  • 21. Data: 2018-01-19 19:38:57
    Temat: Re: Dziwne uszkodznie procka ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Jan 2018 18:32:20 +0100, Roman Tyczka napisał(a):

    > ale liczę na ....logiczne
    > myślenie.

    Przedstaw mi termoczuły element którego jakiś parametr będzie zależny od
    różnicy pomiędzy z góry, czyli arbitralnie zadaną wartością tego
    parametru a temperaturą w jakiej znajduje się ten element.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2018-01-19 20:30:25
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 19 Jan 2018 19:38:57 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    > Przedstaw mi termoczuły element którego jakiś parametr będzie zależny od
    > różnicy pomiędzy z góry, czyli arbitralnie zadaną wartością tego
    > parametru a temperaturą w jakiej znajduje się ten element.

    Nie wiem o co mnie pytasz i jaki to ma związek z tym co napisałem. Widzę
    też, że nie raczyłeś zajrzeć do linków jakie Ci wygoogałem. One to szeroko
    opisują. I wynika z nich, że do wyznaczania różnych parametrów ukladu i
    warunków jego pracy operuje się na różnicach temp., poniżej obrazek z
    jednego z linkowanych dokumentów wraz z wzorami:

    http://snap.ashampoo.com/uploads/2018-01-19/OYvVpFoA
    .png

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 23. Data: 2018-01-19 21:21:18
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Oprócz czytania przydaje się myślenie.
    O, widzę że tradycyjnie, skoro skoro fakty się nie zgadzają, tym gorzej
    dla faktów. Dodam, że AMD też nie podaje temperatury w Celsjuszach,
    tylko w zależności od modelu wynik trzeba albo obniżyć o stałą wartość,
    albo podzielić, bodajże przez 8. Pewnie też po to, żeby utrudnić zadanie
    filozofom poszukującym sensu życia w procesorach wartych dziś 5 złotych.

    > PS. Dodatkowo (gdyby wystawiać na pin procka jedynie efekt odejmowania)
    > każdy zewnętrzny program do pomiaru temperatury musiałby mieć
    > zaimplementowaną bazę danych Intela dot. Tjmax dla dowolnego ich procka)
    > żeby móc ją zsumować by w efekcie podać rzeczywistą temperaturę rdzenia.
    > I po co taka komplikacja? Odejmować żeby potem dodawać?

    Po to, panie myślący, że jedynie wartość 0, czyli osiągnięcie Tjmax jest
    dla procesora i obsługującego go sprzętu istotne, bo oznacza że
    temperatura osiągnęła wartość maksymalną i należy zastosować throttling.
    Cała reszta to dodatek, który zawsze będzie wymagał jakichś przeliczeń,
    chyba że sugerujesz że procesor powinien podawać temperatury
    jednocześnie w stopniach Celsjusza, Fahrenheita i w Kelwinach.
    Zamiast filozofować znowu wystarczyło poczytać podlinkowane strony
    stworzone w końcu przez ludzi którzy wiedzą jak to działa, skoro
    napisali 2 najbardziej znane programy służące właśnie monitorowaniu
    temperatury procesorów. Dowiedziałbyś się wtedy, że nowsze procesory
    rzeczywiście mają ów Tjmax zakodowany w jednym z rejestrów (na Twoje
    nieszczęście ma to dopiero kolejna po Core 2 architektura - Nehalem), a
    wcześniejsze nie, stąd właśnie takie abstrakcyjne wyniki odczytu
    temperatur jakie zaobserwowałeś, wynikające właśnie z odejmowania
    raportowanego przez procesor parametru od błędnego Tjmax.

  • 24. Data: 2018-01-19 21:25:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Jan 2018 18:32:20 +0100, Roman Tyczka napisał(a):

    > W przypadku temp. układów sama temp. nie jest żadną wartością, dopiero jej
    > powiązanie z rezystancją (zależna od temp.), napięciem i innymi zjawiskami
    > fizycznymi nabiera kontekstu i sensu. Zatem logiczne jest, że lepiej
    > znaleźć jakiś temperaturowy punkt X, od którego zaczynają się jakieś
    > zjawiska dziać i tę wartość traktować jako punkt wyjścia a nie np. temp.
    > zamarzania wody,

    1. Linki wymagają zarejestrowania się.
    2. To co piszesz wyżej jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Jakiś
    bełkot, nie do przegryzienia logicznie.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 25. Data: 2018-01-19 22:39:41
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 19 Jan 2018 21:25:34 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    > 1. Linki wymagają zarejestrowania się.

    Poproś kogoś, dasz radę.

    > 2. To co piszesz wyżej jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Jakiś
    > bełkot, nie do przegryzienia logicznie.

    Trudno, na zapiekłego zwolennika własnych teorii nie pomoże ani literatura,
    ani argumenty, można tylko spuścić zasłonę milczenia i zająć się czymś
    ciekawszym. EOT.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 26. Data: 2018-01-20 14:22:25
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Jan 2018 16:40:55 +0100, knrdz napisał(a):

    > Ale po co czytać, skoro się wie lepiej.

    No dobra, poczytałem:
    https://www.intel.pl/content/www/pl/pl/embedded/test
    ing-and-validation/cpu-monitoring-dts-peci-paper.htm
    Wygląda na to że macie rację, ty i Tyczka co do sposobu pomiaru
    temperatury rdzeni intela. IMO trudno o głupszy pomysł by robić
    termometr zgadzający się z rzeczywistością tylko w jednym punkcie, tylko
    z grubsza i na dodatek odwrotnie proporcjonalny. No ale kij im w oko,
    ich cyrk to ich małpy.
    Tylko że to nie tłumaczy tego co zauważyłem - mianowicie że dwa procki o
    identycznej termicznie konstrukcji i jednakowym TDP mają temperaturę tak
    znacznie się różniącą w danych warunkach oraz że ta różnica rośnie w
    miarę wzrostu temperatury rdzeni (a zgodnie z metodyką pomiaru powinna
    maleć).
    Nie można zrzucać winy ani na program którym mierzę te temperatury bo to
    linuksowa implementacja RealTemp ani na ewentualne przyjęcie do
    przelicznia złej wartości temperatury granicznej, bo mi nie chodzi o
    bezwzględne wartości temp. tylko o różnice.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 27. Data: 2018-01-20 23:13:03
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    /.../
> [...]
    > znacznie się różniącą w danych warunkach oraz że ta różnica rośnie w
    > miarę wzrostu temperatury rdzeni (a zgodnie z metodyką pomiaru powinna

    Temperatura zależy od wydajności. Przy prockach z tej samej rodziny i na
    ogół. Kolejna osoba musi Ci to tłumaczyć....

  • 28. Data: 2018-01-21 10:14:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 20 Jan 2018 23:13:03 +0100, Smok Eustachy napisał(a):

    > Temperatura zależy od wydajności.

    No cóż, nieprawda. Jak zawsze, zależy od dostarczonej mocy oraz warunków
    chłodzenia. Wszystko jedno czy chodzi o procek czy o piekarnik babci.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2018-01-21 10:19:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    No cóż, nieprawda. Jak zawsze, zależy od dostarczonej mocy oraz warunków
    chłodzenia. Wszystko jedno czy chodzi o procek czy o piekarnik babci.
    Poza tym taki parametr jak wydajność nie istnieje a nawet jakby przyjąć
    że tak nazywasz np. bazową częstotliwość pracy to akurat wolniejszy
    procek ma wyższą temperaturę :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 30. Data: 2018-01-21 15:11:06
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sun, 21 Jan 2018 10:19:17 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    > No cóż, nieprawda. Jak zawsze, zależy od dostarczonej mocy oraz warunków
    > chłodzenia. Wszystko jedno czy chodzi o procek czy o piekarnik babci.

    No cóż, nieprawda. Jak jesteś taki precyzyjny to chodzi o moc pobieraną a
    nie dostarczaną.

    > Poza tym taki parametr jak wydajność nie istnieje a nawet jakby przyjąć
    > że tak nazywasz np. bazową częstotliwość pracy to akurat wolniejszy
    > procek ma wyższą temperaturę :)

    Częstotliwość to nie wszystko, bo można ustawić stałą częstotliwość a moc
    pobierana nie będzie stała, bo zależy od tego jak duża część układu
    pracuje. Zaś to co Smok nazwał wydajnością można potraktować jako synonim
    obciążenia i wtedy właśnie obciążenie CPU generuje pobór mocy, a skutkiem
    tego wzrost temp.

    Jednak to wszystko to tylko przepychanki semantyczne, bo każdy mniej więcej
    wie o co chodzi, a Ty nie wiem po co próbujesz udowadniać, że Twoja prawda
    jest prawdziwsza, bo twojsza.

    https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs

    --
    pozdrawiam