  • 21. Data: 2018-07-13 10:06:00
    Temat: Re: Działanie różnicówki
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 12 Jul 2018 20:35:19 +0200, Michał
    Baszyński<m...@g...ze.ta.pl> wrote:
    > ZTCW 25 .. 150 uVA). Ale są też różnicówki "voltage dependend",
    > gdzie
    > pomiar prądu dokonywany jest przez układ elektroniczny i one muszą
    > mieć
    > zasilanie.

    Jak je rozpoznać na rynku? Są jakoś specjalnie oznaczane?

    --
    Marek

  • 22. Data: 2018-07-13 10:28:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" napisał w wiadomości grup

    >to zależy. Ogólnie rzecz biorąc są różnicówki (RCD - Residual Current
    >Devices) "voltage dependend" i "voltage independend". Typowa
    >różnicówka
    >z mechanizmem elektromagnetycznym jest "voltage independend" i do
    >zadziałania wystarcza energia prądu różnicowego (do wyzwolenia
    >potrzeba
    >ZTCW 25 .. 150 uVA). Ale są też różnicówki "voltage dependend", gdzie

    A ktore to sa te indepedent ?
    Az mam ochote zobaczyc co jest w srodku.

    J.

  • 23. Data: 2018-07-13 21:11:38
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2018-07-13 o 10:06, Marek pisze:

    > Jak je rozpoznać na rynku? Są jakoś specjalnie oznaczane?

    "voltage dependend" są raczej rzadkością na rynku, ZTCW są one objęte
    normą IEC 61008-2-2 (RCD) i IEC61009-2-2 (RCBO), ale to jeszcze do
    niedawna (nie wiem jak teraz) nie było EN 61008-2-2/EN 61009-2-2, czyli
    na rynku EU może być z nimi problem.
    Szukać ich trzeba raczej w rozwiązaniach miniaturowych i/lub gdy jest
    potrzebna reakcja na coś więcej niż tylko AC.
    Jak na razie spotkałem się tylko z dwoma takimi typami: ABB DS271 i ABB
    DSN201.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 24. Data: 2018-07-13 21:20:47
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2018-07-13 o 10:28, J.F. pisze:

    > A ktore to sa te indepedent ?

    możesz uznać, że dla zwykłego śmiertelnika w EU dostępne są tylko
    "independend" bo coś mi się kołacze, że na rynku EU może być problem z
    legalnością "dependend" - jeszcze do nie dawna (nie wiem jak teraz jest)
    nie było odpowiednika EN normy IEC, która takie "dependend" obejmuje.

    > Az mam ochote zobaczyc co jest w srodku.

    w tych "independend" ZTCW to masz transformator różnicowo-prądowy plus
    wstępnie spolaryzowany magnesem trwałym elektromagnes zwalniający
    zapadkę (zwora/kotwica jest normalnie przyciągnięta, prąd różnicowy
    osłabia pole aż nastąpi zwolnienie kotwicy/zwory i zapadki).
    Proste, tanie i praktycznie niezawodne.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 25. Data: 2018-07-13 21:22:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-07-13 o 10:06, Marek pisze:

    >"voltage dependend" są raczej rzadkością na rynku, ZTCW są one objęte
    >normą IEC 61008-2-2 (RCD) i IEC61009-2-2 (RCBO), ale to jeszcze do

    Czyli mowisz, ze bierzemy roznicowke luzem, do jednego z torow
    przylaczamy bateryjke,
    poplynie na pewno ponad 30mA, wiec powinna wywalic ?
    pojde jutro do Castoramy i sprawdze.
    A nie, nie pojde ... moze nie wywalic, moze potrzebowac AC a nie DC.
    No to sie komplikuje ...

> [...]
    >potrzebna reakcja na coś więcej niż tylko AC.
    >Jak na razie spotkałem się tylko z dwoma takimi typami: ABB DS271 i

    A z takich independent najpopularniejszych, to ktore ?
    Legrand w Castoramie ?
    Ciekawosc mnie zzera .. moze jednak pojde i kupie i rozkrece ...

    J.

  • 26. Data: 2018-07-13 22:18:15
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2018-07-13 o 21:22, J.F. pisze:

> [...]
    > pojde jutro do Castoramy i sprawdze.
    > A nie, nie pojde ...  moze nie wywalic, moze potrzebowac AC a nie DC.

    tam jest na tyle mała energia potrzebna, że powinno wywalić i przy DC.
    Mam gdzieś jakąś na strychu, sprawdzę :-)
    OK, znalazłem 1 fazową FH202 i 3 fazową FH204.
    Jako źródło 1xAA NiMH eneloop.
    iiiiii....
    Bumm - wyzwoliło obie.

    > A z takich independent najpopularniejszych, to ktore ?
    > Legrand w Castoramie ?
    > Ciekawosc mnie zzera ..  moze jednak pojde i kupie i rozkrece ...

    nie rozumiem pytania - DS271 i DSN201 to RCBO "dependend", z elektroniką
    w środku. Nie do dostania u nas normalnymi kanałami.
    Z "independend" to rozbierałem kilka, jeśli dobrze pamiętam to i
    Legranda, i Eatona, i ABB, i coś jeszcze - wszystkie były
    elektromechaniczne działające z osłabianiem pola elektromagnesu
    "normalnie przyciągniętego".

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 27. Data: 2018-07-13 22:58:44
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2018-07-11 o 13:38, Uzytkownik pisze:

    > Przerwanie przewodu N w różnicówkach trójfazowych, które zabezpieczają
    > cały dom nie spowoduje jej wyłączenia, ale w prawie w 100% zakończy się
    > uszkodzeniem elektroniki w urządzeniach domowych.
    >
    > Reasumując:
    >
    > Różnicówkami 3-fazowymi zabezpieczamy tylko i wyłącznie obwody 3-fazowe.
    >
    > Obwody 1-fazowe zabezpieczamy tylko i wyłącznie różnicówkami 1-fazowymi.

    a) czy RCD do celu służy?
    b) czy jesteś pewien, że użycie 1 fazowych RCD w 100% zabezpieczy przed
    uszkodzeniem spowodowanym przerwaniem przewodu neutralnego?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 28. Data: 2018-07-14 00:14:17
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-13 o 22:58, Michał Baszyński pisze:

    > a) czy RCD do celu służy?

    Spróbuj może jaśniej sformułować pytanie.

    > b) czy jesteś pewien, że użycie 1 fazowych RCD w 100% zabezpieczy przed
    > uszkodzeniem spowodowanym przerwaniem przewodu neutralnego?

    W przypadku przerwania przewodu N w różnicówce, za różnicówką oraz przed
    różnicówką, ale za listwą, na której rozdzielony jest N na poszczególne
    różnicówki - zabezpiecza w 100%

    W przypadku różnicówki 3-fazowe jakakolwiek przerwa przewodu N,
    gdziekolwiek by ona nie zaistniała powoduje uszkodzenia urządzeń
    elektronicznych zasilanych z obwodów 1-fazowych.

    W przypadku przerwy przewodu N przed listwą rozdzialającą N na
    poszczególne różnicówki żadna różnicówka nie chroni, ale pewną ochronę
    dają ochronniki przepięć klasy C, które po przekroczeniu napięcia 272V
    robią zwarcie w danym obwodzie powodując wyłączenie zabezpieczenia
    nadprądowego.

    Reasumując:

    Zabezpieczając w domu obwody 1-fazowe różnicówkami 3-fazowymi jest
    bardzo duże prawdopodobieństwo uszkodzeń elektroniki.

    Zabezpieczając w domu obwody 1-fazowe różnicówkami 1-fazowymi można
    powiedzieć, że w 100% są one zabezpieczone przed utratą ciągłości
    przewodu N, ponieważ jeżeli przewód ten utraci ciągłość przed listwą, na
    której przewód N rozdzielony jest do różnicówek to zadziała ochronnik
    przepięciowy, a pozostałe miejsca utraty ciągłości (w różnicówkach,
    przed nimi i za nimi) nie mają żadnego znaczenia.

  • 29. Data: 2018-07-14 08:23:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 14 Jul 2018 00:14:17 +0200, Uzytkownik napisał(a):

    > W przypadku przerwy przewodu N przed listwą rozdzialającą N na
    > poszczególne różnicówki żadna różnicówka nie chroni

    Czyli nie zadziała. Proszę o uzasadnienie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 30. Data: 2018-07-14 08:53:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Czyli nie zadziała. Proszę o uzasadnienie.

    Bo niezależnie od tego czy N ma ciągłość czy też nie, suma prądów
    płynących przez różnicówkę przewodem/przewodami fazowymi oraz przewodem
    neutralnym będzie bliska zeru.

    Prąd różnicowy w różnicówce pojawia się tylko wtedy, kiedy za różnicówką
    pojawi się prąd upływności/doziemienia, który popłynie inną drogą niż
    poprzez różnicówkę.

    Przy utracie ciągłości przewodu N w różnicówce jednofazowej, poprzez
    obwód odbiorników nie popłynie prąd.

    W przypadku utraty ciągłości przewodu N w róznicówce 3-fazowej pojawi
    się tzw. "pływające zero" za różnicówką, a poprzez różnicówkę prądy będą
    płynęły tylko i wyłącznie przewodami fazowymi i suma ich wektorów zawsze
    będzie bliska zeru. Dlatego różnicówka nie zadziała w przypadku utraty
    ciągłości przewodu N.