  • 1. Data: 2009-04-20 12:24:03
    Temat: Dobry statyw
    Od: pwz <g...@d...pl>

    Witam!
    Proszę o poradę BiSwK - potrzebny jest mi dobry statyw. Przy czym
    "dobry" w tym przypadku oznacza, że:
    1. Będzie używany _głównie_ do makrofotografii i przy długich czasach
    naświetlania, więc musi być _bardzo_ stabilny, nie trząść się itp.
    2. Raczej nie musi być bardzo lekki, ponieważ do zdjęć w terenie mam już
    statyw (aluminiowy i lekki, który jednak nie spełnia warunku z pkt. 1.,
    ponieważ jednak trochę się rusza no i plastikowe mocowania są średnio
    solidne).
    3a. Dobrze by było, aby dał się jak najbardziej złożyć; chodzi o to, aby
    aparat na nim mógł być umieszczony możliwie jak najniżej podłoża.
    3b. Nie musi być wysoki.
    4. Musi stabilnie (patrz pkt. 1.) utrzymać cięższy zestaw, w tym
    przypadku EOS 400 z raczej długim i ciężkawym obiektywem (55-300 mm).
    Nie jest to jakaś wielka 'armata', ale jednak trochę waży...
    5. Musi mieć wygodne i solidne mocowanie aparatu, tak aby można było nim
    swobodnie manipulować w 3 płaszczyznach.
    6. Mocowanie musi być takie, aby dało się zamocować aparat, który jest
    włożony w tzw. "body armour" (taki kawał gumy i silikonu chroniący
    korpus przed uderzeniami i brudem) - przez to pomiędzy stopką korpusu
    (dziurką z gwintem) a stopką od statywu dochodzi dodatkowa (0,5-1cm)
    przestrzeń/powierzchnia gumy.

    Nie wiem, na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę... Jestem otwarty na
    wszelkie podpowiedzi/sugestie, a jeżeli któryś ze statywów Grupowiczów
    spełnia takie wymagania, chętnie bym się dowiedział, co to za marka/model.

    Pozdr
    pwz

  • 2. Data: 2009-04-20 13:23:53
    Temat: Re: Dobry statyw
    Od: p...@g...com

    Witam,

    Ja też długo myślałem o dobrym statywie, po dwóch "plastikach" wybór
    padł na :
    Manfrotto 055XPro B
    taki:
    http://www.sklepfotograficzny.pl/statywy/Manfrotto/0
    55-XPROB/

    Kupiłem i nie żałuje, ważne żeby był w wersji pro bo te mają możliwość
    poziomego mocowania co przy makrofotografii jest bardzo przydatne. Co
    do samej głowicy to juz zależnie od preferencji - ja wybrałem kulowa:
    486 RC 2
    http://www.sklepfotograficzny.pl/statywy/Manfrotto/g
    lowica-COMPACT-486-RC-2/

    Pozdrawiam

    Piotr Fuz

  • 3. Data: 2009-04-20 15:59:46
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha pwz napisał tak:

    > Witam!
    > Proszę o poradę BiSwK - potrzebny jest mi dobry statyw.

    Nie podales ceny jaka mozesz zaplacic za to.

    Ja od ladnych paru lat uzywam Manfrotto 055 z glowica 141 i ten zestaw jest
    bardzo w porzadku, mozna fotografowac praktycznie juz z kilku cm.

    Ciezki, stabilny, dopracowany, solidny - porzadne narzedzie.

    Teraz widze ze oferta Manfrotto sie troche zmienila, odpowiednikami bylyby
    nogi 055XB i glowica 808 RC4
    http://jabbafoto.pl/opis/290915/manfrotto-055xb-clas
    sic.html
    http://jabbafoto.pl/opis/249945/manfrotto-808rc4-sta
    ndard.html

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 4. Data: 2009-04-20 16:43:10
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 20 Apr 2009 14:24:03 +0200, pwz napisał(a):

    > 1. Będzie używany _głównie_ do makrofotografii i przy długich czasach
    > naświetlania, więc musi być _bardzo_ stabilny, nie trząść się itp.

    Podpowiedz - statyw zawsze mozna dociazyc by byl stabilniejszy. Oczywiscie
    milo jesli producent przewidzial taka mozliwosc i np. kolumna konczy sie
    haczykiem do podwieszenia torby.

    > 3a. Dobrze by było, aby dał się jak najbardziej złożyć; chodzi o to, aby
    > aparat na nim mógł być umieszczony możliwie jak najniżej podłoża.

    To szukaj statywu w ktorym kolumne mozna zamocowac poziomo lub odwrotnie.

    > 5. Musi mieć wygodne i solidne mocowanie aparatu, tak aby można było nim
    > swobodnie manipulować w 3 płaszczyznach.

    Mocowanie to albo gwint albo szybkozlaczka. Co wolisz. Oczywiscie jesli
    szybkozlaczka to metalowa - nie zadne plastikowe plytki. Natomiast swoboda
    manipulowania to zalezy od glowicy a nie sposobu mocowania.

> [...]
    > korpus przed uderzeniami i brudem) - przez to pomiędzy stopką korpusu
    > (dziurką z gwintem) a stopką od statywu dochodzi dodatkowa (0,5-1cm)

    No to lepiej szybkozlaczka - czasem zwana plytka szybkiego montazu i
    ewentualnie wyciety pod nia otwor w gumie.

    Kyniu

  • 5. Data: 2009-04-20 16:52:50
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 20 Apr 2009 06:23:53 -0700 (PDT), p...@g...com
    napisał(a):

    > Manfrotto 055XPro B

    Dobra propozycja.

    > ja wybrałem kulowa: 486 RC 2

    Nie polecam. Przy blokowaniu zmienia pozycje co mnie strasznie irytowalo.
    Do tego jest to raczej delikatna glowiczka pod krotkie obiektywy i lekkie
    body. Nie zdzierzylem i wymienilem na 322RC2
    (http://www.e-cyfrowe.pl/manfrotto-glowica-kulowa-32
    2rc2-p-1781.html) z
    zalozonym dodatkowym uchwytem 322RA
    (http://www.multifoto.pl/go/_info/?id=7418 - co upodabnia te glowice do
    modelu 222). I teraz jestem zadowolony. Lewa reka na zoomie, prawa na
    uchwycie glowicy (blokowanie, odblokowywanie, prowadzenie), pod palcem
    wezyk spustowy - czego wiecej chciec.

    Kyniu

  • 6. Data: 2009-04-20 19:55:17
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "pwz" <g...@d...pl> napisał:

> [...]
    > korpus przed uderzeniami i brudem) - przez to pomiędzy stopką korpusu
    > (dziurką z gwintem) a stopką od statywu dochodzi dodatkowa (0,5-1cm)

    Przyjrzyj się statywom serii Benro Explorer (czyli z drugą cyfrą '9' w
    nazwie). Ich podstawową zaletą z punktu widzenia makrofotografii jest
    możliwość obrócenia środkowej kolumny pod dowolnym kątem. Podobne statywy
    robuią też Giottos i Gitzo, ale Benro niewiele się różniąc jakością są
    znacznie tańsze. Osobiście wybrałem węglowego C-197, ale jeśli nie zależy Ci
    na ciężarze to prawdopodbnie dobrym wyborem będzie aluminiowy A-197 lub
    wiekszy i cieższy A-297. Do tego jakaś dobra głowica kulowa - najlkepiej
    taka z oddzielnym pokrętłem do regulacji oporu tarcia poluzowanej kuli (w
    moim przypadku Giottos MH-1301).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-04-20 20:05:29
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]
    >
    >Kupiłem i nie żałuje, ważne żeby był w wersji pro bo te mają możliwość
    >poziomego mocowania co przy makrofotografii jest bardzo przydatne.

    Dobry, stabilny statyw, ale kolumna centralna tylko w pionie lub poziomie.
    Do makro lepszym rozwiązaniem jest możliwość obracania kolumny centralnej
    pod dowolnym kątem.

    >Co
    >do samej głowicy to juz zależnie od preferencji - ja wybrałem kulowa:
> [...]
    /

    Miałem i - niezła, ale wygodniej pracuje się z głowicą kulową z trzema
    pokrętłami - głównym do luzowania głowicy i dodatkowym - do regulacji oporu
    ruchu poluzowanej głowicy. zazwyczaj takie głowice mają jeszcze trzecie
    pokrętło - do panoramowania.

    Warto też rozważyć głowicę 3D z przekładniami ślimakowymi - np. Manfrotto
    410. Umożliwia bardzo precyzyjne ustawienie co pzry makro jest istotną
    zaletą. Wady z kolei to dość powolne ustawianie (gdyby Ci np. przyszła chęć
    zrobienia długą lufą ze statywu lecącego ptaka to 410 nie masz szans za nim
    nadążyć) i bardzo duży ciężar (główny powód dla którego 410 używam tylko w
    domu, a w teren biorę kulową MH-1301).

    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-04-20 20:08:02
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Kyniu" <k...@p...gazeta.pl> napisał:

    >[...]
    > To szukaj statywu w ktorym kolumne mozna zamocowac poziomo lub odwrotnie.
    >[...]

    Odwrotne mocowanie ładnie wygląda w ulotkach reklamowych. W praktyce
    operowanie odwróconym do góry nogami aparatem podwieszonym tuż nad ziemią
    pomiędzy nogami statywu to katorga.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2009-04-20 22:06:22
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-04-20 14:24:03 +0200, pwz <g...@d...pl> said:

> [...]
    > korpus przed uderzeniami i brudem) - przez to pomiędzy stopką korpusu
    > (dziurką z gwintem) a stopką od statywu dochodzi dodatkowa (0,5-1cm)

    I ten punkt wyklucza stabilność aparatu.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-04-21 07:00:24
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 20 Apr 2009 18:52:50 +0200, Kyniu wrote:

    > Nie polecam.
    > Do tego jest to raczej delikatna glowiczka pod krotkie obiektywy i lekkie
    > body.

    Przesadzasz IMO. Ja na 484RC2 z powodzeniem uzywalem 5D z 24-105 (1700g), z 500mm
    m42 (tutaj mocowane za szklo) oraz Bronica SQ-Ai (waga z kominkiem 1850g).
    Trudno mi sobie wyobrazic aby mocniejsza glowica gorzej się spisywala.

    To co napisales pasuje do 482 ;)

    > Przy blokowaniu zmienia pozycje co mnie strasznie irytowalo.

    To fakt, ale ja tego doswiadczylem dopiero przy zestawie 20cm mieszka do
    makro + szklo 50mm. Przy tym szkle 500mm nie irytowalo, wiec nawet jesli
    ma miejsce, to nie na tyle aby przeszkadzac. Do tych zabaw z mieszkiem
    nabylem 410, ergo tutaj mi to juz baaaardzo przeszkadzalo :-)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns