  • 31. Data: 2018-07-14 10:18:42
    Temat: Re: Działanie różnicówki
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 14 Jul 2018 08:53:32 +0200, Uzytkownik napisał(a):

    > W przypadku utraty ciągłości przewodu N w róznicówce 3-fazowej pojawi
    > się tzw. "pływające zero" za różnicówką, a poprzez różnicówkę prądy będą
    > płynęły tylko i wyłącznie przewodami fazowymi i suma ich wektorów zawsze
    > będzie bliska zeru.
    Dopóki jakiś delikwent stojąc na ziemi nie dotknie paluchem jakiegoś L.
    Popłynie dodatkowy prąd doziemny (TN-C) i różnicówka zadziała.

    >Dlatego różnicówka nie zadziała w przypadku utraty
    > ciągłości przewodu N.
    Zły wniosek. Zadziała. Tym niemniej w przypadku TN-C sądzi się że nie
    zapewnia ona dostatecznej ochrony przeciwporażeniowej. Ja nie bardzo
    kumam dlaczego, skoro zadziała.
    Oczywiście, ponieważ powstanie pływające zero, obudowy mogą zacząć
    "kopać" no ale to nie ma związku z różnicówką.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 32. Data: 2018-07-14 13:53:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Jul 2018 00:14:17 +0200, Uzytkownik napisał(a):

    > Spróbuj może jaśniej sformułować pytanie.

    > W przypadku przerwania przewodu N w różnicówce, za różnicówką oraz przed
    > różnicówką, ale za listwą, na której rozdzielony jest N na poszczególne
    > różnicówki - zabezpiecza w 100%

    W przypadku jednak, gdy urwie sie przed tym rozdzieleniem, np od slupa
    do domu - nie zabezpiecza wcale.

    > W przypadku różnicówki 3-fazowe jakakolwiek przerwa przewodu N,
    > gdziekolwiek by ona nie zaistniała powoduje uszkodzenia urządzeń
    > elektronicznych zasilanych z obwodów 1-fazowych.

    no nie, bo jak ci sie urwie gdzies za listwa rozdzielajaca na
    poszczegolne obwody, to tez zabezpiecza, na tej samej zasadzie - prad
    tam nie poplynie, skoro jeden drut urwany.

    Czyli w sumie roznica zabezpieczen niewielka - kilkanascie cm w samej
    rozdzielni.
    Chyba ze jakos ambitnie/dziwnie zasilanie rozprowadzasz ...

    > Reasumując:
    > Zabezpieczając w domu obwody 1-fazowe różnicówkami 3-fazowymi jest
    > bardzo duże prawdopodobieństwo uszkodzeń elektroniki.
    >
    > Zabezpieczając w domu obwody 1-fazowe różnicówkami 1-fazowymi można
    > powiedzieć, że w 100% są one zabezpieczone przed utratą ciągłości
    > przewodu N, ponieważ jeżeli przewód ten utraci ciągłość przed listwą, na
    > której przewód N rozdzielony jest do różnicówek to zadziała ochronnik
    > przepięciowy, a pozostałe miejsca utraty ciągłości (w różnicówkach,
    > przed nimi i za nimi) nie mają żadnego znaczenia.

    To jeszcze ochronnik przepieciowy musisz miec ...

    J.

  • 33. Data: 2018-07-14 14:44:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Dopóki jakiś delikwent stojąc na ziemi nie dotknie paluchem jakiegoś L.
    > Popłynie dodatkowy prąd doziemny (TN-C) i różnicówka zadziała.

    W układach TN-C nie wolno stosować różnicówek.

> [...]
    > Oczywiście, ponieważ powstanie pływające zero, obudowy mogą zacząć
    > "kopać" no ale to nie ma związku z różnicówką.

    Ale to nie chodzi o doziemienia, bo w tym przypadku różnicówka będzie
    działać.
    Pisząc, że różnicówka "nie zadziała" miałem na myśli, że nie zareaguje
    ona wyłączeniem na utratę ciągłości przewodu N, a taka utrata ciągłości
    przewodu N w przypadku róznicówki 3-fazowej spowoduje uszkodzenia
    urządzeń elektronicznych zasilanych napięciem 230V, a chronionych tą
    3-fazową różnicówką. Sens mojej wypowiedzi jest taki, że różnicówki
    3-fazowe niszczą sprzęt elektroniczny w domu, który zasilany jest
    napięciem 1-fazowym. Nie dyskutujemy o ochronie przewciwporażeniowej, bo
    ona będzie działać.

  • 34. Data: 2018-07-14 15:07:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-14 o 13:53, J.F. pisze:

    > W przypadku jednak, gdy urwie sie przed tym rozdzieleniem, np od slupa
    > do domu - nie zabezpiecza wcale.

    Ale wtedy zadziałają ochronniki przeciwprzepięciowe klasy C (o ile są),
    które wyłączą zabezpieczenie nadmiarowoprądowe.

    > no nie, bo jak ci sie urwie gdzies za listwa rozdzielajaca na
    > poszczegolne obwody, to tez zabezpiecza, na tej samej zasadzie - prad
    > tam nie poplynie, skoro jeden drut urwany.

    Ale o przerwie za listwą rozdzielającą znajdującą się za różnicówką nie
    pisałem.
    Pisałem i przerwie w samej różnicówce oraz na jej zaciskach oraz zacisku
    łączącym przewód N od różnicówki do listwy.

    > Czyli w sumie roznica zabezpieczen niewielka - kilkanascie cm w samej
    > rozdzielni.
    > Chyba ze jakos ambitnie/dziwnie zasilanie rozprowadzasz ...

    Możesz jaśniej?

    > To jeszcze ochronnik przepieciowy musisz miec ...

    Ty też. Jeżeli nie masz i masz zabezpieczane obwody 230V różnicówką
    trójfazową to jest efekt pracy najgorszego partacza, który nie ma
    pojęcia o instalacjach ani też o wymaganiach prawnych.

  • 35. Data: 2018-07-14 16:15:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Jul 2018 15:07:41 +0200, Uzytkownik napisał(a):

    > Możesz jaśniej?

    Z wielu mozliwych miejsc urwania kabla N, niektore uszkodza sprzet w
    obu wariantach, inne nie uszkodza sprzetu w obu wariantach,
    ... hm, tak sie teraz zastanawiam, czy jest takie miejsce, ze
    przerwanie N w nim zabezpieczy sprzet przy trzech roznicowkach 1-f.

    > Ty też. Jeżeli nie masz i masz zabezpieczane obwody 230V różnicówką
    > trójfazową to jest efekt pracy najgorszego partacza, który nie ma
    > pojęcia o instalacjach ani też o wymaganiach prawnych.

    Na przepisach to sie nie znam, ale chyba wiele instalacji ma obecnie
    jedna roznicowke 3f ...

    J.

  • 36. Data: 2018-07-14 17:18:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-14 o 16:15, J.F. pisze:

    > Z wielu mozliwych miejsc urwania kabla N, niektore uszkodza sprzet w
    > obu wariantach, inne nie uszkodza sprzetu w obu wariantach,

    Tak jest tylko i wyłącznie w spieprzonych instalacjach w których partacz
    zabezpieczył obwody 1-fazowe różnicówkami 3-fazowymi.
    Prawidłowo wykonana instalacja jest zabezpieczona przed przerwaniem
    zarówno przewodu N jak i PEN.

    > ... hm, tak sie teraz zastanawiam, czy jest takie miejsce, ze
    > przerwanie N w nim zabezpieczy sprzet przy trzech roznicowkach 1-f.

    Jak jest instalacja dobrze zrobiona to jest w 100% bezpieczna. Warunkiem
    jest, aby obwody 1-fazowe były zabezpieczane różnicówkami 1-fazowymi, a
    różnicówki 3-fazowe zabezpieczały tylko i wyłącznie obwody 3-fazowe.

    > Na przepisach to sie nie znam, ale chyba wiele instalacji ma obecnie
    > jedna roznicowke 3f ...

    Bo większość takich instalacji robią bezmyślni partacze, którzy nie maja
    pojęcia jak działa różnicówka i ochronniki przepięć.

  • 37. Data: 2018-07-14 21:20:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello tck,

    > Użytkownik "sirapacz" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > i dlatego warto równo obciążać fazy, wtedy jest szansa, że katastrofy nie
    > będzie

    Dlatego warto mieć własne uziemienie i uziemić swój punkt PE+N.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2018-07-14 22:55:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-12 o 15:46, tck pisze:

    > Użytkownik "sirapacz" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > i dlatego warto równo obciążać fazy, wtedy jest szansa, że katastrofy
    > nie będzie

    Jak to równe obciążenie zrealizujesz?

    Dodatkowy przekaźnik, który będzie latem włączał grzejnik elektryczny w
    pokoju, a w kuchni piekarnik, kiedy załączy się grzałka w bojlerze, żeby
    nagrzać wodę do kąpania?

    Jak zrealizujesz załączanie obciążeń pozostałych faz jak załączy się np.
    czajnik elektryczny, kuchenka mikrofalowa, mikser, lodówka, lokówka,
    ładowarka elektrycznej szczoteczki do zębów, ...... itd.

    A co kiedy chciałbyś załączyć kilka z tych urządzeń?

    Weź no się chłopie ogarnij i przestań teoretyzować :)

  • 39. Data: 2018-07-15 12:16:52
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-07-14 17:18, Uzytkownik wrote:
    > W dniu 2018-07-14 o 16:15, J.F. pisze:
    (ciap)
    > Bo większość takich instalacji robią bezmyślni partacze, którzy nie maja
    > pojęcia jak działa różnicówka i ochronniki przepięć.

    Wspierani przez "inwestorów" "wycierających dupę szkłem"!

    Włodek

  • 40. Data: 2018-07-15 12:47:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Jul 2018 17:18:21 +0200, Uzytkownik napisał(a):

> [...]
    > zabezpieczył obwody 1-fazowe różnicówkami 3-fazowymi.
    > Prawidłowo wykonana instalacja jest zabezpieczona przed przerwaniem

    PEN ? Czy to sie nie wyklucza z roznicowka ?

    > Jak jest instalacja dobrze zrobiona to jest w 100% bezpieczna. Warunkiem
    > jest, aby obwody 1-fazowe były zabezpieczane różnicówkami 1-fazowymi, a
    > różnicówki 3-fazowe zabezpieczały tylko i wyłącznie obwody 3-fazowe.

    Tak mysle, mysle i nie moge wymyslec gdzie roznicowka 1f jest lepsza
    od 3f. Jakis schemat moze takiej prawidlowej instalacji ?

    > Bo większość takich instalacji robią bezmyślni partacze, którzy nie maja
    > pojęcia jak działa różnicówka i ochronniki przepięć.

    Inwestor zamowil najtansze, ale prokurator mu jeszcze zarzutow nie
    postawil.

    J.