  • 111. Data: 2018-12-03 14:32:09
    Temat: Re: Dlaczego sprowadzamy ludzi zamiast roboty?
    Od: 4...@g...com

    Celem robotyzacji jest zastepowanie w procesach produkcyjnych ludzi o niskich
    kwalifikacjach wykonujacych prace szkodliwe. Ukladanie workow jest taka praca.
    Oczywiscie da sie ukladac worki bez robota i czlowieka. Ale trzeba projektowac
    maszyne do ukladania pod konkretny wyrob i warunki. Roboty do ukladania workow nie sa
    tak precyzyjne jak roboty do operowania ludzi czy skladania karoserii samochodu.
    Produkowane w wiekszych seriach nie musza byc strasznie drogie. Robotowi ukladajacemu
    w stosy gaski wajcha z dzwignia pozycjonowala gaske na tasmociagu.

  • 112. Data: 2018-12-03 15:10:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Celem robotyzacji jest zastepowanie w procesach produkcyjnych ludzi o
    >niskich kwalifikacjach wykonujacych prace szkodliwe.

    Niezgodzilbym sie.
    Tzn niekoniecznie o niskich kwalifikacjach. Tych o wysokich nawet
    lepiej, bo wieksze oszczednosci.
    Takie np roboty malarskie czy spawalnicze.

    I niekoniecznie szkodliwe - wystarczy, ze sie oplaca :-)

    P.S. jak to jest z atestami/swiadectwami dla robotow spawalniczych ?

    >Ukladanie workow jest taka praca.
    Przy 25kg jak widac tak (a kiedys nosili 50kg)

    >Oczywiscie da sie ukladac worki bez robota i czlowieka.
    >Ale trzeba projektowac maszyne do ukladania pod konkretny wyrob i
    >warunki.

    Otoz to. A jesli uniwersalna - to w zasadzie robot.
    Tylko specjalizowany i nie wyglada.

    >Roboty do ukladania workow nie sa tak precyzyjne jak roboty do
    >operowania ludzi czy skladania karoserii samochodu.

    Akurat typowe uzywaja. Widac nie oplaca sie specjalnych robotow dla
    workow projektowac.
    Ale mozliwe, ze to tansze sposrod typowych.

    J.

  • 113. Data: 2018-12-03 19:25:27
    Od: 4...@g...com

    Stawiam pieniadze przeciwko lisciom z parku ze nie projektujesz robotow
    przemyslowych. To i wiedziec co sie w tej braznzy oplaca a co nie oplaca raczej nie
    mozesz. Jak dwa urzadzenia wygladaja tak samo to nie znaczy ze musza to byc dwa takie
    same urzadzenia. W jednym moga byc enkodery 10000 impulsow na obrot w drugim 500 na
    obrot. Jedno moze miec mniejszy udzwig a 10 razy wieksza predkosc a drugie ma
    pracowac wolniej ale ma wiecej udzwignac. Od robota do ukladania workow nie wymaga
    sie podswietlnej predkosci i dokladnosci pozycjonowania 0,01mm.

  • 114. Data: 2018-12-04 01:20:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zagadnienie NP trudne.

    Nie wiem co to NP, ale dlaczego?

    > Ale jakas maszyna do upychania musi byc. Jak ma co chwila inaczej
    > dobierac, to moze lepiej robota..

    Wydaje mi się, że to jest ilość kombinacji do ogarnięcia: jest tych
    kilka grup i wybierając z tych grup nalezy ułożyć z tego słoik. Nie
    będzi to zapewne tak dobrze jak człowiek, ale tu i standardowy robot nie
    poradzi.

    > Srednica jedna, dlugosc troche losowa.

    I serio taki problem wypozycjonować parę parówek na płasko i zdziebko
    wyrównać? Oj ktoś Ci chyba coś dziwnego naopowiadał.

    > Ale ktos to musi robic.

    Coś. Automat. Linia sortująca i pakująca.

    > Albo dajesz dwa sortery i ludzie nosza skrzynki, albo robocik z kamera
    > wybiera z tasmy ...

    To wyjdzie albo za wolno albo za drogo.

    Dodatkowo wydaje mi się, że to akurat nie jest żaden problem. Już
    bardziej spodziewałbym się, że inspekcja tych owoców/warzyw do pakowania
    jest większym problemem. Da się to całkowicie zrobić automatycznie
    (robotycznie) bez istotnych odrzutów dobrych ogórków itp. czy gdzieś tam
    człowiem jednak być musi?

    --
    Marcin

  • 115. Data: 2018-12-04 01:37:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Podejrzewam, ze podobnie z tymi koszami z wtryskarki - albo za gorace,
    > albo czlowieka lepiej miedzy formy nie wpuszczac.

    Na tych linkach co wczesniej wkleiłem to to wyglądało mocno jak ludzie,
    ale mogę się mylić :)

    > Taka jedna firma od robotow mowi, ze teraz im sie swietnie sprzedaja
    > stanowiska, gdzie robot uklada worki na paletach.
    >
    > Bo jak worek wazy 25 kg, to zaczynaja sie problemy.

    Pewnie ceny poszły tak w dół, a może nazywają coś robotem na wyrost. Po
    prawdzie nie wiem po co do czegoś takiego robot. Ale pewnie jest tak,
    jak np. w oprogramowaniu, że jesli technologia staje sie tańsza to
    ludzie bardziej idą na łatwiznę niż stosują optymalne technicznie
    rozwiązania. Robota da się łatwiej dostosować do różnych scenariuszy, a
    konkretne stanowisko z automatem będzie dla konkretnej firmy.

    --
    Marcin

  • 116. Data: 2018-12-04 10:41:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-12-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Na tych linkach co wczesniej wkleiłem to to wyglądało mocno jak
    >ludzie,
    >ale mogę się mylić :)

    O tym mowie
    https://www.youtube.com/watch?v=O7rajK9UfrM

    Bo to mi nie wyglada na sensowne warunki pracy
    https://youtu.be/W-iwIR8Y-5g?t=38

    ale moze w Azji dopuszczalne.
    I chyba nie sa te kosze gorace, skoro bez rekawic wyciaga.

    Swoja droga - jak sie robi wtryski w szybkim cyklu - takie 2-3 s, to
    niewiele czasu na schlodzenie formy.

    >Pewnie ceny poszły tak w dół, a może nazywają coś robotem na wyrost.

    Robot jest typowy, przemyslowy, ale Kogutek ma racje i jakies
    najtansze napedy

    >Po prawdzie nie wiem po co do czegoś takiego robot.

    A jak chcesz to ułozyc ?
    Ludzie za drodzy, maszyne specjalizowana trzeba by dopiero zrobic i
    wcale nie powiedziane ze lepsza/tansza...

    > Ale pewnie jest tak,
    >jak np. w oprogramowaniu, że jesli technologia staje sie tańsza to

    A zarobki ludzi rosna

    >ludzie bardziej idą na łatwiznę niż stosują optymalne technicznie
    >rozwiązania. Robota da się łatwiej dostosować do różnych scenariuszy,
    >konkretne stanowisko z automatem będzie dla konkretnej firmy.

    Dokladnie.

    J.

  • 117. Data: 2018-12-04 10:59:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-12-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie wiem co to NP, ale dlaczego?

    Takie tam pojecie z informatyki/algorytmow
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Problem_NP-trudny

    W skrocie - przy wiekszej ilosci ogorkow pradawny Z80 moze miec
    problem.
    Ale Z80 juz nie robia, pecet z 4GB RAM sobie poradzi.

    >Wydaje mi się, że to jest ilość kombinacji do ogarnięcia: jest tych
    >kilka grup i wybierając z tych grup nalezy ułożyć z tego słoik.

    Oczywiscie, ale i tak potrzebujesz jakies maszyny.
    Ktora bedzie ladowala np 8 duzych ogorkow, a po godzinie trzeba ja
    bedzie przestawic na inna kombinacje.

    >Nie
    >będzi to zapewne tak dobrze jak człowiek, ale tu i standardowy robot
    >nie
    >poradzi.

    Czlowiek potrafi jakos ogorki wsadzic, to i robot da rade.
    I moze nawet lepiej niz czlowiek, jesli ma dobra kamere to pomiaru
    wielkosci ogorka i szybki algorytm.

    >I serio taki problem wypozycjonować parę parówek na płasko i zdziebko
    >wyrównać? Oj ktoś Ci chyba coś dziwnego naopowiadał.

    No taki mial czlowiek problem.
    Tzn byc moze mial inny - teraz stoja 4 baby i zarabiaja w markach,
    maszyna jest droga i duza.
    A zobaczyl robota i pomyslal ze moglby baby zastapic.

    >Coś. Automat. Linia sortująca i pakująca.

    Czyli koszt.

    >To wyjdzie albo za wolno albo za drogo.

    No coz, sa maszynki do umieszczania ukladow scalonych na plytce
    drukowanej.
    One sa szybkie ... ale tez i drogie :-)

> [...]
    >jest większym problemem. Da się to całkowicie zrobić automatycznie
    >(robotycznie) bez istotnych odrzutów dobrych ogórków itp. czy gdzieś

    To jest osobny temat, i owszem - rozwiazania automatyczne sie stosuje.
    Tzn nie wiem czy w ogorkach, ale to jeszcze w starej Sondzie
    pokazywali,
    jakies sprawdzanie orzeszkow ... a dzis "visual inspection" modny
    temat.

    Czlowiek sie do tego nie bardzo nadaje, bo albo za wolny, albo 8h
    koncentracji to za duzo ...

    Wspolczesny przyklad z "fabryki" telewizorow - pracownik ma nakleic 5
    naklejek w 6 sekund.
    Na kolejnym stanowisku kamera sprawdza czy dobrze nakleil.

    Oczywiscie wszytko to z powodu unijnych cel i polskich zarobkow :-)
    Zarobki wzrosly, ulgi podatkowe sie skonczyly, fabryke zamkneli :-)

    J.

  • 118. Data: 2018-12-04 11:32:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > O tym mowie
    > https://www.youtube.com/watch?v=O7rajK9UfrM

    Myślę, ze kwestia przepisów i ciężaru kosza. To waży koło 15-18kg
    chyba.

    > A jak chcesz to ułozyc ?

    Pewnie da się na kilka ładnych sposobów. Np.:
    https://www.youtube.com/watch?v=i4DRG_4QzjY

    albo (koncówka)

    https://www.youtube.com/watch?v=3i-OLCDHcAA

    Chodzi o to, że to wcale nie musi być six-axis robot a wystarczy jakiś
    podajnik x-y z ewentualnym obrotem i odpowiednim chwytakiem, lub nawet
    nie, bo może to zjechać z taśmy a paleta się ustawiać/obracać.

    --
    Marcin

  • 119. Data: 2018-12-04 12:17:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Myślę, ze kwestia przepisów i ciężaru kosza. To waży koło 15-18kg
    >chyba.

    No to spokojnie w limicie sie miesci, w dodatku jak widac pracownik go
    bierze, uzbraja, odstawia ...

    >Pewnie da się na kilka ładnych sposobów. Np.:
    >https://www.youtube.com/watch?v=i4DRG_4QzjY

    Od 1:20 masz tam cos ala ramie robota.

    Niby prostsze, ale razem z tym ruchomym tasmociagiem chyba nawet
    bardziej skomplikowane.

    A moze wygladac tak
    https://www.youtube.com/watch?v=o66JQde65pA
    https://www.youtube.com/watch?v=M1pOSYLoXB8

> [...]

    >nawet
    >nie, bo może to zjechać z taśmy a paleta się ustawiać/obracać.

    Tak czy inaczej - musisz to zrobic.
    A robot jest gotowy, i wystarczy tanszy model 4 osie i miernej
    precyzji.

    I jak widac - to sie oplaca nawet w Polsce :-)

    J.

  • 120. Data: 2018-12-04 13:49:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No to spokojnie w limicie sie miesci, w dodatku jak widac pracownik go
    > bierze, uzbraja, odstawia ...

    No to może wyszło, że tak jednak taniej lub wydajniej lub potencjalnie
    bezpieczniej?

    > Od 1:20 masz tam cos ala ramie robota.
    >
    > Niby prostsze, ale razem z tym ruchomym tasmociagiem chyba nawet
    > bardziej skomplikowane.

    Bo to rozbudowane przykłady, ale tak nie musi być.

    > A moze wygladac tak

    Widziałem, jest tego faktycznie kupa.

    > Tak czy inaczej - musisz to zrobic.
    > A robot jest gotowy, i wystarczy tanszy model 4 osie i miernej
    > precyzji.

    Ale to nie zmienia faktu, że jest to niepotrzebne i można zrobić prosty
    automat.

    > I jak widac - to sie oplaca nawet w Polsce :-)

    Opłacalny niekoniecznie oznacza technicznie optymalny :)

    --
    Marcin