi narastać od samego
    faktu załączenia układu.

    Co posprawdzałem - ano wyjście odwracające TOver, które
    pracuje w układzie otwartego kolektora, zasilane jest z pull-upa
    4,7kohm z Vcc (3,3V). Podłączona tam jest także baza tranzytora
    NPN który steruje opto-triakiem. Czyli prąd wyjścia w stanie LOW
    gdy open drain przewodzi jest rzędu 0,6-0,7mA. Czy tak mały
    prąd może powodować samoogrzewanie się układu? Datasheet
    pokazuje opornik 100kohm w roli pullup... ciekawe....

    A może 4,7k jest ok i po prostu jakiś inny komponent blisko się grzeje?

  • 2. Data: 2018-08-02 08:27:59
    Temat: Re: Termostat: LM57 Texas Instrument
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 1 Aug 2018 19:38:51 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > prąd może powodować samoogrzewanie się układu? Datasheet
    > pokazuje opornik 100kohm w roli pullup... ciekawe....

    A napiecie na tym wyjsciu jakie wtedy ?

    0.5V*0.7mA = 0.35mW, a rezystancja termiczna 0.183 C/mW ... nie, to
    nie jest 7 st

    > A może 4,7k jest ok i po prostu jakiś inny komponent blisko się grzeje?

    Wielce prawdopodobne ... ale skad ta reakcja na wlaczenie optotriaka ?

    -zmierz tem opornik, czy aby na pewno 4.7k
    -zmien na 47k
    -dodaj drugi na drugie TOver - bedzie stale grzanie
    -zmierz zasilanie - moze ono plywa, albo smieci lataja,
    -punkt 8.3.6.3 ... i 9.1.1
    -dodaj kondensator na zasilaniu,
    -a trip test dobry ? Moze mierzysz co innego

    -i jeszcze taki cytat
    To minimize self-heating, the load current on VTEMP should be
    minimized

    -tak z ciekawosci ... doklej mu jakis czujnik temperatury i zmierz :-)

    J.

  • 3. Data: 2018-08-02 10:11:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Aug 2018 19:38:51 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
> [...]
    > (przez tranzystor bipolarny podłączony do odwracającego TOver)
    > i po osiągnięciu progu temperatury i załączeniu "grzałki"

    Ja bym użył cyfrowy termostat ds1821, ma programowalne trip-pointy
    może sam od razu wysterować swoim wyjściem optiotriak.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-08-02 14:33:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A napiecie na tym wyjsciu jakie wtedy ?
    >
    > 0.5V*0.7mA = 0.35mW, a rezystancja termiczna 0.183 C/mW ... nie, to
    > nie jest 7 st

    Według datasheeta, przy prądzie <600uA napięcie <0,2V.

    > Wielce prawdopodobne ... ale skad ta reakcja na wlaczenie optotriaka ?

    Nie wiem, zwłaszcza że teraz się zastanowiłem, że wyjście zanegowane
    (źle go nazwałem "odwracające" wczoraj) /TOver jest aktywne, gdy
    temperatura otoczenia jest powyżej Ttrip ustawione u mnie na 24C.
    Aktywne, czyli wyjście LOW i tranzystor open colector przewodzi.
    Grzałka wtedy jest wyłączona :-))

    > -zmierz tem opornik, czy aby na pewno 4.7k
    > -zmien na 47k
    > -dodaj drugi na drugie TOver - bedzie stale grzanie

    Drugi TOver, ten niezanegowany, jest push-pull, nie open colector.

    > -zmierz zasilanie - moze ono plywa, albo smieci lataja,
    > -punkt 8.3.6.3 ... i 9.1.1
    > -dodaj kondensator na zasilaniu,
    > -a trip test dobry ? Moze mierzysz co innego

    Trip jest dobry: według wyjścia analogowego grzałka się
    załącza przy napięciu 1.028 i wyłacza przy temperaturze
    10 C wyższej.

    > -i jeszcze taki cytat
    > To minimize self-heating, the load current on VTEMP should be
    > minimized
    >
    > -tak z ciekawosci ... doklej mu jakis czujnik temperatury i zmierz :-)

    :-) no... muszę się tym ciut więcej pobawić.

  • 5. Data: 2018-08-02 14:35:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message

    > Ja bym użył cyfrowy termostat ds1821, ma programowalne trip-pointy może
    > sam od razu wysterować swoim wyjściem optiotriak.

    Nie projektowałem tego urządzenia - dostałem tylko problem
    do usunięcia na zasadzie "Brian, który zaprojektował tą płytkę już
    u nas nie pracuje a mamy z nią kłopoty, czy możesz pomóc Przemku?"
    Jeśli nie da się tego inaczej naprawić jak projektowanie od nowa
    to wtedy pomyślę, ale wolałbym zrobić małą, prostą modyfikację.

  • 6. Data: 2018-08-02 15:22:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Według datasheeta, przy prądzie <600uA napięcie <0,2V.

    Ale zmierz, to sie moze duzo wyjasnic.

> [...]
    >temperatura otoczenia jest powyżej Ttrip ustawione u mnie na 24C.
    >Aktywne, czyli wyjście LOW i tranzystor open colector przewodzi.

    No tak, to nawet jak sie grzeje od pradu rezystora, to tym bardziej
    bedzie wyjscie przewodzic i grzalki nie wlaczac.

    Ale skoro tak ... to jak spowodowales wlaczenie grzalki ?
    Trzeba bylo uklad schlodzic, czy prog jest ustawiony wyzej ?
    Bo skoro grzalka odlaczona, to sie nie powinien przestawic ... wiec
    moze jakies zaklocenia lapie ?

    >Drugi TOver, ten niezanegowany, jest push-pull, nie open colector.

    To nam nie przeszkadza w kwestii wyrowania mocy strat, ale jak teraz
    patrze - chyba nie ona jest przyczyną.

    >Trip jest dobry: według wyjścia analogowego grzałka się
    >załącza przy napięciu 1.028 i wyłacza przy temperaturze
    >10 C wyższej.

    Ale ja o linii Trip_test. Jesli przestawisz - to mierzysz wartosc
    zadaną.
    I cos tam pisza o resetowaniu tą linia - moze program resetuje co pare
    minut ?

    J.

  • 7. Data: 2018-08-02 15:31:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Aug 2018 07:35:07 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
    > Jeśli nie da się tego inaczej naprawić jak projektowanie od nowa
    > to wtedy pomyślę, ale wolałbym zrobić małą, prostą modyfikację.

    Jeśli urządzenie jest termostatem z fixed trip points to nie ma nic
    prostszego i pewnego za razem niż zamiana na ds1821 z
    predefiniowanymi ustawieniami.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-08-02 16:08:15
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Trzeba bylo uklad schlodzic, czy prog jest ustawiony wyzej ?
    > Bo skoro grzalka odlaczona, to sie nie powinien przestawic ... wiec

    Testuje w termotronie - ustawiam temperature powietrza na 4C i urządzenie w
    obudowie się schładza, aż wnętrze przejdzie przez próg termostatu i włączy
    grzałkę (zamiast grzałki jest tam teraz brzęczyk).
    Problem polega na tym, że jak tylko układ się przełączy na grzanie to
    następuje auto-podgrzewanie się, bo za parę minut temperaturę chip zgłasza
    10C większą.

    > To nam nie przeszkadza w kwestii wyrowania mocy strat, ale jak teraz
    > patrze - chyba nie ona jest przyczyną.

    Chyba nie - samogrzanie jest obserwowane gdy zanegowane Tover jest w stanie
    wysokim... a więc prąd nie płynie przez open collector.

    Teraz patrzę na obwód optotriaka który jest załączany tym zanegowanym Tover
    przez tranzystor MMBTA05-TP.
    Ten tranzystor załącza leda optotriaka przez opornik 150 ohm z 3.3V i
    jednocześnie, (równolegle) innego leda (żółtego) dla sygnalizacji
    załączenia grzania, też przez opornik 150 ohm. To już całkiem spory prąd i
    ten tranzystor może się grzać... jeśli jest blisko tego termostatu LM57 na
    płytce to będzie problem...

    > Ale ja o linii Trip_test. Jesli przestawisz - to mierzysz wartosc
    > zadaną.
    > I cos tam pisza o resetowaniu tą linia - moze program resetuje co pare
    > minut ?

    Trip test jest nieużywane, zwarte do masy.

  • 9. Data: 2018-08-02 16:49:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Problem polega na tym, że jak tylko układ się przełączy na grzanie to
    >następuje auto-podgrzewanie się, bo za parę minut temperaturę chip

    Jak widac - nie od wyjscia /TOver sie nagrzewa, bo ono przestaje
    przewodzic.
    Grzac sie moze ten dodatkowy tranzystor, optotriak - ale przeciez nie
    na tyle, zeby podgrzac naszego chipa o 10 C :-)

    Palcem pomacac, co tam takiego goracego sie robi ? :-)

> [...]
    >jednocześnie, (równolegle) innego leda (żółtego) dla sygnalizacji
    >załączenia grzania, też przez opornik 150 ohm. To już całkiem spory

    Nie powinien. To nam daje ok 10mA na opornik, bardzo przyzwoity prad,
    tranzystor bez trudu powinien sie otworzyc i pozostac zimnym.
    Ale sprawdzic warto ... czy aby na pewno sa to 150 ohm

    A moze te oporniki grzeja chipa ?

    J.

  • 10. Data: 2018-08-02 17:26:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Problem polega na tym, że jak tylko układ się przełączy na grzanie to
    > następuje auto-podgrzewanie się, bo za parę minut temperaturę chip zgłasza

    Może jak się przełącza, to już mu tak zimno, iż dostaje dreszczy? A to, jak
    wiemy, jest fizyczną/fizjologiczną reakcją na zimno i zmierza do ogrzania
    organizmu. Może w ten deseń?

    :))

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,