  • 31. Data: 2015-03-02 13:25:54
    Temat: Re: Dziwny silnik
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "myszek" napisał w wiadomości grup
    "J.F." wrote:

    >No wlasnie, jak na moje oko za szybko do tego wyjasnienia.
    >Niezle wyjasnienie elektromagnetyczne znalazlem tu:
    >http://www.physic.ut.ee/instituudid/efti/loengumate
    rjalid/elmag/KuullaagerMootorAJP1978.pdf

    >Z grubsza - obrot kulki w lozysku w polu magnetycznym, wytworzonym
    >przez przeplyw pradu, powoduje powstanie pradow wirowych, odpowiednie
    >zmiany pola magnetycznego i - po dlugich rachunkach - wychodzi
    >maly, lecz niezerowy moment napedzajacy wal.

    Zaraz ... skad to pole magnetyczne ?
    Plynacy przez kulki prad owszem, pole wytworzy, ale w nieuzytecznym
    kierunku.
    Przez oske tez nieuzyteczny.

    obracanie tej kulki, tak jak oni sugeruja ? To musi byc bardzo, bardzo
    maly efekt.

    >Pozostaje tylko sprawdzic, ktora teoria jest sluszna.

    No wlasnie - maly moment.
    w cytowanej pracy 3.65e-6 Nm przy 5A.

    na filmie powiedzmy ze plynie 50A, moment moglby wzrosnac 100 razy
    .... ale to nadal znikomo malo, a te wirniki przyspieszaja jak glupie

    W sumie to mozna by dac przy koncach male cewki, niech wytworza
    odpowiednie pole ... ale nie ma ich.

    Jeszcze mi jedna rzecz wpadla do glowy - magnetostrykcja.
    Jak powszechnie wiadomo, ferromagnetyki zmieniaja wymiary pod wplywem
    pola magnetycznego, a takie 50A w ferromagnetyku moze generowac pole
    spore.
    Ale one sie chyba wydluzaja pod wplywem pola, i tu ... wydaje mi sie,
    ze efekt bedzie hamujacy.

    jeszcze inne cudo to histereza i magnetyzacja metalu. Ale czy
    powstanie z tego jakis efekt odpychajacy ?

    J.

  • 32. Data: 2015-03-02 14:08:32
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 02.03.2015 13:25, J.F. wrote:
    > Użytkownik "myszek" napisał w wiadomości grup

    jalid/elmag/KuullaagerMootorAJP1978.pdf

    > Zaraz ... skad to pole magnetyczne ?

    Z prądu wyindukowanego w obracającym się w polu magentycznym
    przewodniku.
    Obejrzyj rysunki.

    > obracanie tej kulki, tak jak oni sugeruja ? To musi byc bardzo, bardzo
    > maly efekt.

    Tan silnik ledwo się obraca przy kilkudziesięciu amp;-)

    > No wlasnie - maly moment.
    > w cytowanej pracy 3.65e-6 Nm przy 5A.
    >
    > na filmie powiedzmy ze plynie 50A, moment moglby wzrosnac 100 razy ....
    > ale to nadal znikomo malo, a te wirniki przyspieszaja jak glupie ...

    Moment tego silnika, w przeciwieństwie do większości elektrycznych,
    zależy od obrotów.
    Jeśli moment silnika jest 3 razy większy niż opór łożysk,
    to czemu ma nie rozpędzać się? Opóry będą rósły dość wolno.

    > Jeszcze mi jedna rzecz wpadla do glowy - magnetostrykcja.
    > Jak powszechnie wiadomo, ferromagnetyki zmieniaja wymiary pod wplywem
    > pola magnetycznego, a takie 50A w ferromagnetyku moze generowac pole spore.

    W publikacji, którą podawałem, jest mniej czytlene wyjaśnienie wersji
    elektromagnetycznej, ale jest cały zestaw odniesień do publikacji
    z innymi wyjaśnieniami. Może ktoś to rozważał.

    pzdr
    bartekltg

  • 33. Data: 2015-03-02 14:32:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości
    On 02.03.2015 13:25, J.F. wrote:
> [...]

    >przewodniku.
    >Obejrzyj rysunki.

    >Tan silnik ledwo się obraca przy kilkudziesięciu amp;-)

    Ale tez przy napieciu 0.0nic V :-)

> [...]
    >Jeśli moment silnika jest 3 razy większy niż opór łożysk,
    >to czemu ma nie rozpędzać się? Opóry będą rósły dość wolno.

    Ten z drewna to nie wiem, ale byl drugi z normalnym wirnikiem od
    silnika.
    Moment rzedu 10^-6 to bedzie go rozkrecal, rozkrecal, rozkrecal ...

    J.

  • 34. Data: 2015-03-02 14:44:50
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 02.03.2015 14:32, J.F. wrote:

    > Ale tez przy napieciu 0.0nic V :-)

    W Twoim filmiku jest 6V.
    W filmiku pdoanym przez A.L, jest 1.7 (i duużo A).
    Lekko licząc to jest kilkaset W. Dla prawdziwego
    silnika to przyzwoita moc.

    > Ten z drewna to nie wiem, ale byl drugi z normalnym wirnikiem od silnika.
    > Moment rzedu 10^-6 to bedzie go rozkrecal, rozkrecal, rozkrecal ...

    Pamietaj, ze wyczyścił wcześniej łożyska.
    No i nie ma stojana magentycznego, który odpowiada za cześć
    _wrażenia_ oporu przy kręceniu takim silnikiem.

    Rozkręca się też chwilę.

    Twój filmik:
    https://www.youtube.com/watch?v=tb2GUiV8Bf0
    0:55
    Kręci się swobodnie, bardzo mały opór.
    Dalej, 1:00 - 1:25
    Posłuchaj dzwięku. Rozkręca się _powoli_.

    pzdr
    bartekltg

  • 35. Data: 2015-03-02 18:03:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup
    On 02.03.2015 14:32, J.F. wrote:

    >W Twoim filmiku jest 6V.
    >W filmiku pdoanym przez A.L, jest 1.7 (i duużo A).

    6V to jest napisane na transformatorze.
    Jak myslisz - jakie napiecie moze powodowac prad powiedzmy 50A w
    precie stalowym o srednicy 5 mm ?

    Rozkręca się też chwilę.

> [...]
    >Kręci się swobodnie, bardzo mały opór.
    >Dalej, 1:00 - 1:25
    >Posłuchaj dzwięku. Rozkręca się _powoli_.

    Mowisz ze popelnilem blad i jest to rozkrecanie adekwatne to momentu
    obrotowego rzedu 10^-6Nm ?
    A co mi tam, zgodze sie nawet na 10^-5Nm :-)

    J.

  • 36. Data: 2015-03-02 20:24:11
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 02.03.2015 18:03, J.F. wrote:

> [...]
    > obrotowego rzedu 10^-6Nm ?
    > A co mi tam, zgodze sie nawet na 10^-5Nm :-)

    Moment bezwładności tego to jakieś (3cm)^2*200g = 2e-4 kg*m^2

    Tam miałaś 3.6E-6 Nm przy 5A. Tu masz coś rzędu 200A.
    Moment siły rośnie z _kwadratem_ natężenia. 40 razy większy
    prąd to 1600 razy większy moment.

    Zeby się rozpędzić o 30obrotów na sekundę w ciagu 10 sekund wystarczy
    moment 3E-3Nm
    Rzędy sie zgadzają. Prąd dość pobieżnie oceniliśmy, ale i konstrukcja
    jest inna oraz bardzo zgrubnie szacowałem moment bezwładnoiści.
    Na minus jest to, że moment zależy od prędkośći kątowej.

    Ale nie jest to niemożliwe.

    Pamiętaj też, że podawana przez Ciebie wartość to moment zmierzony,
    nie teoretyczny.

    pzdr
    bartekltg