  • 21. Data: 2017-05-21 11:47:46
    Temat: Re: Darmowy program do rysunku z wymiarowaniem.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 21 maja 2017 17:08:02 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Bo to nie jest program CAD. Za to musi byc kompatybilny z MS Office
    > :-)
    >
    > A propos - jak sobie radzicie z rysowaniem na wymiar w programach CAD?
    > Patrze na reklamowki, widze jak machaja myszkami, a z praktyki
    > pamietam, ze trafic we wlasciwy punkt to bylo trudno.
    > Zawsze wygodniej mi sie wprowadzalo wspolrzedne numerycznie.

    :-)
    Jak sama nazwa wskazuje, CAD służy do pomagania a nie przeszkadzania.

  • 22. Data: 2017-05-21 13:43:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-21 o 10:08, J.F. pisze:
    > A propos - jak sobie radzicie z rysowaniem na wymiar w programach CAD?
    A co masz na myśli? Wymiarowanie czy rysowanie figury z zadanym wymiarem?

    Robert

  • 23. Data: 2017-05-21 16:12:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Zawsze wygodniej mi sie wprowadzalo wspolrzedne numerycznie.
    > No ale to wieki temu bylo, pod AutoCad, teraz chyba lepsze programy

    User_Guides/Draw_Guide/Drawing_Basic_Shapes#Drawing_
    ellipses_.28ovals.29_and_circles

    > There are three ways to draw an ellipse or a circle:
    > -Holding down the Shift key while dragging with the mouse draws a
    > circle.
    > -Holding down the Alt key (together with the Shift key) draws a
    > symmetrical ellipse (a circle) with the starting point at the center.
    > -Holding down the Ctrl key while dragging with the mouse draws an
    > ellipse or circle that snaps to the nearest grid points.
    >
    > Druga opcja wyglada ciekawie ...
    >
    > J.

    Przed przejściem na emeryturę używałem w pracy SolidWorksa.
    Robiło się myszką szkic byle jak i program zamieniał to na odcinki i
    łuki proponując wymiary i więzy (prostopadłości np.).
    Można było poprawić wymiary i proponowane więzy, po czym zatwierdzało
    się całość.
    Można było wymiary tablicować i z jednej narysowanej bryły zrobić cały
    typoszereg. Można było ustawić zależności (funkcje) między wymiarami.

    WM

  • 24. Data: 2017-05-22 02:19:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 May 2017 13:43:27 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
    > A co masz na myśli? Wymiarowanie czy rysowanie figury z zadanym wymiarem?

    Rysowanie figury, bo zakladam, ze wymiarowanie to program potrafi
    dorysowac automatycznie, czy polautomatycznie.
    Zreszta przewinal sie temat dalszej obrobki, to figura powinna miec
    dobrze wymiary ? Ewentualnie jakas kontrola konfliktow itp.

    A jesli nawet ktos dorysowal linie wymiarowe recznie, to IMO nadal
    wygodniej wspolrzednymi, niz trafiac precyzyjnie myszka ..

    J.

  • 25. Data: 2017-05-22 09:08:24
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-22 o 02:19, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > A jesli nawet ktos dorysowal linie wymiarowe recznie, to IMO nadal
    > wygodniej wspolrzednymi, niz trafiac precyzyjnie myszka ..

    Nie trzeba trafiać precyzyjnie jak jest otwarta opcja z wyszukiwaniem
    punktów w pobliżu.
    Można podświetlić w tle siatkę i opcję przeskakiwania do punktów siatki.

    Rysując odcinek, widzimy jego długość i współrzędne punktów.

    WM

  • 26. Data: 2017-05-22 10:18:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]

    > -Holding down the Ctrl key while dragging with the mouse draws an
    > ellipse or circle that snaps to the nearest grid points.

    Kojarzyłem (z moich działań z Oo Draw sprzed kilku lat), że jest jakaś
    możliwość, aby początkowo wskazany punkt był środkiem i wypróbowałem
    wszystkie kombinacje Ctrl i Shift, ale o Alt zapomniałem. A że nawet
    jakbym to znalazł to nie załatwia mi wszystkiego to nie szukałem dalej.
    Nadal musiałbym każdemu okręgowi ręcznie wpisywać średnicę.

    Sądziłem, że właściwą metodą jest kopiowanie raz zdefiniowanego otworu.
    Zrobiłem kilkanaście kopii i potem się zdziwiłem, że nie udaje się ich
    myszą postawić w przecięciu prowadnic (sprawdziłem teraz chyba wszystkie
    kombinacja Ctrl, Shift i Alt, ale też się nie udaje).

    W OpenOffice Draw w menu 'Widok|Paski narzędzi' zgubili pasek 'Okręgi i
    owale'. W edycji pasków narzędzi on jest ale nie ma jak go uczynić
    widocznym (albo ja nie wiem jak to inaczej niż przez Widok zrobić).
    Wstawiłem sobie okrąg (nie wypełniony) i łuk do paska Rysunek).
    Wybierając okrąg nie muszę trzymać Shift, aby nie był elipsą.
    P.G.

  • 27. Data: 2017-05-22 11:04:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]

    >udaje się ich myszą postawić w przecięciu prowadnic (sprawdziłem
    >teraz chyba wszystkie kombinacja Ctrl, Shift i Alt, ale też się nie

    A probowales narysowac taki okrag z Alt, a potem go kopiowac ... i tu
    mozna sprawdzic bez Alt i z Alt ?

    Ewentualnie - narysowac wszystkie okregi z Alt byle jak, zaznaczyc
    wszystkie, a potem ustawic srednice wszystkim naraz ?

    J.

  • 28. Data: 2017-05-22 11:09:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >punktów w pobliżu.
    >Można podświetlić w tle siatkę i opcję przeskakiwania do punktów

    A beda te punkty ?
    Chce np narysowac podstawe do obudowy, 298x198mm, a potem zaznaczyc 4
    otwory pod nozki, tak ladnie symetrycznie 29mm od bokow.

    >Rysując odcinek, widzimy jego długość i współrzędne punktów.

    Nawet z siatka 1mm trafienie w potrzebny punkt bylo uciazliwe.

    J.

  • 29. Data: 2017-05-22 11:43:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-22 o 11:04, J.F. pisze:

    > A probowales narysowac taki okrag z Alt, a potem go kopiowac ... i tu
    > mozna sprawdzic bez Alt i z Alt ?

    Nie robiłem "badań podstawowych" w celu namalowania tego jednego
    rysunku. Jedynie wróciłem z LibreOffice do OpenOffice. A potem
    postanowiłem popytać co w zamian. Moim założeniem, jest, że do tego typu
    rysunków będę używał jednego z sugerowanych programów, a Oo znów
    zamienię na Lo i już nigdy z Draw nie skorzystam.
    Teraz nie mam czasu na oglądanie tych programów.

    Nie działa. Wg mnie po narysowaniu on już nie pamięta że tan okrąg był
    akurat tak rysowany.

    > Ewentualnie - narysowac wszystkie okregi z Alt byle jak, zaznaczyc
    > wszystkie, a potem ustawic srednice wszystkim naraz ?

    Spróbowałem. Jak zaznaczę kilka okręgów i wejdę w edycję rozmiarów to
    mogę edytować rozmiary czegoś, co jest całym zestawem okręgów -
    jednocześnie mogę zmienić wszystkie średnice w tym samym stopniu
    (musiały by być wcześniej jednakowe), ale też w tym samym stopniu
    zmieniają się odległości między nimi - traktuje zestaw jako jedną
    modyfikowaną figurę.
    P.G.

  • 30. Data: 2017-05-22 11:46:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-22 o 11:09, J.F. pisze:

    > Nawet z siatka 1mm trafienie w potrzebny punkt bylo uciazliwe.

    Nie musisz w nic trafiać :)
    Programy CAD poszły mocno do przodu od czasów prymitywnego Autocada.
    Pokazują się podświetlane okienka ułatwiające szkicowanie.
    Zobacz sobie tutaj filozofię rysowania.
    https://youtu.be/n87l7z7vyiw

    WM