  • 71. Data: 2017-02-25 01:32:28
    Temat: Re: Długotrwałe obciążenie aku samochodowego - jaki max bezpieczny prąd?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Jakiego rzędu wielkości prąd można ciągnąć z akumulatora samochodowego
    > przez dłuższy czas (kilkanaście minut lub do momentu, gdy napięcie za
    > bardzo spadnie i aku będzie uznany za rozładowany) bez ryzyka pożaru,
    > wybuchu lub innych fajerwerków? Żywotność aku to dla mnie drugorzędna
    > kwestia.

    Odświeżę trochę ten temat.

    1. Jakiego czasu pracy należy oczekiwać od zdrowego akumulatora 45Ah,
    jeżeli obciążymy go prądem 45A? Chodzi o rząd wielkości - godzina to
    nie będzie, ale ile - pół, 15 minut?

    2. Czy z akumulatora 45Ah możemy długotrwale pobierać 90A bez ryzyka
    uszkodzenia?

    Pytam, bo mój (zużyty) wytrzymał 12 minut i padł (napięcie pod obciążenem
    spadło do 8V, bez obciążenia wróciło do 12.2V), ale nie dał pełnego prądu
    na nagrzewnicę - po podłączeniu nagrzewnicy poszło 67A, ale szybko spadło
    do 48A, a potem w ciągu tych 12 minut do 44A.

    W każdym razie nagrzewnica elektryczna od Citroena C5, 1kW, taka jak
    polecona przez Tomasza, kosztowała mnie 10 zł + wysyłka:

    http://allegro.pl/show_item.php?item=6652099066

    Pozytywne jest w niej to, że ma jeden gruby przewód masowy, ale trzy
    grzałki w środku, każdą na osobnym przewodzie plusowym, więc można
    sterować trzema przekaźnikami samochodowymi. Do tego dwa wentylatory
    komputerowe 80mm, założone na nagrzewnicę, i nagrzewnica gotowa.

    Tomasz - mierzyłeś prąd swojej nagrzewnicy na zdrowym akumulatorze?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 72. Data: 2017-02-25 10:27:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Feb 2017 00:32:28 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
> [...]
    > nie będzie, ale ile - pół, 15 minut?
    >
    > 2. Czy z akumulatora 45Ah możemy długotrwale pobierać 90A bez ryzyka

    Dlugotrwale to nie bedzie - sam widzisz - minuty :-)

    Dalej - akumulatorowi "rozruchowemu" glebokie rozladowania szkodza.
    Wiec wykonczysz go szybko - nie dlatego, ze 90A mu szkodzi, tylko
    iloscia cykli.

> [...]
    > na nagrzewnicę - po podłączeniu nagrzewnicy poszło 67A, ale szybko spadło
    > do 48A, a potem w ciągu tych 12 minut do 44A.

    Rozladuj zarowka - na moj gust to on juz sporo zuzyty.
    Napiecie by warto kontrolowac - cos za duzy ten spadek pradu,
    nagrzewnica nie zwiekszyla oporu ?
    Czy nierowna pojemnosc cel ...

    J.

  • 73. Data: 2017-02-25 19:56:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dlugotrwale to nie bedzie - sam widzisz - minuty :-)

    Na starym akumulatorze :)

    > Dalej - akumulatorowi "rozruchowemu" glebokie rozladowania szkodza.
    > Wiec wykonczysz go szybko - nie dlatego, ze 90A mu szkodzi, tylko
    > iloscia cykli.

    Ile cykli mniej więcej taki akumulator wytrzyma?

    > Rozladuj zarowka - na moj gust to on juz sporo zuzyty.
    > Napiecie by warto kontrolowac - cos za duzy ten spadek pradu,
    > nagrzewnica nie zwiekszyla oporu ?

    Hmm, w sumie... jakby nie patrzeć, to PTC...

    Podłączyłem z ciekawości na chwilę do aku w samochodzie (kupiony rok temu,
    zawsze naładowany, często jeżdżony, ogólnie w dobrym stanie) i było to
    samo. Może ta nagrzewnica jest przystosowana do pracy pod alternatorem
    (14.5V), a nie pod akumulatorem?

    Tak sobie liczę i wychodzi, że przy tym oporze, przy 14.5V powinno być
    60A, czyli 877W, a przy 14.8V aż 914W. Bliżej 1kW.

    Swoją drogą szukałem trwałego połączenia miedzianego przewodu z miedzianym
    drutem, którego używałem jako bocznika, skręciłem je ze sobą stalową śrubą
    i paroma podkładkami i spadek na tym połączeniu był ogromny, na tyle duży
    że to jego użyłem jako bocznika (ale pożyczyłem potem amperomierz cęgowy
    i zmierzyłem nim dla pewności, wyszło to samo).

    --
    http://www.chmurka.net/