  • 11. Data: 2017-05-17 12:22:08
    Temat: Re: Darmowy program do rysunku z wymiarowaniem.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-17 o 11:18, Konrad Anikiel pisze:

    > Jeśli stwierdzisz że trzeba będzie wskoczyć do 3D to zalecam Freecad. Nie wiem co
    tam dokładnie strugasz, ale freecad potrafi bezpośrednio sterować z obrabiarką,
    drukarką 3D, dużo fajnych rzeczy to umie.

    Przez skok cywilizacyjny rozumiałem dostarczanie dokumentacji nie na
    papierze tylko w postaci elektronicznej.
    Projektuję urządzenia elektroniczne. Sam nic nie strugam. Muszę czasem
    narysować jakie otwory zrobić w jakiejś obudowie, albo jak zrobić jakiś
    drobny detal.
    P.G.

  • 12. Data: 2017-05-17 12:30:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 17 maja 2017 19:22:06 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Projektuję urządzenia elektroniczne. Sam nic nie strugam. Muszę czasem
    > narysować jakie otwory zrobić w jakiejś obudowie, albo jak zrobić jakiś

    No więc jeśli zamiast rysunku, zaniesiesz geometrię 3D tej obudowy i G-kod tego co
    frezarka ma w niej wyrzeźbić, to może być szybciej, taniej, przyjemniej. A i nie
    trzeba się szarpać z wymiarami, przekrojami itd.

  • 13. Data: 2017-05-17 12:56:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-17 o 12:30, Konrad Anikiel pisze:

    > No więc jeśli zamiast rysunku, zaniesiesz geometrię 3D tej obudowy i G-kod tego co
    frezarka ma w niej wyrzeźbić, to może być szybciej, taniej, przyjemniej. A i nie
    trzeba się szarpać z wymiarami, przekrojami itd.

    Zapewne producenci obudów dostarczają jakieś pliki, które uda mi się
    wczytać i obrobić.
    Nigdy się w to nie bawiłem.
    P.G.

  • 14. Data: 2017-05-17 14:54:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-17 o 12:30, Konrad Anikiel pisze:
    > No więc jeśli zamiast rysunku, zaniesiesz geometrię 3D tej obudowy i G-kod tego co
    frezarka ma w niej wyrzeźbić, to może być szybciej
    Z tym G-kodem to zagalopowałeś się. :-)
    Wektorowy plik i będzie ok.

    Robert

  • 15. Data: 2017-05-17 17:04:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Dzięki, ale nie.
    > Wersja próbna, jeśli (jak przypuszczam) ograniczona czasowo to może się
    > nie dać (za parę lat) ponownie zainstalować.

    W wersji linuksowej wystarczy skasować plik licencji czasowej i już działa.
    Nie że namawiam tu kogoś do zbrodni -- jak ktoś ma używać na poważnie,
    to i tak zapłaci, bo czemu nie. A tu po prostu nie da się robić takich
    ograniczeń, wszyscy o tym wiedzą, więc sobie zabezpieczenia odpuszczają.
    Zresztą programu, za który zapłaciłem kilkaset dolearów, też używam w tak
    zhakowanej wersji -- bo wygodniej.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2017-05-18 03:57:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 17 maja 2017 21:54:08 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    co frezarka ma w niej wyrzeźbić, to może być szybciej
    > Z tym G-kodem to zagalopowałeś się. :-)
    > Wektorowy plik i będzie ok.

    Jeśli firma ma wąskie gardło w CAM-ie, to może pomóc. W Korei są samoobsługowe centra
    z obrabiarkami wynajmowanymi na godziny, ale sam musisz się bawić. Jest jeden koleś
    na całą halę którego można poprosić o pomoc, ale to technik, powie najwyżej jak
    czegoś nie popsuć. Trzeba przyjść ze swoim wyCAMowanym programem na karcie SD, bo na
    miejscu nie ma softu. Ja czasem używam drutówki, w sumie do prostych operacji więc
    daję radę z ręcznym sterowaniem bez żadnego programu, ale obok ludzie czasem na
    pięciu osiach coś rzeźbią.

  • 17. Data: 2017-05-18 07:36:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 17 maja 2017 19:56:50 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    trzeba się szarpać z wymiarami, przekrojami itd.

    > Zapewne producenci obudów dostarczają jakieś pliki, które uda mi się

    Ja się bawiłem 20 lat temu i wtedy w większości musiałem ręcznie te pudełka mierzyć i
    mozolnie odtwarzać w komputerze. Ale i tak było warto, bo potem robota jak z górki.
    Teraz zapewne na stronie producenta jest plik 3D.

  • 18. Data: 2017-05-20 14:20:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-18 o 03:57, Konrad Anikiel pisze:
    co frezarka ma w niej wyrzeźbić, to może być szybciej

    > Jeśli firma ma wąskie gardło w CAM-ie, to może pomóc.
    Teoretycznie, praktycznie nie wiem jakim frezem zrobią z jaką prędkością
    i na ile przejść.
    > W Korei są samoobsługowe centra z obrabiarkami wynajmowanymi na godziny, ale sam
    musisz się bawić.

    Dobre!
> [...]
    operacji więc daję radę z ręcznym sterowaniem bez żadnego programu, ale obok ludzie

    Na kogo to jest ukierunkowane? Hobbysta, majsterkowicz, czy firmy,
    które nie mają takich obrabiarek. Do 3D soft tani/darmowy jest ale 5D
    już kiepsko.

    Robert

  • 19. Data: 2017-05-20 15:16:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 20 maja 2017 21:20:27 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > >
    > Na kogo to jest ukierunkowane? Hobbysta, majsterkowicz, czy firmy,
    > które nie mają takich obrabiarek. Do 3D soft tani/darmowy jest ale 5D

    To jest formalnie instytut uniwersytetu technicznego, ale nie służy do dydaktyki
    (przynajmniej nie na co dzień). Jest w samym środku dzielnicy miasta nazwanej "techno
    valley", znaczy jednej wielkiej startupowni. Nawet we Francji czegoś takiego nie
    widziałem, a te francuskie inkubatory przedsiębiorczości kiedyś budziły we mnie
    respekt. Można zapisać się na kurs obsługi maszyny, obsługi softu itd. Wszystko
    frontem do obywatela.

  • 20. Data: 2017-05-21 10:08:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 May 2017 12:28:23 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
    > W OO przeszkadza mi właściwie tylko jedna rzecz - nie da się (albo ja
    > nie umiem) postawić kółka na przecięciu prowadnic bo nie przyciąga
    > środka kółka do niczego.
    > Aby postawić kółko fi 3,3 w pozycji 10;10 musiałbym ustawić prowadnice
    > np. na 11,65;11,65 co jest wg mnie chore.

    Bo to nie jest program CAD. Za to musi byc kompatybilny z MS Office
    :-)

    A propos - jak sobie radzicie z rysowaniem na wymiar w programach CAD?
    Patrze na reklamowki, widze jak machaja myszkami, a z praktyki
    pamietam, ze trafic we wlasciwy punkt to bylo trudno.
    Zawsze wygodniej mi sie wprowadzalo wspolrzedne numerycznie.
    No ale to wieki temu bylo, pod AutoCad, teraz chyba lepsze programy
    sa?

    PS
    https://wiki.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_
    User_Guides/Draw_Guide/Drawing_Basic_Shapes#Drawing_
    ellipses_.28ovals.29_and_circles

    There are three ways to draw an ellipse or a circle:
    -Holding down the Shift key while dragging with the mouse draws a
    circle.
    -Holding down the Alt key (together with the Shift key) draws a
    symmetrical ellipse (a circle) with the starting point at the center.
    -Holding down the Ctrl key while dragging with the mouse draws an
    ellipse or circle that snaps to the nearest grid points.

    Druga opcja wyglada ciekawie ...

    J.