  • 11. Data: 2018-01-18 09:32:15
    Temat: Re: Dziwne uszkodznie procka ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2018 10:21:09 +0100, marfi napisał(a):

    > Wymień zasilacz.

    Czyżbyś miał rację i nieśmiertelna rada i tym razem okazała się słuszna?
    :) Za parę dni będziemy wiedzieli.

    PS. No, 33 godz. pracy w stess i bez zająknięcia. Chyba starczy by
    sądzić że to był zasilacz. BTW, wymieniłem garść elektrolitów w tym
    starym (Huntkey HK400AP), wkładam go z powrotem i zobaczym czy naprawa
    zadziałała. Ciekawe, jak się przekrzywiło elektrolit by wyciągnąć z
    niego nóżki to wyłaziły one z lutu zamiast z elektrolitu :) Marne jakieś
    lutowanie to bezołowiowe.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2018-01-19 15:15:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    zadziałała. Ciekawe, jak się przekrzywiło elektrolit by wyciągnąć z
    niego nóżki to wyłaziły one z lutu zamiast z elektrolitu :) Marne jakieś

    PS2. No, 32 godz. komp pracuje na pełny gwizdek na E8500 i starym
    naprawionym zasilaczu. Chyba mogę uznać że winny był jednak zasilacz :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2018-01-19 15:21:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2018 17:58:31 +0100, knrdz napisał(a):

    > Wskazuje różnicę. Procesor raportuje o ile temperatura jest niższa od
    > Tjmax (Real Temp nazywa ten parametr "Distance to TJMax")

    Obejrzałem sobie stronę tego Real Temp. W okienku jak wół jest rubryka
    na "Temperature" oraz druga, na "Distance to Tjmax". Zatem, IMO, program
    mierzy temperaturę i znając dopuszczalne Tjmax wylicza "distance" :)
    (jakby ktoś nie wiedział to Tjmax to max. temperatura złącza, z reguły
    kilka st. wyższa niż Tcase)
    To program windziany i dla mnie nieprzydatny.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 14. Data: 2018-01-19 16:40:55
    Od: knrdz <x...@t...cy>

> [...]
    > mierzy temperaturę i znając dopuszczalne Tjmax wylicza "distance" :)
    > (jakby ktoś nie wiedział to Tjmax to max. temperatura złącza, z reguły

    Chyba niezbyt dokładnie obejrzałeś, skoro upierasz się przy swojej
    błędnej opinii, wystarczyło zajrzeć do dokumentacji, czyli "Installation
    & Calibration Page": https://www.techpowerup.com/realtemp/docs

    "RealTemp is a temperature monitoring program designed for all Intel
    single Core, Dual Core and Quad Core processors. Each core on these
    processors has a digital thermal sensor (DTS) that reports temperature
    data relative to TjMax which is the safe maximum operating core
    temperature for the CPU.

    If the value of TJMax is known and if the data being output by the DTS
    sensors changed at the exact same rate that the core temperature was
    changing at then you could use this simple formula to convert DTS data
    to your absolute core temperature:

    Absolute Core Temperature = TJMax - DTS"

    To samo twierdzą autorzy innego znanego programu do monitoringu
    temperatury procesorów, Core Temp:
    http://www.alcpu.com/CoreTemp/howitworks.html
    "Intel defines a certain Tjunction temperature for the processor. This
    value is usually in the range between 85°C and 105°C. In the later
    generation of processors, starting with Nehalem, the exact Tjunction Max
    value is available for software to read in an MSR (short for Model
    Specific Register).
    A different MSR contains the temperature data. The data is represented
    as a Delta in °C between current temperature and Tjunction.

    So the actual temperature is calculated like this 'Core Temp = Tjunction
    - Delta'"

    Ale po co czytać, skoro się wie lepiej.

  • 15. Data: 2018-01-19 16:49:38
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 19 Jan 2018 15:15:11 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    > PS2. No, 32 godz. komp pracuje na pełny gwizdek na E8500 i starym
    > naprawionym zasilaczu. Chyba mogę uznać że winny był jednak zasilacz :)

    No to może teraz wypadałoby wydusić przepraszam, za pierwszego posta z
    ch...? ;-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 16. Data: 2018-01-19 17:16:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Jan 2018 16:40:55 +0100, knrdz napisał(a):

    > Chyba niezbyt dokładnie obejrzałeś, skoro upierasz się przy swojej
    > błędnej opinii, wystarczyło zajrzeć do dokumentacji, czyli "Installation
    > & Calibration Page": https://www.techpowerup.com/realtemp/docs

    Oprócz czytania przydaje się myślenie. Nie istnieją czujniki temperatury
    mierzące różnicę między temperaturą elementu czujnikowego (którego jakiś
    parametr zależy od temperatury) a umowną wielkością zwaną Tjmax. Zatem
    każdy procesor musiałby mieć element pamięciowy z zakodowaną wielkością
    Tjmax oraz układ elektroniczny odejmujący ową zakodowaną wielkość od
    wielkości wyczuwanej przez czujnik, by dopiero różnicę wystawić na jakiś
    pin. Wątpię by tak było (bo była by to doprawdy zbyteczna inżyniersko
    komplikacja) i przekonał by mnie dopiero schemat pomiaru temperatury w
    tych prockach. Masz taki? To, co napisano w przytaczanych przez ciebie
    urywkach można zrozumieć różnie (co to jest MSR? i nie podawaj
    tłumaczenia bo znam:) Może też być że procesor wystawia zakodowaną
    wielkość na jeden pin a wielkość zmierzoną przez czujnik na inny pin.
    Odejmowania dokonuje wtedy zewnętrzny względem procesora program, choćby
    ten RealTemp.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 17. Data: 2018-01-19 17:21:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Jan 2018 16:49:38 +0100, Roman Tyczka napisał(a):

    > No to może teraz wypadałoby wydusić przepraszam, za pierwszego posta z
    > ch...? ;-)

    Tyczka, nie próbuj być czyimś adwokatem bo to jest be wobec tego którego
    usiłujesz bronić (sugerujesz że jest obrażalski albo nie umie sam się
    obronić). Po drugie to ch... to nie jest to ch.. o którym myślisz. Po
    trzecie, miałem niejakie podstawy do sceptycyzmu. Po czwarte, przyznałem
    rację bez bicia i natychmiast kiedy się pojawiły przesłanki by sądzić że
    jej nie mam. IMO powinno starczyć :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2018-01-19 17:51:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    wielkość na jeden pin a wielkość zmierzoną przez czujnik na inny pin.
    Odejmowania dokonuje wtedy zewnętrzny względem procesora program, choćby
    PS. Dodatkowo (gdyby wystawiać na pin procka jedynie efekt odejmowania)
    każdy zewnętrzny program do pomiaru temperatury musiałby mieć
    zaimplementowaną bazę danych Intela dot. Tjmax dla dowolnego ich procka)
    żeby móc ją zsumować by w efekcie podać rzeczywistą temperaturę rdzenia.
    I po co taka komplikacja? Odejmować żeby potem dodawać?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2018-01-19 18:15:29
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    > PS2. No, 32 godz. komp pracuje na pełny gwizdek na E8500 i starym
    > naprawionym zasilaczu. Chyba mogę uznać że winny był jednak zasilacz :)

    Wyważałes otwarte drzwi.

  • 20. Data: 2018-01-19 18:32:20
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 19 Jan 2018 17:16:17 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > pin. Wątpię by tak było (bo była by to doprawdy zbyteczna inżyniersko
    > komplikacja) i przekonał by mnie dopiero schemat pomiaru temperatury w

    https://www.jedec.org/sites/default/files/docs/jesd5
    1-1.pdf
    https://www.jedec.org/sites/default/files/docs/JESD5
    1-51.pdf

    Sugerujesz logiczne myślenie, więc... Bardzo często wartość bezwzględna
    jakiegoś parametru jest informacją pustą, bo dopiero w kontekście nabiera
    sensu. Wiesz np. co to jest centyl i np. dlaczego się go stosuje w
    pediatrii?
    W przypadku temp. układów sama temp. nie jest żadną wartością, dopiero jej
    powiązanie z rezystancją (zależna od temp.), napięciem i innymi zjawiskami
    fizycznymi nabiera kontekstu i sensu. Zatem logiczne jest, że lepiej
    znaleźć jakiś temperaturowy punkt X, od którego zaczynają się jakieś
    zjawiska dziać i tę wartość traktować jako punkt wyjścia a nie np. temp.
    zamarzania wody, która w układach elektronicznych nie ma żadnego znaczenia.
    I wtedy różnica temp. (delta) jest bezpośrednim współczynnikiem który się
    analizuje. W dalszej konsekwencji, gdy już masz te wszystkie delty, minima
    i maxima ustalone wystarczy dla różnych układów lub różnych warunków pracy
    tych układów ustalić tylko punkt początkowy (jedna wartość) i reszta
    zależności się przenosi wprost. A gdyby bazować na bezwzględnej
    temperaturze to wszystkie parametry byłyby inne dla każdego przypadku.
    Nie wiem czy się wystarczająco jasno wyraziłem, ale liczę na ....logiczne
    myślenie.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka