  • 21. Data: 2015-02-28 17:41:13
    Temat: Re: Dziwny silnik
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2015 17:33:55 +0100, JK napisał(a):

    > Tak, czytałem i próbowałem zrozumieć. W każdym razie, wyjaśnienie do
    > którego podałeś link, bardziej do mnie przemawia. Podstawowy problem z
    > wyjaśnieniem na podstawie rozszerzenia termicznego polega na tym, że
    > ulegają mu jedynie kulki. A co z dwoma bieżniami. One się nie
    > rozszerzają? Nie hamują ruchu wirnika?

    Moga sie rozszerzac - zasada ta sama - pod kulka rosnie na biezni
    gorka, ale kulka sie przekreca i z przyjemnoscia z gorki spada.

    J.

  • 22. Data: 2015-02-28 18:02:19
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 28.02.2015 17:33, JK wrote:

    > Tak, czytałem i próbowałem zrozumieć. W każdym razie, wyjaśnienie do
    > którego podałeś link, bardziej do mnie przemawia.

    Też je wole. Ale trzeba byłoby dokładnie policzyć i wyciągnać,
    jaki moment to generuje. Porównać z eksperymentem i jesteśmy w domu ;-)

    > Podstawowy problem z
    > wyjaśnieniem na podstawie rozszerzenia termicznego polega na tym, że
    > ulegają mu jedynie kulki. A co z dwoma bieżniami. One się nie
    > rozszerzają? Nie hamują ruchu wirnika?

    Też się rozszerzają. Cały myk miał tam polegać na tym, że rozszerzają
    się najbardziej okolice punktu styku, bo tam jest duża gęstość prądu.
    Z tym, żę rozszerzanie ejst tu mylącym pojęceim. Rozszerzyłby się,
    gdyby były swobodne. Ale są w ścisku, więc zamiast zmieniać kształt
    powstaje naprężenie. Teraz, gdy kulka się poruszy, ta napieta
    'sprężynka' się rozluźni, bo obrócimy się do nierozszerzonego (aż tak)
    obszaru.

    Też dałoby się zamodelować i sprawdzić, jakie to daje przewidywany
    moment w idelanym przypadku...

    pzdr
    bartekltg

  • 23. Data: 2015-02-28 18:04:11
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2015-02-28 o 17:41, J.F. pisze:

    > Moga sie rozszerzac - zasada ta sama - pod kulka rosnie na biezni
    > gorka, ale kulka sie przekreca i z przyjemnoscia z gorki spada.
    >
    > J.

    I trafia na górkę od poprzedniej kulki.

    JK

  • 24. Data: 2015-02-28 18:09:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2015 08:19:39 -0800 (PST), Zachariasz Dorożyński
    napisał(a):

    > Pozostaje problem natury osobistej. Bez względu czy to działa( bez baterii
    oczywiście) czy nie działa to zawsze wychodzę przed sobą na idiotę. Jak nie działa to
    jestem idiotą bo zrobiłem. Jak działa to jestem idiotą że nie zrobiłem wcześniej.

    Fakt :)
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 25. Data: 2015-02-28 18:16:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Fakt :)

    W tym konkretnym przypadku nawet niezrobienie niczego nie poprawi
    sytuacji.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2015-02-28 18:26:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 2015 18:04:11 +0100, JK napisał(a):

    > I trafia na górkę od poprzedniej kulki.

    Do tego czasu ostygna i znikna.

    To i tak zadziwiajaco szybko sie kreci.

    J.

  • 27. Data: 2015-03-01 00:13:06
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "bartekltg" <b...@g...com> wrote in message
    //

    > Tez je wole. Ale trzeba byloby dokladnie policzyc i wyciagnac,
    > jaki moment to generuje. Porównac z eksperymentem i jestesmy w domu ;-)

    Czy gdzies moze widziales jakies charakterystyki dla tego silnika?
    Takie typowe jak tu:
    http://tinyurl.com/lfk5mx3

  • 28. Data: 2015-03-01 07:49:16
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 27.02.2015 o 20:30, J.F. pisze:
> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=tb2GUiV8Bf0
    >
    > Jajcarz jakis, za blisko transformatora, czy faktycznie odkryl ciekawy

    Wygląda, że działa na zasadzie cieplnej deformacji kulek.
    Dlatego należy najpierw wprawić wirnik w ruch obrotowy, a potem po
    przyłożeniu napięcia nagrzewające się niesymetrycznie kulki będą miał
    cały czas "z górki".
    To takie pierwsze wrażenie, ale przy najbliższej okazji spróbuję
    zbudować coś takiego:)

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

  • 29. Data: 2015-03-01 10:43:07
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    "J.F." wrote:

    > Do tego czasu ostygna i znikna.
    >
    > To i tak zadziwiajaco szybko sie kreci.

    No wlasnie, jak na moje oko za szybko do tego wyjasnienia.
    Niezle wyjasnienie elektromagnetyczne znalazlem tu:
    http://www.physic.ut.ee/instituudid/efti/loengumater
    jalid/elmag/KuullaagerMootorAJP1978.pdf

    Z grubsza - obrot kulki w lozysku w polu magnetycznym, wytworzonym
    przez przeplyw pradu, powoduje powstanie pradow wirowych, odpowiednie
    zmiany pola magnetycznego i - po dlugich rachunkach - wychodzi
    maly, lecz niezerowy moment napedzajacy wal.

    Pozostaje tylko sprawdzic, ktora teoria jest sluszna. Test radykalny
    - zrobic silnik z nadprzewodnika i zobaczyc czy dziala :)
    Test latwiejszy w realizacji - zrobic silniki z materialow o roznej
    rozszerzalnosci cieplnej, zamknac w atmosferze o roznym wspolczynniku
    odbioru ciepla (raz w prozni, raz w mocno sprezonym freonie itp.)
    i sprawdzic, jakie sa roznice w funkcjonowaniu urzadzenia.

    Ladny temat na nieduza prace doswiadczalna...

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 30. Data: 2015-03-01 15:55:41
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 01.03.2015 10:43, myszek wrote:

    > No wlasnie, jak na moje oko za szybko do tego wyjasnienia.
    > Niezle wyjasnienie elektromagnetyczne znalazlem tu:
    > http://www.physic.ut.ee/instituudid/efti/loengumater
    jalid/elmag/KuullaagerMootorAJP1978.pdf

    To już dorzuce poprzedni link, żeby wszytko było w jednym miejscu

    http://www.hep.princeton.edu/~mcdonald/examples/moto
    r.pdf

> [...]
    >
    > Pozostaje tylko sprawdzic, ktora teoria jest sluszna. Test radykalny
    > - zrobic silnik z nadprzewodnika i zobaczyc czy dziala :)

    Z nadprzewodników będzie ciężko. Ale z czagoś o innej przewodnośći
    i zmierzyć moment. Z miedzią też mozę być prbolem, ale jakiś
    brąz czy mosiądz.

> [...]
    > odbioru ciepla (raz w prozni, raz w mocno sprezonym freonie itp.)
    > i sprawdzic, jakie sa roznice w funkcjonowaniu urzadzenia.

    Połączyć to wszystko, leposzy metal, miększe łożysko.

    Przede wszytkim trzeba spróbować oddzielić reakcje mecahniczną
    (opór) od elektrycznej. Najłatwiej, podłączyć urządzenie do silnika
    o ustalonych obrotach i mierzyć opór stawiany przez silnik.
    Najpierw na 'sucho', otem z różnymi prądami przez łożyska.
    Jeśli nie zacznie się spawać, będą przyzwoite wyniki do porównia
    z teorią.

    > Ladny temat na nieduza prace doswiadczalna...

    Ciekawa.

    pzdr
    bartekltg