  • 1. Data: 2017-01-11 12:07:47
    Temat: Długotrwałe obciążenie aku samochodowego - jaki max bezpieczny prąd?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Jakiego rzędu wielkości prąd można ciągnąć z akumulatora samochodowego
    przez dłuższy czas (kilkanaście minut lub do momentu, gdy napięcie za
    bardzo spadnie i aku będzie uznany za rozładowany) bez ryzyka pożaru,
    wybuchu lub innych fajerwerków? Żywotność aku to dla mnie drugorzędna
    kwestia.

    Mam stary akumulator (został mi po wymianie na nowy, ale ma jeszcze sporo
    pojemności) i chcę zrobić sobie tanim kosztem ogrzewanie postojowe, żeby
    nie wsiadać co rano do wyziębionego samochodu i nie musieć go skrobać.
    Myślałem nad wrzuceniem go do samochodu i po określonej godzinie (lub po
    odebraniu SMSa) włączana byłaby farelka, która wysysałaby akumulator do
    bezpiecznej dla niego wartości i potem akumulator powoli ładowałby się
    podczas jazdy (pewnie też z jakimś ograniczeniem prądu).

    Wiem, że aku kwasowe ładuje się prądem 10% pojemności, więc zakładam że
    taki sam prąd można ciągnąć przez dłuższy czas, ale nie zależy mi na
    żywotności tego aku (jestem w stanie zapłacić raz do roku te 150-200 zł
    za komfort podczas zimy), zależy mi tylko na bezpieczeństwie, żeby nie
    wybuchł. A przy 10% pojemności to nawet nie ma sensu się w to bawić, nie
    wiem ile tych akumulatorów musiałbym wsadzić, żeby osiągnąć efekt.

    Wiem że LiPo nadawałyby się do tego lepiej, ale jak miałbym wydawać kasę
    na LiPo, to już wolę kupić Webasto (na benzynę)... to ma być tanie (ale
    nie kosztem bezpieczeństwa).

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2017-01-11 12:30:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Niektórzy uważają, że można sporo -- https://youtu.be/PV5oLPLUzrM

> [...]
    > bezpiecznej dla niego wartości i potem akumulator powoli ładowałby się
    > podczas jazdy (pewnie też z jakimś ograniczeniem prądu).

    Ja bym jednak rozejrzał się się za jakimś webasto, bo ze starym akumulatorem
    na mrozie słabo to widzę. Ruski zaporożec, co to miał silnik z tyłu, jako
    jedyne fabryczne ogrzewanie miał taki palnik umieszczony z przodu. Działało
    to na postoju bez włączania silnika. Radziecki człowiek lasu bardzo sobie
    chwalił to rozwiązanie.

    A ja w te mrozy wkładam wieczorem farelkę do auta, a rano w domu włączam
    przed wyjściem wtyczkę do kontaktu. W moich warunkach to się sprawdza
    wybornie.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2017-01-11 13:12:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    .
> [...]
    >przez dłuższy czas (kilkanaście minut lub do momentu, gdy napięcie za
    >bardzo spadnie i aku będzie uznany za rozładowany) bez ryzyka pożaru,

    Duzo.
    Tylko im wiecej pociagniesz, to na krocej starczy.
    100A to na pare minut starczy, 4A to stosownie do pojemnosci, 20A to
    mniej niz do pojemnosci.

    >Żywotność aku to dla mnie drugorzędna kwestia.
    >Mam stary akumulator (został mi po wymianie na nowy, ale ma jeszcze
    >sporo

    30 zl warty - chyba, ze oddales jeszcze starszy, albo kaucji nie
    doliczyli.

    >pojemności) i chcę zrobić sobie tanim kosztem ogrzewanie postojowe,
    >żeby
    >nie wsiadać co rano do wyziębionego samochodu i nie musieć go
    >skrobać.

    Hm ... chyba nie tedy droga.

    >Myślałem nad wrzuceniem go do samochodu i po określonej godzinie (lub
    >po
    >odebraniu SMSa) włączana byłaby farelka, która wysysałaby akumulator
    >do

    ale to taka 200W farelka ... slabo grzeje.
    A im dluzej grzeje, tym wiecej ciepla ucieka, wszak samochod kiepsko
    izolowany.
    Niby ten 1kW jest do osiagniecia ...

    Ogrzewana elektrycznie przednia szyba to jest to - w kilka minut sa
    efekty, a moc raczej nieduza.

    >bezpiecznej dla niego wartości i potem akumulator powoli ładowałby
    >się
    >podczas jazdy (pewnie też z jakimś ograniczeniem prądu).

    I tu kolejny problem - czy sie zdazy naladowac ?
    Jak odleglosc niewielka, to i czas ladowania maly.

> [...]
    >kasę
    >na LiPo, to już wolę kupić Webasto (na benzynę)... to ma być tanie

    Albo jakis piecyk na gaz z butli ... niestety - troche strach.

    J.

  • 4. Data: 2017-01-11 14:45:52
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    > A ja w te mrozy wkładam wieczorem farelkę do auta, a rano w domu włączam
    > przed wyjściem wtyczkę do kontaktu. W moich warunkach to się sprawdza
    > wybornie.

    ... i tu kolega podsunął mi genialną myśl do czego zastosować radiowy
    pilot do załączania urządzeń 220V z biedronki.
    Thx :)

  • 5. Data: 2017-01-11 14:59:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Roman Rogóż napisał:

    > ... i tu kolega podsunął mi genialną myśl do czego zastosować
    > radiowy pilot do załączania urządzeń 220V z biedronki.
    > Thx :)

    Bardzo mi miło z tego powodu. Równie fajne jest użycie wtyczkowego
    zegara za kilkanaście złotych. Można sobie ustawić poranną godzinę
    grzania. To nawet stosowałem w latach poprzednich (ale mi się ten
    zegar gdzieś zapodział).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2017-01-11 21:51:47
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 11 Jan 2017 13:12:58 +0100, J.F. napisał(a):

    > I tu kolejny problem - czy sie zdazy naladowac ?
    > Jak odleglosc niewielka, to i czas ladowania maly.

    A do tego zimą na krótkich dystansach (szczególnie po mieście)
    akumulator i tak potrafi mieć ujemny bilans energetyczny. Mało okazji do
    ładowania, niskie temperatury a do tego duża ilość odbiorów: światła,
    dmuchawa, ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, spryskiwacze i bajery w
    nieco lepszych samochodach niż mój czyli podgrzewane siedzenia, lusterka
    i takie tam ;)
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 7. Data: 2017-01-12 12:58:23
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 11.01.2017 o 12:07, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Jakiego rzędu wielkości prąd można ciągnąć z akumulatora samochodowego
    duży, długo. aż nie padnie

    > Mam stary akumulator (został mi po wymianie na nowy, ale ma jeszcze sporo
    > pojemności) i chcę zrobić sobie tanim kosztem ogrzewanie postojowe,
    też tak robiłem, (ale teraz mam to podłączone do głównego aku)
    nagrzewnica elektryczna do citroena kosztuje 15zł i pasują do niej
    idealnie wentylatory z zasilacza PC. OGraniczeniem prądu mogą być same
    kable którymi to zasilisz.

    > Wiem, że aku kwasowe ładuje się prądem 10% pojemności,
    nie. alternator "daje" 14.4V a akumulator pociągnie tyle ile może.
    kilkadziesąt amper nawet.

    > , żeby nie
    > wybuchł.
    niema takiej możliwości. jego masa, pojemność cieplna, konstrukcja
    pozwalająca na wytrzymanie setek amper - nie rozwalisz go prądem.

    możesz go rozwalić przeładowując, doprowadzając do gazowania i powodując
    iskry w tych oparach.

    ToMasz

  • 8. Data: 2017-01-12 13:27:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    ToMasz <N...@o...pl> wrote:

    > duży, długo. aż nie padnie

    Czyli można zrobić nawet zwarcie (zakładając że mamy kable, które się nie
    spalą) i go nie rozsadzi?

> [...]
    > nagrzewnica elektryczna do citroena kosztuje 15zł i pasują do niej
    > idealnie wentylatory z zasilacza PC. OGraniczeniem prądu mogą być same

    No proszę, rzeczywiście. Nawet taniej. I mają 900-1000W. No to mocno
    przepłaciłem, kupując to (nie ta aukcja, ale ten przedmiot i podobna
    cena):
    http://allegro.pl/grzejnik-samochodowy-farelka-nagrz
    ewnica-2w1-300w-i6642922792.html

    Cena 2x większa, a ledwo grzeje - w mroźne dni leci z tego zimne
    powietrze, może nie lodowate, ale do grzania się nie nadaje.

    Gdzie założyłeś tę nagrzewnicę, żeby nie przeszkadzała? To ta 1000W? Na
    ile czasu grzania wystarczał akumulator (ten dodatkowy) i ile trzeba było
    grzać czasu, w praktyce, żeby dało się komfortowo wsiąść i żeby szyby były
    odmrożone?

    Taka byłaby OK?
    http://allegro.pl/citroen-c5-nagrzewnica-elektryczna
    -i6652099066.html

    Boję się podłączać to do głównego aku, żebym nie miał rano przymusowego
    pchania - mrozy to i tak złe warunki dla aku...

    > nie. alternator "daje" 14.4V a akumulator pociągnie tyle ile może.
    > kilkadziesąt amper nawet.

    Hmm, chodzi o to, jak się "powinno", tzn. jak zalecają, żeby długo mu się
    żyło :) W samochodzie akumulator normalnie nie jest nadmiernie
    rozładowany, więc ten prąd ładowania pewnie też nie jest kosmiczny.

    Inna sprawa, że boję się, że jak za bardzo obciążę alternator, to albo go
    spalę albo nie będzie ładował głównego aku.

    > niema takiej możliwości. jego masa, pojemność cieplna, konstrukcja
    > pozwalająca na wytrzymanie setek amper - nie rozwalisz go prądem.

    Ale te setki amper płyną normalnie przez kilka sekund odpalania. Jak komuś
    nie chce zapalić, to może kilkadziesiąt sekund, ale raczej nie dłużej...

    > możesz go rozwalić przeładowując, doprowadzając do gazowania i powodując
    > iskry w tych oparach.

    Przy 14.4V chyba nie ma możliwości przeładowania nawet jakby płynęły setki
    amper?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 9. Data: 2017-01-12 13:30:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Niektórzy uważają, że można sporo -- https://youtu.be/PV5oLPLUzrM

    No proszę...

    > Ja bym jednak rozejrzał się się za jakimś webasto, bo ze starym akumulatorem
    > na mrozie słabo to widzę.

    Jak ze starym nie wyjdzie, to kupię nowy... zawsze to mniej pieniędzy, niż
    Webasto.

> [...]
    > ogrzewanie miał taki palnik umieszczony z przodu. Działało to na postoju
    > bez włączania silnika. Radziecki człowiek lasu bardzo sobie chwalił to

    Palnik brał benzynę z baku?

    > A ja w te mrozy wkładam wieczorem farelkę do auta, a rano w domu włączam
    > przed wyjściem wtyczkę do kontaktu. W moich warunkach to się sprawdza
    > wybornie.

    Długo musisz czekać, aż się nagrzeje? Też o tym myślałem. Druga opcja
    (mniej eko) to pójść do samochodu, odpalić go, zamknąć z pilota, wrócić
    do domu i niech się grzeje...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2017-01-12 13:31:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> wrote:

    > ... i tu kolega podsunął mi genialną myśl do czego zastosować radiowy
    > pilot do załączania urządzeń 220V z biedronki.

    Mam taki (nie z Biedronki, ale tani był). Odbiornik potrafił sam się
    włączać w nocy...

    --
    http://www.chmurka.net/